Заняття з ознайомлення із соціумом у середній групі (5-й рік життя)
Тема: «Рідні, знайомі, чужі».
Мета: Продовжувати знайомити дітей з правилами гармонійної взаємодії між людьми. Формувати довіру та приязне відношення до близьких дорослих, обачність при спілкуванні з незнайомцями. Учити діяти в незвичайних ситуаціях, оцінювати спілкування з рідними, знайомими. Розвивати спостережливість, пам’ять, мислення, зв’язне мовлення. Виховувати любов та повагу до своїх рідних, безпечну поведінку у соціумі.
Матеріал: іграшки – буре та біле ведмежата, ведмідь та ведмедиця; ілюстрації за темою; музична композиція для динамічної паузи.
Попередня робота: читання казки «Вовк та семеро козенят», бесіда за темою «Моя сім’я», спостереження за перехожими.
Хід заняття:
І. Організаційний момент.
Вихователь пропонує дітям утворити коло, узятися за руки, подарувати один одному посмішки та гарний настрій.
Психогімнастика
Моя посмішка весела,
Моя посмішка чарівна.
Ось, тримай і ти її,
Посміхайся та рости.
ІІ. Основна частина.
Вихователь: - Діти, ви чуєте, хтось плаче. Так це ж ведмежатко! Спитайте у нього, як його звуть та чому він такий сумний (Діти розпитують гостя.).
Ведмежатко: - Мене звуть Топ. Я сумний тому, що залишився вдома сам. Дорослі пішли на роботу, друзі зайняті своїми справами. Я хочу піти погуляти та не знаю, чи можна мені одному виходити на вулицю. Як ви гадаєте, малята?
Діти діляться своїми роздумами.
Вихователь: - Діти, чи можна малюкам виходити самим на вулицю, без супроводу дорослих? (Відповіді дітей.)Як же допомогти ведмежаткові у такій ситуації? Нехай Топ відправляється на прогулянку, а ми з вами будемо поруч та допоможемо йому порадами.
Ситуація «Родичі».
Педагог розігрує ситуацію за допомогою іграшок.
Вихователь: - Йде Топ по дорозі, а назустріч йому біле ведмежатко.
Топ: - Привіт, Мишко! (Ведмежатка обіймаються, цілуються) Як твої справи? Давно я тебе не бачив!
Мишко: - Здрастуй, Топ! Я теж за тобою скучив! Завтра я прийду до тебе у гості, пограємо з тобою. До побачення! Дуже був радий тебе побачити.
Топ: - До побачення! Я буду чекати на тебе!
Вихователь: - Топе, а хто це був? Чому ти з цим ведмежатком радісно спілкувався?
Топ: - Це ж був мій двоюрідний братик, мій родич. Я своїх родичів дуже люблю!
Вихователь: - Діти, а ви знаєте, кого називають родичами, рідними людьми? (Це батьки, бабусі, дідусі, брати, сестри, рідні дяді та тьоті). Як ви до них ставитеся? (Любимо їх.)
Ситуація «Знайомі».
Вихователь: - Пішло ведмежатко далі і зустріло Ведмедицю.
Топ: - Доброго ранку! Як ваші справи?
Ведмедиця: - Доброго ранку! Все добре!
Топ: - До побачення! Доброї вам днини! (Ведмежатко помахало лапкою на прощання.)
Вихователь: - Топе, а чому ти не обійняв Ведмедицю, не поцілував її при зустрічі?
Топ: - Тому, що вона мені не рідна, а просто знайома – вона працює разом з моєю мамою.
Вихователь: Діти, хто це такі – знайомі? (Роздуми дітей.) Правильно, це люди, яких ви не так добре знаєте – сусіди, друзі ваших батьків, однолітки, які з вами займаються в гуртках за інтересами. Чи багато у вас знайомих? Як потрібно поводитися з ними? (Вітатися при зустрічі, бути привітними та ввічливими.)
