Житомирський центр розвитку дитини №5
Заняття на тему:
Складання розповіді за картиною «Зустрічаємо весну»
Підготувала і провела:
Алехнович Олена Іванівна
Житомир 2018
Тема: Складання розповіді за картиною «Зустрічаємо весну»
Мета: вчити дітей складати розповіді за картиною, розвивати зв’язне мовлення, вміння розмірковувати та робити логічні висновки. Продовжувати вчити будувати речення різного типу: прості, складнопідрядні речення із сполучником тому що, що. Збагачувати словник дітей прикметниками, дієсловами, антонімами, вчити утворювати слова за допомогою здрібніло – зменшувальних суфіксів. Викликати позитивний, емоційний стан. Виховувати любов до природи.
Матеріал: кошик, квіти, картина «Зустрічаємо весну», дидактична гра «Скажи навпаки», дидактична гра «Назви лагідно», дидактична вправа «Підзорна труба», «Я все чую», «Машина часу», презентація до заняття.
Хід заняття
Психогімнастика
Станьмо діти дружно в коло
Я і ви, ви і я,
Не сумуємо ніколи
Ви і я , я і ви.
Дружать діти на землі,
І великі і малі,
Другу з ліва посміхнись,
Другу з права посміхнись.
Разом ми одна сім’я.
Вихователь: Діти , зверніть увагу, скільки квіточок знаходиться у нас на столі, я пропоную вам створити букет настрою. Кожен із вас візьме квіточку і розкаже нам з яким настроєм він прийшов до дитячого садочку.(Діти беруть квіточку і розказують про свій настрій)
Вихователь: Який гарний букет настрою у нас з вами вийшов. Я думаю, що ми з вами будемо так же гарно працювати.
Вихователь: Діти, на мою електронну адресу надійшов звуковий лист, я пропоную вам його послухати.
(Діти слухають звуковий лист)
Вихователь:Діти, перш чим відкрити картину нам необхідно виконати вправи від Джмелика.Подивіться на екран , скіьки завдань приготував нам Джмелик?
(відповіді дітей)
Вихователь: Перша вправа, яку необхідно виконати це відгадати загадку.Відповідати потрібноь використовуючи слова «Я думаю, що це….», «Я вважаю, що це….»
Дидактична вправа «Відгадай та поясни»
(Відповіді дітей)
Вихователь: Молодці, із завданням ви впоралися і одна частинка картини нам відкрилася.Переходимо до другого завдання.
Дидактична вправа «Скажи навпаки»
(Слова антоніми)
Взимку сніг чистий, а навесні ……….(брудний)
Взимку дні холодні, а навесні ………..(теплі)
Взимку сонце похмуре, а навесні………(яскраве)
Взимку сонце знаходиться низько, а навесні………(високо)
Взимку вітер холодний, а навесні………..(теплий)
Вихователь:Молодці, і з цим завданням впоралися, відкривається ще одна частинка картини. Переходимо до наступного завдання. Допомагати виконувати це завдання буде мячик. З допомогою мячика ми будемо називати слова лагідно.
Мовна вправа «Назви лагідно»
Вихователь: Молодці.Ми з вами виконали усі завдання Джмелика.І перед нами знаходиться картина , яку передав нам Джмелик . Але я хочу вам сказати , що Джмелик передав мені цю картину завчасно. І вона знаходиться у нас в групі .Тому зараз сідайємо швиденько на стільчики і будемо розглядати її.
(Діти сідають на стільчики перед картиною, і розглядають її)
Вихователь: -Яка пора року зображена на картині?Чому ви так вирішили?
Вихователь: Молодці, ви дуже уважні і спостережливі.Але для того,щоб скласти гарну розповідь звернемося до наших помічників.перший помічник який буде допомагати нам це - підзорна труба.
Гра «Підзорна труба»
Кожен із вас візьме підзорну трубу наведе її вічко на картину і буде називати все що бачить. Нам необхідно назвати всі об’єкти. Але у цій грі є правило: - не викрикувати, відповідати повним реченням :
- Коли я дивлюся на картину я бачу ……
(діти по черзі називають обєкти чи предмети на картині)
Вихователь: Молодці діти всі об’єкти на картині назвали. Я пропоную вам ще одну гру .
Гра «Найуважніший»
Вихователь: Наступний помічник, який допоможе нам дослідити нашу картину – це Чарівник Всечуйко.
Зараз він перенесе нас з вами у картину. Ми спробуємо почути усі звуки парку і розкажемо про це чарівникові. Ви згодні. Тоді закриваємо очі, чарівні перетворення починаються. (Звучить чарівна музика)
Вихователь: Що ви чуєте?
Гра « Перевіримо наші вушка»
Вихователь: Молодці діти ви стільки багато цікавого почули, коли опинилися в картині. Але час повертатися назад у дитячий садочок. Закриваємо очі ,чарівні перетворення починаються. Пропоную наші дослідження зупинити і трішки відпочити.
Фізкультхвилинка
«Подивись на небо»
Вихователь: Відпочили, тоді продовжимо досліджувати картину. Наступний помічник це – Машина часу
За допомогою машини часу ми з вами будемо подорожувати то в минуле, то в майбутнє.
