Заняття з цивільної оборони "Надзвичайні ситуації" (конспект)

Про матеріал
Дана розробка має на меті ознайомити учнів з найбільш характерними надзвичайними ситуаціями та з порядком дій у деяких з них.
Перегляд файлу

Тема. Надзвичайні ситуації. Порядок дій в надзвичайних ситуаціях. Засоби захисту органів дихання та шкіри

Мета: ознайомити учнів з найбільш характерними надзвичайними
ситуаціями та з порядком дій у деяких надзвичайних ситуаціях;
узагальнити знання про стихійні лиха, про сигнали цивільної оборони та оповіщення населення у випадку стихійних лих та аварій; розвивати вміння правильно діяти у надзвичайних ситуаціях; виховувати навички самодисципліни, організованість, впевненість у своїх силах та прагнення допомогти тим, хто цього потребує.
Обладнання: фотографії та слайди, правила та інструкції для учнів.

 За декілька днів до уроку клас поділяється на 5-6 груп "журналістів", більш-менш однакового рівня підготовки, вибираються "спеціалісти" (4-5 чоловік). Кожна група "журналістів" готує запитання окремо. Щоб не було дублювання, відразу визначається сфе­ра інтересів для кожної групи. Кабінет чи клас, де проводиться пресс-конференція, відповідно оформляється: столи переставляються так, щоб кожна група "журналістів" могла працювати, не заважаючи іншій, встановлюється підставка на столах з назвами газет і прізвищами "журналістів", які представляє дана група. За столом прес-центру си­дять учні, які виконують роль "спеціалістів".

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Повідомлення теми і мети заняття

  У житті нерідко трапляються події, що можуть призвести до травмування й загибелі людей. Несприятливі погодні умові та стихійні лиха супроводжують людство завжди. А час від часу трапляються справжні природні катастрофи.

  Так, 1978 році в Індії внаслідок повені залишилося просто неба близько 45 млн. людей.

  У 1927 році в Криму стався землетрус, що зруйнував кілька населених пунктів на узбережжі.

  В грудні 1988 року у Вірменії стався потужний землетрус, що призвів до зруйнування населених пунктів. Загинули щонайменше 25 тисяч чоловік, ще близько ста сорока тисяч стали інвалідами. 514 тисяч людей залишилися без даху над головою . Загалом землетрус охопив близько 40% території Вірменії.

  Та й зараз у новинах можна почути про різні катастрофи у світі.

  - Сьогодні наш урок пройде у вигляді прес-конференції, на який запрошені фахівці, інструктори з надзвичайних ситуацій.

  Розглядатимемо питання по темі «Надзвичайні ситуації. Порядок дій в надзвичайних ситуаціях. Засоби захисту органів дихання та шкіри».

Словникова робота.

  Прес-конференція – бесіда, зустріч державних, наукових, політичних,  громадських діячів з представниками преси, радіо, телебачення з  питань, що цікавлять широку громадськість.

ІІІ. Перебіг прес-конференції

Учнів ділять на групи. Одна група перетворюється на представників преси – співробітників різних газет, радіо, телебачення; інша – на спеціалістів в галузі надзвичайних ситуацій.

 

- З’ясуємо значення словосполучень «надзвичайні ситуації», «стихійні лиха».

  Надзвичайна ситуація (НС) — порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об'єкті або території, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом,епідемією, епіфітотією, великою пожежею, застосуванням засобів ураження, що призвели або можуть призвести до людських і матеріальних втрат.

Стихíйне ли́хо — це надзвичайне природне явище, що діє з великою руйнівною силою, завдає значної шко­ди району, в якому відбувається, порушує нормальну життєдіяльність населення, знищує матеріальні цінності.

 

3.1. Знайомство зі «спеціалістами»

 

За стіл прес-центру  запрошується учні, які готували інформацію про стихійні лиха, надзвичайні ситуації.

 

- На нашій прес-конференції пропонуємо розглянути таке коло питань:

Стихійні лиха

1. Землетрус

2. Повінь

3. Снігові замети

4. Ураган. Смерч. Буря

5. Пожежа

6. Радіаційна небезпека

 

3.2. Повідомлення «спеціаліста» про землетруси відповіді на питання « журналістів».

- Добрий день, шановне товариство! Землетруси – це раптові струси земної поверхні, які ми відчуваємо як поштовхи і коливання. Тривають землетруси від кількох секунд до декількох хвилин і можуть повторюватися.

Слабкі землетруси спричиняють у будинках дзенькіт посуду, розгойдування люстр. Під час сильних – тріскаються стіни в будинках , обвалюються стіни, стелі. Дуже сильні землетруси призводять до тріщин на поверхні землі, обвалів у горах, руйнування будівель.

 

Перше питання «журналіста»:

- Чи­тачів нашого журналу цікавить таке питання, як вести себе під час землетрусу?

 

Відповідь:

1. При перебуванні у будинку негайно вийти з нього.З одноповерхового можна вибиратися через вікно.З багатоповерхового – виходити сходами. Ліфтом користуватися не можна, він може застрягти.

2.  На вулиці швидко відійти від будинку на відстань, рівну його висоті, у напрямі скверу, широкої вулиці, спортивного майданчика.

3.   Потрібно бути особливо організованим, якщо землетрус застав вас у театрі, магазині, громадському транспорті.

 

3.3. Повідомлення «спеціаліста» про повені, відповіді на питання « журналістів».

- Повені з’являються після раптового і довгого танення снігу, під час сильної зливи. Вода при цьому виходить із берегів річок і затоплює все навколо.

Друге питання «журналіста»:

- Чи­тачів нашої газети цікавить таке питання, якими мають бути дії людини в такому випадку?

 

Відповідь:

По-перше, якщо ви знаходитеся на 1 поверсі, піднімайтеся вище.

По-друге, при перебуванні в одноповерховому будинку потрібно піднятися на горище, дах.

По-третє, якщо ви в лісі, потрібно знайти підвищене місце, вилізти на дерево.

По-четверте, якщо ж ви опинилися у воді, пливти за течією до найближчої незатопленої ділянки. Використовувати при цьому дошки, колоди які є на поверхні води.

 

3.4. Повідомлення «спеціаліста» про снігові замети, відповіді на запитання « журналістів».

- Добрий день, панове! Унаслідок тривалих снігопадів з’являються снігові замети. Вони також викликають різні порушення транспортного зв’язку, пошкодження електричних ліній, ліній радіопередач. При цьому трапляються випадки обмороження частин тіла, замерзання людей.

Третє питання «журналіста»:

- Нас цікавлять дії людини під час таких ситуацій.

 

Відповідь:

1. Постаратися не виходити з дому.

2. Якщо снігопад застав вас у дорозі, дійдіть до найближчих осель.

 

 

3.5. Повідомлення «спеціаліста» про урагани, смерчі, бурі, відповіді на запитання « журналістів».

- Ураган – вітер величезної руйнівної сили. На морі він викликає великі хвилі, а на суші, руйнує будинки, ламає дерева, перекидає лінії електропередач.

Смерч – це атмосферний вихор, що піднімає стовпом воду, пісок.

Четверте питання «журналіста»:

- Читачів нашої газети цікавить, що робити при таких стихіях.

 

Відповідь:

1. Потрібно щільно закрити двері, вікна, горищні люки, загасити вогонь.

2. Якщо ви опинилися на вулиці, то укрийтеся в найближчому міцному будинку, якщо на відкритій місцевості, у канаві, ямі, яру.

 

3.6. Повідомлення «спеціаліста» про пожежі, відповіді на запитання «журналістів».

- Мої вітання всім присутнім!

Пожежа – це неконтрольований стихійний процес горіння, що призводить до загибелі людей і знищення матеріальних цінностей.

 

Пяте питання «журналіста»:

 

- Читачі на­шого журналу просять пояснити, як діяти під час пожежі.

 

Відповідь:

- Дякую за запитання.

1. Виявивши загорання, негайно зателефонуйте у службу порятунку за номером 101. Не лякайтеся, кличте на допомогу.

2. Якщо полум’я невелику, можете гасити піском, землею, мокрим одягом. Якщо ви на відкритій місцевості.

3. Якщо у приміщені з’явилося багато диму, пробирайтеся до виходу поповзом.

4. Якщо пожежа застала вас в лісі, виходьте із нього проти вітру, прикривши голову і обличчя верхнім одягом.

 

3.7. Повідомлення «спеціаліста» про радіаційну небезпеку, відповіді на запитання «журналістів».

 

Запитання «журналіста»

- Читачі на­шого журналу просять пояснити, що таке «аварія».

 

Відповідь:

- Дякую за запитання. Аварія – пошкодження механізмів, машин під час роботи. Аварії бувають:

транспортні (з поїздами, автомобілями, літаками, кораблями);

промислові (на заводах, фабриках, атомних електростанціях тощо)

 

 Всім нам відома жахлива аварія, що сталася на Чорнобильській АЕС. Вона призвела до загибелі багатьох людей і значного забруднення радіоактивними речовинами великої території України та інших країн.

 

Шосте питання «журналіста»:

- Як можна дізнатися про наближення стихійного лиха, аварію?

Відповідь:

- Дякую, доречне запитання. Про стихійні лиха, аварії повідомлять по радіо чи телебаченню.

 

Запитання «журналіста»

- Якщо ж на той момент радіоприймач чи телевізор не увімкненні?

 

Відповідь:

Для того, щоб що люди увімкнули радіо чи телевізор, використовують завивання сирен, переривчасті гудки на підприємствах. Це є попереджувальний сигнал «Увага всім!». Почувши цей сигнал, негайно вмикайте радіоприймач чи телевізор і слухайте інформацію служби з надзвичайних ситуацій.

Ви можете почути такі повідомлення:

 

Увага! Повітряна тривога!

Увага! Хімічна тривога!

Увага! Радіаційна тривога!

 

Повідомлення про можливий землетрус, повінь, снігопад тощо.

 

Після того, як небезпека минула, служба надзвичайних ситуацій передає такі повідомлення:

 

Увага! Відбій повітряної тривоги!

Увага! Відбій хімічної тривоги!

Увага! Відбій радіаційної тривоги!

 

Запитання «журналіста»

- Читачі на­шого журналу просять пояснити, як поводитися після повідомлення служби з надзвичайних ситуацій про можливу небезпеку.

 

Відповідь:

1. Щоб не вдихати шкідливих речовин, прикрийте рот і ніс рушником, шарфом, марлею чи спеціальними засобами захисту.

2. Вимкніть джерела електроенергії, візьміть із собою необхідні речі, продукти харчування і воду.

3. Йдіть, сховайтеся у найближчому сховищі – спеціально збудованій захисній споруді. Якщо поблизу немає сховища, залишайтеся у приміщенні.

4. Щільно закрийте вікна і двері, вхідні двері – використовуючи ковдру чи інші щільні тканини.

5. Слухайте по радіо вказівки служби з надзвичайних ситуацій.

 

Запитання «журналіста»

- Ви згадали про спеціальні засоби захисту органів дихання. Чи не могли б детальніше на них зупинитися.

 

Відповідь: (з демонстрацією)

  • Спеціальними засобами захисту органів дихання є:
  1. Ватно-марлева пов’язка

Вона виготовляється зі шматка марлі розміром 100 x 50 см. Марлю розстеляють на столі, посередині кладуть шар вати завтовшки 1-2см.

Вільний край марлі по довжині загинають з обох на вату, а на кінцях роблять розрізи.

Пов’язка повинна добре закривати ніс і рот.

Ніжні кінці пов’язки зав’язують на тімені, а верхні на потилиці.

2. Протипилова маска з тканини

3. Респіратор.

Респіратор має два клапани вдиху і видиху, носовий затискач, і тасьму для кріплення.

 

Запитання «журналіста»

- Як правильно одягти респіратор?

 

Відповідь:

По-перше, надіньте респіратор на обличчя так, щоб підборіддя і ніс були всередині.

Тасьми натягніть на тімя голови і на потилицю.

Відрегулюйте їхню довжину за допомогою протяжок.

Кінці носового затискача притисніть до носа.

 

Запитання «журналіста»

- Які є засоби захисту шкіри від уражень?

 

Відповідь:

  • Для захисту шкіри від уражень використовують:
  1. Плащі з капюшоном, накидки, комбінезони;
  2. Гумове взуття, рукавиці.

 

V. Узагальнення вивченого матеріалу 

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Учитель пропонує помінятися ролями «журналістам» і «спеціалістам»

Питання до «журналістів»:

  •    Яка інформація з теми вам найбільше запам’яталася? Чому?
  •    Що нового ви дізналися?

 

VІ. Підсумок

  •    Дякуємо всім учасникам нашої конференції за роботу. Надіємося ви збагатили свої знання з теми. І пам’ятайте:

 

Лиха стережіться, та при цьому – не губіться.

 

VІІ. Домашнє завдання

«Журналістам» занотовані записи оформити у замітки, статті, з наступним оформленням класної газети.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Ордак Оксана
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
2849
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку