Заняття сприяє реалізації мети:
Особистість дитини – Розвивати мислення, пам'ять, уяву, дрібну моторику рук, формувати правильну поставу під час виконання практичного завдання. Вчити спрямовувати свої зусилля на здобуття конкретного результату.
Дитина в соціумі −Спонукати дітей до привітної дії з однолітками та поваги до народних майстрів. Вчитися емоційно сприймати витвори народних майстрів. Закріпити знання про різноманітні види розписів. Виховувати відчуття гордості за українських майстрів.
Сенсорно-пізнавальний розвиток – Формувати оцінні судження, навчати виявляти схожість і відмінність, розвивати логічне мислення.
Мовленнєвий розвиток – Збагачувати словник дітей словами-назвами керамічних виробів.
Дитина в світі культури − Продовжувати знайомити дітей з українським народним ремеслом – гончарством, з його історичними витоками і сучасним використанням, прилучати до культури минулого свого народу. Прищеплювати зацікавленість до вивчення витворів українських майстрів (гончарів). Заохочувати до декоративного малювання.
Тема: Подорож до музею керамічних виробів
Мета:
Особистість дитини – Розвивати мислення, пам’ять, уяву, дрібну моторику рук, формувати правильну поставу під час виконання практичного завдання. Вчити спрямовувати свої зусилля на здобуття конкретного результату.
Дитина в соціумі − Спонукати дітей до привітної дії з однолітками та поваги до народних майстрів. Вчитися емоційно сприймати витвори народних майстрів. Закріпити знання про різноманітні види розписів. Виховувати відчуття гордості за українських майстрів.
Сенсорно-пізнавальний розвиток – Формувати оцінні судження, навчати виявляти схожість і відмінність, розвивати логічне мислення.
Мовленнєвий розвиток – Збагачувати словник дітей словами-назвами керамічних виробів.
Дитина в світі культури − Продовжувати знайомити дітей з українським народним ремеслом – гончарством, з його історичними витоками і сучасним використанням, прилучати до культури минулого свого народу. Прищеплювати зацікавленість до вивчення витворів українських майстрів (гончарів). Заохочувати до декоративного малювання.
Попередня робота: виготовлення глиняного посуду.
Хід заняття
Звучить весела музика. Діти заходять, вітаються з гостями.
Вихователь: — Діти, ви чуєте яка весела музика? І сьогодні я буду не тільки Вихователем, ай, здогадайтесь ким?
Вихователь одягає хустку і фартух.
Вихователь: Чи я не хазяйка ? Чи не господиня ?
Гарно хату прибрала, їсти наварила.
-Здогадалися , хто я? Так, я господиня.
- І сьогодні я запрошую вас до свого міні-музею. А чи були ви , діти, хоч раз у справжньому музеї? В якому? Де він знаходиться? Давайте згадаємо, як ми відвідували музей.
Перегляд фотографій
Вихователь: - Погляньте навколо, що ви бачите в моєму музеї? Так-це посуд, іграшки. Ви сьогодні завітали до музею керамічних виробів.
З давніх-давен українська земля славилася народними майстрами. В Україні вміли і ткати, і різьбити по дереву, і вишивати , виготовляли кераміку. Ця майстерність передавалась із покоління в покоління.
(звернути увагу на мисник)
Вихователь: – Для чого він потрібен? З чого вони виготовлені?
Діти: На ньому складали посуд.
Вихователь: – Як ви гадаєте, як називається професія людини, що виготовляє ці вироби?
Загадка:
Глина в кого ожива?
Творить з нею хто дива?
В нього посуд ніби жар,
Ну, звичайно ж, це…. (гончар)
Вихователь:- Гончар - це дуже давня і шановна професія. Раніше в кожному селі був свій гончар.
Гончар знаходив глину у землі і залишав її на дворі, щоб вона вилежалась, її мочили дощі,морозили морози, обігрівало сонце, обдували вітри. А навесні з глини вибирали всі палички і камінці, просіювали її, намочували водою, ліпили виріб, (Відео сюжет про роботу майстра – гончара)
Вже вироблений виріб поливали водою, а потім при високій температурі обпалювали в печі. Сучасні майстри вигадали спосіб прикрашати свої вироби ще до випікання. ( продовження відео перегляду про роботу майстра) .
Після випікання посуд ставав міцним і дзвінким. Той виріб, який вже обпалили в печі,- називають керамікою. Які ж предмети побуту виготовляли майстри – гончарі? (глиняні іграшки – свищики у формі півників, баранчиків, вершників, коників, козликів, різноманітні вази, свічники, посуд – глечики, макітри, горнята – двійнята, тикви, ринки, тарілки, горщики, куманці.
Отже, гончарство – виготовлення посуду та інших виробів із глини.
Гра – імітація
- А тепер уявіть себе справжніми майстрами, давайте просіємо глину, намочимо її, виліпимо посуд, поллємо водою, обпалимо в печі.
- Майстер, що ти виробив? (діти називають)
Мовленєва гра «Скажи, який?»
- А який ваш посуд? ( глиняний, блискучий, гарний, красивий, великий, розписний, новий, старовинний, український, казковий, красивий).
Дидактична гра «Назви елементи розписів»
- Погляньте, який гарний посуд! А чим же майстри прикрашали свої вироби? Діти пригадують різні види розпису: Опішнянський, Косівський; які кольори переважають, називають елементи розпису.
Вихователь: А ще якось бабуся мені розповідала, що раніше на базарі гарним вважався той посуд, який під час постукування по ньому лунко відзвонював .
-Давайте послухаємо, як він звучить? Якщо дзвінко звучить наш посуд- це свідчить про якісну роботу гончара та його матеріалу. Іноді народні музики використовували горщики, як інструмент. Ось послухайте, я вам награю.
Народна гра «Як підем ми на базар»
1.Як підем ми на базар
Роздивлятися товар,
За що будем купувати?
Треба купу грошей мати.
По стежині ми підем,
Там макітрочки знайдем.
Ми макітрочки гарненькі,
Веселенькі, глибоченькі,
Полюбляєм частувати,
Смачні страви зберігати.
2.Як підем ми на базар
Роздивлятися товар,
За що будем купувати?
Треба купу грошей мати.
По стежині ми підем
Там ми глечики знайдем.
Ми глечики гарненькі,
Веселенькі, глибоченькі,
Полюбляєм частувати,
І напої зберігати.
3.Як підем ми на базар
Роздивлятися товар
За що будем купувати?
Треба купу грошей мати
По стежині ми підем
Там ми горщики знайдем.
Ми горщики гарненькі,
Веселенькі, глибоченькі,
Полюбляєм частувати,
Смачні каші зберігати.
Вихователь: - Після нашої веселої гри посуд у моєму музеї став незвичайним. А хто в горщик зазирне – щось цікаве там знайде. (Сюрпризи дітям)
Вихователь: – А макітра дуже хитра — ви макітрочку потріть та прислів’я назовіть! ( про працю майстрів)
Діти:
Гончара глина годує.
Нехай горщики б’ються на гончарову голову.
Горшки не святі ліплять.
Без діла слабіє сила.
Без труда нема плода.
Терпіння і труд все перетруть.
Коли працюєш – час біжить, коли чекаєш – не спішить.
Людська праця – не дурниця, розкидати не годиться.
Ми зовсім забули про наші вироби, час вже їх витягати з печі.
Вихователь дістає з імітованої печі попередньо зроблений дітьми посуд.
Вихователь: запрошую вас у студію, де ми зможемо прикрасити наш посуд. Нехай ваші вироби будуть чарівними, різними, бо кожний з вас намалює свій візерунок, а якими вони будуть, вам підкаже ваша фантазія і творчість. (перехід у художню студію).
Практична діяльність під музичний супровід.
Вихователь: - Які чудові вироби у вас вийшли! Як би вони прикрасили мій міні-музей! (діти пропонують подарувати свої вироби в міні – музей)
Діти прикрашають своїми виробами полички музею.
Підсумок
- Чи сподобалась вам наша подорож?
- Кого б ви привели до мене в міні-музей на екскурсію? Як ви гадаєте, що б вашим рідним сподобалось тут?