Заняття гуртка. Стилізація. Відмінності між стилізованою формою та його природним аналогом. Зображення птахів в петриківському розписі. Практична частина. Вимальовування птахів.

Про матеріал
Під час заняття гуртка ДУМ використовується презентація дитячого проєкту "Птахи у народній творчості".
Перегляд файлу

 

ТЕМА:

Стилізація. Відмінності між стилізованою формою та його природним аналогом. Зображення птахів в петриківському розписі.

Практична частина. Вимальовування птахів.

МЕТА:

Продовжити знайомити з творами та технікою виконання петриківського розпису, навчитися малювати птахів засобами петриківського розпису; розвивати творчі  художні здібності, бачення прекрасного у природі та народному мистецтві; Виховувати естетичне відношення до творів народного мистецтва, вчити поважати та зберігати традиції народу.

ОБЛАДНАННЯ:

для вчителя :

 

 

 

 

для учнів:

 

петриківські вироби, фоторепродукції петриківських

 виробів, навчальні таблиці, зразки учнівських робіт,

 мультимедійна презентація, комп’ютер, інструкційні

 картки, роздатковий матеріал,  мастихін, аудіозапис

української  народної музики;

 

гуаш, альбомний папір, клей, простий олівець, пензлі,

 палітра, шаблони.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ:

І. Організація початку заняття

1. Гра «Квітка настрою».

Вчитель передає учню однієї з груп штучну квітку із побажаннями вдалої, дружної роботи на уроці. Учень передає квітку наступній групі із своїми побажаннями.

  1. Організація робочого місця
  • Щоб при роботі вам нічого не заважало розташуйте інструменти та матеріали зі сторони тієї руки, якою ви їх берете: правою рукою – праворуч, лівою – ліворуч.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Слово вчителя
  • Говорять, той народ не має майбутнього, який не пам’ятає свого минулого. Наші пращури, хоча й не були такими освіченими як ми, були надзвичайно талановитими та працьовитими і залишили нам чудове, неповторне, унікальне народне мистецтво, з яким ми сьогодні продовжуємо знайомитись.
  1. Оголошення теми та мети заняття:
  • Сьогодні ми продовжимо знайомство з поняттям «стилізація». Познайомимось з відмінностями між стилізованою формою та її природним аналогом. Зображенням птахів в петриківському розписі.

Будемо вчитися малювати птахів.

Мета нашої роботи: Продовжити знайомитися з творами та технікою виконання петриківського розпису, формувати уміння та навички посильного виконання елементів розпису; естетичний смак, художні здібності, бачення прекрасного у природі та народному мистецтві; Виховувати естетичне відношення до творів народного мистецтва, вчитися поважати та зберігати традиції народу.

ІІІ Основна частина

Слово вчителя:

  • Ви вже знаєте що візерунки утворюються на основі декоративної переробки – стилізації.
  • Що таке стилізація? (стилізація природних форм є перетворенням живої форми на спрощену або ускладнену, відповідно до призначення.)
  • Що є особливо важливим при стилізації предмету? (потрібно пам’ятати, що стилізований предмет з першого погляду можна впізнати і здогадатись, що це за предмет в навколишньому середовищі.)
  • Ми вже знайомі зі стилізованими рослинними формами в петриківському розписі це різноманітні квіти, листочки, калина, грона винограду та інше. У петриківському розписі рослинний орнамент є основою композиції, в якій органічно вписуються фантастичні птахи.

(Слайд №1)

  • Чи можна впізнати який птах зображений на картині? (діти називають впізнаних птахів)
  • Майстри петриківського розпису у своїх роботах зображували, як знайомих нам птахів, так і вигаданих, фантастичних.
  • Кожен птах, як багато інших елементів розпису несе в собі певний символ, якесь значення. Для сьогоднішньої роботи я обрала всім нам знайомого голуба. А ви працювали над проектом  …?
  1. Презентація дитячого проекту :

І група (_______________________________________________________)

1.Учень: Птахи символізують повітряну стихію, а повітря, як відомо, легке й

може проникати всюди. Птахи сполучають світ земний і небесний (а водоплавні — аж три світи: ще й водну стихію на додачу). Вони володіють таємницями чарівного зілля, живої та мертвої води, знають напрямок грозових і градових хмар. Прилітають на подвір'я, де щойно народилася дитина, й віщують немовляті майбутню долю. Як душі пращурів, вони знають усе.

2.Учень: Яскравою і поетичною є шлюбна символіка пари голубів. Голуби,

що сидять по обидва боки від стовбура світового древа,      співвідносяться з сонцем та місяцем. Ця пара втілює ідею родючості, благополуччя, багатства. Фігурками двох голубів дотепер оздоблюють весільний коровай. Голуби — птахи любові. Голубами у весільних піснях названо наречених. Сивий чи сірий колір голубів заспокійливий, приємний, у пісні він символізує гармонійні стосунки між молодими. Голубину пару не можна розлучати; в одній із пісень ідеться про стрільця, який убив голуба, а голубку забрав, давши їй право вибору: "Є в мого батька сто  голубів; іди, вибирай, котрий буде твій!" Голубка тужить, бо такого, як був її милий, уже не знайти.

