Заняття із зарубіжної літератури зі студентами І-го курсу "Зв’язок біблійних образів і сюжетів з головними героями роману Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара»

Про матеріал

Тема заняття. «Премудрість Божа».Тип заняття: заняття-роздум. Вид заняття: комбіноване заняття.

Людина в романах Достоєвського відчуває свою єдність з цілим світом, відчуває свою відповідальність перед світом. Звідси глобальність гостро поставлених письменником проблем, їх загальнолюдський характер. Звідси і звернення письменника до вічних, біблійних, тем та ідей. У своєму житті Ф.М. Достоєвський часто звертався до Євангелія. Він знаходив в ньому відповіді на життєво важливі, хвилюючі питання, запозичив з євангельських притч окремі образи, символи, мотиви, творчо переробляючи їх у своїх творах. Біблійні мотиви виразно простежуються і в романі Достоєвського «Злочин і кара».


Перегляд файлу

Зв’язок біблійних образів і сюжетів

з головними героями роману

Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара»

Заняття із зарубіжної літератури зі студентами

І-го курсу

 

Людина в романах Достоєвського відчуває свою єдність з цілим світом, відчуває свою відповідальність перед світом. Звідси глобальність гостро поставлених письменником проблем, їх загальнолюдський характер. Звідси і звернення письменника до вічних, біблійних, тем та ідей. У своєму житті Ф.М. Достоєвський часто звертався до Євангелія. Він знаходив в ньому відповіді на життєво важливі, хвилюючі питання, запозичив з євангельських притч окремі образи, символи, мотиви, творчо переробляючи їх у своїх творах. Біблійні мотиви виразно простежуються і в романі Достоєвського «Злочин і кара».

 

Тема заняття. «Премудрість Божа».

Тип заняття: заняття-роздум.

Вид заняття: комбіноване заняття.

Цілі заняття:

  • намагатися в одному уривку текста роману «Злочин і кара» розкрити знання всього роману;
  • розглянути культурологічний аспект в романі розібрати символи в І главі (воскресіння, блудний син, храм, поняття жертви);
  • шляхом евристичної бесіди розвинути елементи логічного мислення;
  • актуалізація сучасного життя, приклади аналогії з життя сучасників Достоєвського та  більш давнього часу;
  • розглянути морально-етичний аспект відношення між батьками і дітьми, ставлення Соні до своїх рідних; ставлення людини до людини, чоловіка до жінки;
  • розглянути моральні традиції в романі ставлення до ідеалу, до Бога;
  • лінгвістичний аналіз тексту роману.

Обладнання: роман Ф.М. Достоєвського «Злочин і кара», репродукція картини І. К. Айвазовського «Перед бурею», фотографія Храму, зображення розп'яття Ісуса Христа, Новий Завіт у сучасному перекладі, кольорова крейда, дошка, мультимедійний проектор, презентація, буктрейлер до роману.

План і хід заняття

I. Організаційний момент.

II. Вступне слово викладача.

(На дошці тільки зображення Православного храму з написом «ДІМ» і репродукція картини І. К. Айвазовського «Перед бурею» з написом «ЧУЖИНА», між ними стрілка у напрямку від ДОМУ до ЧУЖИНИ).

Викладач. Близько 5 тис. років тому сталася одна історія. В одного чоловіка було два сини. Молодший з них сказав батькові: «Батьку, дай мені частину майна, що належить мені». Батько виконав його прохання. Минуло кілька днів, і молодший син, забравши все, пішов у далеку країну і там, живучи марнотратно і розпусно, розтратив усе своє майно. Саме тоді у тій країні настав великий голод, і син терпів велику скруту. Тому він пристав до одного з жителів тієї країни; а той послав його на поля пасти свиней. З голоду він був би радий харчуватися стручками, які їли свині; та ніхто не давав йому. Тоді, опам`ятавшись, він згадав батька, розкаявся у своєму вчинку і подумав: «Скільки наймитів у батька мого мають надлишок хліба, а я вмираю з голоду; встану, піду до батька мого і скажу йому: «Батьку! Згрішив я перед небом і перед тобою і вже недостойний зватися твоїм сином, прийми мене як одного з наймитів твоїх». Так він і вчинив. Встав і пішов додому, до батька свого.

- Діти, як ви думаєте, чому сьогоднішню розмову ми почали з притчі? (Блудний син, поки усвідомив, що йому краще вдома, багато страждав. Ось такі ж метання і у Раскольникова. Його теорія: «Чи тварина я тремтяча або право маю?». Раскольников також є блудним сином»).

Сьогодні на занятті ми попрацюємо з IV частиною IV глави роману «Злочин і кара» Ф. М. Достоєвського. Ми з вами на початку заняття кілька разів вжили слово «блудний», а що воно означає? (Блудний 1.За євангельською притчею безрозсудний син, який пішов із рідної домівки, а після поневірянь і легковажного життя з каяттям повернувся. 2.Той, що належить до блуду. 3. Про людину, яка покинула  якесь співтовариство людей, звичні заняття і т.д. в пошуках нового середовища, нових занять, і пізніше повернулася до колишнього).

Давайте до цього слова підберемо і запишемо однокореневі слова (запис на дошці): Блудний блудити заблудший блудниця і т.д. Блуд значить «заблудитися», «заблукати», «загубитися».

Глава IV починається з блукання, шукання якихось дверей, блукання в темряві. Все це відбувається в будинку, де живе Соня. А де живе Соня, чому будинок, в якому знаходиться її квартира, називається Капернаум? (Читає заздалегідь підготовлений студент. Євангеліє від Матвія. Горе нерозкаяним містах (Слово життя. Новий Завіт в сучасному перекладі. С.18).

Ісус почав докоряти містам, в яких Він найбільше зробив знамень, але які так і не розкаялися.

- Горе тобі, Хоразіне! Горе тобі, Віфсаїді! Якби ті знаки та дива, які були здійснені у вас, відбувалися в Тирі й Сидоні, то вони давно б покаялися, одягнувшись в лахміття і посипавши себе попелом. Я ж кажу вам, що Тиру та Сидону буде легше в день судний, аніж вам. А ти, Капернауме, думаєш, що тебе піднесуть до небес? Ні, ти будеш кинутий в пекло. Якби в Содомі були здійснені такі знамення, які були показані тобі, то він існував би і до сьогоднішнього дня. Але ось побачиш, що в день суду Содому буде легше, ніж тобі) .

- Капернаум це місто, в якому жив Ісус Христос, де Він зробив багато див, але місто не звернулося до нього, і тоді Ісус його прокляв. Ось в такому будинку і жила Соня  Мармеладова. В квартирі Соні, перше, що він бачить це світло, Соню зі свічкою. Серед темряви, серед блукання в пітьмі Раскольников бачить Соню зі свічкою, значить у неї в квартирі світло, у неї живе Бог.

- Навіщо Раскольников прийшов до Соні? (Хотів запропонувати йти разом з нею, так як у Соні було серце, і вона його розуміла).

- Як виглядає квартира Соні? (Відповіді студентів).

- Раскольников приходить до Соні і починає її ображати. (Читання за ролями уривка від слів  «Цю Лизавету-торгівку ви знали?» і до слів «Так, може, і Бога зовсім немає...»).

- Який аргумент наводить останнім Раскольников? (Що Бога немає, і Соня даремно собою пожертвувала).

- Що робить Раскольников через секунду після образи? (Він нахилився і поцілував її ноги, кидається на коліна). Як це він пояснює? Я не тобі вклонився, я всьому стражданню людському вклонився ...» «Не за безчестя і гріх я сказав це про тебе, а за велике страждання твоє ...»)

- Що означає прізвище Раскольникова? Чи випадково Ф.М. Достоєвський дає своєму головному герою таке прізвище? (Розкол в його душі, в його почуттях, і прізвище це невипадкове).

- Яку теорію вивів для себе Родіон Раскольников? Чи тварина я тремтяча або право маю, теорію Наполеона, що сильна, могутня особистість має право на все, навіть на вбивство).

- Чи збігається теорія Раскольникова з практикою? (Ні).

- Розробляючи цю теорію, він розуміє, що вбивство якойсь нікчемної бабус- лихварки нікому шкоди не завдасть, а йому може допомогти звільнитися від боргів. Але коли відбувається вбивство, він усвідомлює весь жах того, що відбувається. Чи чинить опір його душа тому, що відбувається? Чи відповідає його теорія практиці? (Запис на дошці і в зошитах, де ЧУЖИНА: теорія = практика (знак = закреслюємо). Чи в гармонії його розум з душею? Ні. (Запис на дошці і в зошитах: розум = душа (знак = закреслюємо).

- Як ви думаєте, Соня для чого йде на панель? Свідомо? (Так, свідомо. Але це жертовне почуття, самопожертва).

- Чи збігаються її думки з її діями? (Так). (Запис на дошці і в зошитах, де ДІМ: теорія = практика). Чи в гармонії її розум і серце? (Так). (Запис на дошці і в зошитах: розум = серце).

- «Софія» в перекладі з грецької мови означає «Премудрість Божа». «Премудрість Божа»  так називали  і ІСУСА ХРИСТА. Соня повторює жертву Ісуса Христа. Ісус жертвує собою в ім'я всього людства, а Соня жертвує собою заради своєї сім'ї, заради своїх малолітніх братів і сестер. Достоєвський, також як і Пушкін любить Тетяну, любить свою героїню, він їй співчуває, тому називає її тільки Сонечка, Соня.              (Між ДОМОМ і ЧУЖИНОЮ повісити зображення розп'яття або Образ Ісуса Христа).

- Чому Раскольников просить Соню прочитати з Євангеліє про воскресіння Лазаря? (Читання за ролями від слів «Хіба не читали?» і до слів «Вона Бога побачить»).

- Чому Єлизавета Бога побачить? (Тому що вона є жертвою своєї сестри Олени Дмитрівни).

Читання Нагірної проповіді (Істинне щастя).

