«Подорож краплинки»
Програмовий зміст: Продовжувати формувати уявлення дітей про живу і неживу природу. Розширити та закріпити знання дітей про рослини, воду; значення води в житті всього живого; використання води людиною. Вчити дітей елементам тонування паперу. Формувати екологічну свідомість дітей. Розвивати логічне мислення, пам’ять, зв’язне мовлення. Виховувати дбайливе ставлення до рідної природи.
Матеріал: дві склянки з водою: чистою і брудною; сніжинки, краплинки на кожну дитину; чарівна коробочка; кімнатні рослини (бальзамін), лійки, дерев’яні палички для розпушування землі, бризкалки; д/гра «Для чого потрібна вода?», готові аркуші, тампончики, кольорова вода, вологі серветки.
Попередня робота: Розглядання і знайомство з кімнатними рослинами. Вивчення прислів’їв про воду. Вивчення слів до фізхвилинки.
Хід:
Вихователь: (Організаційний момент)
У нас сьогодні в групі свято:
Гостей зібралося багато.
Ану ж, на них ви подивіться
І веселенько усміхніться.
І всі разом скажемо їм : «Добрий день!»
З неба зіронька злетіла,
На плече до мене сіла.
Я з плеча її зняла
І до групи принесла.
Дітки, як ви гадаєте, що це за зіронька з неба злетіла?
Діти: Сніжинка.
Вихователь: Правильно, це сніжинка.
Ця сніжинка не проста.
Ця сніжинка чарівна.
Подивіться, як навколо
Все прикрасила вона.
(Вихователь звертає увагу дітей на прикрашену сніжинками групу і підлогу)
Вихователь: Дітки, подивіться, яка гарна доріжка. Сніжинки нам вказують шлях, де на нас буде чекати диво. Давайте підемо по цій доріжці і подивимось, куди вона нас приведе.
(Діти йдуть «змійкою» між сніжинок. Підходять до столу, на якому стоять склянки з водою: чистою, брудною)
Вихователь: Дітки, як ви гадаєте, що це в склянках?
Діти: Вода.
Вихователь: Яка вода у першій склянці?
Діти: Чиста. Прозора.
Вихователь: Яка вода у другій склянці?
Діти: Брудна. Каламутна.
Вихователь: Яку воду можна пити?
Діти: Чисту воду можна пити, а брудну ні.
Вихователь: Чому не можна пити брудну воду?
Діти: Бо можна захворіти. Брудна вода не смачна.
Вихователь: А чи знає хто-небудь з вас, мої маленькі, прислів’я про воду?
Діти:
- Без води й борщу не звариш.
- Де вода, там і верба.
- Куди водиця тече, там травиця росте.
- Щоб спрагу вгасити, треба води попити.
- Пролиту воду назад не збереш.
Вихователь: Які ви розумні – стільки багато прислів’їв про воду знаєте. Малята, чуєте дзвін?
(Дзвенить дзвіночок)
Вихователь: Дітки, сніжинки нас кличуть далі у подорож.
(Діти підходять до наступного столу, на якому стоять кімнатні рослини.)
Вихователь: Що ви бачите на столі?
Діти: Кімнатні рослини.
Вихователь: Назвіть ці кімнатні рослини.
(Діти називають рослини)
Вихователь: Надворі зима, а подивіться, які розкішні квіти у нас в групі. Як ви думаєте, чому?
Діти: Тому що в групі тепло.
Вихователь: Що ще потрібно, щоб кімнатні рослини росли? Як потрібно доглядати за ними?
Діти: Треба поливати. Витирати пил з листя. Розпушувати землю.
Вихователь: Давайте разом з вами пригадаємо, як це потрібно робити правильно.
(Розпушування землі супроводжується словами:)
В руки палички беремо,
Землю рихлити почнемо.
І розпушуємо грунт,
Бо потрібен кисень тут,
Щоб ним дихати могли
І маленькі корінці.
Та працюєм обережно,
Не пошкоджуючи їх.
(Протирання пилу супроводжується словами:)
Ще влаштовуємо ми баню.
Бо купатись люблять всі:
І дерева, і кущі.
Тільки їх помиє дощик
І посушить вітерець.
А рослини враз помиє
Кожен хлопчик –молодець!
(Поливання супроводжую словами:)
І чистенькою водою
Напуваємо рослини,
Бо водичку люблять всі.
І як мовиться в народі:
«Без води – ані туди, ані сюди.»
Вихователь: Бачите, мої маленькі, знову ми мали справу з водою. Без води наші рослини не були б такими гарними.
(Дзвенить дзвіночок)
Вихователь:
Що за звуки чарівні?
Звуки Зимоньки-зими.
Це сніжиночки бриніли,
На столи до нас присіли.
Кожен з ними грати рад.
Зробимо ми снігопад.
(Діти підходять до столу, беруть сніжиночки і дують на них)
Вихователь: Скажіть мені, будь ласка, які сніжинки?
Діти: Сніжинки білі, легкі, чарівні, гарні, пухнасті, срібні, блискучі.
Вихователь: Які гарні слова ви підібрали, щоб описати сніжинки. Я пропоную скласти сніжинки у цю гарну коробочку і взяти їх з собою у нашу чарівну подорож.
(Діти складають сніжинки у коробочку)
Вихователь: Я бачу ви втомились і тому пропоную вам трішечки пограти.
Проводиться фізхвилинка
Білий сніг, білий сніг
Заміта стежинки.
(Колові рухи руками)
Цілий день, цілий день
Падають сніжинки.
(Нахили тулуба вперед)
Вітерець-жартівник
Віхолу здіймає.
(Повороти навколо себе)
А мороз чарівник
З діточками грає.
(Підстрибування)
(Дзвенить дзвіночок)
Вихователь: Доріжка не кінчається, далі нас кличуть за собою сніжинки. Але що це? Дітки, поки ми з вами гралися , сніжинки у коробці розтанули, і замість них з’явилися краплинки. Хто мені скаже чому це сталося?
(Вихователь достає з чарівної коробочки, куди діти клали сніжинки, краплинки з паперу)
Діти: Тому що в групі тепло. Сніжинки – це замерзла вода.
Вихователь: Знову ми з вами говоримо про воду. Я зараз кожному роздам по краплинці, а ви подумайте і скажіть, для чого потрібна вода?
Проводиться д/гра «Для чого потрібна вода?»
(Перед дітьми картина із зображенням людей, птахів, тварин, рослин у зимову пору року. Діти беруть краплинку, ставлять її біля зображень, яким потрібна вода і пояснюють свою відповідь)
Діти: Воду п’ють люди, тварини, птахи. Вода потрібна рослинам. Воду треба берегти.
Вихователь: Як треба берегти воду?
Діти: Закривати кран. Не лити довго води. Не кидати сміття у джерела.
Вихователь: Які розумні в мене дітки: як багато вони знають про воду. А чи знаєте ви, що за допомогою води можна створювати дива? Дивіться, наша чарівна доріжка закінчилась, і десь на нас чекає диво. А що це за диво ви дізнаєтесь, коли підійдете до своїх міст. На столах у вас лежать чарівні картинки, які потрібно розчаклувати кольоровою водою. На них з’явиться те саме диво, яке чекало на нас.
(Картинки намальовані методом фотокопії – свічкою. Коли діти зафарбують аркуш, з’являться різні малюнки.)
Вихователь: Візьміть чарівні тампончики і починайте працювати.
(Діти зафарбовують аркуші)
Вихователь: Настусю, що в тебе з’явилося? А в тебе, Владе?
(Діти розповідають про свої картинки:
квітку, дерево, пташку, кішку, рибку, .людину)
Вихователь: Як ваші диво-малюнки пов’язані з водою?
Діти: Тому що тваринам, птахам, рибам, людям і квітам потрібна вода.
Вихователь: На цьому наша подорож закінчилась. Давайте ще раз пригадаємо, навіщо потрібна в природі вода:
Діти:
- Без води не можуть жити люди.
- Водичку люблять пити
Всі рослини і тварини.
- Без води не може мама
Зготувати нам обід.
- Без води не можуть дітки
Личко вимити як слід.
- Риби в морі, звірі в лісі
Жить не можуть без води.
- Жабки в озері не будуть
Вже співати, як завжди.
Вихователь: Так, дітки.
Без води життя немає,
Переконані ми в тім.
І тому водичку, діти,
Берегти потрібно всім.