Заняття "Паразитизм як екологічний феномен"

Про матеріал
Відкрите заняття з біології на тему "Паразитизм як екологічний феномен" у медичному коледжі.
Перегляд файлу

Міністерство охорони здоров'я України

Чортківський державний медичний коледж

Методична розробка заняття №3.

Навчальна дисципліна “Біологія”.

Спеціальність  “Лікувальна справа”.

Тема. Паразитизм як екологічний феномен.

Мета: навчальна: навчальною метою проекту є ознайомлення із

          найпоширенішими хвороботворними  бактеріями-паразитами,

          хворобами які вони викликають і методами профілактики;

  виховна: виховувати екологічну свідомість і гігієнічні навики,   пропаганду здорового способу життя у  студентів;

розвивальна: Розвивати інтелект студентів, уміння аналізувати, класифікувати, порівнювати, робити умовиводи за аналогією. Розвивати вміння працювати самостійно, а також самостійно здобувати знання.

 

Тип заняття: захист проектів.

        Вивчення біології  передбачає  вивчення тем:   " Неклітинні форми життя",   "Профілактика бактеріальних і вірусних  захворювань людини", "Паразитизм  як екологічний феномен ", а для того  щоб сприйняття студентами матеріалу було якіснішим, було  вирішено  підготувати проект. Проектна діяльність спрямовує студентів самостійно здобувати інформацію, що дуже важливо, оскільки державі потрібні люди, які можуть вільно і швидко орієнтуватися у сучасному вирі інформації. Для роботи над проектом студентів  було об'єднано на три групи,  кожна з яких отримала своє завдання.

     Було запропоновано перелік основних питань, які групи мали висвітлити у доповідях,  презентаціях і публікаціях.   З допомогою літератури і  Інтернет - ресурсів студенти  знаходили потрібний матеріал.

Перелік основних питань:

1. Якими бактеріальними паразитичними хворобами люди хворіли в давнину?

2. Епідемії чуми.

3. Відображення епідемій у творах мистецтва.

4. Характеристика холери, менінгококової хвороби, дифтерії, туберкульозу, сифілісу.

5. "Нові" хвороби цивілізації.

6. Стан захворюваності на туберкульоз в Україні.

7. Причини появи нових стійких форм бактерій.

8. Методи профілактики захворювань.

9. Внесок науки в боротьбу із хвороботворними бактеріями.

 

Тема проекту "Злочини бактерій-паразитів проти людства"

Мета: розширити знання студентів про хвороботворні бактерії-паразити, методи боротьби із ними; спонукати до пошуку нової інформації; формувати вміння презентувати результати своєї роботи; розвивати мислення, комунікативні вміння, естетичний смак; виховувати  здоровий спосіб життя, гігієнічні навички; виховувати повагу до людей, почуття відповідальності, екологічну свідомість.

Очікувані результати: глибоке засвоєння навчального матеріалу з тем:

" Неклітинні форми життя",   "Профілактика бактеріальних і вірусних  захворювань людини", "Паразитизм  як екологічний феномен ";  удосконалення навичок роботи в групах, та з  додатковими джерелами інформації; розширювати межі застосування інформаційних технологій.

Міжпредметні зв’язки: інформатика, географія, історія, література, екологія, медична біологія, мікробіологія, інфектологія.

Тип проекту: навчально-пошуковий, груповий.

Обладнання: ПК; мультимедійний проектор; презентації, виставка газет-бюлетенів: "Поширення бактерій", " Туберкульоз - підступний вбивця", "Здоровий спосіб життя".

Форма проведення захисту:  заняття-захист презентацій .

Тривалість проекту: 6 год.

Завдання для груп:

Дослідники - дослідити, які хвороби здавна завдавали людству найбільше лиха; з’ясувати  особливості збудників цих захворювань і масштаби поширення хвороб.

Фтизіатри - з’ясувати  особливості збудника туберкульозу, причини поширення туберкульозу, методи профілактики.

Бактеріологи - розкрити методи боротьби із хвороботворними бактеріями.

Хід заняття

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Вступне слово викладача.

Паразитичні бактерії - найпоширеніша група живих організмів. Розвиток сучасної мікроскопії дозволив навчитися розрізняти збудників цих захворювань.