Одного разу біля Ісуса зібралося багато людей. Він піднявся на схил гори, до Нього підійшли Його учні, і Він почав їх вчити:

- Щасливі вбогі духом, їм належить Небесне Царство.

- Щасливі засмучені, вони будуть утішені.

- Щасливі лагідні, їм буде належати весь світ.

- Щасливі ті, хто відчуває голод і спрагу праведності, вони вгамують свій голод і пізнають її.

- Щасливі милосердні, з ними теж поведуться милосердно.

- Щасливі чисті серцем, вони побачать Бога.

- Щасливі ті, хто несе людям мир, вони будуть названі синами Божими.

- Щасливі переслідувані за праведність, їм належить Небесне Царство.

- Щасливі ви, коли люди будуть ображати вас, переслідувати і помилково звинувачувати Мене. Радійте й співайте! Вас чекає велика нагорода на небесах, адже так само переслідували і пророків, що були перед вами.

- Кого погубив Раскольников, маючи на увазі Єлизавету? (Людину з чистим серцем, з чистою душею, звільнену від гріха).

- Хто подарував Соні Євангеліє? (Єлизавета).

- Чому Раскольников називає Соню і Єлизавету юродивими? Хто такі юродиві?

Блаженними або юродивими на Русі називали калік або душевнохворих людей. Бідні духом це юродиві. Раніше вважалося, що прихистити в своєму будинку юродивого велика честь. Його годували найкращим, що було в будинку, тому що вважалося, що вони ближче знаходяться до Бога.

Раскольников просить Соню прочитати уривок з Євангелія про воскресіння Лазаря. (Читання з твору).

Зверніть увагу на ключові слова, які виділені в цьому уривку. (Запис на дошці і в зошитах):

  • Я є воскресіння і життя.
  • Чотири.
  • І вийшов померлий.
  • І тоді багато хто увірував в нього.

- Що значить воскресіння? (Повернення до життя мертвої людини).

- Раскольников живе в квартирі, схожій  на шафу, на труну. Він помер душею, він скоїв злочин. Але він на шляху до воскресіння, тобто він кається в злочині і хоче спокутувати свої гріхи. Тому і «Я є воскресіння і життя».

- Що значить «чотири»? Чотири дні лежав у труні Лазар, розкладався, смердів. Ісус його оживив. Через чотири дні і Раскольников починає каятися у скоєному. І розмова вбивці і блудниці відбувається не випадково в IV главі в IV частини. Утворюється своєрідний трикутник:

- Що означає «і вийшов померлий»? (Раскольников ожив душею, тобто він знову повертається до Бога).

Наше заняття ми почали з притчі про блудного сина. Давайте зробимо висновок з притчі.

Висновок з притчі. Якщо людина гине, але знаходить віру, то вона воскресає. Один з найстрашніших смертних гріхів це смуток. Не можна ні в якому разі сумувати, втрачати віру.

Повернемося знову до притчі. Батько ж, ще здалеку побачивши сина, переповнився жалем, побіг йому назустріч, припав до його шиї і почав цілувати його. Син же став казати: «Батьку! Я згрішив перед небом і перед тобою і вже недостойний зватися твоїм сином»... А батько сказав слугам своїм: «Принесіть найкращий одяг і вдягніть його, і дайте йому перстень на руку і взуття на ноги; і приведіть відгодоване теля, і заколіть; будемо їсти і веселитися! Бо син мій оцей був мертвий і ожив, пропав і знайшовся». І почали веселитися вони. А старший син повертався в цей час з поля. Почувши вдома музику і співи, покликав одного із слуг і запитав: «Що це таке?». Слуга сказав йому: «Брат твій прийшов; і батько твій заколов відгодоване теля, бо прийняв його здоровим». Старший син розсердився і не захотів входити у дім. Тоді вийшов батько і покликав його. Але він відповідав йому: «Ось я стільки років служу тобі і ніколи заповіді твоєї не переступав, але ти ніколи не дав мені й козеняти, щоб мені повеселитися з друзями моїми. Коли ж цей син твій, що змарнував добро своє з блудницями, прийшов, ти заколов для нього відгодоване теля». Батько ж сказав йому: «Сину, ти завжди зі мною, і все моє – твоє. Веселитися ж і радіти треба, тому що брат твій оцей був мертвий і ожив, пропав і знайшовся». 

- Найголовніше для кожної людини не загубитися. Всі ми знаходимося на шляху до ІСТИНИ, КРАСИ, на шляху до ДОМУ, але через якийсь хрест, який у кожного свій.

- Де знаходиться на цьому шляху Раскольников? (На початку шляху).

- А де знаходиться Соня? (Соня знаходиться в ДОМІ, тобто у неї в душі Храм).

І в кінці заняття хотілося б вам, шановні студенти, побажати знайти свій ДІМ, і, незважаючи на життєві негаразди, завжди повертатися до нього. І найголовніше не впадати у відчай.

 

 

 

 

docx
Додано
1 травня 2018
Переглядів
1701
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку