Хімія 11 клас
Тема: Загальна характеристика металів. Фізичні властивості металів на основі їхньої будови.
Мета: навчальна: поглибити знання учнів про металічні елементи, їх положення в періодичній системі, про загальні фізичні властивості металів, особливості будови атомів, будови речовин, розширити знання учнів про види хімічного зв’язку введенням поняття про металічний зв’язок; показати його вплив на фізичні властивості речовин, утворених металічними елементами;
розвивальна: розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати та робити висновки на основі набутих знань; формувати навички пошукової роботи;
виховна: сприяти формуванню наукового світогляду, комунікативної та інформаційної компетентності.
Обладнання: навчальні презентації, інтерактивні дошка з проектором, ПК з підключенням до Інтернету, картки із завданнями.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Міжпредметні зв’язки: біологія, географія, інформатика, основи здоров’я, математика, література, історія, мистецтво, астрономія, астрологія, англійська мова, екологія.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Вступне слово вчителя.
ІІ. Мотивація навчання
Інтерактивний прийом «Термометр»
ІІІ. Основна частина
Хімія
Розповідь учителя з елементами бесіди , з одночасною демонстрацією презентації.
Загальна характеристика металічних елементів за їх положенням у періодичній системі
Металічних елементів існує значно більше, ніж неметалічних. До них належать усі d-і f-елементи, а також s-елементи та кілька p-елементів. (робота з періодичною системою).
У природі металічні елементи трапляються досить часто. Найбільше металічних елементів містить літосфера. Найпоширенішим серед них є алюміній.
Елементи, які утворюють активні метали, містяться переважно в хлоридних, карбонатних, сульфатних і силікатних мінералах, інші – в оксидних і сульфідних мінералах; дуже рідко трапляються самородні мідь, срібло,золото, платина.
У гідросфері також багато металічних елементів, але у значно менших кількостях. У воді морів і океанів переважає Натрій, а у прісній воді – кальцій.
Металічні елементи містяться і в живих організмах. Натрій і Калій входять до складу усіх клітин, Магній є у хлорофілі, а Ферум у гемоглобіні. Сполуки Кальцію становлять неорганічну основу кісток, зубів,яєчної шкаралупи, черепашок.
Метали характеризуються незначною електронегативністю, тому легко віддають електрони. Атоми металів здатні лише окиснюватись:
Me0 – ne- = Men+
Металічний зв'язок
Цей зв'язок зумовлений особливостями будови атомів металів. Розглянемо модель кристалічної гратки металів.
Модель кристалічної гратки металів.
У вузлах граток – атоми й катіони металу, а між вузлами – відносно вільні електрони.
Металічний зв'язок – це зв'язок між катіонами в металі, що здійснюється за допомогою делокалізованих електронів.
Загальні фізичні властивості металів
Біологія
Демострую презентацію. Учні пригадують функцію металів в організмі людитни – одночасно відзначають місця на загатовці (малюнок тіла людини) місця , де метали відіграють найважливішу роль.
Географія.
Роздаю учням карту України з корисними копалинами (металічні руди) – завдання перенести на контурну карту позначення знаходження металічних руд в Україні із зазначенням родовищ.
Інформатика
Учні в результаті жеребкування утворюють 3 групи. Кожна група отримує завдання і виконує за комп’ютерами. Завдання для груп: 1- створити діаграму «Вміст металів в літосфері» в програмі Microsoft Office Word, 2 - створити діаграму «Вміст металів в літосфері» в програмі Microsoft Office Exel, 3 - створити діаграму «Вміст металів в літосфері» в програмі Microsoft Office Power Point.
Основи здоров’я.
Демонструю презентацію. Учень, який готувався заздалегідь розповідає про наслідки нестачі металів в організмі людини і про продукти в яких містяться ці метали.
Математика
Пояснюю учням, що хімія має тісний зв’язок з математикою. Всі задачі на хімії розв’язуються з використанням математичних законів і принципів. Наголошую на тому, що головний принцип в хімії – це пропорція. Багато задач з хімії можна розв’язати через пропорцію. Пропоную виконати наступні завдання, використовуючи пропорцію.
Дано: w(Ca)= 1,5% m(тіла) = Знайти: m(Ca) = |
Дано: w(К)= 0,2% m(тіла) = Знайти: m(К) = |
Дано: w(Na)= 0,1% m(тіла) = Знайти: m(Na) = |
Дано: w(Mg)= 0,05% m(тіла) = Знайти: m(Mg) = |
Література.
Учень демонструє презентацію і розповідає , де зустрічається в назві книг назви металів, приказки і прислв’я , загадки і вірші. Останнім слайдом завдання творчого характеру – скласти вірша самостійно із готовою римою (метод Буриме)
…………………………………….. запізно ………………………………………залізо ………………………………………ростуть ………………………………………ртуть |
Історія.
Учень демонструє презентацію і розповідає – які метали в які епохи використовували.
Мистецтво
Учень демонструє презентацію і розповідає – які метали і як використовуються для виготовлення різних мистецьких виробів.
Астрологія
Учень демонструє презентацію і розповідає – метали- талісмани представників знаків зодіаку.
Англійська мова.
Учні виконують завдання - на англійській мова на карточках зазначені основні характеристики найбільш поширених металів – завдання учнів – визначити ці метали.
Твердий Пластичний Жовтий Блискучий Щільний М’який Золото |
Hard Flexible Yellow Brilliant Dense Soft |
Твердий Пластичний Білий Блискучий Щільний М’який Срібло /Алюміній |
Hard Flexible White Brilliant Dense Soft |
Твердий Пластичний Червоний Блискучий Щільний Ковкий Мідь |
Hard Flexible Red Brilliant Dense Malleable |
Рідкий Важкий Сріблястий Блискучий Щільний Отруйний Ртуть |
Liquid Heavy Silvery Brilliant Dense Toxic |
Екологія.
Пропоную учням переглянути відео. Після перегляду організовую бесіду:
ІV. Підсумок уроку.
Самооцінювання учнів:
Заключне слово вчителя
V. Рефлексія.
Інтерактивний прийом «Термометр»