« І на тім рушникові оживе все знайоме до болю6 і дитинство, й розлука, й твоя материнська любов».
Саме такими словами розпочався у Бандурівській ЗШ І-ІІІ ступенів виховний захід: " Рушник вишиваний"
« Рушник вишиваний »
Мета: Викликати в учнів інтерес доісторичного минулого. Виховувати національну самосвідомість, інтерес до народних традицій, культурної спадщини українського народу. Розвивати пізнавальні інтереси до вивчення традиційних художніх промислів українського народу.
Обладнання : хліб, рушники, музикальні композиції
Епіграф:
« І на тім рушникові оживе все знайоме до болю6 і дитинство, й розлука, й твоя материнська любов»
(На фоні музики виходять ведучі)
ІІ – Ведучий: Добрий день, вам любі друзі!
Ми раді вас в цей день вітати
На світлому і радісному святі
У цій чудовій гарній залі
І – Ведучий:
Гостей годиться хлібом – сіллю зустрічати.
Привітним гожим словом вшанувати.
Прийміть же хліб на мальовничім рушникові.
Про цей рушник сьогодні йтиме мова.
( Підноситься хліб і сіль)
З роду – віку людина живе не лише хлібом єдиним. Живе роздумами, мріями, надіями. І саме оці роздуми, думки знаходять своє відображення у творах мистецтва: літературі, вишиванках, скульптурі, музиці.
ІІ – Ведучий: Рушник…, як багато промовляє це слово! Український рушник! На ньому вишита доля мого народу. На ньому переплелися і радість, і біль, і щастя, і горе, рушник супроводжував людину все життя від народження і до смерті.
Учень:
Мій народ якось вигадав
Український рушник.
Щоб і хата була – красивішою,
Щоб і доля була прихильнішою,
Щоб весілля було – та й клечальнішим,
Щоб зажинки були величальніші.
Стежку Сковороди і Тарасову думу
І безмежного поля солону можуть,
І колосся любові, і зернятко суму,
Рушники українські у вічність несуть
І – Ведучий: Стверджують, що саме « рушник» походить від слова
« рушати». Мати проводжаючи сина в дорогу, в армію, замотувала хлібину у рушник, промовляла: « Рушай щасливо, хай благословить тебе Бог». Той рушник, вишитий руками матері, оберігав сина від зла, від нещастя, нагадував про тепло рідної домівки, кликав з далеких доріг до отчого порогу.
ІІ – Ведучий: Не було жодної хати в Україні, де не палахкотіли б вишиті рушники. Недаремно склав народ такі прислів'я: «Хата без рушників, що родина без дітей», «Рушник на кілочку – хата у віночку». Рушники служили не лише прикрасою для життя, їх вішали над дверима, над вікнами, щоб ніяке зло не проникло до хати – вони служили оберегами.
І – Ведучий: А зараз наймолодші школярі нашої школи представлять роботи своїх родин.
( Учні першого класу представляють свої експонати)
ІІ – Ведучий: Ви подивіться: оцей рушник, який у багатьох хатах заховали як непотрібну річ подалі від очей людських «живе» поряд з нами від часу народження веде нас по життю і проводжає в останню путь..
І – Ведучий: Вдумайтесь чи помилимось ми, коли назвемо рушник нашою святинею? І при народженні, і в армії, і при сватанні, і на весіллі в’яжуть молодим руки рушником, помирає людина – і в останню дорогу її проводжає рушник. А тепер погляньте на розмаїття фарб, яке оселилось сьогодні у нашому залі, тож запрошуємо учнів 2 – го класу представити свої експонати.
( Учні 2-го класу представляють свої експонати)
ІІ – Ведучий: Приходила в життя людина, і зустрічали її рушником. Мати готувала ще до народження дитини рушник долі. Для хлопчика вишивала на ньому дубові листочки, щоб сильним і мужнім був син, а для дівчинки – калину, щоб гарна була, як калина. Цей рушничок мати клала під подушку дитині. З ним несли дитину хрестити, на ньому благословляла мати сина чи доньку на одруження. Цей рушник берегли все життя.
Учень:
Дивлюся мовчки на рушник,
Що мати вишивала,
І чую : гуси зняли крик,
Зозуля знову закувала.
Знов чорнобривці зацвіли,
Запахла рута – м’ята .
Десь тих бджоли загули,
Всміхнулась люба мати.
І біль із серця раптом зник,
Так тепло – тепло стало…
Цілую мовчки той рушник.
Що мати вишивала.
У барвінку синій цвіт,
Кущ рясного глоду.
Український рушничок –
Символ мого роду
І – Ведучий: До породіллі приходили з рушниками, у які загортали хліб та солодощі, щоб життя новонародженого було солодким. Розв'язували рушник і промовляли:
«Радуйся земле, радій, родино,
Радуйся з нами , нова дитино,
В тебе доволі і ласки, і дива,
Хай не цурається доля щаслива.»
Звучить пісня « Рушник вишиваний» Наталії Цар
ІІ – Ведучий: Для представлення своїх експонатів запрошуються учні 3 – го класу
( Учні 3-го класу представляють свої експонати)
І – Ведучий: Рушник – уповивач готувала мати до народження дитини. Вибілювала його, прала багато разів, щоб він був м'яким. Коли вповивали дитину, промовляли:
«Вповиваю тебе сину
В рушничок біленький
Щоб виростав ти великий
Був все здоровенький.»
Учень:
Як з'являємось на світ ми,
В крижмі – білі рушники.
Полотняне диво світле,
Плід душі і хист руки
ІІ – Ведучий: А тепер ми матимемо змогу ознайомитися з вишиваними роботами родин учнів 4 – го класу.
