Загальна характеристика металів. Фізичні властивості металів на основі їхньої будови.

Про матеріал
Основна ідея уроку - міжпредметні зв'язки. Урок побудований на зв'язках хімії з іншими науками, галузями і предметами.
Перегляд файлу

Хімія 11 клас

Тема: Загальна характеристика металів. Фізичні властивості металів на основі їхньої будови.

Мета: навчальна: поглибити знання учнів про металічні елементи, їх положення в періодичній системі, про загальні фізичні властивості металів, особливості будови атомів, будови речовин, розширити знання учнів про види хімічного зв’язку введенням поняття про металічний зв’язок; показати його вплив на фізичні властивості речовин, утворених металічними елементами;

розвивальна:  розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати та робити висновки на основі набутих знань; формувати навички пошукової роботи;

виховна: сприяти формуванню наукового світогляду, комунікативної та інформаційної компетентності.

Обладнання: навчальні презентації, інтерактивні дошка з проектором, ПК з підключенням до Інтернету, картки із завданнями.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Міжпредметні зв’язки: біологія, географія, інформатика, основи здоров’я, математика, література, історія, мистецтво, астрономія, астрологія, англійська мова, екологія.

Хід уроку

І. Організаційна частина

Вступне слово вчителя.

ІІ. Мотивація навчання

Інтерактивний прийом «Термометр»

Емоційний термометр в електронному вигляді. Формат PDF – smartpencil.com.ua

ІІІ. Основна частина

Хімія

Розповідь учителя з елементами бесіди , з одночасною демонстрацією презентації.

Загальна характеристика металічних елементів за їх положенням у періодичній системі

Металічних елементів існує значно більше, ніж неметалічних. До них належать усі d-і f-елементи, а також s-елементи та кілька p-елементів. (робота з періодичною системою).

У природі металічні елементи трапляються досить часто. Найбільше металічних елементів містить літосфера. Найпоширенішим серед них є алюміній.

Елементи, які утворюють активні метали, містяться переважно в хлоридних, карбонатних, сульфатних і силікатних мінералах, інші – в оксидних і сульфідних мінералах; дуже рідко трапляються самородні мідь, срібло,золото, платина.

У гідросфері також багато металічних елементів, але у значно менших кількостях. У воді морів і океанів переважає Натрій, а у прісній воді – кальцій.

Металічні елементи містяться і в живих організмах. Натрій і Калій входять до складу усіх клітин, Магній є у хлорофілі, а Ферум у гемоглобіні. Сполуки Кальцію становлять неорганічну основу кісток, зубів,яєчної шкаралупи, черепашок.

Метали характеризуються незначною електронегативністю, тому легко віддають електрони. Атоми металів здатні лише окиснюватись:

                                         Me0 – ne-  = Men+

 Металічний зв'язок

Цей  зв'язок зумовлений особливостями будови атомів металів. Розглянемо модель кристалічної гратки металів.

Модель   кристалічної гратки металів.

 У вузлах граток – атоми й катіони металу, а між вузлами – відносно вільні електрони.

Металічний  зв'язок – це зв'язок між  катіонами в металі, що здійснюється за допомогою  делокалізованих електронів.

Загальні фізичні властивості металів

  •                  агрегатний стан ( тверді за н. у. , за винятком Hg);
  •                  колір ( усі відтінки від світло- сірого до темно – сірого за винятком Аи і Си);
  •                  тепло – і електропровідність ( за рахунок вільних електронів)  збільшуються в ряду Hg, Рb, Fe, Zn, Мg, Al, Аи, Си, Аg;
  •                  ковкість та пластичність  ( найбільш пластичний метал – золото,  найбільш крихкі – хром, манган, стибій) ;
  •                  твердість; м'які ( лужні метали), тверді( хром) ;
  •                  температура плавлення : легкоплавкі – Тпл ( Hg) = - 38, 87 0С,  тугоплавкі – Тпл ( W) = 3370 0С.
  •                  температура кипіння в металів висока.

Біологія

Демострую презентацію. Учні пригадують функцію металів в організмі людитни – одночасно відзначають місця на загатовці (малюнок тіла людини) місця , де метали відіграють найважливішу роль.

Купити Будова тіла людини ( пазл-магніт ) за кращою ціною - дидактика Smart  kit

Географія.