Встановлено, що організм  здорової людини містить  у 10 разів більше  бактеріальних клітин, ніж клітин людини. Більшість із них корисні і необхідні для життя, вони допомагають засвоювати певні речовини, формують нейтральне середовище шкіри. Але є серед них і такі, що загрожують здоров’ю.

 На занятті, яке проходитиме у формі захисту проектів ми ознайомимося  із хвороботворними паразитичними бактеріями, із небезпекою їх для людини, а також із тим, як людство навчилося протидіяти цим небезпечним створінням. "Дослідники", "Фтизіатри" і "Бактеріологи" представлять вам результати своїх досліджень.

ІІІ. Робота над темою заняття.

2. Слово викладача.

До вашої уваги презентація проекту.

 Представлення проекту керівником групи  "Дослідники"                "Хвороботворні паразитичні бактерії вчора і сьогодні".

        Хвороботворні бактерії є важливою причиною хвороб і смерті людей. Вони полюють на  людину  з  моменту появи її на Землі, змінюються, пристосовуючись до нових умов, але агресивності не втрачають, незважаючи на досягнення медицини.

        У давнину епідемії сприймалося людьми як кара Божа, послана за їх численні гріхи.

         Спустошливі епідемії й пандемії інфекційних хвороб мали місце в усі періоди історії людства. Число їхніх жертв часом значно перевищувало втрати під час воєнних дій.  У роки Другої світової війни в Росії тифом  перехворіло понад 70 відсотків населення деяких окупованих німцями територій.

        Серед інфекційних захворювань, які набирали масштабу пандемії чума, холера, грип.

        Історична пам’ять назавжди зберегла трагічні відомості про страшні хвороби, які були в минулому, але і в наш час бактеріальні хвороби приносять багато бід.

        Під час воєн початку XX століття  були ідеальні умови для розповсюдження висипного тифу.    Після широкого застосування  ДДТ (дусту), призначеного для боротьби з вошами, і відкриття антибіотиків реєструються лише невеликі спалахи інфекції.

           Небезпечною є менінгококова інфекція яка найчастіше уражає малих дітей. Для хвороби характерною є поза при якій дитина лежить на боці із закинутою назад головою, а  ноги підтягнуті до живота. Менінгокок локалізується головним чином у м’яких мозкових оболонках, викликаючи гнійне запалення.

           Правець може виникнути після будь-яких травм з пошкодженням шкірних покривів та слизових оболонок, якщо у рану потрапить спора збудника. У світі щорічно від правця гине понад 160 000 людей.

           Дифтерія характеризується утворенням фібринозних нальотів у місці проникнення збудника, найчастіше на слизових оболонках  дихальних шляхів.

           Сифіліс можна вважати побічним наслідком великих географічних відкриттів - початку процесу глобалізації. Збудник попав до Європи з відкриттям Америки і до сьогодні є одним із найнебезпечніших.

         Туберкульоз (сухоти) - це хронічне інфекційне захворювання, дуже різноманітне за проявами, яке викликається туберкульозними паличками. Симптомами туберкульозу є кашель, частіше сухий, що продовжується більше 2–3 тижнів, кровохаркання (наявність крові у мокротинні, що виділяється при кашлі), підвищення температури без очевидних причин більше 5–7 днів, задуха, раптове схуднення, погіршення або відсутність апетиту, постійна слабкість, підвищена втомлюваність та пітливість, особливо вночі.

          Спалахи холери періодично реєструються в африканських і азійських країнах, що розвиваються, де розповсюдженню інфекції сприяють низький рівень гігієни, брак очищеної питної води і відсутність каналізації, оскільки вібріон потрапляє в організм людини через вживання зараженої води чи сирої риби.

         Бубонна чума - інфекція лімфатичної системи, що виникає в результаті укусу інфікованої блохи.

          У світовій історії були відомі три пандемії чуми, у розпал яких щодня вмирали багато сотень чоловік. Так, наприклад, у середні віки чума знищила приблизно третину населення Азії і майже половину населення Європи. Чумний стовп - характерна ознака багатьох міст і містечок Європи. Зводилися вони відразу після закінчення епідемії на замовлення уцілілих громадян, яких страшна напасть оминула в знак подяки святим за життя. 

        Ціною величезних жертв і зусиль людство навчилося-таки боротися з багатьма  хворобами, але нові умови життя породжують нові проблеми. Появі нових бактерій і поверненню призабутих  сприяють неоднакові умови життя в різних країнах і різний рівень медицини, міграції людей, екологічні, соціальні проблеми, звичайні мутації бактерій і створення біологічної зброї.