ІІ група (__________________________________________________)

1 учень: Згідно з народними уявленнями, голуб – пташка чиста, свята, божа.

За християнською традицією, голубом Дух Святий зійшов із неба під час хрещення Ісуса Христа. Тому в народі вірять, що голуб – улюблена пташка Господа і що він освячує воду, готуючи цим хрещення. Голуб птах миру й любові, він символізує кохання та вірність у шлюбі.

2 учень: У міфах різних народів голуби прислуговують богам. Іноді сам Бог

набуває голубиної подоби. Так, індійський Агні прилітав до царя Узінарі голубкою, Зевсу голуби приносили амброзію – їжу богів. У біблійному сюжеті голубка сповіщає Ноя про кінець потопу. Лапки у голуба почервоніли бо він вступив у кров.

ІІІ. Група (___________________________________________________)

1 учень: У хорватських легендах ворог дикого голуба – коза. Вона

зруйнувала його гніздо, тому голуб тепер проклинає рогату, а своє помешкання мостить на високому дереві.

2 учень: Мусульмани Боснії та Герцеговини розповідають, що голуб дістав

від Аллаха дар мови. Дізнавшись про голод, яким буде покарано людей, він полетів попередити їх про це, закликаючи купувати хліб. Аллах розсердивсь на голуба й відібрав у нього мову.

3 учень: У білоруській колядці два голуби несуть по жолудю, з тих жолудів

виростає дуб, а заодно сходить зоря із зіроньками, котрі уособлюють родину.

 

1 учень:  В українських колядках часто зображується світове древо або древо

життя, на верхівці якого сидить птах або два чи три птахи. Птах    пірнає на дно моря й виносить із води золотий пісок. З нього постає земля, й на ній з'являється життя. Два птахи на верхівці древа символізують божественну пару — сонце й місяць. Хоча типовішою для українських колядок є картина явора з трьома птахами: "А серед моря зелений явір. На явороньку три голубоньки". Три птахи уособлюють небесну родину, якій відповідає родина земна: "Ясен місяць — пан господар, ясне сонце — його жона, дрібні зірки — їхні дітки". Світове древо з птахами зображується на писанках, вишивках та килимах, у народному малярстві.

2 учень: Часто в петриківському розписі в квіткову композицію вплітають

      зображення як фантастичних так і цілком реальних птахів.

Перегляд учнівської презентації.

  1. Аналіз картина Віри Тезик «Сидить голуб на дубочку, а голубка на вишні»
  •  Що зображено в центрі композиції?
  • Чи схожі птахи на справжніх?
  • Чим вони схожі? (формою)
  • Які кольори використала автор?
  • Чи є  вони природними для голубів?
  • Отже, стилізованими повинні бути не лише форма, а і колір.
  1. Практична робота
  • У вас на парті лежить аркуш із зображенням птаха. Зараз ми працюватимемо на цій схемі.

 Для початку розводимо фарби

  • При розведені фарб дотримуємось правил техніки безпеки;
  • Гуашеві фарби розводьте на палітрі з клеєм
  • При стилізації кольору потрібно слідкувати за тим, щоб композиція не була тільки холодна або лише з теплих кольорів. Хоча іноді допускається такий варіант. Та якщо стилізація виконана лише холодним тоном то предмет буде здаватись гнітючим, стомлюючим, якщо тільки теплими то навпаки – яскравими радісним, полум’яним.
  • Беремо пензлик №6 Починаємо роботу фарбами із хвоста пташки, мазками «гребінець». Тулуб малюємо пальчиком або піпеткою. Наступне – крило. Шия, голова, дзьоб, око.

     Далі на протязі відведеного часу, діти працюють самостійно. Учитель допомагає учням, що потребують додаткової уваги, стимулює творчу активність дітей, індивідуально консультує  їх та підтримує.

  1. Після закінчення творчої роботи учні «виставляють»  свої композиції вчитель нумерує їх. Усі діти (або гості) переглядаючи виставку робіт на аркушах паперу записують номер роботи, яка їм найбільше сподобалась,та відають вчителеві. Вчитель підраховує кількість.

Під час оцінювання робіт враховується охайність,  підбір кольорів,

  • Чому ми навчилися на  занятті?
  • Чи досягли і виконали тему та мету заняття?
  1. Прибирання робочого місця.

 

ІV. Підсумок уроку.

Слово вчителя:

Завершується наша подорож у світ прекрасного. Сьогодні ми познайомились ще з однією маленькою частинкою великої спадщини, що лишилася нам  від наших предків, що повертає нас до нашого коріння.

 

 

docx
Додав(-ла)
Цюпило Олена
Додано
30 березня 2021
Переглядів
663
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку