Заняття з безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку
на тему «Школа екстремальних ситуацій»
Програмові завдання: перевірити набуті та засвоєні знання дітей з особистої безпеки, протипожежної безпеки, безпеки на вулиці; закріплювати уміння надавати першу допомогу, не розгублюватись, заспокоюватись під час екстремальних ситуацій, знаходити правильне рішення; розвивати мислення, уважність, уміння діяти за сигналом; виховувати зосередженість, уміння правильно оцінити ситуацію, бажання допомогти близькому, обережність, бережне відношення до свого здоров'я та близьких.
Матеріал: повітряна кулька з загадкою всередині, табличка «Школа екстремальних ситуацій», дидактичні ігри «Безпечно-небезпечно», «Правила поводження у лісі», «Про безпеку разом з Патроном», «Їстівні-неїстівні», «Правила безпечної поведінки «Сам удома», «Світлофор», «Дорожні знаки», «Електроприлади», телефон, макет вогню, стенд пожежного інвнтарю, вогнегасник, жилети з зображенням екстрених служб, аптечка, маски-шапочки «Дорожні знаки».
Хід заняття
Сюрпризний момент - повітряна кулька із загадкою всередині.
Діти відгадують загадку і з'являється невгамовний Лисенятко Фредді.
Вихователь: - Діти, привітайтеся це Лисенятко Фредді, великий бешкетник, який часто втрапляє у неприємні, а іноді й небезпечні ситуації. Тому давайте разом з ним вирушимо в «Школу екстремальних ситуацій» і навчимося правильно діяти в небезпечних ситуаціях.
Вихователь: - Лисенятко, а ти знаєшь що таке «екстремальна ситуація»?
Лисенятко Фредді: - Ні, незнаю, мабуть щось дуже цікаве, так?
Вихователь: - Діти, а що таке «екстремальна ситуація»?
( відповіді дітей: це коли людині загрожує небезпека, коли потрібно швидко діяти, щоб не сталося біди)
- А коли може трапитися небезпека? (відповіді дітей: коли пожежа, коли граєшся на льоду або біля водойми, коли граєшся з небезпечними іграшками, коли граєшся в небезпечному місці, коли стихійне лихо, коли дитина хворіє і т. д.)
- А безпечно, це коли? (відповіді дітей: коли дитина не хворіє, коли знаходиться біля батьків, коли знає правила поведінки в різних ситуаціях, коли ніхто не ображає, не карає, коли дитину люблять і т. д.)
- Молодці діти! Ти запам'ятав, Лисенятко?
Лисенятко Фредді: - Ого, стільки цікавого! Це допоможе нам потрапити до школи?
Вихователь: - Допоможе. Щоб потрапити в школу екстремальних ситуацій, нам потрібно знати «Правила поводження у лісі», ти знаєш ці правила, Лисенятко?
Лисенятко Фредді: - Так, я вас з ними познайомлю, тільки ми візьмемо з собою мого друга, з ним нам буде безпечніше, добре?
Вихователь: - Хто ж це?
Лисенятко Фредді: - Відгадайте: Хто тримає цей район?
………………
Хто крутіший за iPhone?
……………....
Хто не ходить на газон?
………………
В розмінуванні чемпіон
………………
Відповідь дітей, звучить уривок пісні.
Пес Патрон: - Добрий день, діти! Я радий вам допомогти, бо подорозі можна натрапити на дуже небезпечні іграшки. Будьте всі уважні! Вперед!
Щоб здоров'я дітям мати і уникнути біди,
Правила всі треба знати, пам'ятати їх завжди!
Тож у школу вирушаєм, будем вчитись ми старанно,
Щоб усіх урятувати треба діять бездоганно.
Дидактична гра «Правила поводження у лісі»
Дидактична гра «Про безпеку разом з Патроном»
Дидактична гра «Їстівні-неїстівні»
Руханка «Пес Патрон»
Вихователь: - Ось ми і в «Школі екстремальних ситуацій». Дякуємо тобі Патроне, що довів нас.
Пес Патрон: - Я теж був радий вам допомогти але мене викликають на завдання, тому ще побачимось, бувайте!
Вихователь: - Лисенятко Фредді, діти, сідайте всі зручненько, слухайте уважно.
Урок 1 «Сам удома» та «Обережно, незнайомці!»
Лисенятко Фредді: - Якось зі мною сталася така історія. Ось послухайте. «Якось тато Лис пішов на полювання і мені довелося бути вдома самому. Раптом у двері подзвонили. Я підійшов і запитав: «Хто там?». У відповідь нічого не почув і вирішив відчинити й подивитися, хто ж там прийшов». - Я ж правильно вчинив, так?