(Діти уявляють себе в минулому чи майбутньому героїв картини і розказують про це.)
Вихователь: Наші дослідження добігають кінця настав час розповіді складати. Ще раз уважно подивіться на картину і пам’ятайте для того щоб розповідь була цікавою не забудьте: на початку розповісти про те , який був день…, в середині, куди прийшли діти і що там відбулося….., в кінці розповіді скажіть, який настрій був у дітей, чи подобається вам ця картина.
(Діти складають розповіді 2 - 3 дитини)
Вихователь: Молодці , діти гарні розповіді склали, необхідно відправити їх по електронній адресі Джмелику.
Житомирський центр розвитку дитини №5
Майстер – клас на тему:
Розвиток мовленнєвої творчості дітей старшого дошкільного віку з використанням модифікованої методики сприймання зображеного на картині органами чуттів.
Підготувала і провела:
Алехнович Олена Іванівна
Житомир 2018
Майстер - клас
Тема: Розвиток мовленнєвої творчості дітей старшого дошкільного віку з використанням модифікованої методики сприймання зображеного на картині органами чуттів.
«Вчити творчості? Неможливо!
Створити умови, але не вчити!
Вчити, але не власне творчості…»
Г.С.Альтшуллер
Найголовнішою ознакою держави та її нації є рідна мова. Проблема розвитку словесної творчості завжди була однією з найбільш актуальних для дошкільної освіти. Хоча інтерес до словесної творчості у дітей виникає досить рано, але скласти повноцінну художню розповідь дитина старшого дошкільного віку затрудняється. Тому науковці наголошують на важливості самого творчого процесу як невід’ємної складової формування особистості дитини. Вміння розповідати формується у дошкільників поступово впродовж усього перебування у дошкільному навчальному закладі, при системному навчанні. А оскільки навчання розповіді базується переважно на наочному матеріалі, й перш за все на малюнках, ілюстраціях, через які збагачується світогляд дітей і розвивається їхнє образне мислення та зв'язне мовлення, то саме вони є найціннішим: матеріалом у роботі з дошкільниками.
Користь малюнків, на думку К. Ушинського в тому, що дитина привчається тісно пов'язувати слово з уявленнями про предмет, вчиться логічно і послідовно висловлюватися; малюнок одночасно розвиває і мислення, і мовлення. «Малюнок є одним із найкращих засобів, який спонукає до розмови навіть наймовчазніших дітей», - говорив К. Ушинський.
Працюючи за програмою «Українське дошкілля», я зіткнулися з проблемою як організувати навчальний процес, щоб старші дошкільники вдало складали творчі розповіді, які методи і прийоми стануть найефективнішими на шляху до поставленої мети. Перший місяць роботи за "старими" методами не привів до бажаних результатів (діти не могли складати логічні ,послідовні творчі розповіді за картиною , швидко втомлювалися, були замкнутими, боязкими).Я вирішила спробувати методи та інструментальні прийоми ТРВЗ, а саме модифіковану методику сприймання зображеного на картині органами чуттів. Найголовніша мета, яку ставить перед собою дана методика це формування у дітей творчого мислення, тобто виховання творчої особистості підготовленої до стабільного вирішення нестандартних завдань в різних областях діяльності.
Методи і прийоми ТРВЗ дозволяють зняти страх, перед новим невідомим. У дітей формується уявлення про життєві і навчальні проблеми не як непереборні перешкоди , а як про чергові завдання, які потребують вирішення.
Робота над картиною за даною методикою проходить в 5 етапів.
1.Виокремлення об'єктів, зображених на картині:
Мета: Формувати у дітей вміння визначати обєкти зображені на картині, збагачувати словниковий запас дітей іменниками, прикметниками, дієсловами, розвивати увагу, уяву, мислення.
Алгоритм визначення складу картини:
2. Встановлення різного рівня залежностей між об'єктами:
Мета: вчити дітей знаходити взаємозв'язки об'єктів на картині: пояснювати ці взаємозв'язки між об'єктами на картині і позначати їх за допомогою стрілок, моделювати визначені обєкти за допомогою схем.
Алгоритм встановлення взаємозв’язків між об’єктами на картині.
3.Уявлення об'єктів через сприймання їх різними аналізаторами
Мета: вправляти дітей у складанні зв'язних текстів, заснованих на різних відчуттях, розвивати уяву, мислення.
Алгоритм входження в картину за допомогою різних аналізаторів.
4.Перетворення об'єктів в часі.
Мета: вчити складати зв'язну розповідь про конкретний обєкт, представляючи його минуле і майбутнє, використовуючи характерні словесні звороти, розвивати мовну творчість.
Алгоритм перетворення об’єктів в часі
5. Складання творчої розповіді за сюжетною картиною з опорою на попередні етапи.
Мета: навчити дітей складати тексти –розповіді за картиною, організувати продуктивну діяльність, розвивати зв'язну граматично правильну діалогічну і монологічну мову, виховувати вміння слухати інших не перебиваючи їх.
Алгоритм складання творчої розповіді