Захист прав споживачів

Про матеріал
Сценарій для проведення виховного заходу або засідання гуртка з правових дисциплін
Перегляд файлу

Відкрите засідання правового гуртка «ФЕМІДА»

на тему

«Захист прав споживачів»

 

Актуальність:

в умовах розбудови України як демократичної правової держави особливої актуальності набуває проблема захисту прав споживачів, який неможливий без забезпечення гарантії отримання товарів високого рівня якості. В умовах «суспільства масового споживання» якість стала основним критерієм, який впливає на поведінку споживача під час здійснення покупки або отримання послуги.

Проте низька купівельна спроможність пересічного українського споживача сприяє зростанню пропозиції дешевого товару, де за низькою ціною часто криється насправді невисока собівартість цього товару, а низька якість і сумнівне походження. Ефективність захисту прав споживачів в Україні стосується безпосередню кожного громадянина. Саме цим визначають актуальність даної теми.

 

Мета:

  • закріпити отримані в порядку навчального процесу знання про поняття «споживач», «продавець», «виробник», «виконавець»,
  • проаналізувати нормативні акти, що закріплюють права споживачів та їх права, порядок дій споживача щодо захисту порушених прав;
  • розвити вміння працювати з нормативними актами; давати відповіді на питання щодо захисту порушених прав споживача;
  • описувати порядок дій споживача щодо захисту порушених прав;
  • формувати активну позицію щодо дотримання і захисту прав споживачів.

 

Хід заняття:

Споживач – фігура потрібна і навіть ключова в будь-якому бізнесі. Але, інколи, попри свою значимість, саме споживачу потрібен захист. Хто захищає його права, як їх захистити, про це ми і поговоримо сьогодні.

Почнемо, напевно, з першого, що повинен знати споживач. Під час придбання, використання, замовлення будь-якої продукції, яку продає супермаркет, кафе, ресторан, будь-хто… споживачі на території нашої держави, для задоволення своїх потреб мають ряд певних прав, гарантованих державою. Хто може назвати ці права?

 

Вишнивецька Марина

Захист прав споживачів – це захист, гарантований державою.

Кожен споживач має право:

На безсумнівну якість продукції, що продають, чи товару, чи послугу.

На те, що продукція не причинить шкоди здоров’ю

На безперешкодний, достовірний, доступ про інформацію продукції, що хоче придбати або послуги.

Відшкодування у разі непідходящого товару (якщо це передбачено законом) майнової та моральної шкоди. Якщо наприклад така виникла внаслідок користування продукцією.

Я

А тепер на чистоту - що має знати сам споживач, щоб не довелося потім захищати свої права. Як тільки Ви захотіли придбати товар, не полінуйтеся, перевірте усі листи-вкладиші, почитайте, про правила експлуатації виробу. Бо якщо експертна комісія встановить, що Ви неналежно користувалися товаром або послугою, а зараз хочете збити собі грошенят – таке рвіння може вилізти боком. Потрібно користуватися товаром згідно його цільового призначення: не варто сушити речі в мікрохвильвій печі, наприклад. Якщо не зрозумілі вказівки в інструкції – сміло звертайтеся до продавця, він має надати консультацію, щодо експлуатації продукту. Щоб, не приведи Господь, товар викликав алергію, чи якось травматично вплинув на покупця, споживач повинен застосовувати передбачені виробником в товарі засоби безпеки. А якщо немає таких правил, то в законі чітко прописано, що споживач повинен, (навіть при відсутності правил) звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду.

 

Майданик Вікторія

Захист прав споживачів прописаний в Конституції, дуже чітко. Продавець зобов’язаний продавати, надавати послуги, товар в якісному стані, якщо він приховуватиме істинний стан речі – це порушення закону. Також він повинен надати правдиву, правильну, інформацію про цю продукції. Якщо у Вас закралися сумніви – Ви маєте право, вимагати документи, які підтверджують належну якість продукції. До речі, кожна продукція, яка продається підпорядковується вимогам встановлених нормативних документів, продукція не повинна завдавати шкоди навколишньому природному середовищу, здоров’я і майна споживачів.

 

Капіруліна Інна

Виробник чи то виконавець гарантує, забезпечує хорошу роботу, застосування, використання, продукції, в тому числі комплектуючих виробів, протягом строку гарантії, встановленого продавцем. До речі, гарантійний строк на комплектуючі не має бути меншим за гарантійний строк визначений на основний товар чи виріб. Звичайно, якщо це не передбачено, якимось маленьким підпунктом в договорі. Гарантійний термін повинен бути зазначений в паспорті на продукцію або на етикетці, чи в будь-якому іншому місці документу, що додається до придбаного товару. Якщо наприклад, в рекламній кампанії зазначено: «Що енергії вдвічі більше» – то продавець такого продукту несе відповідальність за сказане ним. Це так званні гарантійні зобов’язання.

 

Новікова Інна

Якщо рівно в гарантійний строк, Ви виявили на товарі пошкодження, або невідповідність Вашим потребам, споживач, тобто ми з Вами, маємо право на:

Пропорційне зменшення ціни

Безкоштовний ремонт в розумний строк

Відшкодування витрачених грошей на лагодження недоліків.

Якщо протягом гарантійного строку, Ви виявили недоліки, які не хочете ремонтувати, або які не підлягають ремонту, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

Розірвання укладеного договору та повернення тієї суми, яку Ви заплатили за товар

Вимагати заміни товару на такий самий, або аналогічний, який наявний у виробника.

 

Лушпіган Тетяна

Якщо затримується гарантійний ремонт, не хвилюйтеся, Вам тільки краще. По закону, (який правда іноді працює іноді ні) в правах споживача передбачені грошова винагорода, за кожен прострочений день гарантійного ремонту. Споживачеві буде виплачуватися кожного дня неустойка в розмірі одного відсотка вартості товару.

 

Я

Якщо Ви зрозуміли, що покупка товару була більш спонтанною ніж необхідною, Ви також можете обміняти товар. От тільки є але…на товарі, який Ви хочете обміняти, повинні бути усі пломби, ярлики, які були під час покупки його. Товар має мати товарний вигляд, споживчі властивості. А також чек, виданий споживачу разом із купівлею товару. Але є певний ряд товарів, які не підлягають поверненню.

 

Манзик Олена

До них належать:

Продовольчі товари, лікарські препарати та засоби,предмети сангігієни.

Непродовольчі товари:

фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір

корсетні товари

парфюмерно-косметичні вироби

пір’яно-пухові вироби

дитячі іграшки м’які

дитячі іграшки гумові надувні

зубні щітки

мундштуки

апарати для гоління

помазки для гоління

розчіски, гребенці та щітки масажні

сурдини (для духових музичних інструментів)

скрипічні підборіддя

рукавички

тканини

тюлегардинні і мереживні полотна

килимові вироби метражні

білизна натільна

білизна постільна

панчішно-шкарпеткові вироби

товари в аерозольній упаковці

друковані видання

лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція,

пиломатеріали, погонажні (плінтус, наличник), плитні

матеріали (деревноволокнисті та деревностружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем (замовником)

аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом

вироби з натурального та штучного волосся (перуки)

товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо)

інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо)

ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння

 

Скічко Аліна

Супермаркети, магазин, кафе, ресторани – це невід’ємні в наш час заклади. За статистикою, в середньому, українець мінімум двічі на тиждень відвідує супермаркет. Якщо підрахувати, виходить, що за рік, в середньому, ми блукаємо просторами стелажів з продуктами – більше ста разів. От тільки, на жаль, немає статистики скільки разів нам доводиться повертати товари неналежної якості.

Скільки доводиться витрачати сил і нервів на це. Щоб цього не трапилось, варто послухати поради. Згідно Статті 21 Закону України «Про захист прав споживачів», можна вважати, що Ваші права порушили, якщо:

1) Наприклад, на ціннику Ви виявили нечітку інформацію, або вартість товару вказана без ПДВ;

2) Якщо Вам «впарюють» продукцію, яка будь-яким чином порушує Ваше право на свободу вибору продукції;

3) Коли Вам продають продукцію і вона будь-яким чином порушує свободу волевиявлення споживача або висловлене ним волевиявлення;

4) При наданні послуги, від якої споживач не може відмовитись, а одержати може лише в одного виконавця, виконавець нав’язує такі умови одержання послуги, які ставлять споживача у нерівне становище порівняно з іншими споживачами та/або виконавцями, не надають споживачеві однакових гарантій відшкодування шкоди, завданої невиконанням (неналежним виконанням) сторонами умов договору;

5) При підписанні контракту/договору – порушується принцип рівності сторін договору, учасником якого є споживач;

6) Будь-яким чином (крім випадків, передбачених законом) обмежується право споживача на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про відповідну продукцію;

7) Якщо Вам продали продукцію, яка є небезпечною, фальсифікованою, сурогатом, загалом, неналежної якості – це теж порушує права споживача.