Вихователь: - Ні, Лисенятко. Ти наражав себе на небезпеку!
- Діти, ви вже не маленькі і знаєте, що на світі є не лише добрі, а й злі люди, які можуть заподіяти лихо. Це - злодії, бандити. Хто бореться з ними? (Поліцейські)
Давайте ми розкажемо Лисенятко Фредді «Правила безпечної поведінки «Сам удома»»:
- Нікому не можна відчиняти двері!
- Якщо двері шарпатимуть і намагатимуться відчинити - негайно телефонувати в поліцію!
Вірш:
Громадян охороняти
І порушників шукати
- Це поліції права,
Що за номером «102».
Вихователь: - Хто спробує зараз викликати поліцію на допомогу?
(Діти імітують дзвінок до поліції)
- А що ми скажемо незнайомцю, якщо він подзвонить по телефону і запитуватиме, чи ти вдома сам? Давайте спробуємо. Я буду незнайомцем. А ви по черзі передаватиме один-одному слухавку (Треба розповісти, що ти не один; зробити вигляд, що кличеш тата чи маму; а потім сказавши, що вони зайняті, попросити зателефонувати пізніше)
- А що ж робити, якщо незнайомець підійшов на вулиці і хоче вас пригостити смачненьким чи кудись завести?
- Не розмовляти з ним!
- Не брати ніяких ласощів!
- Нікуди з ним не йти і не сідати в машину!
- Привернути увагу оточуючих людей!
Лисенятко Фредді: - Зрозуміло. Ой, а що це за гарна коробочка з таким яскравим хрестиком, мабуть там багато солодощів. Ой, тут якісь цукерочки, я хочу спробувати одну. (Діти зупиняють Лисенятко Фредді).
Урок 2. «Перша допомога»
Вихователь: - Діти, як називається ця коробка? (Аптечка). А що в ній? (Вата, бинт, марлева пов'язка, флакони з йодом зеленкою, перекис водню, термометр, ліки). Лисенятко Фредді в цей час взяв ніж і порізався.
Діти: - Лисенятко, що ти наробив? Це небезпечно! Ми повинні надати тобі першу допомогу!
Лисенятко Фредді: - Ой, я боюся!
Діти: - Не бійся! Ми повинні в першу чергу промити ранку чистою водою, потім перекисом водню; далі змастити йодом чи зеленкою; перев'язати чистою носовою хустинкою чи бинтом. (Одна дитина надає першу допомогу Лисенятко Фредді)
Лисенятко Фредді:- А що треба зробити, якщо сильно вдарився? А якщо опік? А якщо рана чи травма серйозна? (Потрібно зателефонувати на «швидку допомогу»)
Вірш
Забиття, поріз, заноза,
Травма, будь-яка загроза
Для здоров'я дітвори –
Набираємо «103».
Вихователь: - Давайте спробуємо викликати швидку допомогу. (Діти імітують дзвінок до Швидкої допомоги)
Дидактична гра «Безпечно-небезпечно»
Урок 3 «Електричний струм»
Лисенятко Фредді: - Діти, дякую вам за допомогу. Дивіться, я приніс для вас іграшки. Давайте пограємось ними: увімкнемо в розетку і будемо весело бавитися! (Показує електроприлади)
Вихователь: - Діти, а хіба це іграшки? А що це? (відповіді дітей). Які ви знаєте ще електроприлади? А чим вони живляться, що «їдять»? (Електричний струм). Де живе струм (у розетках, вимикачах, проводах). А хто знає правила поводження з електроприладами?
- Не можна лізти всередину електроприладів!
- не можна використовувати електроприлади без дозволу дорослих!
- не можна чіпати електричні розетки, тим більше встромляти в них пальці чи інші предмети!
- не можна брати до рук оголені дроти ні в приміщенні, ні на вулиці!
Лисенятко Фредді: - А хто знає, що означає ось цей символ, зображений на дверях чи шафках? Мені завжди було дуже цікаво їх відкрити. (Електрична напруга - блискавка)
Вихователь: - Їх ні в якому разі не можна чіпати. Відкривати, заходити туди - небезпечно для життя. За такими дверима проходить електричний струм дуже високої напруги. Здатний покалічити і вбити людину. А що може статися, якщо гратися електроприладами чи користуватися несправними електроприладами? (Може статися пожежа)
Рухлива гра «Що спричиняє пожежу?»
Руханка «Я танцюю з тобою»
Вихователь: - Коли я називатиму предмет, що не може спричинити пожежу - ви присідатимете, а коли той, що може спричинити, будете імітувати «голос» вогню. - Якщо вогонь невеликий ми можемо спробувати загасити його самостійно. Чим можна загасити пожежу?
- Водою, піском, вогнегасником, накрити вологою ковдрою.
А якщо в нас не вийшло самостійно загасити вогонь, або він надто великий, що ми будемо робити? (Викликати пожежників)
Вірш
Щоб життя уберегти
Від реальної біди,
Полум'я помітив, дим
Подзвони на "101".
- Давайте уявімо, що виникла пожежа і нам потрібно викликати пожежників. (Діти імітують дзвінок на «101»)
Вихователь: - А що ми ще повинні зробити при пожежі?
- Потрібно якнайшвидше вийти з приміщення, що горить і відійти на безпечну відстань і кликати на допомогу сусідів, прохожих!
- Якщо вогонь закрив всі виходи - кликати на допомогу з вікна чи балкону!
- Ні в якому разі не можна ховатися під ліжко чи в шафу, бо задихнешся, пожежники не знайдуть!
- Закрити рот і ніс вологою тканиною, щоб не надихатися диму!
Лисенятко Фредді: - Нічого собі, оце ви молодці, стільки всього знаєте! Я навіть й не здогадувався, як діяти в такій ситуації. Дякую вам. Тільки нагадайте мені ще раз номер телефону Пожежної служби. (відповіді дітей)
Урок 4 «Витік газу»
Лисенятко Фредді: - Діти, а давайте я розповім вам одну неприємну ситуацію, яка трапилася з моїми знайомими - Вовчиком і Лискою, а ви мені підкажете, як потрібно діяти в такий ситуації.
- «Вовчик і Лиска були вдома самі. Батьки були на полюванні. От і вирішили вони приготувати обід. Ввімкнули газову плиту, і вже мали запалити і піднести сірника до камфорки, як тут по телевізору почалися їх улюблені мультики. Лиска і Вовчик залишили газ увімкненим і пішли до телевізора. І тут вони відчули дивний запах. Дуже перелякавшись вони вирішили просто заховатися у шафі». - Чи правильно вони все зробили? (Відповіді дітей)
Вихователь: - Молодці, діти. Газову плиту без дорослих чіпати не можна. Якщо нею неправильно користуватися, газ може просочитися, а він дуже отруйний для людини. Газову плиту не можна залишати без нагляду. Якщо ми відчули запах газу, що будемо робити?
- Не можна запалювати вогонь!
- Вмикати світло чи будь-які інші електроприлади, бо газ вибухне!
- Треба відкрити вікно, щоб газ виходив, і закрити ніс та рот пов'язкою або цупкою тканиною, щоб не дихати газом!
- Негайно викликаємо газову службу і залишишаємо приміщення.
Вірш
Газ палає й вибухає,
Кожен хай запам'ятає –
Газом чути із квартири
Подзвони на «104»!
(Діти імітують дзвінок у газову службу. Лисенятко Фредді дякує дітям за пораду).
Вихователь: - Всі екстрені служби повинні дуже швидко дістатися до місця виклику, і тому кожна машина має звуковий сигнал, а на даху проблисковий маячок. Якщо вони увімкнені - всі пішоходи і водії повинні дати дорогу. Пропоную вам пограти.
Дидактична гра «Світлофор»
Дидактична гра «Дорожні знаки»
Рухлива гра «Дати дорогу»
Поки ви чутимете звуки звичайних автомобілів - ви можете пересуватися по групі, але як тільки почуєте сигнал «Дати дорогу», ви повинні якнайшвидше звільнити дорогу.
Лисенятко Фредді: - Дякую діти, за те, що ви мені допомогли всього-всього навчитися у «Школі екстремальних ситуацій». Тепер я точно знаю, як не потрапити в біду, а найголовніше, як діяти в небезпечних ситуаціях. Ну, мені вже час додому, бувайте! Лисенятко Фредді хоче йти, аж тут його ледве не збиває автомобіль.
Вихователь: - Діти, наш Лисенятко Фредді зовсім не знає правил дорожнього руху і я боюся, що він може потрапити в біду, поки дійде додому. Давайте розкажемо йому правила дорожнього руху, які ми знаємо. Діти розказують вірші про ПДР. Лисенятко Фредді дякує і вручає гостинці дітям.
Заняття з безпеки життєдіяльності
дітей дошкільного віку
на тему «Школа екстремальних ситуацій»
з Лисенятком Фредді.
Підготувала
Вихователь гр. «Ромашка»
КЗДО № 343 ДМР
Шевченківський район
Щербина Ю.В.
м. Дніпро
2024