Розвиток компетентостей на уроках біології.
Розробки вправ і задач для учнів середніх класів
Вступ
Діяльність людини, зокрема й засвоєння будь-яких знань, умінь і навичок, складається з конкретних дій, операцій, що їх вона виконує. Виконуючи ці дії, розмірковуючи над їх виконанням, усвідомлюючи потребу в них та оцінюючи їх важливість для себе або для суспільства, людина тим самим розвиває компетентність в тій чи іншій життєвій сфері. Сформовані компетентності людина використовує за потреби в різних соціальних та інших контекстах залежно від умов і потреб щодо здійснення різних видів діяльності я повністю підтримую.
Дійсно компетентна людина застосовує ті стратегії, які здаються їй найприйнятнішими для виконання окреслених завдань як життєвих, так і професійних. . Знання, вміння та навички, котрі учні набувають й виробляють, навчаючись та виховуючись в освітніх закладах, беззаперечно, є важливими. Поряд із цим сьогодні актуальності набуває поняття компетентності учня, оскільки саме ключові компетентності є тими індикаторами, що дозволяють визначити готовність випускника до життя, його подальшого особистого розвитку й до активної участі в житті суспільства. У формуванні ключових компетентностей учнів освітніх закладів значну роль відіграэмо – ми ,педагогічні працівники. Кожний педагог повинен відчувати, що його щоденна робота, знання, майстерність, відповідальність необхідні учням, що кожен з нас потрібен тим, кому завтра вступати в самостійне й нелегке трудове життя. Саме з усвідомлення цього й починається виконання мого педагогічного обов’язку.
Робота вчителя є безперервним пошуком таких методів і прийомів, форм і засобів навчання, які сприяли б успішному навчанню учнів.
У зв’язку з цим особливого значення набувають задачі і вправи розвивального характеру, що пов’язані із застосуванням цікавих матеріалів. Вони допомагають учителю прищепити учням зацікавленість своїм предметом, сприяти кращому засвоєнню і сприйняттю навчального матеріалу та формуванню ключових компетентностей.
Пропонована робота включає в себе завдання з біології у вигляді цікавих задач і вправ, за допомогою яких можна з’ясувати якість засвоєння учнями навчального матеріалу, та формуванню ключових компетентностей. Тому їх можна використовувати під час перевірки домашніх завдань або на узагальнюючих уроках після вивчення відповідних тем , та включати в домашні завдання.
Задачі і вправи на тему «Корінь рослини»
1.Василько поливав холодною водою кімнатні рослини. Через деякий час рослини зів’яли.
Поясніть, чому кімнатні рослини потрібно поливати не холодною водою, а теплою водою.
2. Спостерігаючи за кімнатними рослинами, діти помітили, що в металевих посудинах вони ростуть гірше, ніж у глиняних горщиках.
Чому не слід вирощувати кімнатні рослини в бляшаних банках, або в інших металевих посудинах?
3.Величина кореневої системи залежить від умов, в яких росте рослина. В якої з рослин – тієї, що росте на вологому ґрунті, чи тієї, що на сухих місцях, - глибше проникатиме в ґрунт коренева система ?
Поясніть, як впливають умови, в яких живе рослина, на розвиток кореневої системи.
4.Довжина всіх коренів одного дерева ялини може дорівнювати 2000м, а одного дерева сосни – в шість разів більше. Чи можна за цими даними судити, яка з двох порід краще пристосована до сухості ґрунту ?
5.У тропічних лісах є рослини, корені яких розвиваються не в ґрунті, а в повітрі.
В яких рослин утворюються такі корені?
6. Щоб збільшити кількість коренів у рослин, проводять прищипування головного кореня або підгортання стебла рослин.
Вкажіть , при вирощуванні яких рослин це робиться і в який час.
7. У тропічних країнах трапляються дерева, корені яких ростуть вгору і виходять на поверхню землі, як забиті кілки( мангрові дерева). З чим це зв’язано ?
8.Багато незвичайного трапляється в рослинному світі. Наприклад , відомо, що корінь як орган живлення відіграє велику роль у житті рослини. Прте є багато рослин, що не мають коренів і ростуть на інших рослинах.
Чи знаєте ви такі рослини? За рахунок чого вони розвиваються, цвітуть і утворюють плоди?
Задачі і вправи на тему «Листя рослини
Поясніть, чому в кактусів замість листків колючки.
Чому ж у такому разі в спальню не рекомендують ставити дуже багато кімнатних рослин?
Як ви думаєте, чому це так ?
Задачі і вправи на тему «Життєдіяльність рослин»
Як ви думаєте, що треба знати, поливаючи плодові дерева ?
2. Саджанці молодих плодових дерев продаються на базарах як весною так і восени. Стосовно цього існують різні думки: одні садівники кажуть, що краще садити восени – так дерево встигне прижитися до морозів, але можуть змерзнути, а інші – весною, дерева висаджені весною мають більше часу, щоб прижитися до зими і встигають наростити міцні гілки, які будуть більш стійкіші до морозів. То ж поясніть, коли краще садити саджанці плодових дерев, весною чи восени?
Запропонуйте , як cаме здійснити підготовку дерев до зими, та захистити від гризунів?
Які поради ви можете надати дівчаткам, що їм потрібно взяти до уваги в першу чергу?
Для чого це роблять?
6. Після дощу картоплю підгортають.
Для чого нижні частини стебел картоплі засипають землею – підгортають?
7 . Понад 2000 років тому на тріумфальній колісниці римського полководця Лукулли в Європу було завезено плодову рослину, яка нині стала досить поширеною.
Що це за рослина?
8. Рослини мають різноманітні плоди. Незважаючи на різну форму плода , все ж таки окремі групи рослин мають схожу будову.
Наприклад, усі злаки – пшениця, жито, кукурудза та інші – мають плід – зернівку.
Треба встановити, плоди яких рослин зображені на малюнку і до якого типу вони належать ?
9. За якими ознаками можна серед зображених плодів визначити, які з них розповсюджуються вітром(анемохорія), які тваринами (зоохорія), які самосівом , де плоди – «парашутисти» і плоди – «артилеристи».
Вкажіть , яким рослинам належать ці плоди, та яке значення мають такі типи поширення?
10. На перший погляд здається, що на малюнку зображено 4 види рослин.
З’ясуйте, які це рослини і чим пояснюється різна форма вегетативних органів однієї й тієї самої рослини.
Яке це значення для даних рослин?
11. Як людина використовує у народній медицині , рослини , що зображені на фото.?
12. Які із зображених рослин поповнять ваш організм на вітамін С.
Яке значення вітаміну під час захворювання на грип?
13. Каті і Софії доручили полити дослідні ділянки з рослинами, на дворі була ясна, сонячна погода. Дівчатка поливали рослини тільки під корінь, стежачи , щоб вода не попадала на листя.
Поясніть, чому в сонячну погоду рослини потрібно поливати тільки під корінь?
14. Яблука зимових сортів зривають зовсім зеленими на вигляд. Полежавши в приміщенні якийсь час, вони дозрівають .
Чому яблука дозрівають під час лежання?
15. При садінні картоплі квадратно – гніздовим способом на площі 1 га виходить 20400 гнізд. У кожне гніздо кладуть по 2 бульби вагою ( в середньому) 70 г кожна.
Скільки потрібно картоплі, щоб засадити 1 га?
1