ТЕМА: |
Стилізація. Відмінності між стилізованою формою та його природним аналогом. Зображення птахів в петриківському розписі. Практична частина. Вимальовування птахів. |
МЕТА: |
Продовжити знайомити з творами та технікою виконання петриківського розпису, навчитися малювати птахів засобами петриківського розпису; розвивати творчі художні здібності, бачення прекрасного у природі та народному мистецтві; Виховувати естетичне відношення до творів народного мистецтва, вчити поважати та зберігати традиції народу. |
ОБЛАДНАННЯ: для вчителя :
для учнів: |
петриківські вироби, фоторепродукції петриківських виробів, навчальні таблиці, зразки учнівських робіт, мультимедійна презентація, комп’ютер, інструкційні картки, роздатковий матеріал, мастихін, аудіозапис української народної музики;
гуаш, альбомний папір, клей, простий олівець, пензлі, палітра, шаблони. |
ХІД ЗАНЯТТЯ:
І. Організація початку заняття
1. Гра «Квітка настрою».
Вчитель передає учню однієї з груп штучну квітку із побажаннями вдалої, дружної роботи на уроці. Учень передає квітку наступній групі із своїми побажаннями.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Будемо вчитися малювати птахів.
Мета нашої роботи: Продовжити знайомитися з творами та технікою виконання петриківського розпису, формувати уміння та навички посильного виконання елементів розпису; естетичний смак, художні здібності, бачення прекрасного у природі та народному мистецтві; Виховувати естетичне відношення до творів народного мистецтва, вчитися поважати та зберігати традиції народу.
ІІІ Основна частина
Слово вчителя:
(Слайд №1)
І група (_______________________________________________________)
1.Учень: Птахи символізують повітряну стихію, а повітря, як відомо, легке й
може проникати всюди. Птахи сполучають світ земний і небесний (а водоплавні — аж три світи: ще й водну стихію на додачу). Вони володіють таємницями чарівного зілля, живої та мертвої води, знають напрямок грозових і градових хмар. Прилітають на подвір'я, де щойно народилася дитина, й віщують немовляті майбутню долю. Як душі пращурів, вони знають усе.
ІІ група (__________________________________________________)
1 учень: Згідно з народними уявленнями, голуб – пташка чиста, свята, божа.
За християнською традицією, голубом Дух Святий зійшов із неба під час хрещення Ісуса Христа. Тому в народі вірять, що голуб – улюблена пташка Господа і що він освячує воду, готуючи цим хрещення. Голуб птах миру й любові, він символізує кохання та вірність у шлюбі.
2 учень: У міфах різних народів голуби прислуговують богам. Іноді сам Бог
набуває голубиної подоби. Так, індійський Агні прилітав до царя Узінарі голубкою, Зевсу голуби приносили амброзію – їжу богів. У біблійному сюжеті голубка сповіщає Ноя про кінець потопу. Лапки у голуба почервоніли бо він вступив у кров.
ІІІ. Група (___________________________________________________)
1 учень: У хорватських легендах ворог дикого голуба – коза. Вона
зруйнувала його гніздо, тому голуб тепер проклинає рогату, а своє помешкання мостить на високому дереві.
2 учень: Мусульмани Боснії та Герцеговини розповідають, що голуб дістав
від Аллаха дар мови. Дізнавшись про голод, яким буде покарано людей, він полетів попередити їх про це, закликаючи купувати хліб. Аллах розсердивсь на голуба й відібрав у нього мову.
3 учень: У білоруській колядці два голуби несуть по жолудю, з тих жолудів
виростає дуб, а заодно сходить зоря із зіроньками, котрі уособлюють родину.
1 учень: В українських колядках часто зображується світове древо або древо
життя, на верхівці якого сидить птах або два чи три птахи. Птах пірнає на дно моря й виносить із води золотий пісок. З нього постає земля, й на ній з'являється життя. Два птахи на верхівці древа символізують божественну пару — сонце й місяць. Хоча типовішою для українських колядок є картина явора з трьома птахами: "А серед моря зелений явір. На явороньку три голубоньки". Три птахи уособлюють небесну родину, якій відповідає родина земна: "Ясен місяць — пан господар, ясне сонце — його жона, дрібні зірки — їхні дітки". Світове древо з птахами зображується на писанках, вишивках та килимах, у народному малярстві.
2 учень: Часто в петриківському розписі в квіткову композицію вплітають
зображення як фантастичних так і цілком реальних птахів.
Перегляд учнівської презентації.
Для початку розводимо фарби
Далі на протязі відведеного часу, діти працюють самостійно. Учитель допомагає учням, що потребують додаткової уваги, стимулює творчу активність дітей, індивідуально консультує їх та підтримує.
Під час оцінювання робіт враховується охайність, підбір кольорів,
ІV. Підсумок уроку.
Слово вчителя:
Завершується наша подорож у світ прекрасного. Сьогодні ми познайомились ще з однією маленькою частинкою великої спадщини, що лишилася нам від наших предків, що повертає нас до нашого коріння.