Тема: там де панує красуня Весна.
Мета: збагачувати знання про перші рідкісні рослини – квіти, формувати екологічну свідомість, розуміння того, що птахи і рослини потребують дбайливого ставлення з боку людини; учити дітей бачити красу, витонченість веняних первоцвітів, милуватися та захоплюватися ними, щиро радіти їм, жваво реагувати на розповіді про квіти і про птахів. Засвоювати елементи морально етичної-культури, виховувати любов до природи, бажання піклуватися про неї, формувати навички культурної поведінки у довкіллі. Збагатити знання дітей про перші весняні квіти весняного краю, їх вигляд, місце зростання. Розширити уявлення про птахів, що повернулися до рідного краю їх клопоти, їх у природі. Зацікавити дітей тематичними загадками, формувати вміння відгадувати їх.
Матеріали: грамзапис співу пташок, загадки про птахів і про первоцвіти, твір В. Сухомлинського «Як ми знайшли гніздечко», дидактична гра «Впізнай на дотик» (хвоя, пісок, камінці і шишки), повітряна кулька.
Хід заняття:
Вихователь: діти сьогодні такий чудовий день, світить сонечко, його промінці зігрівають землю. А що потрібно зробити щоб у всіх був хороший настрій? Вірно, подарувати усмішки одне одному, адже відомо через усмішку людина дарує тепло своєї душі, доброту.
- Ми всміхнемось сонечку:
Здраствуй, золоте –
Ми всміхнемось квіточці –
Хай вона цвіте
Ми всміхнемось дощику:
Лийся мов з відра
Друзям посміхнемось зичим їм добра.
Діти а яка пора року приходить на зміну Зимі? (Весна).
Чи помітили ви зміни якісь довкола?
Вихователь: діти давайте закриємо очі і опинимось на мить на весняній лісовій галявині. Весна дарує нам дощі.
А ви любите дощ?
Як ви думаєте коли іде дощ це добре чи не зовсім?
Але ж після весняного дощу прокидається природа. Дощ вмиває сумні дерева, зявляється травичка і перші весняні квіти, які часто називають усмішкою Весни.
Перші весняні квіти ніжні, тендітні, вони першими відчувають приємні незовсім теплі промінці весняного сонця. Це підсніжники, розправляють свої пелюстки. Поряд з підсніжниками тягнуться до сонячних променів крокуси. Ось підводять свої личка квіти жовтої мати-мачухи. Дивна назва як для рослини? Її вона дістала бо мала незвичене листя: з одного боку – пухнастеньке, мяке, наче руки матусі, а з іншого гладеньке і холодне як серце мачухи до нерідних дітей. Які ще первоцвіти ви знаєте? Де ви їх бачили? Чи можна рвати првоцвіти?
На уявну галявину вибігає хлопчик Пустунчик і починає хвалитися, що він може зруйнувати пташині гнізда, так він розважається.
Вихователь: що ти Пустунчику не можна цього робити. Діти давайте скажемо як треба берегти пташок:
- не можна руйнувати гнізда;
- не можна брати пташенят з гнізда, адже пташки нам віддячать, вони збирають гусінь, комах.
Пустунчик: ой забув забув бачите. Мені тут зозуля передала загадки.
Вихователь: читає загадки:
1. Швидко скрізь цей птах літає,
Всіх комашок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує.
(Ластівка)
2. Дзьоб міцний та гострий має
Шкідників з під кори здобуває.
(Дятел)
3. Маленький, сіренкий
По гаях літає
Дуже гарну пісню
Уночі співає.
(Соловей)
4. Вночі гуляє, а в день спочиває
Має круглі очі, бачить серед ночі.
(Сова)
Але пташки не тільки гарно співають, оберігають наші дерева від шкідників. Ще вони можуть передражнювати тварин. Шпак і сорока можуть гавкати і нявкати як кішка. Є пташки кмітливі і здогадливі. Читання оповідання «Розумна галка».
Вихователь: ще зовсім недавно на початку Весни були морози, земля була мерзла, тверда і в грунт не можна встромити паличку. А зараз ми проведемо дослід (діти протикають грунт паличкою) і відповідають: земля вже розтала. (Пробують долонькою – вона волога, мгка, тепла). Настала пора пробудження.
Ми вже з вами зустрічалися з весняними квітами. А зараз поміркуйте над такою ситуацією: зустрілися в лісі ластівка та снігур, поміркуймо разом – у яку пору року має відбуватися ця зустріч? (літо, весна).
Одного теплого весняного дня діти пішли до лісу, стомилися та й сіли. Одна дівчинка помітила гніздечко з якого раптом вилетіла пташка. Вона почала кружляти і голосно кричати на своїй пташиній мові. Про що вона кричала? І що треба зробити дітям?
А якщо відгадаєте ще одну загадку знайдете скарб. Загадка:
Під самим вікном,
Рослинка дрімала тихим сном
Краплинки умили листочки
В небо звелись сині очки.
(Барвінок)
Хто відгадав підійдіть до барвінку. Нам щось барвінок подарував (біля картинки з барвінком лежить чотири мішечки: у першому хвоя, у другому шишки, у третьому пісок, у четвертому камінці).
Дидактична гра «Впізнай на дотик».
Раніше люди не замислювались над тим, що зірвані квіти гинуть. Ходили до лісу і нищили ці квіти, зривали їх цілими оберемками заради потіхи. Але природа не вибачає людям жорстокого ставлення до себе. І ось настали часи, коли ми вже, нажаль не можемо побачити синій килим пролісків. Ростуть ці квіти поодиноко, а той зовсім не можна зустріти їх (не можна рвати і топтати квіти, руйнувати гнізда, завдавати болю природі).
Метелика ловити я не хочу.
Він – квітка неба, хай живе собі.
Хай крильцями барвистими тріпоче,
Щоб радісно було мені й тобі.
І не стеблинку, гілку чи травину
Я не ображу – це страшенний гріх!
Бо в кожній з них живе тремка живинка,
Що свтиться довірою для всіх.
Вихователь: тримає в руках кульку з папірцем в якому записані правила природи. Кулька летить далеко далеко і хто впіймає кульку прочитає ці правила і буде знати як потрібно поводити себе у природі.
Вихователь: от і закінчилася наша мандрівка, повертаємося до дитячого садка.