          Наприкінці минулого століття з’явилась нова бактерія, яка викликає  "хворобу легіонерів", яка придбала здатність розмножуватися в звичайних побутових кондиціонерах.

          Нещодавно в Німеччині був спалах епідемії, спричинений бактерією Ешерихія колі — збудником кишкової інфекції. З’явився новий штам бактерії, з яким медицина раніше не стикалася. Багато людей померло, інші в паніці відмовлялися вживати в їжу звичні продукти, наприклад огірки, покладаючи на них провину за зараження. Згодом з’ясували, що це мутована форма кишкової палички.

          Часом трапляються бактерії, настільки загартовані в боях із ліками, що з цими мікробами не може впоратися жоден препарат. За останній час такими бактеріями стали палички Коха і з’явився хіміорезистентний туберкульоз.

Щорічно в країнах Європейського Союзу щонайменше 25 тисяч людей помирають від інфекцій, викликаних  «супербактеріями» — бактеріями, які не реагують на жоден антибіотик.

3. Слово викладача.

Щоб дізнатися, які ще знання про бактерії-паразити дізналась наша група дослідників запропонуємо їм задання.

Прийом "Біологічне лото".

( є видруковане)

4. Слово викладача.

Бачу ви справились із поставленим завданням. А тепер давайте трішки відпочинем. Наші студенти підготували нам сценку: "Іспит з біології". Тож запрошуємо до виступу наших акторів.

Сценка. "Іспит з біології".

Біологія. Іспит. Паразити.

 

Дійові особи:

  • Викладач Х
  • Студент Х
  • Ведучий озвучує думки студента Х

 

Декорації: Дві парти із стільцями, за одною "Студент Х" за іншою "Викладач Х". Десь прихована або явна у залі витає "Думка студента Х". На парті у студента декілька листів паперу, сам білет, ручка, бутилка води, а також наповнений пластиковий стаканчик. Викладачу знадобиться ручка і декілька листочків.

 

Дія перша і останя.

 

Ведучий Х:

 

Студент Х із страхом крутить ручку в руках і старається щось писати на листочку. Викладач Х вирішує свої проблеми із документами і пильно стежить за студентом.

 

- Кааапець мені. Коротше більше ніколи не буду вірити тим, хто каже, що перед іспитом потрібно добре поспати із книжкою під подушкою і все буде круто. Ну хоч виспався добротно. "Паразитизм як вид взаємодії між видами. Типи паразитизму. Еволюційні аспекти" - що за закляття таке? Коротше, ми щось подібне проходили ? Спокій, я ж халяву кликав перед тим як заходити. Паразитизм… паразити…, здається мене називала паразитом наша відміниця, коли я скатував домашку із матиматики в неї. Це тіпа ті, що використовують інших, щоб їм було легше жити. Коротше зараз перевіримо, треба тихенько витягнути шпору.

 

Рука Студента Х тихенько (помітно для всіх) тягнеться до кишені.

 

Викладач Х:

  • Те, що у вас  у кишені потрібно було вивчити вдома. Поставте руки на парту і відповідайте на запитання. Інакше отримаєте негативну оцінку.Ви готові відповідати?

 

Студент Х:

  • Нуууууу  ще 2 хвилинки і я йду, гаразд ?

 

Викладач Х ствердно киває головою.

 

Думка студента Х:

  • Паразити, паразити, здається щось пригадую. Коротше буду імпровізувати на святу трієчку. Головне багато говорити, а коли мене зупинять, жалібно дитися із під лоба. Все, вперед.

 

Студент Х встає, бере свій листочок і йде до викладацького столу.

