Захист і збереження біосфери. Основні заходи щодо охорони навколишнього середовища

Про матеріал
Розробка ознайомлює учнів із основними заходами щодо охорони біосфери, розкриває особливості природи України.
Перегляд файлу

Біологія 9 Клас

Тема: Захист і збереження біосфери. Основні заходи щодо охорони навколишнього середовища

Мета: формування предметних компетентностей: аналіз антропічного впливу на стан біосфери,  розвиток навичок вирішення екологічних задач.

формування  ключових компетентностей - саморозвитку й самоосвіти, інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки й узагальнення;

продовжувати розвивати логічне мислення, компетенцію продуктивної творчої діяльності.

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда),наочні (демонстрація таблиць,презентацій ),

Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки:екологія, математика, історія, географія, українська література, природознавство, хімія,фізика.

Розвиток ключових компетентностей:

  •  уміння вчитися;
  •  інформаційні компетентності;
  •  соціальні і громадянські;
  •  ініціативність;
  • підприємливість.

Методи: словесні, наочні, проблемно-пошукові, візуальні, інформаційні.

Техніки: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та  мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань,   робота з дидактичним матеріалом, подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань, постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

 

Обладнання:

  • телевізор;
  • мультимедійна презентація;
  • підручники;
  • дидактичний матеріал.

 

Базові поняття і терміни:

  • біосфера;
  • збереження біосфери;
  • концепція сталого розвитку;
  • екологічна свідомість;

 

Хід уроку:

І. Вступ

  Організація початку уроку

Гари Снайдер сказав:” Природа - це не місце для відвідування. Це наш дім”

Що мав на увазі автор цих слів? (Відповіді учнів)

Перевірка раніше засвоєного

Обговорюємо разом «Антропічний вплив людини на довкілля».

Учитель пропонує учням по черзі продовжити речення «Я знаю, що…»

Узагальнюємо основні наслідки впливу людини на стан біосфери.

 

«Наслідки антропічного впливу »

І.Забруднення середовища життя

 1. Зміна гідросфери:

   - змивання добрив і отрутохімікатів з полів;

   - витрати води підприємствами і  забруднення відходами;

   - побутові потреби населення;

   - цвітіння води;

   - викиди водного транспорту;

    - аварії танкерів;

2. Порушення складу атмосфери:

    - спалювання вуглеводневого палива;

    - викиди промисловості( смог);

    - вирубування лісу;

    - руйнування озонового екрану ( СІ2,  хлорфторвуглеводні,).

3. Руйнування ґрунтів:

    - збільшення  площ пасовищ та ріллі – водна та вітрова ерозія;

    - неефективне землекористування ( відвальна обробка ґрунтів, важка грунтооброблювальна техніка, засолення);

    - забудова;

    - добування копалин відкритим способом;

   - забруднення пестицидами, органічними отрутами, важкими металами, радіонуклідами.

4. Зміна клімату (швидка):

    - парниковий ефект( накопичення метану, вуглекислого газу, оксидів нітрогену, фреонів;

    -  танення льодовиків, сухість клімату.

ІІ.  Зниження біологічної різноманітності

            - безпосереднє винищення видів: рибальство, мисливство;

            - виробнича діяльність ( вирубка лісу, будівельні споруди на водоймах, забруднення водойм);

            - зміна умов існування у результаті господарської діяльності.

Наслідок: спрощення  трофічних ланцюгів і зменшення стабільності біоценозів.

Актуалізація опорних знань

ВправаОживи схему

Учитель ставить  запитання учням:

Що ж  слід зробити людині, щоб  не зруйнувати остаточно  середовище свого існування?

Пропонує кожному учню висловити хоча б одну ідею. 

Висловлені ідеї згрупуйте і заповніть  схему. 

 

 

 

 

 Основна частина

Мотивація навчальної діяльності

Ідеї різні.   Та чи реально  їх впровадити в життя?

Думаю, реально, якщо керуватися словами  Боба Інгерсол:

      У природі немає винагород або покарань, є наслідки.

      Те, що ми робимо для інших, для світу,  залишається навіки.

Зберігаючи біосферу, ми  не тільки допомагаємо вижити іншим, а й зберігаємо середовище свого існування.

  

Визначення  теми і завдань уроку

 Тема  нашого уроку:    Захист та збереження біосфери. ( Учні записують у зошит)

 Спробуйте  визначити, на які питання ми повинні дати відповіді сьогодні на  уроці?

 

Вивчення нового матеріалу ( первинне  засвоєння)

На сьогоднішньому уроці ми поговоримо не тільки про стан навколишнього середовища, а й про можливі шляхи вирішення глобальних екологічних проблем людства.

Усього за кілька сотень років людина стала одним з найвпливовіших екологічних факторів планетарного масштабу. Розглянемо глобальні зміни в природі, які відбулися та продовжують відбуватися в результаті діяльності людини (робота з підручником, сторінка 301)

“Ми знаємо ворога і це ми” (Уолд Келли)

Чи згідні ви з твердженням. Відповідь обґрунтуйте.

Перегляд відеоролика” Чому біорізноманіття таке важливе”(Цікава наука )

Після перегляду провести обговорення

Робота в групах

Обєднати учнів в 4 групи. Кожна група вивчає інформацію, та презентує міні проекти.(робота з інтернет джерелами)

І група- Технологи “Альтернативні джерела енергії”

ІІ група- ЕкологиВідходи  в доходи

ІІІ група- БіологиЧервона і Зелена книга

ІV група Юристи “Основні концепції в галузі охорони довкілля”

Осмислення нових знань.

Вправа “Екологічна математика”

Розвяжіть задачу та поясніть,чому сортування сміття приносить вигоду мешканцям будинку.

В червні мешканці багатоповерхового будинку розпочали сортувати сміття.

У попередньому місяці комунальні служби вивезли 23 м³ не сортованого сміття і 12 м³ вторинної сировини,а в липні та серпні по 20 м³ вторинної сировини щомісяця.

Скільки коштів економлять мешканці будинку за 2 місяці якщо вивіз 1 м³  не сортованого сміття коштує 85 грн.,а вивіз сортованого сміття 24?

Проаналізуйте як організований збір відходів в нашому населеному пункті, в нашій школі?

 

Валеопауза ‘Гора з плеч’

 

 

 Вправа «Незакінчене речення»

Учитель зачитує речення, учні закінчують його та наводять приклади.   

 

 

   Неможливо зберегти біосферу, захищаючі лише живі об’єкти. 

Концепція  сталого  розвитку.

Пояснення вчителя з демонстрацією слайда презентації.

З кожним роком все гостріше  постає суперечність між потребами людства у матеріальних благах, які ростуть,  та ресурсами на Землі, які зменшуються.  Тому  в 1980 році  Міжнародною  спілкою охорони природи (МСОП)  була  підготовлена  « Всесвітня стратегія охорони природи».  Тоді ж з’явилося  поняття  «збалансований розвиток», (сталий розвиток)

Збалансований розвиток:

         1) розвиток, що задовольняє потреби нинішнього покоління, не ставлячи під загрозу можливість майбутніх поколінь задовольняти свої потреби;

         2)   розвиток країн і регіонів, коли економічне зростання, матеріальне виробництво і споживання відбуваються в межах здатності екосистем відновлюватися, поглинати забруднення і підтримувати життєдіяльність  теперішніх і майбутніх поколінь. 

   Лише досягнення збалансованості економічних, соціальних та екологічних складових розвитку  дасть можливість  перейти до таких форм існування людства, які не виснажуватимуть природні ресурси, а тому триватимуть досить довго. 

                                                          

                               

                                      Сталий розвиток

 

 

                                                        баланс

 

 

природні ресурси      потреби сучасної                     потреби      

                                                                                    наступних                                                                     

                                           людини                                           

                                                                                      поколінь

 

                     

Висновок:   Отже,  глобальною проблемою людства, яка у ХХІ ст. посіла перше місце є взаємини людини і природи.  Без  переходу промисловості та енергетики на екологічно чисті безвідходні технології, без пізнання  правил і законів  життя природи  подальше існування сучасної цивілізації просто неможливе.  Політикам та економістам слід прислухатися до рекомендацій біологів.

