Тема: Вода та її властивості.
Мета: Дати дітям уявлення про основні властивості води: прозора, рідка, без кольору, без запаху, розчиняє деякі речовини; розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку дошкільнят. Уточнити уявлення дітей про те, що вода дуже важлива для всіх живих істот, без неї не можуть жити рослини, тварини, людина (людям вода потрібна для їжі, пиття, для миття тіла, предметів, які є в приміщенні). Сформувати у дітей знання про значення води в житті людини: вода - джерело життя; вода необхідна для підтримання та забезпечення життя людини. Прищеплювати бережливе ставлення до води. Активізувати і збагатити словник дітей іменниками, прикметниками та дієсловами по темі заняття. Виховувати моральне й естетичне ставлення до навколишнього світу, виховувати правильне ставлення до свого здоров'я.
Матеріали та обладнання:вода,склянки, барвники, сіль, цукор, іграшка Капітошка, краплинки з картону.
Хід заняття
1.Організаційний момент.
- Добрий день, малята, любі хлопчики й дівчата.
-Малята до нас сьогодні в гості завітав Капітошка. У нього сталася прикра історія його сестри краплинки загубилися він просить допомогти їх знайти. -Допоможемо малята?
-Я пропоную вирушити на пошуки крапельок.
2.Дидактична гра «Де живе вода?». (Діти йдуть по групі, роблять зупинки)
Краплинки живуть там, де потрібна вода.
-У куточку природи: біля рослин. Квіти треба поливати, вони живі, без води засохнуть, зав'януть, їм потрібна вода. (Приклеюють велику крапельку)
- Близько раковини (мийки): помічнику вихователя треба багато води, щоб мити посуд, витирати пил, прибирати в групі. (Приклеюють велику крапельку)
-В ігровому куточку: вода потрібна, щоб мити брудні іграшки і прати лялькам одяг. (Приклеюють велику крапельку)
- Біля столу, на якому стоїть графин з водою: вода потрібна, щоб ми могли її попити. (Приклеюють велику крапельку)
-У туалетній кімнаті: вода потрібна, щоб діти могли мити руки і обличчя, виконувати необхідні гігієнічні вимоги. (Приклеюють велику крапельку)
- Діти, а тепер давайте назвемо,де живуть крапельки в груповій кімнаті, щоб Капітошка знав.
(Всі разом називають)
Ось Капітошка знає скільки в нашій групі сестричок-крапельок живе, які приносять нам велику користь. І ми обіцяємо з дітками їх берегти і витрачати її за призначенням.
3. Пальчикова гімнастика «Дощик».
Дощик, дощик кап, так кап (Пальцем правої руки торкатися до долоні лівої руки, імітуючи крапельки)
Ти не капай більше так! (Пальцем лівої руки доторкатися до долоні правої руки, імітуючи крапельки)
Вистачить землю поливати, (Загрожувати вказівним пальцем, знак заперечення)
Нам пора йти гуляти! (Двома пальцями кожної руки імітувати кроки)
4. Експериментальна діяльність. Досліди з водою.
Дослід №1. «Яка вода?»
Припущення: Вода — це рідина.
Хід досліду
Продемонструвати властивість води розливатися в різних напрямках, утворюючи плями різної форми і розміру. Вода ллється єдиною цівкою з посудини носиком (чайник, глечик, поливальниця) і кількома цівками, з посуду, що має овальний або круглий отвір. Чому?
Дослід № 2. «Чи має вода колір?»
Припущення: Колір води не залежить від барвника.
Хід досліду
У склянки з водою покласти кілька шматочків фарби різного кольру. Якого кольору стала вода? Аналогічно проробити дослід, добавляючи інші барвники (два-три). Діти роблять висновок, що колір води залежить від барвника.
Дослід № 3. «Чи має вода смак?»
Припущення: Смак води залежить від розчинених в ній речовин.
Хід досліду
Запропонувати дітям скуштувати воду на смак. Вона без смаку. Добавити ложечку цукру. В інший посуд трохи солі. Що сталося? З цукром? З сіллю? Якою стала вода? Від чого залежить смак води?
Дослід № 4. «Яка температура води?»
Припущення: Температура води залежить від температури навколишнього середовища.
ХІД ДОСЛІДУ
Запропонувати вихованцям доторкнутися до посудини з трохи нагрітою водою кімнатної температури і принесеної з холоду. Від чого залежить температура води?
Дослід № 5. «Тонуть чи ні предмети у воді?».
Припущення: Легкі предмети плавають, важкі тонуть.
ХІД ДОСЛІДУ
У прозору посудину опустити грудку піску, глини, дрібних камінців, по 2-3 предмети однакової форми та об'єму, але з різного матеріалу (дерева, скла, пластмаси, паперу, тканини, воску), використовуючи послідовні дії, Вчити дітей пояснювати поведінку цих предметів у воді. Чому деякі з них плавають, інші тонуть, а окремі розчиняються, змінюючи забарвлення води.
5. Підсумок.
- Дітки, давайте ще раз скажемо Капітошці, де ж у нас живуть сестрички-крапельки.
- Для чого нам потрібна вода?
- Яка вода?
- Діти, Капітошка всім дякує за те, що ви так добре знаєте її сестричок-крапельок. І дарує нам на згадку про себе чарівні крапельки, які будуть поїти нас цілющою силою. Тільки ви не забувайте про користь води і дбайливе до неї ставлення.
(Кожній дитині вручається крапелька)
- Спасибі тобі, Капітошко, і вам, діти, спасибі за вашу активну і зацікавлену роботу на занятті.