( Учні 4-го класу представляють свої експонати)
І – Ведучий: Підростала дитина, а мамині руки вишивали їй рушник – утирач. На ньому квіти, дерево з пташками і слова: « Доброго ранку» або « Доброго здоров'я» цей рушник висів на кілочку біля дверей. Подавала мати рушник і промовляла: «Утирайся мій синочок,в рушничок біленький, та будь же з ним щодниноньки, добрий, веселенький»
Учень:
Неначе долю вишила свою,
Заплівши в неї промінь світанковий,
Кохання, і пісні, і молоду зорю.
Світи мені повік, матусине любове
ІІ – Ведучий:
Надаємо слово для представлення своїх експонатів учнів 5-го класу
( Учні 5-го класу представляють свої експонати)
І – Ведучий:
Слово « Рушник» і «мати» завжди йдуть поруч. Я зараз вам розповім легенду про те, як мати рушником стала.
( на фоні музики)
……Було це дуже давно. Жила собі в одному селі мати і мала вона трьох синів - красенів. На все здібні хлопці, одне лише не вміли – вишивати, як їх мати. Сядуть було коло неї та й кажуть: « Ви, матусю, шийте – вишивайте, та пісню співайте, а ми подивимось, як народжуються у ваших руках квіти та птахи». Горнулась мати до синів і такі слова їм мудрі говорила: « Долю я вам вигаптую, а пам'ять про себе в рушниках залишу, тож бережіть їх». Багато рушників вишила за своє життя мати і всі між синами розділила. А даруючи говорила: « Сини мої, мої голуби! Пам'ятайте навік прохання своєї неньки. Куди б ви не поїхали, куди б ви не пішли, а рушник у дорогу беріть. Хліб в нього загортайте та інших пригощайте. Хліб на рушникові життя величає, здоров'я береже!». Померла мати, а її слова і пам'ять про неї в рушниках залишилась і передаються з покоління в покоління.
Учень:
А мати вишивала рушники
Думками й українськими піснями ,
І слалися дорогами нитки,
І йшли по цих дорогах дні за днями.
Життя з них починається, і доля,
І зустріч, і прощання, і розлуки,
І житні колоски на тому полі,
Де сонце гладить материні руки
Проходять і тепер безсонні ночі
Ті рушники, волошками розшиті,
І дивляться з них материнські очі,
І чорнобривці, росами умиті.
А мати вишивала рушники
Піснями й калинами край дороги.
Ішли у даль життєвії стежки,
Неначе журавлі в осінню пору.
ІІ – Ведучий:
( Учні 6-го класу представляють свої експонати)
( Учні 7-го класу представляють свої експонати)
Учень: Хай сторона моя багата
Красива квітами й людьми,
Найкраща в світі рідна хата
Під ясеновими крильми.
Учень:
У ній тепло і очі мами,
І доброта і руки,
А над смутними образами
Горять барвисті рушники
Учень:
Тут батьків труд і труд матусі.
Поліття чесне та рясне,
А хліб домашній на обрусі,
Неначе сонце весняне
І – Ведучий: А тепер ми матимемо змогу ознайомитися з вишиваними роботами родин учнів 8 – го класу. ( Учні 8-го класу представляють свої експонати)
ІІ – Ведучий: І саме в родині від батька до сина, від матері – доні» передаватимуться родинні традиції нашого народу
Учень:
На українськім рушнику
Матуся вишила Карпати
Рясну калину калину в квітнику
І долю лебедів крилатих
Учень:
Людей гостинно звідусіль
Стрічати хлібом у вишиванці,
Щоб цей рушник у день весіль
Кружляв у запальному танці.
Учень:
Щоби давав пісням політ
Й нові узори, мов перлини,
Щоб цей рушник стелився в світі,
Як добрий оберіг родинний.
Учень:
Це все – моя земля, моя Вкраїна.
Це рук моєї матері тепло,
І цей рушник, яким і дочку, її сина
Благословляє мама на добро
Танець під музичний супровід « Як у нас на Україні»
І – Ведучий: Слово надається учням 9 – го класу
( Учні 9-го класу представляють свої експонати)
ІІ – Ведучий: А тепер ми матимемо змогу ознайомитися з вишиваними роботами родин учнів 11 – го класу.
( Учні 11-го класу представляють свої експонати)
І – Ведучий: Сивіють і народжуються роки, минають століття та вічним є і буде український рушник. Він пройшов крізь віки, і хотілося б щоб і надалі був він ознакою любові і незрадливості, символізував чистоту почуттів, глибину безмежної любові до своїх дітей, до всіх, хто не черствіє душею
Учень:
Перегортаю білі рушники,
Що хліб вкривали і дитя в колисці,
Що старості чекали на святки –
Розшиті маками, заквітчані, барвисті
Учень:
Благословенна будь, на всі віки.
Найперша жінка, що нашила квіти
Душа мого народу – рушники,
Барвінками і мальвами зігріта
Пісня « Ой, рушник – рушничок » у супроводі таночку
ІІ – Ведучий:
А на прощання хочеться сказати :
Шануйте, друзі, рушники,
Квітчайте ними свою хату,
То обереги від біди
Учень: Шануйте ті, що дала мати,
Готуйте дітям з чистої роси,
Щоб легше їм в житті здолати
Похмурі та скрутні часи.
Шануйте, друзі рушники!
І – Ведучий:
На рушник розшитий
Хліб кладемо з сіллю,
Щоб легкі дороги вславляли Україну
Щоб у нашій праці і в гучнім весіллі
Шанували в світі над усе людину.