Навчання грамоти, 1 клас
Тема: Закріплення звукового значеня букви «ж». Опрацювання уривка казки «Лисичка і журавель». Прислів’я.
Мета: закріпити артикуляцію звуків [ж][ж‘], удосконалювати навичку виразного читаня та звуко-буквенного аналізу слів, розвивати вміння розповідати казку в діалогічній формі, виховувати інтерес до українських народних казок.
Хід уроку
І. Організація класу
- Доброго дня мовим за звичаєм, гарного настрою усім зичу я.
- Сьогодні ми будемо добрий настрій один одному дарувати й гарні знання здобувати.
ІІ. Дихальні вправи
- З кожним днем все більше ми відчуваємо прихід весни. Давайте зробимо крок вперед і спробуємо вдихнути її перші пахощі.
- Створимо легенький вітерець для них. (Дмухають)
- А зима то знову наступила. Холодно квіточкам, холодно й нам. Вправа «Віконечко».
ІІІ. Мовленнєва розминка
1. Складова гімнастика
-повільно
-прискорено
-швидко
Біжать стежини поміж ожини, і вже у Жені ожини жменя.
- Читаємо повільно, з сумом.
- А зараз сердито, бо не можемо взяти. (Швидше)
- Радісно, бо дочекалися літечка, і швидко-швидко ласуємо! (Швидко)
- Який настрій беремо з собою?
- А коли весело, то хочеться писати, співати. Спробуємо скласти чистомовку.
Жи-жи-жи – природу бережи.
Жу-жу-жу – дерева стережу.
Жі-жі-жі – у лісі є вужі.
Ож-ож-ож – рушаймо в подорож.
- Які звуки часто звучать в чистомовці?
IV. Оголошення теми уроку.
- Ото ж з веселим настроєм ми рушаємо по стежині і будемо закріплювати звукове значення букви «же», потрапимо в казку. А помічником сьогодні у нас буде
У воді сидить охоче,
Та не риба і не рак.
Вистромля великі очі
І співає «кум – квак».
(жаба)
- А чи можна зараз побачити жабку?
- Але у нас казковий урок, тому все можливо в казці.
V. Актуалізація знань учнів.
- Який перший звук у слові «жаба»
- Під дубом багато стиглих – …
- У яйці найсмачніший – …
- У цирку виступає – …
- У саду зацвіли – …
- На болоті достигає – …
- Яке з названих слів найкоротше?
- Найдовше?
- Змоделюємо слово «журавлина»
Поділіть слово на склади. Скільки складів у слові «журавлина».
Журавлина – цілюща ягода, багата вітаміном С, тому дуже корисно їсти журавлину.
VI. Повторення і закріплення вивченого
А з ким дружить наша жабка ви дізнаєтесь, коли зумієте прочитати слова (кажина, жіву, кижу) переставляючи букви.
кажани, вужі, жуки
- А чи можемо ми зустріти їх зараз?
- Так, вони сплять. Вужі ховаються в землю, в нори; жуки під кору дерев, а от кажани шукають старі будівлі і сплять там ніжками доверху.
- Ой, хтось уже прокинувся. В казці ж все буває?
Маю 6 я ніг
Довгі вуса і батіг.
Чорне тіло, гарний вус
Ніби справжній сажотрус.
(Жук)
Моделюють слово жук.
- Допоможіть жукові вибрати собі друзів. Серед слів, що принесли жабки, знайдіть слова, у яких така сама звукова модель.
Жук пробудився і нам треба відпочити.
Фіз. хвилинка
Діти танцюють разом з лисичкою і птахами.
Доки ми відпочивали, хмарки теж рухалися і розділили слова на частинки. Допоможіть жабкам зібрати слова.
жоржини
журавель
кажан
лисичка
жито
- Яке слово зайве?
- А що ви знаєте про лисичку?
- В яких казках ви зустрічалися з лисичкою?
- Ось так, дякуючи своїм хитрощам лисичка прийшла і до нас на урок.
VII. Опрацювання уривка казки
Її запросив Журавель. Залишився лише один крок. Відкрийте підручники на с.106. Ви бачите Лисичку і Журавля, але перед нами місточок слів. Повчимося їх читати.
смачний
розмазала
поставила
дрібненько
подрузі
- Чому ж розгнівалася Лисичка?
- Чи всі слова у прочитаній казці співпадають з тими, що ми слухали?
Горнятко - ? окрошка - ?
- Що запропонувала Лисичка?
- Яку страву вона зготувала?
- Чим пригостив Журавель свою куму?
- Як закінчилася казка?
- Чому ж не склалися дружні стосунки між ними?
- А чи могло б бути інакше? Як?
5а) слухання кінця казки.
- З чого видно, що Лисичка і Журавель були друзями?
- Як пригощала Лисичка Журавля?
- Чому лисичка не змогла поласувати стравою, що приготував журавель?
- А чому ж він так себе повів?
- А яким же був журавель?
Журавель Лисичка
правдивий хитра
чемний облеслива
працьовитий нечесна
чесний жадібна
щедрий зла
добрий невихована
виважений сердита
вихований
- Саме тому Журавель не розгледів справжню вдачу Лисички?
- Яка ж вона була?
с.107 Читають
Прочитайте прислів’я по кольору. Яке з них дуже підходить до нашої казки?
- Отож треба дуже добре придивитися до тих, з ким ви хочете подружитися і пам’ятати про таке: стався до людей так, як хочеш, щоб ставились до тебе. Пам’ятайте про поради, які ви давали Лисичці і Журавлеві.
VIII. Підсумок уроку
- Пригадайте, звукове призначення якої букви ми закріплювали?
- Уривок якої казки опрацьовували?
- Яке прислів’я варто запам’ятати.
- А як ви запам’ятали казку ми зараз перевіримо.
(Переказ казки за картинками)
- Що ж ви порадите Журавлеві?