 

Діалог Студента Х і Викладача Х:

 

  • Яке у вас перше запитання  ?
  • Нуууууууу , паразитизм…
  • Давайте будь-ласка відповідь.
  • Просто, ну, паразитизм  це…
  • То що таке паразитизм?
  • Ну паразитизм, це тіпа  коли хтось один живиться іншим.
  • Всього з'їдає? Де ж тоді йому паразитувати ?
  • Ну як сказати, не всього. Коротше потрошки.
  • То він гурман і розтягує задоволення?
  • Нуууу може і гурман, вони ж різні є.
  • Давайте без жартів. Скажіть мені визначення паразитизму.
  • А можна своїми словами ?
  • Спробуйте.
  • Паразитизм – це тіпа коли один організм використовує інший нууууу, щоб не померти з голоду.
  • І, можна продовження?
  • Просто, нууууу я трошки призабув.
  • Все я чудово розумію, давайте продовжимо. Розкажіть про типи паразитів.
  • Ну паразити поділяються на тих, що живуть в середині організму.
  • І як ми їх називаємо?
  • Як би вам сказати… Просто забув.
  • Щоб сказати і не забувати потрібно було підготуватись до іспиту, а називаємо ми їх ендопаразитами.
  • Це саме, нуууу я ж готувався.
  • Ви дуже посередньо підготувались. Ваша оцінка трієчка з величезним мінусом. Наступного разу підготуйтесь краще. Можете бути вільні.
  • Ну дуже вам дякую. Допобачення.
  • Допобачення.

 

Викладач кладе оцінку в своїх записах, а студент швидко покидає аудиторію.

 

5. Слово викладача.

Ну, що ж, бачу ви перепочили і повеселились. Продовжуємо.

 Презентація проекту групою студентів "Фтизіатри".

Представлення проекту керівником групи студентів.

                      " Туберкульоз - підступний вбивця".

В 1995 році Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ) оголосила епідемію туберкульозу в усьому світі.

За даними ВООЗ  на планеті  близько 60 млн. людей  хворі на туберкульоз. Щороку виявляють 8–9 млн. осіб, які вперше захворіли,  а помирає від туберкульозу понад 2 млн. осіб, що становить понад 5 тис. осіб щодня Туберкульоз  вбиває  більше людей, аніж будь-який інший збудник інфекції.

           У 1882 р. німецький мікробіолог Роберт Кох знайшов "зловмисника" - бактерію, що викликає туберкульоз (паличка Коха, мікобактерія)

          Збудник відрізняється від інших високою стійкістю до впливу фізичних, хімічних та природних факторів. Наприклад, у річній воді зберігається 5 місяців.

          Основним джерелом туберкульозу є хворий на бактеріальний туберкульоз, який кашляє.

          Палички можуть потрапити в організм повітряно-крапельним способом  і з пилом, в якому знаходилося засохле мокротиння туберкульозного хворого. Мікобактерія туберкульозу  може перебувати на посуді, одязі, рушниках та інших предметах, якими користується хворий на туберкульоз. При вживанні сирого молока від хворих корів, кіз,також можна заразитись цією хворобою.

Туберкульозні палички, що проникли в організм людини, не обов'язково спричиняють захворювання, імунна система піклується про це. Досить високий рівень ризику у курців через порушення захисної функції слизової оболонки дихальних шляхів. Високий ризик захворіти мають діти, бо їх імунна система ще не сформувалася, та люди похилого віку через вікове ослаблення імунітету.

         Варто знати основні ознаки, які вказують на туберкульоз:

  • кашель тривалістю більше ніж 3 тижні; 
  • підвищена температура тіла більше ніж 7 днів;
  • задишка;
  • біль у грудній клітці;
  • поганий апетит; 
  • постійне загальне недомагання;
  • безпричинне зниження ваги; 
  • підвищена пітливість, особливо вночі; 
  • кровохаркання.

       Туберкульоз є соціальною проблемою, яка віддзеркалює економічний стан країни, культурно-освітній рівень та благополуччя населення. Погана екологія, низький матеріальний рівень, поширення ВІЛ,  неуважне ставлення до стану свого здоров’я, стрес,  високий темп життя, інформаційний тиск, постійний брак часу, а, отже, нерегулярне і незбалансоване харчування шкідливі звички — ось ті чинники, які досить сильно впливають на ймовірність ураження.

        На сучасному етапі Україна віднесена до групи країн з високим рівнем захворюваності на туберкульоз (81 випадок на 10 тисяч населення) та посідає за цим показником сьоме місце в Європейському регіоні. Найбільша смертність спостерігається серед ВІЛ - інфікованих.

         Якщо суспільство не створить умов для поліпшення умов життя малозабезпечених, в’язнів  ризик поширюється на всі верстви суспільства. Сьогодні в державі проводиться робота на законодавчому рівні з метою призупинення епідемії.

         Щорічно у світі майже 100 млн. дітей отримують щеплення проти туберкульозу. У вакцинованих при народженні дітей імунітет зберігається протягом 5-7 років.

Методом ранньої діагностики інфікованості туберкульозною паличкою є туберкулінодіагностика (проба Манту). Вагомим методом виявлення туберкульозу легень у дорослих та підлітків залишається і профілактична флюорографія, яка дозволяє виявити туберкульоз у ранніх стадіях, коли хвора людина ще нічого не відчуває.

        Запобіганню захворювання сприяє - повноцінне харчування, регулярне заняття фізичними вправами, систематичне загартовування організму, відмова від шкідливих звичок,  чистота житлових будинків, громадських приміщень, вулиць міста та дотримування правил особистої гігієни, щорічний профілактичний медогляд.

        24 березня відзначають Всесвітній день боротьби із захворюванням на туберкульоз.

6. Слово викладача.

Ми уважно вислухали керівника групи "Фтизіатри". То ж давайте запропонуєм і їм також завдання.

Прийом "Встав слово".

                                         Дидактична картка

Вставте, пропущені слова.

                                                                       

Бактерії належать до надцарства ___________. Практично немає місця на Землі , де б _____________ прокаріоти. Особливо багато їх у __________. Клітина бактерій не має ___________. У центральній її частині знаходиться _____________, що містить __________замкнуту у вигляді _______________ланцюжок__________. У клітині відсутні органоїди: ______________, ______________ та інші. До складу клітинної стінки входить __________. Багато які прокаріоти утворюють __________ _____________. Розмножуються бактерії переважно __________________ шляхом, поділом клітини ______________,зрідка _________.

Слова для довідки: ДНК, нестатевим, одну, не зустрічалися, муреїн, ґрунті, навпіл, ядра, мітохондрії, брунькуванням, пластиди, нуклеоїд, кільця, слизувату капсулу, Прокаріоти.

 

7. Слово викладача: ми ознайомились із найпоширенішими хворобами людини, а тепер переглянемо які способи боротьби із бактеріями винайшло людство. Презентація проекту надається керівнику групи "Бактеріологи".

Представлення проекту "Профілактика паразитичних бактеріальних хвороб"

Захворювання легше попередити, ніж лікувати.

Для профілактики бактеріальних хвороб вживають різні системи заходів.

1.  Ізоляція хворих і карантин.

2.  Розрив механізму передачі хвороби.

3. Вироблення несприйнятливості людини до бактеріальних хвороб.

Ізоляція  хворих  - протиепідемічний захід, що полягає у відокремленні від навколишніх  людей інфекційних хворих і підозрілих на інфекційні  захворювання з метою запобігання подальшому поширенню хвороби.

Ізоляція  хворих може бути проведена в стаціонарних лікувальних установах   ( госпіталізація) або в домашніх умовах.

Хворих на бактеріальні хвороби лікують за допомогою антибіотиків.

Антибіотики - органічні речовини, що синтезуються мікроорганізмами в природі для захисту від інтервенції інших видів мікроорганізмів, та володіють здатністю пригнічувати розвиток, або вбивати цих мікробів.  Антибіотики виділяють з живих бактерій або грибів. Існує також велика кількість синтетичних антибіотиків

Винахід антибіотиків можна назвати революцією в медицині. Першими антибіотиками були пеніцилін та стрептоміцин.

 Пеніцилін був описаний  у 1929 році Александром Флемінгом.  За це відкриття він отримав Нобелівську премію. В 1952 році  Нобелівську премію отримав  Зельман Ваксман  "за відкриття стрептоміцину, першого антибіотика, ефективного проти туберкульозу".

Карантин це комплекс заходів спрямованих на попередження виносу збудника інфекції за межі епідемічного осередку і підвищення ефективності заходів для його локалізації та ліквідації.

Важливу роль у профілактиці  відіграє ретельне виконання всім населенням вимог особистої гігієни. Більшість бактерій потрапляє на шкіру людини при контактах із забрудненими предметами. Встановлено, що найбільша кількість бактерій  є на ручках візків у великих магазинах, комп'ютерних «мишках» в інтернет-кафе  та дверних ручках. Тому миття рук з милом є дуже важливим.

Для розриву крапельного шляху передачі можна використати марлеві пов'язки, а для того щоб запобігти передаванню збудника через воду — її слід знезаразити, прокип’ятити.

Знезараження води  – санітарно-технічні процеси ліквідації у воді мікроорганізмів за допомогою ультрафіолетового  проміння, ультразвуку, хлорування, озонування тощо.

Для боротьби із хвороботворними бактеріями в різних середовищах використовують такі методи:

Стерилізація — знищення всіх організмів та агентів, здатних до розповсюджування (наприклад, бактерії, пріони і віруси), з поверхонь, медичного обладнання, харчових продуктів або біологічних середовищ. Для цього використовують автоклави, стерилізатори, бактерицидні лампи.

Пастеризація -  кількаразове нагрівання продукту до температури 60-70 С. Її запровадив видатний французький мікробіолог Луї Пастер, на честь якого вона й названа. Застосовується переважно у харчовій промисловості для запобігання передчасному псуванню продуктів.

Дезінфекція спрямована на знищення хвороботворних бактерій хімічними речовинами — формаліном, спиртом, хлорним вапном тощо.

Дератизація - знищення гризунів, які переносять небезпечні для людини хвороби, наприклад лептоспіроз.

Дезінсекція - це  знищення комах: тарганів, бліх, вошей, кліщів, клопів, комарів, які можуть переносити збудників чуми, тифу, сальмонельозу.

Бактерії-паразити в організм можуть попадати з їжею, щоб цьому запобігти необхідно слідкувати, щоб вона була свіжоприготовлена. Остерігайтеся купувати домашні консерви, а також "саморобні" м'ясні та рибні продукти "з рук" на вулицях і ринках.

Не використовуйте в їжу  консервовані продукти з опуклою кришкою. У таких консервах може бути збудник ботулізму.

Заходи, спрямовані на вироблення несприйнятливості людини до бактеріальних хвороб, також дуже допомагають зберігати здоров’я.

Несприйнятливості сприяє імунітет. Початком нової ери в боротьбі з інфекціями можна вважати 1876 рік, коли англійський лікар Едвард  Дженнер вперше виготовив вакцину і використав її для запобігання хвороби.

Вакцини — препарати, що складаються з ослаблених, вбитих збудників хвороб чи продуктів їхньої життєдіяльності. Спосіб введення вакцини називається вакцинація або імунізація.

Сьогодні для попередження багатьох захворювань вакцинація - єдиний вихід. В Україні, як і в багатьох країнах світу, створено календар вакцинації.

Давно відомо, що здорове  харчування  підвищує опірність хворобам. Воно має бути багате на вітаміни, мікро-  і макроелементи, клітковину.

Загартовування організму — це доступний, дешевий і досить ефективний засіб профілактики простудних захворювань.  Основні фактори загартування – повітря, вода, сонце – у поєднанні з фізичними вправами підвищують функціональні резерви організму і його стійкість до інфекцій.

І найголовніше - боротися зі стресом. Старайтеся, щоб у вашому житті було більше позитивних емоцій!

8. Слово викладача.

Всі ми ознайомились із профілактичними методами боротьби з паразитичними захворюваннями, а тепер давайте переглянемо відеосюжет на тему: "Гігієнічна обробка рук", щоб знати, як убезпечити себе від дії шкідливих паразитів.

Перегляд відеосюжету.

9. Слово викладача.

Переглянувши відеосюжет,  давайте поміркуємо, дорогі наші Бактеріологи.

Прийом "Мікрофон".

  1. Для чого нам проводити гігієну рук?
  2. Які ви знаєте антисептичні засоби?
  3. Які переваги спиртовмісних антисептиків на відміну від мила і води?

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Прийом "Незакінчене речення".

1. За формою бактерії бувають......................

2. Едвард Дженнер винайшов  ----------------

3. Через брудну воду передається...................

4. Через укуси інфікованих бліх передається.............

5. Туберкульозну паличку відкрив.................

6. Якщо захворювання поширюється на цілі континенти  - це...............

7. В Україні є епідемія................

8. Дератизація - це знищення...................

9. "Соціальною" хворобою є....................

10. Підвищення опірності організму до хвороб називають.................

10. Слово викладача.

На сьогоднішньому занятті ми почерпнули багато нових знань про паразитичні захворювання.  Пропоную визначити наявність паразитів у нашому організмі за допомогою тесту.

   90% населення Землі уражені паразитами. Ви впевнені, що у вас їх немає? Давши відповідь на запитання тесту ви дізнаєтесь, яка у вас ймовірність заразитися паразитами.

Підрахуйте результати: за кожну відповідь «так» — 2 бали, «ні» — 0,  «іноді» —1.

                  Тест «Ймовірність зараження паразитами»

  • 1. Чи купаєтесь ви у річках, ставках, озерах?
  • 2. Вживаєте воду із непровірених джерел, колодязів?
  • 3. Підживлюєте город перегноєм?
  • 4. Вживаєте в їжу сало з прожилками мяса?
  • 5. У вашому меню присутня слабосолена риба із прісних водойм?
  • 6. Любите поласувати шашликом зі свинини?
  • 7. Вживаєте в їжу «дике мясо», наприклад, зайчатину, мясо диких качок ?
  • 8. Слабосолена ікра не заводського приготування є у вашому меню?
  • 9. Полюбляєте овочі «тільки з грядки»?
  • 10. Вживаєте фрукти або ягоди не помивши їх під проточною водою?
  • 11. Вживаєте упавші фрукти (яблука, груші, сливи)?
  • 12. Зберігаєте моркву у піску , взятому в дворі?
  • 13. Миєте руки перед вживанням їжі з милом і в гарячій воді?
  • 14. Ошпарюєте всю зелень кипятком перед приготуванням салатів?
  • 15. Чи миєте курячі яйця з милом?
  • 16. Банани, апельсини, мандарини  промиваєте перед вживанням?
  • 17. Гуляєте босими ногами по траві?
  • 18. У вашій сімї були помічені глистні інвазії, наприклад гострики у дітей?
  • 19. У вас вдома живе кішка чи собака?

Якщо Ви набрали від 0 до 5 балів, то ймовірність зараження паразитами у Вас скоріше теоретична, ніж практична. Ми вітаємо Вас з тим, що Ви ретельно притримуєтесь правил особистої гігієни.

Якщо Ви набрали від 6 до 12 балів, то у Вас є всі шанси заразитися паразитами.  Вам потрібно більш ретельно ставитись до особистої гігієни і детальніше переглянути свій раціон харчування, щоб не дати шансу паразитам проникнути у Ваш організм.

 Якщо Ви набрали від 13 до 25 балів, то у Вас є реальні шанси стати проміжним або кінцевим хазяїном для паразитів. Прийшов час міняти звички, пройти обслідування і вжити профілактичний протипаразитарний курс.

Якщо Ви набрали більше як 25 балів, то Ви найкращий друг паразитів. Мерщій до лікаря на консультацію. Потрібно краще дбати про стан свого здоров'я.

V. Підсумок  заняття.

11. Слово викладача.

Східна мудрість каже: „ Людина, яка досягла 30-річного віку і не навчилася зберігати своє здоров’я, не варта його ”. Пам’ятайте про це і надавайте надійний відсіч хвороботворним бактеріям-паразитам!

 

Висновок

Протягом підготовки до проекту студенти опрацювали багато теоретичного матеріалу з даної теми, підібрали ілюстрації, відеоролики; вчилися аналізувати, порівнювати, відбирати необхідну інформацію,  працювати самостійно і в групі, відстоювати свої позиції і поважати думки інших. Така робота стає стимулом до нового пошуку, розвиває творчі здібності.

Головним результатом проекту є створення цікавого пізнавального матеріалу,а зокрема презентацій, бюлетенів, пам’ятки про туберкульоз. Цей матеріал можна використати на заняттях біології, а також на виховних годинах з пропаганди здорового способу життя  чи  профілактики туберкульозу.

VІ. Виставлення та мотивація оцінок.

VІІ. Домашнє завдання.

  1.  Опрацювати §35-39, ст.208-229 у підручнику П.Г.Балана 10кл., відповісти на запитання.
  2.  Скласти тести з теми.
  3.  Підготуйте повідомлення або презентацію «Бактерії корисні та шкідливі»
  4. Творче завдання. Виготоблення буклету «Здоровий спосіб життя».

 

Література

  • А.В. Чорновіл, Р.Ю. Грицько. Інфекційні хвороби: 432 с., 2010
  • http://likar.uz.ua/hvorobi/tuberkulioz.html
  • http://uk.wikipedia.org
  • http://sbio.info

 

docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
5 травня 2020
Переглядів
956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку