Заняття ознайомлення з природним довкіллям
для дітей старшого дошкільного віку на тему:
«Водойми рідного краю»
Мета: уточнювати уявлення дітей про зв’язок між живою та неживою природою; розширити знання дітей про життя мешканців водоймищ та значення води для природи та людей, охорону водних ресурсів; розвивати спостережливість, допитливість, фантазію; виховувати бережне відношення до природних багатств.
Обладнання: ілюстрації «Водоймища рідного краю», фонограма звуків природи (дощу), іграшковий крокодил Гена, пазли із зображенням жителів водоймищ.
Хід заняття:
Бесіда «Вода – джерело життя. Значення води у природі»
В гості до дітей завітав крокодил Гена.
Відгадайте, що на світі я найбільше люблю:
Відома з віку рідина,
Усяк її вживає,
Буває хмарою вона,
Сніжинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда,
Звичайна, підкажіть, …
(вода).
-
Подумайте, як вода може жити і на землі у водоймах, і в небі?
-
Діти, хто може пояснити, що таке вода?
-
Доведіть, використовуючи свої життєві спостереження, що вода – джерело життя».
-
Де в природі зустрічається вода?
-
Діти, так яке значення відіграє вода у природі? (Відповіді дітей). Вода – безцінний дар природи, який має величезне значення для всього живого на Землі.
-
Як людина використовує воду у своєму житті? (У приготуванні їжі, побуті; без води не можуть рости і давати врожай рослини; водою гасять пожежі, обігрівають будинки; вода виробляє електроенергію; на берегах водоймищ будують санаторії; вода – здоров’я, відпочинок і т. д.)
-
Як використовують воду у твердому і газоподібному стані? (Сніг – зимова ковдра землі; крига – зберігання харчових продуктів; водяна пара рухає різні машини, обертає колеса парових турбін).
Гра «Що для чого?»
Вихователь роздає кожній дитині картку із зображенням предмета живої природи і пропонує визначити, за допомогою яких предметів неживої природи існує істота. Наприклад: черепаха – вода, пісок, сонечко; водорості – мул, вода, повітря, сонце тощо.
Бесіда за ілюстраціями: «Правила поведінки дітей біля водоймищ»
-
Біля берегів люди насаджують дерева для укріплення берегів річок, озер, ставків, тому потрібно берегти зелені насадження, не ламати гілки, не рвати листя з дерев.
-
Не забруднювати водоймища і береги. А якщо вже забруднені – викликати «Зелений патруль».
-
«Не знаючи броду – не лізь у воду» - як діти розуміють це прислів’я?
Д/гра «Мешканці озера, річки, моря»
Діти складають пазли із зображенням тварин та рослин, які живуть у водоймах. Розповідають, що кому потрібно для життя.
Р/гра «Карасі і щука».
Розгляд ілюстрацій: «Водоймища рідного краю»
-
Нас тішить лісове озеро, заспокоює гомінливе дзюрчання струмочка, дивує річка своїми краєвидами.
-
Як називається річка, що протікає поблизу нашого міста? (Дніпро).
-
Яка вода в ній: мінеральна, прісна чи морська, солона?
-
Діти, подивіться, що відбувається з водою? (Вода завжди кудись рухається: крихітні джерельця зливаються в один потік, поки не стають широкою повноводною річкою)..
-
Річка заповнила глибоку западину і що з’явилося? (озеро).
-
Далі річка прокладає собі шлях все нижче і нижче, і згодом, впадає… ( в море).
-
Які ви знаєте моря на Україні? (Чорне та Азовське моря).
-
Яка вода у морях? Чи можна її пити? Чому?
Психогімнастика «Я – краплинка дощу».
Бесіда-роздум «Охорона води».
-
А чи завжди ми бережно відносимося до води?
-
Уявіть собі, що вода зникне. Що станеться? (Земля перетвориться на мертву пустелю).
-
Що ви зробите, якщо виявите, що із несправного крана тече вода?
-
Людям потрібна питна вода обов’язково чиста. А її на землі все меншає. І винні в цьому люди. Подумайте, чому?
-
Чим ви, ще маленькі жителі міста, можете допомогти в охороні води від забруднення?
Навчайтеся берегти наш спільний дім. І природа відповість вам добром.
Р/гра: «Море хвилюється».
Підсумок: - Діти, так яке значення має для нас вода?
-
Чи потрібно її охороняти? Навіщо?