Ситуація «Чужі».
Вихователь: - Наше ведмежатко продовжило свою прогулянку та зустріло великого Ведмедя. Топ пройшов мимо ведмедя, не звертаючи на нього уваги.
- Діти, ви нічого дивного не помітили? Коли Топ зустрів білого ведмедика та Ведмедицю, він вітався з ними, а зараз – ні. Чому, ведмежатко?
Топ: - А чому я повинен вітатися з незнайомцями?
Вихователь: - Кого можна назвати чужими людьми? (Роздуми дітей.) Да, цих людей ми не знаємо зовсім. Це можуть бути пасажири у транспорті, покупці у магазині, перехожі на вулиці.
- Щось наше ведмежатко притомилося. Давайте пограємо.
Динамічна пауза «Свій, чужий, знайомий».
Вихователь: - Під час звучання музики ви будете ходити парами по колу - гуляти. Коли музика перестане звучати, зупиніться. На слово «рідні» - ви повинні повернутися один до одного, привітатися, обійнятися. На слово «знайомі» - привітайтеся, але без обіймів. На слово «чужі» - поверніться один до одного спинами.
Гра проводиться 2-3 рази. Діти сідають на місця.
Вихователь: - Діти, чи завжди ви знаєте, як правильно вчинити у деяких ситуаціях?
Ситуація «Якщо ти загубився у незнайомому місці» (у магазині, у поліклініці, у парку, на вулиці).
Вихователь: - Уявіть, що ви загубилися у незнайомому місці, наприклад у магазині, в парку, на вулиці. Що треба зробити? (Роздуми дітей.) Треба залишатися на цьому ж місці та чекати на того, з ким ви прийшли, - дорослі самі будуть вас шукати і знайдуть. Зберігайте спокій та терпіння. До яких незнайомих людей можна звернутися у такій ситуації? (До поліцейського, охоронця у магазині, до продавця, аптекаря, лікаря.) Усім іншім незнайомцям, які будуть питати, чому ви одні, відповідайте, що ваша мама зараз прийде.
Ситуація «На вулиці» (розглянути ілюстрації)
Вихователь: - Уявіть, що до вас на вулиці підходить добра, ласкава, гарно одягнена жінка та пропонує вам якийсь смаколик. Якими будуть ваші дії? (Роздуми дітей.) - А якщо незнайомий чоловік запропонує вам покататися на гарній машині, що ви будете робити? (Роздуми дітей.)
- Ніколи не беріть солодощі та іграшки у незнайомців, не сідайте із ними у машину. Якщо вас схоплять за руку та будуть тягнути за собою, необхідно вириватися й кричати: «На допомогу! Рятуйте! Я цю людину не знаю!»
Топ: - Молодці, друзі! Ви добре знаєте, як поводити себе з незнайомцями. За це я хочу подарувати вам віршик про розумне каченя.
«Каченя й незнайомці» Л. Яковенко
Качка-матуся лише на хвилинку
Вдома залишила милу дитинку.
А каченя раптом чує: дзвінок!
Двері не став відкривати синок.
Дивиться в вічко, а там каченятка:
- Дай нам води, ми помиємо лапки.
- Добре, чекайте, я тата покличу.
Вимиє він вам і лапки, й обличчя.
Визирнув знову й не вірить очам:
Перед дверима немає качат.
Не відчиняй будь-якому чужинцю,
Навіть якщо пропонують гостинця!
ІІІ. Підсумок.
Вихователь: - Дуже гарний, повчальний віршик. Діти, чи добре ви засвоїли, хто такі рідні люди, знайомі та незнайомці? Хто для вас батьки, братики, сестрички? Як можна показати свою любов до рідних? Хто для вас сусіди? Ваші товариші по іграм на дитячому майданчику? Пасажири у транспорті? Як слід поводити себе з незнайомцями? Молодці, малята. Попрощаємося з нашим новим другом. «До побачення!».