Заняття проводиться з метою визначити особливості формування та функціонування команди, сприяти формуванню в учасників навичок роботи у команді, усвідомленню ефективності використання стратегії співробітництва на шляху спільного досягнення мети.
Заняття «Школи лідера» на тему: «Лідер та його команда»
Мета: визначити особливості формування та функціонування команди, сприяти формуванню в учасників навичок роботи у команді, усвідомленню ефективності використання стратегії співробітництва на шляху спільного досягнення мети.
Мета: налагодити позитивну атмосферу в групі, налаштувати учасників на роботу.
Обладнання: аркуш для фліпчарту з написаною темою заняття та регламентом.
Хід вправи
Педагог-організатор вітає учасників тренінгу, звертає їхню увагу на аркуш фліпчарту з темою та регламентом сьогоднішнього заняття:
«Доброго ранку (дня/вечора)! Радий(а) сьогодні всіх вас бачити. Дякую, що прийшли без запізнення. У межах цього заняття ми розглянемо тему: «Лідер та його команда». Будемо обговорювати як формується та функціонує команда, які є ролі лідера у команді. Для початку пропоную вам послухати притчу для обговорення:
«Кінь і осел ішли з базару. Так сталося, що осел ніс усю ношу, яку нав’ючив на нього господар, і був навантажений вище голови, а кінь біг без нічого. Йшли вони, йшли, пройшли півдороги. Осел втомився, крехче, ледве дихає.
Але кінь і вухом не повів.
Трохи згодом осел уже благав:
Але кінь тільки вухами веде.
Дорога пішла в гору. Осел відчуває, що ось-ось впаде, і в третій раз просить коня:
Осел пройшов ще десяток кроків і впав.
Нема що робити. Розвантажив господар осла й усю ношу звалив на коня. Тепер осел біг без нічого, а кінь крехтав та віддувався за двох».
Запитання для обговорення:
ІІ. Вправа на знайомство «Історія»
Мета: продовжити знайомство, налагодити позитивну атмосферу в групі.
Обладнання: аркуші формату А4 за кількістю груп, кулькові ручки.
Хід вправи
Педагог-організатор об’єднує учасників у групи по 5-6 осіб і звертається до них: «Протягом 5 хвилин група складає про себе одну спільну історію, використовуючи реальні факти та дані. Наприклад: «Ми усі навчаємося у ПТНЗ. Ми живемо у Києві, Одесі та Дніпропетровську. Вдома у нас живе 9 собак, 13 кішок, 2 папуги і 1 черепаха. Двох наших мам звуть Ольгами, а ще у нас два тата на ім'я Олександр». Використовуйте якомога більше цікавих фактів, які поєднують вас. Спільну історію потрібно записати на аркушах».
По завершенні виконання завдання один представник зачитує історію своєї команди.
ІІІ. Інформаційне повідомлення «Лідер та його команда»
Мета: розглянути ролі у команді, визначити особливості формування та функціонування команди.
Хід вправи
Педагог-організатор повідомляє учасникам інформацію та ініціює її обговорення: «Найсильніше на формування «вигляду» команди, впливає, безумовно, її лідер, але міра і характер цього впливу різні.
Кожен член команди грає дві ролі: формальну (згідно із посадою, наприклад) і командну, яка безпосередньо впливає на успішність групи.
З одного боку, члени команди в чомусь схожі між собою: у них спільні цілі, цінності, ставлення до спільної справи, до себе, до колективу. Проте, у команді має сформуватися рольова різноманітність. Розрізняють дев'ять командних ролей, які становлять рольову різноманітність групи:
Найкращих результатів домагалися команди, що складалися з лідера, який володів
достатньо високими інтелектуальними здібностями, одного генератора ідей (з високим інтелектом і розвиненою креативністю) та сильного аналітика (можливо, він же керівник або генератор). Інтелект решти членів команди був трохи нижчого рівня. Оптимальна чисельність команди - шість осіб. Мінімальне ж число членів команди - чотири особи.
У цьому ж контексті варто додати, що, крім описаних вище конструктивних групових ролей, часто трапляються і ролі деструктивні:
Запитання для обговорення:
ІV. Інтерактивна гра «Конструкція»
Мета: сприяти формуванню в учасників лідерських якостей, навичок роботи у команді, усвідомленню ефективності використання стратегії співробітництва на шляху спільного досягнення мети, а також навичок ефективної комунікації у групі.
Обладнання: аркуш для фліпчарту, маркери, дитячі конструктори за кількістю груп з ідентичними деталями, ідентичний конструктор, який слугуватиме зразком.
Хід вправи
Педагог-організатор звертається до учасників: «Зараз у кожного з вас буде можливість попрацювати у команді та виконувати свої ролі та завдання. Для цього вам слід об ’єднатись у групи по 5-7 осіб».
Педагог-організатор об’єднує учасників у групи, які розміщуються окремо одна від одної. Педагог-організатор оголошує учасникам правила гри.
Заздалегідь педагог-організатор збирає певну достатньо складну конструкцію, скориставшись одним із підготовлених комплектів. Надалі ця конструкція слугуватиме зразком. Тому бажано, щоб вона не була абстрактною, а асоціювалась із чимось конкретним. Конструкція розміщується поза колом зору учасників - у сусідній кімнаті.
«Мета кожної команди побудувати точну копію конструкції, яка розташована у сусідньому приміщенні. Кожний член команди матиме свою конкретну функцію, яку він виконує упродовж усієї вправи ».
Педагог-організатор демонструє заздалегідь намальовану на аркуші для фліпчарту схему і докладно пояснює ролі:
Спостерігач |
Це «очі» команди. Перебуваючи у сусідньому приміщенні, він має можливість бачити зразок необмежену кількість разів, детально вивчити усі особливості його побудови. Спостерігач не має права контактувати ні з ким із членів команди, окрім посильного та зворотного зв’язку. |
Посильний |
У нього немає можливості бачити зразок конструкції. Його завдання - надати команді інформацію, необхідну для побудови точної копії конструкції. Для цього він зустрічається зі спостерігачем, котрий залишає на деякий час приміщення, де міститься зразок. Комунікація здійснюється в усній формі, у необмеженому обсязі, на нейтральній території, без використання допоміжних засобів (ручки, паперу тощо). Повернувшись до команди, посильний усно передає отриману від спостерігача інформацію будівельникам. |
Завідувач складу |
Член команди, який відповідає за те, щоб усі деталі для побудови конструкції були в наявності та принесені на будівельний майданчик вчасно. На складі повинен панувати ідеальний порядок. У руках завідувача складу всі деталі. Будівельники, за необхідності, звертаються до нього з проханням видати їм деталі, при цьому за один раз їх може бути видано не більше двох. |
Зворотний зв’язок |
Найбільш обізнаний член команди. Він має право бути присутнім на будь-якому з етапів, зокрема бачити зразок конструкції, спостерігати за діями будівельників, перебувати поруч при зустрічі посильного та спостерігача тощо. Але його комунікація жорстко обмежена. Він не має права першим вступати у спілкування. Якщо ж хтось із членів команди захоче отримати від зворотного зв’язку інформацію, він повинен так поставити запитання, щоб зворотний зв’язок міг відповісти «так» чи «ні». Іншим способом зворотний зв’язок спілкуватися не може. |
Будівельники |
Залежно від кількості членів групи, їх може бути від 1 до 4 осіб. Їхнє завдання - використовуючи отриману інформацію, зібрати копію зразка. |
Доцільно із числа учасників визначити кілька незалежних експертів, які стежитимуть за тим, щоб не порушувались правила гри, і фіксуватимуть алгоритм досягнення групами мети.
Після отримання від педагог-організатора інструкцій щодо функцій членів групи учасники визначають між собою, хто яку саме роль виконуватиме у вправі, та повідомляють про це педагог-організатора. Після цього кожній групі дається можливість упродовж 2 хвилин розглянути виданий їм комплект розібраного конструктора.
Гра розпочинається та триває до 30 хвилин. По завершенні часу педагог-організатор просить усіх гравців повернутися до своїх груп і вносить із сусідньої кімнати конструкцію, точну копію якої намагалися відтворити групи.
Усі учасники мають можливість перевірити правильність побудови своєї копії конструкції. Якщо певна деталь скопійована неправильно, мета не вважається досягнутою.
По завершенні гри відбувається аналіз, що розпочинається з емоційного аспекту, а потім переходить до рефлексії кожної з команд.
По завершенні обговорення запитань учасниками Педагог-організатор резюмує:
«Чимало людей хочуть бути лідерами. Але багато з них не знають або ж забувають, що, крім безсумнівних «плюсів» (влада, повноваження, поліпшені умови), лідерство має і свої «мінуси», до числа яких можна з упевненістю віднести і підвищену відповідальність.
Відповідальність - свідоме ставлення людини до вимог суспільної необхідності, обов'язків, соціальних завдань, норм і цінностей. Відповідальність означає усвідомлення суті та значення діяльності, її наслідків для суспільства і соціального розвитку, вчинків особи з погляду інтересів суспільства або певної групи.
Недаремно у приказці говориться, що лідер - це звичайна людина з надзвичайною рішучістю. Лідером людина не народжується, а стає протягом життя під дією тих, чи інших факторів, про які ми говоритимемо на наступних заняттях».
V. Вправа «Надбання»
Мета: підведення підсумків роботи.
Хід вправи
Ведучий просить висловити свої враження від тренінгу на стікерах та приклеїти на закріплені листи.
На жовтому стікері слід написати ті найважливіші моменти, які учасники особисто винесли з тренінгу, які вони бажають забрати з собою та використовувати у своїй діяльності. Свої відповіді учасники розміщують на малюнку із зображенням соняшника.
Червоний стікер у формі зірочки призначений для того, щоб учасники фіксували мрію, яка зародилась в них, здійснити яку вони прагнутимуть. Прикріпити над соняшником у небі.
На синьому листочку, вирізаному у формі хмаринки, пишеться про те, над чим необхідно, на думку учасника, йому попрацювати. Можливо це питання, яке виникло у нього у зв’язку з тренінгом. Сині листочки учасники прикріплюють над соняшником у небі.