Роздаю учням карту України з корисними копалинами (металічні руди) – завдання перенести на контурну карту позначення знаходження металічних руд в Україні із зазначенням родовищ.

Видобування металічних руд країнами світу. Розвиток і розміщення виробництв  з видобутку залізних і марганцевих руд в Україні - презентация онлайн

Файл:Map of Ukraine political simple blank.svg — Вікіпедія

Інформатика

Учні в результаті жеребкування утворюють 3 групи. Кожна група отримує завдання і виконує за комп’ютерами. Завдання для груп: 1- створити діаграму «Вміст металів в літосфері» в програмі Microsoft Office Word, 2 - створити діаграму «Вміст металів в літосфері» в програмі Microsoft Office Exel, 3 - створити діаграму «Вміст металів в літосфері» в програмі Microsoft Office Power Point.

 Презентация на тему: "Біологічна роль металів Підготувала учениця 10-Б  класу Борисенко Діана.". Скачать бесплатно и без регистрации.

Основи здоров’я.

Демонструю презентацію. Учень, який готувався заздалегідь розповідає про наслідки нестачі металів в організмі людини і про продукти в яких містяться ці метали.

Математика

Пояснюю учням, що хімія має тісний зв’язок з математикою. Всі задачі на хімії розв’язуються з використанням математичних законів і принципів. Наголошую на тому, що головний принцип в хімії – це пропорція. Багато задач з хімії можна розв’язати через пропорцію. Пропоную виконати наступні завдання, використовуючи пропорцію.

Блог вчителя хімії Настасівської ЗОШ І-ІІІ ст. Гайдука Дмитра  Володимировича: Хімічний склад людини

Дано:

w(Ca)= 1,5%

m(тіла) =

Знайти:

m(Ca) =  

Дано:

w(К)= 0,2%

m(тіла) =

Знайти:

m(К) =  

Дано:

w(Na)= 0,1%

m(тіла) =

Знайти:

m(Na) =  

Дано:

w(Mg)= 0,05%

m(тіла) =

Знайти:

m(Mg) =  

Література.

Учень демонструє презентацію і розповідає , де зустрічається в назві книг назви металів, приказки і прислв’я , загадки і вірші. Останнім слайдом завдання творчого характеру – скласти вірша самостійно із готовою римою (метод Буриме)

…………………………………….. запізно

………………………………………залізо

………………………………………ростуть

………………………………………ртуть

 

Історія.

Учень демонструє презентацію і розповідає – які метали  в які епохи використовували.

Мистецтво

Учень демонструє презентацію і розповідає – які метали і як використовуються для виготовлення різних мистецьких виробів.

Астрологія

Учень демонструє презентацію і розповідає – метали- талісмани представників знаків зодіаку.

Англійська мова.

Учні виконують завдання - на англійській мова на карточках зазначені основні характеристики найбільш поширених металів – завдання учнів – визначити ці метали.

Твердий

Пластичний

Жовтий

Блискучий

Щільний

М’який

Золото

Hard

Flexible

Yellow

Brilliant

Dense

Soft

Твердий

Пластичний

Білий

Блискучий

Щільний

М’який

Срібло /Алюміній

Hard

Flexible

White

Brilliant

Dense

Soft

Твердий

Пластичний

Червоний

Блискучий

Щільний

Ковкий

Мідь

Hard

Flexible

Red

Brilliant

Dense

Malleable

Рідкий

Важкий

Сріблястий

Блискучий

Щільний

Отруйний

Ртуть

Liquid

Heavy

Silvery

Brilliant

Dense

Toxic

Екологія.

Пропоную учням переглянути відео. Після перегляду організовую бесіду:

  • Яку проблему висвітлено у відео?
  • Які шляхи вирішення ви пропонуєте?

ІV. Підсумок уроку.

Самооцінювання учнів:

D:\марина лукьянова\атестація\атестація 2021-2022\Хімія 11 клас\FB_IMG_1641550915184.jpg

Заключне слово вчителя

V. Рефлексія.

Інтерактивний прийом «Термометр»

Емоційний термометр в електронному вигляді. Формат PDF – smartpencil.com.ua

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
25 січня 2022
Переглядів
3683
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку