Маленькі винахідники
Інтегроване заняття з пріоритетом мовленнєвих завдань
Мета: вчити дітей знаходити в знайомих речах навколишнього світу нове, незвичайне; формувати прагнення мати свою точку зору, звичку до самостійного розмірковування, розвивати здатність формулювати і висловлювати свою думку аргументовано, зрозуміло, відстоювати її; продовжувати вчити утворювати прикметники від іменників, утворювати іменники за допомогою зменшено-пестливих суфіксів; формувати вміння поділяти слова на склади, виділяти та називати звуки в словах; вчити дітей придумувати новий кінець до старої казки; закріпити знання дітей про професії людей, назви кольорів, знання про геометричні фігури, вправляти в кількісній лічбі у межах 10; розвивати логічне мислення,увагу; виховувати допитливість, самостійність, повагу один до одного.
Обладнання: кубик-саморобка, сумочка з кубиками з різних матеріалів, ілюстрація до казки «Колобок», мольберт, скринька, магнітофон, запис інструментальної музики, вірш, загадка, чистомовка до теми, текст фізкультхвилинки.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Психогімнастик «Привітання».
Вступна бесіда.
- Поговоримо ми сьогодні про… А про що, ви дізнаєтесь, відгадавши мою загадку.
Що за річ така одна?
Вабить малюків вона,
Бо і грати і читати,
Будувати, рахувати
Допоможе вам вона,
Навіть вчений Рубик
Використав … ( кубик )
( показ кубика )
- Це звичайна річ?
- Що таке кубик?
- Що є в кубика ? ( Кути, ребра, грані)
- Це площина чи об’ємна геометрична фігура?
- Де ми використовуємо кубик?
- Що заважає йому котитися?
- Як можна сказати про рух кубика, якщо спробуємо його покотити?
( Кубик крокує)
- Які кубики бувають за розміром?
- За кольором?
Дидактична гра « З чого зроблений»
Вихователь показує кубики з різних матеріалів, діти утворюють прикметники від іменників.
Кубик з дерева … - дерев’яний кубик; з пластмаси, з пластиліну, із скла, з тканини, з хутра, з металу, з картону.
- Які ще бувають кубики за матеріалом
Дидактична вправа « Назви за формою»
- Що навколо нас в кімнаті схоже на кубик за формою?
- Назвіть по черзі звуки в слові «кубик». ( Дитина, яка назвала першою звук в слові, встає зі стільчика. Діти визначають кількість звуків в слові «Кубик»).
- Давайте поділимо слово «кубик» на склади. Який перший склад? Другий?
- Назва якої тваринки сховалась в слові «кубик»?
- Чи можна скласти речення зі словом «кубик»? я склала ось таке речення: « У хлопчина кубик». Це речення довге чи коротке?
- Давайте спробуємо поступово збільшити це речення.
Дидактична вправа «Збільш речення»
- Як звати хлопчика? Цей хлопчик великий чи маленький? Який кубик за кольором? З якого матеріалу він зроблений?
- Давайте скажемо речення, яке отримали після збільшення. ( Вихователь разом з дітьми проговорює речення, дитина, на яку вказує вихователь, піднімається) .
- Скільки слів в цьому реченні?
- Яке це речення, довге чи коротке?
- Яке було перше речення?
- Скільки в ньому слів?
- Чи збільшили ми речення?
- Давайте пригадаємо чистомовку про кубик?
Бик-бик-бик – кольоровий кубик,
Ель-ець-ець – допоможе зробити стілець,
Ван-ван-ван – для малечими – диван,
Ик-ик-ик – для гномика – домик.
( Полілог « Чи міг би кубик стати живим». Висновок: у фантазіях та під час гри ми можемо «оживати» будь-яку річ).
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Хто ж там, хто вже так стомився
І наліво нахилився?
Треба дружно всм нам встати,
Фізкультпаузу почати.
З кубиків великий збудували дім.
Ходим по доріжці, граєм перед ним.
А в садочку квіти будемо збирать,
Потім ці квіти мамі дарувать.
Разом все зробили, ось і відпочили.
( вихователь звертає увагу на ілюстрацію до казки «Колобок»).
- До якої казки ця ілюстрація?
- Де помилився художник?
- Що означає слово «колобок»?
- То як тепер назвемо колобка?
- Як же так вийшло, що колобок перетворився на кубик?
( Відповіді дітей).
- Давайте спробуємо придумати новий кінець до казки.
- Діти, чи може у кубика бути професія? Назвіть , ким би міг працювати кубик?
(Відповіді дітей).
- Як найбільше ви любите використовувати кубики?
Гра з кубиками
Кубик на кубик
Ставим ми чітко.
Кубик на кубик –
Виходить бесідка.
Кубик до кубика
Поряд кладем –
Ось і доріжка,
По ній ми підем.
Ну а якщо
Трішки на потрудитись,
Гарний будиночок
Може з’явитись.
Ой, подивіться, як граємо разом!
Кубик возить Максимко КамАЗом,
Дмитрик – будує, Мишко – помагає,
Потім Гануся наш дім прикрашає.
Всі ми радіємо – споруда яка!
Досить красива, досить стійка.
Ось і звірятка у ній поселились,
Бачте, ще кубики нам знадобились,
Меблі ми робим, звіряток саджаєм,
Гру ні на мить ми не зупиняєм.
- Діти, хочете вас здивую? ( Показ кубика-саморобки).
- Що це? Чи уявляли ви кубик таким?
- На кого він схожий? Що з цим кубиком можна робити?
- давайте порахуємо, із скількох граней складається кубик. Назвіть їхні кольори.
- Чи сподобався вам цей кубик? Давайте скажемо про нього лагідні слова. ( Дидактична вправа «Скажи лагідно»).
- Діти, у ва на столах стоять різнокольорові кубики. Я пропоную вам перетворити їх на портрети звіряток.
( Діти під музику наклеюють на кубики обрані за власним задумом вуха, ніс, ротик та оченята, отримуючи портрети звіряток. «Кубик» знайомиться зі звірятками).
- Як ви вважаєте, чи можна вас сьогодні назвати винахідниками?
- Ви сьогодні знайшли у звичайній речі нове, незвичайне (тварину, яка сховалась в назві кубика, придумали кубику професії, придумали новий кінець до старої казки, перетворили новий кінець на портрети звіряток). То ви справжні винахідники. Молодці!
- А вам сподобалась наша сьогоднішня розмова? Що вам сподобалось найбільше?