Конспект заняття з ознайомлення з природним довкіллям для дітей середньої групи.
Тема. Розмова з весняними квітами.
Мета. Поглибити знання дітей про весняні зміни в природі; ознайомити малят із дикорослими квітами-первоцвітами , вчити уважно розглядати їх, з допомогою дорослого описувати рослини; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення; сприяти вихованню любові і бережного ставлення до природи рідного краю.
Матеріали та обладнання: ілюстрації « Весняні квіти»,дидактична гра « Якої квітки не стало».
Хід заняття
1.Організаційний момент.
Психогімнастика «Здрастуй, сонечко!»
-- Давайте утворимо коло, взявшись за руки.
Я всміхаюсь сонечку: - Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці – Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику : Лийся мов з відра!
Друзям усміхаюсь я – зичу їм добра!
- Посміхнемось один одному і подаруємо гарний настрій собі та друзям.
2. Основна частина.
- Діти, ось послухайте загадку.
Гостя люба завітала -
Холод,сніг увесь прогнала,
І дарує залюбки
Лісу трави і квітки.( Весна)
- Яка ж пора року зараз? А перший місяць як називається? Чому він так називається?
Діти, навесні сонечко пригріває сильніше і все оживає від його теплих обіймів. Ось і сьогодні воно заглядає у наше віконечко . Хоче діток побачити, казочку послухати , квітами помилуватися.
- Яке сонечко? ( Гарне, тепле, золоте, яскраве, променисте,лагідне і т.д.)
- На що воно схоже? ( На золоту тарілочку, соняшник, тощо).
- Погляньте, лишень пригріло сонечко, як з-під землі виглянули ростки трав та квітів, потягнули свої рученята-листочки до нього. Що ж дає рослинам сонечко? ( Світло,тепло , дає життя.)
Давайте ми з вами закриємо оченята та перенесемось на весняну галявину.
( Вихователь виставляє картинку із зображенням медунки і зачитує вірш.)
Мало квітів ще солодких,
Егей, бджілко, до мене линь!
До моїх кольорових долоньок,
У бузкові обійми та синь,
На початку цвітіння – рожева,
Колір змінюю до блакиті,
А ім’я моє чистим медом
Обіцяє тебе зігріти!
- Це медунка! Лікарська рослина і найкращий медонос. А чи знаєте, звідки з’явилася медунка?
Послухайте легенду.
Жила – була собі злюща мачуха. Вона знущалася із сиріток. Одного разу вигнала їх з дому. Пішли сирітки до лісу , плачуть, мерзнуть. Голодні і сумні притулилися одне до одного під деревом. Аж гульк – з-за дерева вийшла Весна, а з нею і Сонечко. Пригріли, приголубили вони сиріток материнською ласкою і теплом, і ті розцвіли чарівними квітами. Погляньте, якого кольору квіти медунки?
-- Коли вона розпускається , квіти в неї рожеві. Мине трохи часу , і вони стають малиновими,а потім фіолетовими. А зів’ялі квітки мають синій колір. Оскільки квітки на одному стеблі розпускаються в різний час,то й виходить маленький букетик. Ще медунку називають солодким букетиком, тому що в її квітах багато солодкого соку-нектару.
-- Послухайте загадку про ще одну весняну квіточку.
Загадка.
Чорна земля, голі поля
Золотом сяють квіти здаля.( Мати-й-мачуха).
( Показ ілюстрації.)
В цієї рослини спочатку з’являються ніжні квіти – сонечка, а потім виростають листочки. Листки знизу вкриті білим пухом, тепленькі і лагідні ,як мамині руки, а зверху – гладенькі холодні . Тому цю рослину так і називають – мати-й мачуха.
Однією з перших навесні розцвітає ще одна квіточка , послухайте загадку.
Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло. ( Кульбаба.)
Кульбаба – дивовижна квітка, яка також схожа на сонечко і одним своїм виглядом піднімає настрій. І назва в неї цікава – кульбаба. Як ви гадаєте, чому вона так називається? ( Міркування дітей.)
- Жило-було Сонечко. Воно було добрим і привітним. Удень у небі гуляло, а ввечері йшло на спочинок у свій чарівний сад. Одного разу Сонечко побачило на лузі Кульбабку. Вона була сумна , невесела
Сонечко погладило її по голівці . Кульбаба розплющила відразу своє очко й посміхнулася. Це так добре, коли тебе люблять. Сонечко і Кульбабка потоваришували. І з того часу Кульбабка прокидається,як тільки Сонечко торкається до неї своїми промінчиками. А закриває свій золотий кошичок, коли воно ховається за горизонтом.
- Я бачу , що ми трішки засиділися,тому пропоную порухатися.
Фізкультхвилинка.
- Уявімо себе весняними квітами.
Раз, два, три – виросли квіточки!
До сонця потягнулися високо,
Стало їм приємно і тепленько!
Вітерець пролітав,
Гілочками похитав.
Вліво похитнулись --
Низенько пригнулись.
Вправо похитнулись --
Низенько пригнулись.
Вітерець, тікай!
Квіти не ламай!
Хай вони цвітуть, ростуть,
Людям радість принесуть!
Дидактична гра « Якої квітки не стало».
На дошці -- зображення першоцвітів. Вихователь забирає зображення однієї рослини, а діти відгадують якої рослини не стало.
-
3. Підсумок заняття.
-- Діти, а чи можна першоцвіти рвати, у букети складати?
Вихователь зачитує уривок вірша.
Не зривайте первоцвіти,
Помилуйтеся на квіти.
Той, хто робить з них букети,
Знищує життя планети.