Заняття з економіки для старшої групи
Тема: «Потреба в житлі»
Мета: Створити уявлення про первинну економічну потребу – потребу в житлі, потребу в безпеці; розкрити поняття «вибір»; вчити розрізняти та визначати матеріал для будівництва, знати його якість, а також раціональність його використання. Розвивати уміння аналізувати та зіставляти. Виховувати ціннісне ставлення до життя, обережність.
Матеріал: Наочний матеріал героїв мультфільму «Простоквашино»; наочність житла з гілок, льоду, цеглини; папір в клітку для графічного диктанту, ручки.
Попередня робота: Конструювання «Дім» (з Лего – конструктора, кубиків, модулів, тканини, стільців…), сюжетно – рольова гра «Родина», д. ігри «З чого зроблено», «Впізнай на дотик».
Хід заняття: Вихователь: Я хочу познайомити вас з однією всім відомою родиною Дяді Федора. Його мама і тато вирішили переїхати жити в село Простоквашино, але в старому будинку було замало міста для всіх, до того ж дім був старенький і коли приходила осінь, здіймався сильний вітер, та лив холодний дощ, у домівці ставало холодно та вогко. А взимку хатинку заносило снігом так, що старий дах міг не витримати та завалитися.
Запитання за змістом: Де жила родина? Хто ще жив з ними? Кіт Матроскін, пес Шарик. Чи добра, безпечна була у них хатка? Що родині було потрібно, тобто в чому в них була потреба? Краще нове житло. Отже у них була потреба у житлі. Потреба у житлі виникає як у людей так і тварин, птахів, комах. Кожен в своєму домі відчуває себе у безпеці. Потреба у безпеці.
Гра «Хто де живе»
Діти розкладають картки з зображенням тварин, птахів по домівках (нора, гніздо, барлога, дупло, хлів, вулик, мурашник ...). Наприкінці читання вірша О. Орач
Білка селиться в дуплі, їжачисько – у кублі,
Вепр – у хащах верболозів, а ведмідь – в глухім барлозі,
Мудрий лис живе у норах, тигр – у джунглях, барс – у горах,
Олень – в тундрі і в лісах, а верблюд – в пустелі,
А орел – могутній птах –у гнізді на скелі...
Вихователь: Продовжуємо нашу розповідь далі. Зібралась уся родина, щоб вирішити, який будинок побудувати. Дядя Федір почав міркувати першим: - Будинок повинен бути міцним, просторим та світлим. У ньому ми повинні відчувати себе у безпеці, знаючи, що не завалиться дах, не проникне злодій. Побудувати треба швидко, адже скоро наступить зима. Я думаю, що будинок наш буде крижаний. Крига дуже міцна, вона не пропустить вітер, до того ж крига схожа на скло. Потому, дім буде дуже світлим, і не потрібні будуть вікна. Кригу ми візьмемо на озері, воно вже замерзає, криги буде багато.
Але в розмову втрутилася матуся. – Крижаний дім мене не влаштовує. Побудувати ми його можемо швидко, але що з ним станеться, коли прийде весна? Сонце його зігріє і він розтане. Тато, Матроскин та Шарик запропонували будувати з дерева, у лісі дерев було забагато. Вибір. В цей час хтось постукав у двері, це був їх сусід листоноша Печкин. Почув він як в родині сперечаються та каже: - Я вважаю, що самий найкращий будинок – кам’яний , він міцний, йому не страшні вітер, дощ та вогонь.
Тобто у родини є вибір, з чого будувати дім. Вибір – це можливість поміркувати і з кількох пропозицій обрати добру, кращу
Мовленнєва вправа «Який?»
З дерева дім – дерев’яний , з каміння – кам’яний, з соломи – солом’яний, з цегла - цегляний, з криги - крижаний, с заліза - залізний, з бетону - бетонний, зі скла - скляний, с землі – земляний, з брезенту – брезентовий, з тканини – тканинний, з пластмаси – пластмасовий, з піску – пісочний, з глини – глиняний, з цементу – цементний, з картону – картонний, з трави – трав’яний, з паперу – паперовий, з гуми – гумовий, з блоків – блочний, з шиферу – шиферний, з дубу – дубовий, з берези – березовий, з сосни – сосновий…
Вправа «Який будинок захистить»
Від дощу, вітру, морозу, вогню, від нападників. Вихователь знов називає по черзі матеріал для будівлі, діти вирішують, чи захистить такий будинок від негоди, вогню або ще від чого.
Підсумок заняття: З якими економічними потребами ми сьогодні познайомились? Що означає поняття «вибір»? Який будинок ви пропонуєте будувати родині? Чому?