 

 Осмислення нових знань

У майбутньому ви оберете різні професії, обійматимете різні посади,  та ніколи не будете байдужими до проблем природи.  Приймаючи рішення, використовуйте знання, отримані на уроках біології. А поки що застосуйте їх, граючи в біологічний футбол.

        

Вправа «Біологічний гандбол» 

Правила гри:   учень обирає питання із переліку, на яке сам знає відповідь. Озвучує його, а потім називає того, хто повинен дати відповідь. Якщо учень, якого обрали, не знає відповіді, він говорить « Пас» і відповісти повинен той, хто обирав питання.  Право нанести наступний удар отримує той, хто дав правильну відповідь.

 

1. Як називається новий стан біосфери, пов'язаний з розумовою діяльністю людини?(Ноосфера)

2. Як називається зменшення товщини верхнього найродючішого шару ґрунту внаслідок знесення вітром чи водою? ( Вітрова чи водна ерозія)

3. Як називається вища категорія природоохоронних територій, де під охороною закону в незайманому стані зберігається весь природний  комплекс, та ведуться наукові дослідження? (Заповідник)

 4. Які оболонки планети Земля є абіотичними? ( літосфера, гідросфера, атмосфера)  

5. Які ти знаєш види тварин, занесені до червоної Книги України? ( Хохуля звичайна, тхір степовий,  кіт лісовий,  бурозубка альпійська, махаон, жук-олень,  тритон карпатський, соня садова) 

6. Що таке Червона книга?  ( Це державний документ, що містить відомості про види,  які  потребують охорони з різних причин)

7. Які біосферні заповідники є на території України? ( Чорноморський, Асканія-Нова)

8. Хто є автором вчення про ноосферу?  (В. І. Вернадський)

9. Які екологічно чисті джерела енергії ти знаєш? ( Сонячна, вітру, геотермальна,)

10. Якою речовиною утворений озоновий екран?

11. У чому полягає суть екологічного мислення? ( Людина задовольняє свої потреби  враховуючи необхідність збереження  рівноваги у природі)

12.  У чому полягає суть парникового ефекту? ( Вуглекислий газ, метан та деякі інші

« парникові» гази  затримують теплові промені в атмосфері, сповільнюючи процес охолодження,  в результаті чого підвищується температура біля поверхні землі)

13. Які  види називають вразливими? ( Ті які в найближчий час можуть стати зникаючими,  якщо не вжити негайних заходів для їх збереження)

14. Які види називаються рідкісними? ( Ті, яким у даний час не загрожує зникнення, але  через їх незначну чисельність чи вузький  ареал така загроза може виникнути при зміні умов їх існування)

15.  Які види називаються відновленими?  ( Ті, стан популяцій яких завдяки вжитим заходам охорони не викликає стурбованості)

16. Які державні заповідники України ти знаєш? ( Український степовий,  Луганський, Канівський,  Поліський, Карадазький, Ялтинський гірсько-лісовий, Карпатський.)

17. Яке походження має весь атмосферний кисень?  ( Біогенне.  Він є результатом багатовікової життєдіяльності фотосинтезуючих організмів)

18. Назвіть, які  функції виконує жива речовина біосфери. (Газову, концентраційну, окислювально-відновну, біохімічну))

 Узагальнення та систематизація  отриманих знань.

  Підсумок

   Рефлексія

 Продовжіть речення

  • я дізнався (дізналася)…
  • я здивувався (здивувалася)..
  • я зрозумів (зрозуміла)..
  • я змінив (змінила) своє ставлення..

Інструктаж виконання домашнього завдання. 

         1. Опрацювати § 56 .

 2. Творче завдання:скласти міні проект ‘Я-еколюдина ‘

 

Оцінювання учнів.

Заключне слово вчителя

Не можна провести жодного дня на Землі, не впливаючи на природу.

Те що ми робимо має значення і ми повинні вирішити, що ми хочемо зробити

Природа невичерпно стійка,якщо ми піклуємось про неї.

Наша загальна відповідальність – передати здорову Землю майбутнім поколінням.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
26 лютого 2023
Переглядів
1331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку