Заняття - мандрівка у світ рослин.
Мета заняття: узагальнити та поглибити знання гуртківців про рослини; розвивати творчі здібності, уміння працювати в групах, уміння порівнювати, логічно мислити, узагальнювати інформацію, робити висновки; виховувати доброзичливість, любов до природи, дбайливе становлення до живих організмів, формувати екологічне мислення.
Обладнання: матеріали до конкурсів,запис П.І. Чайковський «Вальс квітів».
Хід заняття
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності.
Грає «Вальс квітів» П.І. Чайковського, керівник гуртка читає вірш:
Давай пройдемся медленно по лугу
И «здравствуй» скажем, каждому цветку.
Я должен над цветами наклонится,
Не для того, что б рвать или срезать,
А чтоб увидеть добрые их лица
И доброе лицо им показать. С. Бургун
II. Повідомлення теми та визначення мети заняття.
Сьогодні ми з вами будемо подорожувати з рослинами і багато про них дізнаємося . (Керівник гуртка знайомить гуртківців з правилами мандрівки, та маршрутним листом).
Маршрутний лист:
Початок - Станція юннатів
Станції:
Керівник гуртка пропонує гуртківцям написати на стікерах свої очікування від заняття та відправити їх на «Острів Мрій». (На дошці висить карта на якій зображено «Острів Мрій», оточений «Морем Знань»)
III. Актуалізація опорних знань
Станція «Квіткова»
Вікторина «Кімнатні рослини» (завдання в кіндерах)
5. Кімната рослина, в народі називають“бабськи плітки”. (Традесканція)
6. “Різдвяна зірка”. (Пуансеттия)
7. Рослина схожа на маленьке дерево. Листья невеличкі але товсті та
гладенькі. У народі називають “грошове дерево”. (Толстянка)
напиток. (Кислиця).
Лікуємо нежидь непоспішаючі.(Алоє, Каланхоє)
білий зефір. (Зефирантус)
Бачите, як багато рослин, вони не тільки необхідні для краси, а і лікують людину.
До класу входить лікар.
Лікар: Уявіть собі, що ви прийшли до друга, а він захворів. У нього кашель, нежить, болить горло, голова. Що робити? Ось вам на допомогу література про лікарські властивості рослин. Знайдіть рослини які допоможуть вашому другу.
Станція «Зелена аптека».
Гуртківці знаходять у літературі такі повідомлення:
1.КАЛАНХОЕ
В медицині використовують сік рослини. Сік каланхое має протизапальні властивості і тому використовується для за живлення ран, при опіках, та капають у ніс при нежиті. Сік каланхоє лікує тонзилліт, пародонтоз, стоматит.
2. ГІБІСКУС.
Квітка прекрасних дам, символ острова Малайзія
Кашиця із квітів допомагає при фурункулах та язвах.
3.САНСІВЄРІЯ.
Теплий сік із листя капають у вуха від болю. Відвар рослин використовують проти з корости.
4.ПЕЛАРГОНІЯ.
Лікує головний біль, вбиває стафілокок ароматом своїх листків, які мають фітонциди.
5.ДИХОРІЗАНДРА.
Ця рослинка взагалі є панацеєю від усіх хвороб. Тільки треба правильно її використовувати. За що в народі її називають Золотий вус.
А ви можете собі уявити , що можна узнати час не маючи годинника. І в цьому також допоможуть рослини.
Станція «Квітковий годинник»
Гуртківці переглядають презентацію «Квітковий годинник». Отримують циферблат та набір карток с зображенням квітів і отримують завдання.
(Завдання: складіть квітковий годинник)
Завдяки чарівного квіткового годинника ми відправляємося до Галявини Легенд
Станція «Галявина легенд»
Інсценування «Легенда про підсніжник».
Легенда: Богиня Флора роздала костюми для карнавалу усім квітам. Підсніжник також дуже хотів туди потрапити, але в нього не було костюму карнавального. І тоді йому допоміг сніг, він запропонував взяти його білий костюм. З того часу вони разом-сніг та «сніжна квітка». Як тільки с землі зійде сніг, одразу з’являється підсніжник.
А які ви ще пам’ятаєте легенди про рослини.(Діти пригадують Мати й мачуха, Нарцис, Барвінок, Верба, Береза та Тополя). Кожна рослинка має свою легенду, свою таємницю. Пропоную узнати ще більше таємниць.
Станція «Чудо юдо рослинка»
Гуртківцям пропонується для підказки : кока кола, здоба, лопух (реп’яхи)
Керівник читає текст, а слухачі повинні вгадати рослину, або довести яке відношення до рослини має одна із підказок.
Відповідь. Акрокарпус – хлібне дерево, з родини Тутових. На міцних гілках, а іноді і на стовбурі, виростають здорові, схожі на дині або кавуни, плоди довжиною до 1 м, діаметром 0.5м. вага плодів 20 кг і більше. Зріють плоди дуже довго з листопада до серпня . плодоносять біля 70 років без перерви. Одно дерево може прогодувати1-2 людини, а 5-7 дерев забезпечать їжею велику родину протягом року.
2. Родина цієї рослини - екваторіальна Африка. Зараз її вирощують в тропічних районах Африки, Центральних районах Америки, Бразилії, Індонезії. У культурній формі цієї рослини плід – велика коробочка наповнена білим та червоним насінням. Свіже насіння гірке на смак. Збуджуюча дія насіння пояснюється тим, що в них міститься кофеїн. При вживанні цього насіння зникає почуття голоду, знімається втома, підвищується працездатність. Ці властивості зробили цю рослину одним із знаменитих в Європі та Америці. Тонізуючі властивості цієї рослини випробував на собі кожен із вас. Як називається ця рослина? Що ви про неї знаєте ?
Відповідь. Кола – родина вічнозелених дерев родини Стеркулієвих. Налічується близько 125 видів, поширених в тропічній Африці. Насіння так звані горіхи кола, містить кофеїн і теобромін, використовується в медицині для виготовлення тонізуючих напоїв - кока коли. До стеркулієвих також відноситься шоколадне дерево – какао.
3.Ця рослина може бути використана у сирому, вареному, печеному та жареному вигляді. Її можна класти у суп замість картоплі та петрушки. В неї міститься 12%білка, 45% цукру. Із її коріння можна отримати солодке повидло. А ще цю рослину використовують як зовнішній лікувальний засіб. Як що гуртківцям важко дати відповідь на це запитання, то пропонує керівник гуртка додаткові питання: а) це рослина бур'ян, нікому не потрібне, символ нав'язливості; б) цю рослину пригадують коли йдеться мова про простодушну та довірливу людину. Що це за рослина?
Відповідь. Лопух (реп’яхи)- рослина родини Складноцвіті. Пагони та коріння їстівні, у деяких країнах лопух вирощують як овочеву рослину. Коріння використовують в медицині. Медонос .
Скуштували здобу та кока колу і пригадали який скоро празник.
Скоро Новий рік , а ви знаєте хвойні рослини?
Станція Хвоїнка.
Гуртківцям пропонуються гербарії: модрини,ялиці, сосни та шишки.
Керівник гуртка пропонує послухати оповідання.
Якось до Сибіру пізньої осені приїхав дуже самовпевнений ревізор. Побачив він голу тайгу , та спитав лісника:
Чого не знав ревізор про особливості дерев? І чому тайга стояла гола?
(Модрина листопадне дерево)
Наступна історія. У 1596 Жан Картьє відправився у експедицію на кораблі з метою дослідження Канади. Через деякий час увесь екіпаж захворів цингою. Поки судно підійшло до берегів Святого Лаврентія померло 26 матросів. Висадившись на берег, команда корабля не змогла знайти ні лимонів, ні овочів. І все ж Жану Картьє вдалося врятувати частину команди від смерті, послухавши пораду індіанців. Яку пораду дали Жану Картьє? (Їсти хвою)
Легенда про Пітіс.
Жила колись чарівна німфа Пітіс. Всі любили молоду красуню за її веселу вдачу, за щедрість душевну. Сподобалась вона , і богові холодних північних вітрів Бореєві. Легковажний і жорстокий , Борей вирішив силоміць заволодіти дівчиною і замислив занести її з квітучих лук на суворі снігові простори. Перелякалась німфа Пітіс і почала тікати. Забігла вона до старенького Пана - лісовичка і почала благати про допомогу. Укрив німфу лісовичок зеленими шатами, а сам пішов свої ліси доглядати. Невдовзі й Борей налетів. Дерева хита – розхитує, кущі переплутає, усе красуню Пітіс шукає. Але міцно тримала свої зелені шати перелякана німфа. Усе навколо неї померло, опало листя дерев, загинули трави – тільки шати Пітіс лишилися зеленими. Поступово дерев’яніло від холоду ніжне тіло красуні. Так і застигла вона навіки с зеленими шатами на золотистому тілі – стовбурі. Тільки сльози красуні прозорою смолою виступали. В них – сум за втрачену молодість, за вроду,за коханням…
До речі , латинська назва сосни «пінус» походить саме від імені німфи Пітіс.
Бесіда про бережливе становлення до сосни та ялини. Нагадати ,що краще вдома поставити на Новий рік замість ялини зимовий букет.
Зрубали.
Зрубали. В дім внесли. При нарядили
І веселились навкруги до світу…
В ту ніч вона в своїм наряді дивнім
Здавалась найкрасивішою у світі.
«Щаслива,-в лісі заздрили ялини,-
Як у раю, віднині буде жити.»
Вони не знали, що третю днину
На смітнику їх подруга лежить. В. Соколова
III. Підведення підсумків заняття.
Звернення уваги на карту «Острів мрій». Обговорення чи досягли гуртківці тієї мети того що писали на стікерах . Закінчивши мандрівку по світу рослин, обговорення станцій, що сподобалось, запам’яталось гуртківцям.
Цветы растут не только на земле-
Весною пробивает снег подснежник,
Порой цветы восходят на скале,
И рассекает камень стебель нежный.
Цветы растут во льдах, на дне морей
И на стенах угрюмых крепостей.
Но лучшие из всех цветов земных-
Те, что цветут в сердцах, в сердцах людских.
І на останнє ...
Квітами багата Україна-мати:
Маки червоніють -
Вогники ясніють.
А волошки в житі -
Синьоокі квіти.
Світять чорнобривці -
Тільки подивіться!
Степом пахнуть кашки
Й зірочки-ромашки.
Он дзвенять дзвіночки
В літньому садочку.
Мальви біля хати
Будуть вас вітати.
Диво-цвіт - то сонях,
Сонце у долонях.
Бережуть державу
Соняшники й мальви.
Пісня солов'їна
Славить Україну.