Тема. Закріплення правила про вимову й правопис слів з префіксами з, с
Мета: закріпити знання учнів про вживання префіксів з, с та літературну вимову слів з ними; ознайомити з явищами евфонії в українській мові — уникання немилозвучних звукосполучень; розвивати мовлення; виховувати пошану до загиблих під час війни.
ХІД УРОКУ
Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання (Впр. 265)
Назвіть слова, в яких вжито префікс з, с. Поясніть написання.
Зачитайте складені вами речення зі словами зв'яжіть, сфо- тографуй. Назвіть в них звертання.
Чого більше — звуків чи букв — у слові зв'яжіть?
Фронтальне опитування
Що називаємо префіксом?
В яких випадках треба писати префікс з, а в яких — с?
Запишіть подані слова у два стовпчики: з; с.
казати; бити; амсати; в'язати; бігати, сипати,
кинути, мити.
Вивчення нового матеріалу
Оголошення теми й мети уроку
Проблемне завдання
Прочитайте слова, додаючи до слова префікс з. в'яле, тріть, гніть, грійте, скочити.
Чи вдалося вам без труднощів у вимові прочитати ці слова?
Як же полегшити вимову цих слів?
Висновок. Щоб уникнути труднощів у вимові таких слів, замість префікса з вживається префікс зі.
Додайте до цих слів префікс зі. Порівняйте вимову. Чи по- легшилася вона?
Ознайомлення з теоретичним матеріалом (С. 108)
Вибіркове списування (Впр. 266)
Коментоване письмо (Впр. 267)
Розвиток мовлення. Введення словосполучень в невеличку роз- повідь.
СХІДНИЙ ВІТЕР Ратом подув сильний східний вітер. Він зриває останнє зів'яле листя, що ледьледь трималося на деревах. Осінній лист кружляє в повітрі, а потім злітає додолу. Від вітру схиляються до землі молоденькі деревця. Поступово вітер стихає.
Закріплення вивченого матеріалу 1. Письмо по пам'яті
У сумі калинонька мила все листя у воду вронила. Прийшли за вітрами морози — замерзли в калиноньки сльози.
(В. Ладижець)
1) Бесіда за змістом.
Скільки речень у вірші?
Про що розповідається в кожному?
Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні.
Назвіть слова, в яких є префікси. Визначте їх.
Запис по пам'яті.
Самоперевірка.
Розбір слів калинонька, замерзли за будовою. (КалинонькЩ, замерзли.)
2. Робота з текстом (Впр. 268)
Бесіда за змістом.
Прочитайте текст.
Яка його тема й мета?
Які префікси пропущено? Які ненаголошені треба написати?
Знайдіть речення із звертанням. Яке воно за інтонацією?
Списування тексту.
Підсумок уроку
В яких випадках треба писати з, с?
Заміна якого префікса відбувається для полегшення вимови? (з на зі)
Заміна якого прийменника відбувається для полегшення ви- мови? (З на зі)
Домашнє завдання
Вправа 269, С.109;правило, С. 108.