ЗАГАЛЬНИЙ ОГЛЯД ЄВРОПИ. (ЕГП. СКЛАД РЕГІОНУ.СУЧАСНА ПОЛІТИЧНА КАРТА. ФОРМИ ДЕРЖАВНОГОПРАВЛІННЯІ ТЕРИТОРІАЛЬНОГО УСТРОЮ КРАЇНЄВРОПИ.ПРОЯВИ СЕПАРАТИЗМУ. ТИПИ КРАЇН ЄВРОПИ ЗА РІВНЕМЕК

Про матеріал
Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди; формувати вміння застосовувати науковий метод, аналізувати, формулювати гіпотези, робити висновки;виховувати самостійність, наполегливість, уміння долати труднощі, працювати в групі.
Перегляд файлу

10 клас

 

Урок №3

 

Дата:

 

ЗАГАЛЬНИЙ ОГЛЯД ЄВРОПИ.

(ЕГП. СКЛАД РЕГІОНУ.СУЧАСНА ПОЛІТИЧНА КАРТА.

ФОРМИ ДЕРЖАВНОГОПРАВЛІННЯІ ТЕРИТОРІАЛЬНОГО

УСТРОЮ КРАЇНЄВРОПИ.ПРОЯВИ СЕПАРАТИЗМУ.

ТИПИ КРАЇН ЄВРОПИ ЗА РІВНЕМЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ).

 

Очікувані результати НПД: учні називають склад регіону, розрізняють форми державного правління і територіального устрою країн Європи, наводять приклади різних типів та підтипів країн Європи за рівнем економічного розвитку; кількісних та якісних змін на політичній карті регіону.

Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди; формувати вміння застосовувати науковий метод, аналізувати, формулювати гіпотези, робити висновки;виховувати самостійність, наполегливість, уміння долати труднощі, працювати в групі.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, атласи, політична карта Європи.

Опорні та базовіпоняття: ЕГП, республіка, монархія, унітарна країна, федеративна країна.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Перший регіон, який ми будемо вивчати,— Європа, що була колискою багатьохвисокорозвинених цивілізацій: егейської, еллінської, кельтської, римської тощо. Європа стала найбільшим у світі регіоном поширення християнства. Це — батьківщинаВеликих географічних відкриттів, промислових переворотів, міських агломерацій,міжнародної економічної інтеграції. І хочаепоха «євроцентризму» минула, у нашчас цейрегіонпродовжуєвідіграватизначну роль у світовійполітиці та економіці.

Повідомлення теми, цілей і завдань уроку

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ Й ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Пригадайте особливості фізико-географічного положення Європи. Які існують форми державного правління і територіального устрою, типи країн за рівнем економічного розвитку?

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. Особливості ЕГП Європи

Регіон Європа охоплює західну частину Євразії, площа — 10, 5 млн км2.

Завдання. Користуючись картами атласу, визначте головні особливості ЕГПкраїнЄвропи.

Особливості ЕГП регіону:

-надзвичайносприятливеприморськеположення (крімокремихкраїн);

-розташований на перетиніміжнароднихшляхівсполучення, маєрозгалуженутранспортну систему;

-високийрівеньінтеграційнихпроцесів, якісприяютьрозвиткуекономіки якокремихкраїн, так і регіону в цілому (у першу чергуцестосується ЄС);

-наявністьосередківполітичноїнестабільності та військовихконфліктів (Косово,Придністров’я, східУкраїни, Чечня тощо);

-сусіднірегіонимаютьнижчийрівеньекономічногорозвитку, але володіютьзначнимиприродними ресурсами (у першу чергуЗахіднаАзія з великими покладаминафти й природного газу);

-понад 20 країнвходять до складу НАТО, більшістьіншихспівпрацюють з НАТО.

 

2. Склад регіону

Робота з картами атласу. Робота в групах.

Визначте склад одного з субрегіонівЄвропи та охарактеризуйте його ЕГП.

1) ЗахіднаЄвропа — Австрія, Бельгія, Німеччина, Ліхтенштейн, Люксембург,Монако, Нідерланди, Франція, Швейцарія;

2) ПівнічнаЄвропа — Данія, Ірландія, Ісландія, Латвія, Литва, Норвегія, Велика Британія, Фінляндія, Швеція, Естонія;

3) ПівденнаЄвропа — Албанія, Андорра, Боснія і Герцеговина, Македонія,Греція, Іспанія, Італія, Мальта, Португалія, Сан-Марино, Ватикан, Словенія,Хорватія, Сербія, Чорногорія;

4) СхіднаЄвропа — Білорусь, Болгарія, Угорщина, Польща, Молдова, Росія,Румунія, Словаччина, Україна, Чехія.

 

3.Сучаснаполітична карта регіону

44 держави, 8 залежнихтериторій, що належать 4 державам (Гернсі, Гібралтар, Шпіцберген та ін.). Андорра перебуваєпід протекторатом Іспанії та Франції.

Суттєвізміни у ХХ ст.: об’єднанняНімеччини, розпад СРСР, Югославії, Чехословаччини, змінасуспільного ладу в країнахЦентральної та СхідноїЄвропи. За формою правлінняпереважаютьреспубліки (32). Найдавнішоюреспублікою є Сан-Марино (з 301 р. н. е.). Монархії(12): Андорра, Бельгія, Ватикан, Велика Британія, Данія, Іспанія, Ліхтенштейн, Люксембург, Монако, Нідерланди, Норвегія,Швеція. Крім Ватикану, усі — конституційні. За формою територіального устроюбільшістькраїнунітарні. Деякі з них мають у своємускладіавтономніутворення(Україна, Іспанія, Данія, Фінляндія). Федерації(6): Австрія, Боснія і Герцеговина,Бельгія, Росія, Німеччина, Швейцарія.

 

4. Прояви сепаратизму

-Сепаратизм (від лат. separatus— «відокремлення») — прагнення спільнот,груп населення чи організацій до відокремлення, відособлення; рух за надання частині держави права автономії чи за її повне відокремлення й створеннянової держави. Для країн Європи характерні сепаратистські процеси: ВеликаБританія (Шотландія), Іспанія (Каталонія, Країна Басків), Франція (Корсика),Сербія (Косово), Молдова (Придністров’я).

 

5. Типи країн за рівнем економічного розвитку

Високорозвинені країни:

1) члени «Великої Сімки» — Німеччина, Франція,Вели ка Британія, Італія;

2) Розвинені країни Європи: Австрія, Бельгія, Данія,Іслан дія, Люксембург, Нідерланди, Норвегія, Фінляндія, Швейцарія, Швеція та ін.

Країни з перехідноюекономікою: Україна, Білорусь, Молдова, Росія.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Назвітьголовніпереваги ЕГП Європи.

2. Якіякісні та кількіснізмінивідбулися на політичнійкартіЄвропи в останнінаприкінці ХХ ст.?

3. НаведітьприкладикраїнЄвропи з різною формою правління та територіального устрою, типи й підтипикраїн за рівнемекономічногорозвитку.

4. Якими є особливостіподілуЄвропи на субрегіони?

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник, опрацювати § 3.

2. Випереджальне(окремимучням): підготуватиповідомлення про історіюрозвитку та функції ЄС і НАТО.

3. Скластикросворд «СтолицікраїнЄвропи» (10 запитань).

4. Дослідження (за виборомучня). Інтеграційні та дезінтеграційніпроцеси в Європі.

1

docx
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
1725
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку