План арт-терапевтичного заняття для зниження тривожності (30 хвилин)
Тема: Релаксація та зниження тривожності через творчість
Мета: Допомогти учасникам виразити тривожні емоції через мистецтво, розвинути навички саморегуляції та знайти внутрішній спокій.
Необхідні матеріали:
-
Білий папір формату А4 або більший
-
Кольорові олівці, фломастери, фарби та пензлики (за можливості)
-
Спокійна інструментальна музика для фону (можна використовувати заспокійливі композиції, звуки природи)
1. Вступ та налаштування на заняття (5 хвилин)
1.1 Привітання
-
Привітайте учасників, створіть позитивну та довірливу атмосферу.
-
Коротко представте мету заняття: це заняття допоможе знизити рівень тривоги та розслабитися через творчу діяльність.
1.2 Ознайомлення з арт-терапією
-
Поясніть, що арт-терапія – це метод, за допомогою якого люди можуть виразити свої емоції через творчість. На заняттях з арт-терапії важливо не те, як виглядає кінцевий результат, а сам процес і емоції, які він викликає.
1.3 Вправа на усвідомленість та дихання
-
Запропонуйте учасникам зручно сісти, розслабити плечі та заплющити очі.
-
Скажіть їм зробити кілька глибоких вдихів і видихів, зосереджуючись на диханні. Це допоможе знизити рівень напруги й налаштуватися на заняття.
-
Запитайте, чи всі почуваються готовими, і перейдіть до основної частини.
2. Основна частина: Арт-терапевтична вправа "Дерево спокою" (20 хвилин)
2.1 Інструктаж для вправи
-
Розкажіть учасникам про метафору "дерева спокою". Дерево – символ стабільності, сили й коріння. Це може бути їхнім образом для зниження тривоги. Попросіть кожного намалювати своє "дерево спокою" або інший образ, що асоціюється в них зі спокоєм (наприклад, квітка, хмара, будинок).
-
Запропонуйте учасникам обрати кольори, які викликають у них приємні та заспокійливі емоції. Наприклад, синій і зелений часто асоціюються зі спокоєм, проте нехай обирають те, що їм ближче.
2.2 Розпочаток творчої діяльності
-
Ввімкніть фонову інструментальну музику, яка сприяє розслабленню.
-
Запропонуйте учасникам взяти свої матеріали та почати створювати "дерево спокою" або обраний ними образ.
-
Заохочуйте їх працювати в зручному темпі, не поспішаючи, і не фокусуватися на естетичності малюнку. Нехай вони повністю поринуть у процес і звернуть увагу на свої відчуття.
-
Якщо хтось має труднощі з початком, підтримайте його словами: "Спробуйте подумати про місце або об’єкт, де ви почуваєтеся в безпеці й спокої. Яким воно виглядає?"
2.3 Підтримка в процесі роботи
-
Нагадуйте учасникам, що вони можуть проявляти свободу і креативність у створенні своїх образів. Тут немає неправильних рішень – головне, щоб малюнок відображав їхній внутрішній світ.
-
Підтримуйте тишу в групі, щоб кожен міг зануритися у процес. Якщо хтось завершив раніше, запропонуйте додати деталі або спробувати використати новий колір, який приносить приємні емоції.
3. Підведення підсумків і рефлексія (5 хвилин)
3.1 Обговорення емоцій
-
Після завершення творчої частини попросіть учасників поділитися своїми відчуттями, якщо вони бажають. Запропонуйте їм описати процес: чи вдалося розслабитися? Що відчували, коли малювали?
-
Якщо хтось захоче, він може поділитися своїм малюнком із групою і розповісти, чому обрав саме цей образ чи кольори.
3.2 Зосередження на позитивному досвіді
-
Підведіть підсумки, зазначивши, що вони тепер мають символ, який може допомогти в стресових ситуаціях. Наприклад, коли відчуватимуть тривогу, можуть подумки уявити своє "дерево спокою" або навіть повторити малюнок удома.
3.3 Завершення
-
Подякуйте учасникам за їхню роботу і відкритість.
-
Нагадайте, що арт-терапія – це спосіб допомогти собі через творчість, і вони завжди можуть повернутися до цього методу, коли відчувають тривогу чи стрес.