Я:

Що ж робити, якщо проти Вас змовилися усі продавці?;)

По-перше – це фіксація порушень. Коли раптом Ви зрозумієте, що над Вашими правами познущалися, наприклад продали погану рибку – то звертаючись до різних організацій із скаргами чи заявами, часто не вистачає документальних підтверджень порушення Ваших прав. Ніхто за Вас факти і докази збирати не буде – тай не зобов’язаний. Це Ваш обов’язок. Що ж входить і розглядатиметься певними інстанціями як важливий аргумент/доказ порушення Ваших прав:

1) чек або інший документ, що підтверджує факт придбання чи заключення договору;

2) договір з усіма додатками і доповненнями;

3) акти экспертиз;

4) заключення сервісних центрів;

5) письмові відмови продавців або виконавців послуг чи робіт;

6) заяви або скарги , завізовані продавцями чи працівниками сфери послуг, але без відповідного реагування або з негативними резолюціями і т.д. і т.п.

Також варто пам’ятати про ще один споживацький важіль впливу – книга скарг! Яку повинні обов’язково вести усі суб’єкти господарювання: продавці, надавачі послуг та виконавці робіт. Якщо Ви залишили там свою скаргу, своє невдоволення – цей запис може стати додатковим доказом порушенням ваших прав під час службового розслідування, застосування адміністративного впливу або судового провадження справи. Крім того, варто запам’ятати свідків, які бачили, що Ваші права були порушені – ці люди теж можуть вплинути на результати суду.

 

Ситуація для обговорення:

Як повернути товар без чека?

Ви придбали продукцію неналежної якості, але чек, наприклад, загубили, або забули, або, чого не можна робити – продавець Вам його не дав. Пам’ятайте – можна здати товар і без чека! Що ж потрібно робити?

  1. Що потрібно при доказах? Звичайно, свідки, які бачили і зможуть підтвердити те, що Ви робили покупку товару, який хочете повернути. Це може бути упаковка, яка залишилася від товару, але на ній повинні бути відмітки про магазин де був куплений цей товар.
  2. Якщо Ваш добрий намір, просто поміняти товар сприйняли злими обличчями – пишіть скаргу, можете написати нам, але окрім неї пишіть продавцю – як її писати – ми вже з Вами обговорювали. Також радимо при написанні її формулювати слова таким чином, щоб це не було прохання, а дійсно вимога. Замінити усі м’які форми вислову на більш жорсткі. Не забудьте написати скаргу в двох примірниках і на одному з них, отримати печатку або підпис продавця.
  3. Будь – які звинувачення від продавця, директора, магазину, в який ви намагаєтеся здати товар без чеку чи навіть з ним – повинні обґрунтовуватися не тільки словесно. Звинувачують у неправильній експлуатації товару? – наполягайте на проведенні експертизи, при Вашій присутності, на це у Вас є законне право. Щоб бути там – неодмінно напишіть тоді у скарзі, що Ви наполягаєте;) повідомити про місце, дату, час проведення експертизи. В даному випадку платить не той, хто замовляє. Але, якщо експертиза засвідчить правоту директор, то доведеться все ж таки заплатити. А якщо виявитеся правим Ви, то за Ваш товар повернуть гроші.
  4. Можна попросити перевірити відеокамери, які зазвичай є в магазинах. На них, якщо Ви робили покупку, має бути записаний процес. Але з цим варто не тягнути і одразу попросити це зробити, якщо чуєте відмову – запишіть це у скаргу.

 

До нас за допомогою звернулася Олена.

 

Добрий день!

Не знаю більше куди звернутися, допоможіть будь ласка!!!

У квітні цього року я придбала у супермаркеті "Фокстрот" йогуртницю фірми Ariete. Але мене не задовольняє якість її роботи. З 6 баночок загустіти можуть лише кілька, а можу і всі залишитися рідкими. Так я і користувалася нею кілька місяців. Врешті віднесла її до сервісного центру. Там мені відповіли, що з технічної точки зору все працює, тобто потужність, яка має бути, така і є. Але ж вона не робить те для чого призначена!!!! Придбати іншу йогуртницю в мене не маю коштів.

Куди мені слід звернутися? І чи можливо взагалі якось вийти з цієї ситуації?

(обговорення ситуації)

 

Отже, в процесі сьогоднішнього засідання ми з вами закріпили знання про те, хто такий споживач, а хто є надавачем послуг та як ми можемо захистити свої права як споживач.

 


Відповідь:

Спочатку визначимося, що саме українське законодавство визначає як товар з недоліками та з істотними недоліками. З цією метою слід звернутися до Закону України «Про захист прав споживачів».

Згідно з підпунктом 12 ст. 1 вказаного Закону істотним недоліком слід вважати недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:

а) він взагалі не може бути усунутий;

б) його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів;

в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.

Підпункт 15 ст. 1 цього ж Закону визначає, що недолік - це будь-яка невідповідність продукції вимогам нормативно-правових актів і нормативних документів, умовам договорів або вимогам, що пред'являються до неї, а також інформації про продукцію, наданій виробником (виконавцем, продавцем).

Виходячи з того, що придбаний Вами товар не може бути використаний за призначенням, можна говорити про те, що він може бути визнаний як такий, що має недоліки, оскільки він не відповідає інформації, наданій виробником, а саме: не виконує тих функцій, які передбачені його технічною характеристикою.

Проте, робити такий висновок можна лише за умови, що товар використовувався Вами у суворій відповідності з інструкцією, що додавалася до товару, оскільки така вимога визначена ст. 3 Закону України «Про захист прав споживачів» (надалі в тексті – Закон).

Відповідно до ч. 5 ст. 6 Закону виробник (виконавець) зобов'язаний забезпечити використання продукції за призначенням протягом строку її служби (див. тех. Документацію на товар), передбаченого нормативним документом або встановленого ним за домовленістю із споживачем, а в разі відсутності такого строку - протягом десяти років.

Стаття 7 Закону визначає, що виробник забезпечує належну роботу (застосування, використання) продукції протягом гарантійного строку, встановленого нормативно-правовими актами, нормативними документами чи договором. Гарантійний строк зазначається в паспорті на продукцію або на етикетці чи в будь-якому іншому документі, що додається до продукції. Гарантійні зобов'язання у будь-якому випадку включають також будь-які зобов'язання виробника (виконавця) або продавця, передбачені рекламою.

Стаття 8 Закону визначає, що у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:

1) пропорційного зменшення ціни;

2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків (тобто таких, що не можуть бути усунуті), які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

Таким чином, якщо гарантійний строк, зазначений у відповідному документі, що додавався до придбаного Вами товару, ще не вийшов, а товар не може бути використаний за призначенням (тобто має істотні недоліки), Ви маєте право звернутися до продавця або виробника з однією з вищеперелічених вимог, на Ваш вибір.

Проте, слід зважати на той факт, що згідно висновку сервісного центру обслуговування, технічні параметри придбаного Вами товару відповідають тим, що зазначені у технічній документації до йогуртниці. Таким чином, формально даний товар недоліків не містить, оскільки його фактичні технічні параметри відповідають тим, що заявлені виробником у технічній документації.

За таких умов довести той факт, що йогуртниця не може бути використана за призначенням (тобто має суттєвий недолік), за умови використання її у відповідності з інструкцією, а гарантійний строк на неї ще не вийшов, можна лише шляхом проведення експертизи.

Як Ви розумієте, експертиза – задоволення не з дешевих. Крім того, скоріше за все, доводити своє право за заміну продукції або повернення коштів, у такому випадку, Вам доведеться у суді, що є процесом довгот ривалим та з невизначеними результатами, а також із суттєвими витратами.

Ви також можете звернутися із заявою про надання допомоги до місцевого комітету із захисту прав споживачів, що має бути при Вашому виконкомі. Можливо, там Вам зможуть допомогти більш суттєво.

 

doc
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку