«Заняття з екологічного виховання»

Про матеріал
Тема: «Збереження рідного краю: наші дії на благо довкілля». Мета: ознайомити учнів з поняттям "екологія", розкрити необхідність охорони довкілля, закріпити знання про правила поведінки у природі, сприяти засвоєнню дітьми норм екологічної поведінки в природному оточенні, викликати співчуття до проблем живого довкілля, формувати поняття про те,що кожна жива істота має право на життя, уточнити знання дітей, про взаємозв’язок людини з природою, розвивати у дітей спостережливість, вміння висловлювати свої почуття та емоції, виховувати чуйне та дбайливе ставлення до рослин, тварин, птахів рідного краю. Обладнання: презентація, кольорові малюнки з зображенням різних елементів природи. Форма проведення: година спілкування. 3 клас
Перегляд файлу

 

 

 

 

«Заняття з екологічного виховання»

 

 

image

 

 

 

 

Тема: «Збереження рідного краю: наші дії на благо довкілля».

Мета: ознайомити учнів з поняттям "екологія", розкрити необхідність охорони довкілля, закріпити знання про правила поведінки у природі, сприяти засвоєнню дітьми норм екологічної поведінки в природному оточенні, викликати співчуття до проблем живого довкілля, формувати поняття про те, що кожна жива істота має право на життя, уточнити знання дітей, про взаємозв’язок людини з природою, розвивати у дітей спостережливість, вміння висловлювати свої почуття та емоції, виховувати чуйне та дбайливе ставлення до рослин, тварин, птахів рідного краю.

Обладнання: презентація, кольорові малюнки з зображенням різних елементів природи.

Форма проведення: година спілкування.

3 клас

imageХід заняття І. Організаційна частина.

1. Привітання.

- Доброго ранку травам росистим,

  Доброго ранку квітам барвистим,

  Доброго ранку сонечку ясному,    І прекрасному усьому.  

 Доброго ранку друзям усім!

2. Екологічна гра «Рулетка живої природи».

- Сьогодні ми зіграємо у екологічну гру під назвою "Рулетка живої природи". Мета цієї гри - навчити нас про різноманітність живої природи, про те, як важливо берегти та зберігати біорізноманіття. Я буду обертати "рулетку", на якій написи: "Дерево", "Кущ", "Квітка", "Риба", "Птах", "Звір". Ваша задача коли на якійсь назві зупиниться стрілка, називати види тварин, рослин тощо.

3. Повідомлення теми і мети.

1.Розповідь вчителя.

-   Діти, як ви розумієте поняття «природа»?

Природа - це все, що нас оточує і що ми можемо спостерігати в навколишньому світі. Вона дуже важлива для нашого життя, оскільки забезпечує нас чистим повітрям, водою, їжею та іншими необхідними ресурсами. Природа має свої закони і правила, які ми досліджуємо і вивчаємо, щоб краще розуміти світ навколо нас та допомагати зберігати його. Наприклад, одним з правил є те, що рослини потребують світла, води та поживних речовин, щоб рости та розвиватись, а тварини потребують їжі та притулку, щоб жити.

-   Сьогодні наше заняття буде присвячене темі екологія. Ми будемо говорити про те, як ми можемо зберегти навколишнє середовище та захистити його від забруднення. Ми розглянемо різні види забруднення, їх наслідки та можливості їх попередження. Мета нашого заняття - підвищити вашу свідомість про важливість дбайливого ставлення до природи та навчити вас прийомів, які допоможуть зберегти нашу планету. Будьмо уважними та активними! Почнемо наше вивчення теми екологія!

ІІ. Основна частина.

1. Розповідь вчителя «Червона книга України».

image- Ми поговоримо про тварин, які занесені до Червоної книги України. 

1.   Що ви знаєте про Червону книгу України?

Так, це особлива книга, де зберігається інформація про тварин та рослин, які знаходяться під загрозою зникнення в нашій країні. Такі тварини називаються рідкісними і охороняються законом. У Червоній книзі України ми можемо знайти більше 500 видів рослин і тварин. Серед них є й такі, які ми звикли бачити в природі, але їх кількість стає все меншою.

2.   Як ви вважаєте чому вона має саме червоний колір?

Червона книга України має такий колір через символіку. Червоний колір в Україні вважається символом віри, любові, мужності та сили. Також червоний колір часто пов'язують з історією України, зокрема з червоною калиною, яка є національним символом країни.

Отже, червоний колір Червоної книги України символізує важливість збереження природи та її видів. Таким чином, червоний колір нагадує нам про те, наскільки важливо берегти нашу природу та дбати про нашу спадщину для майбутніх поколінь.

-                   imageОдним із видів тварин, який знаходиться у Червоній книзі України, є Шпак рожевий. Це маленький, активний та дуже гарний птах. Він має рожеву груди та чорну голову з сірим кінчиком на затилиці. Його спина та крила зелені з металічним блиском, а хвіст чорний з білою смугою. Шпаки рожеві часто відзначаються своїми звичками - вони голодні та здатні їсти все, що зустрічається на їх шляху, від мурашок до насіння. Вони також дуже дружелюбні та люблять жити у великих групах, що називаються стайнями. Шпаки рожеві є важливим елементом екосистем, оскільки вони полюють на багато шкідливих комах, які завдають шкоди рослинам та городнім культурам. Вони також допомагають розсіювати насіння та підтримувати біорізноманіття у природі. 3. Чи знаєте ви що таке шпаківня? Для чого вона потрібна?

imageШпаківня - це спеціальна будівля для житла різних птахів. Шпаківні можуть бути зроблені з різних матеріалів, таких як дерево, папір, пластик чи метал. Їх можна розміщувати на подвір'ї, в парках, лісах чи на городі. Важливо розміщувати їх високо на дереві або на стовпі, щоб уникнути нападів хижих тварин. Створення шпаківень - це чудова можливість навчитися робити корисні речі для природи та зберегти дикі тварини. Ви можете спостерігати за шпаками, які живуть у вашій шпаківні, слухати їх пісні та допомагати зберігати біорізноманіття нашої планети.

-                   imageІншим прикладом тварини, яка знаходиться в Червоній книзі, є кітриболовець. Цей кіт живе на берегах річок та озер і полює на рибу. Має міцне м'язисте тіло, володіє великою силою. Вдвічі більша за домашнього кота. В основному є нічною твариною. Коли не виховують кошенят, ведуть повністю поодинокий спосіб життя. Дуже гарно плавають; можуть пропливати довгі дистанції та навіть

пливти під водою. Але через забруднення водних ресурсів, його кількість стає все меншою.  

-                   imageКарпатський олень, тварина, яка живе в Карпатах, горах на заході України. Ці олені є найбільшими в Україні і одними з найдивовижніших тварин в світі. Карпатські олені мають найбільші роги зі всіх європейських оленів. Їхні роги можуть бути довжиною до 1 метра! І ці роги не тільки вражають своїм розміром, а й дуже корисні для тварини. Їх використовують для боротьби з іншими оленями, а також для викопування їжі зпід снігу. Крім того, карпатські олені дуже спритні і можуть легко пересуватися по скелястих горах.

4.Які людські дії можуть шкодити оленям та їх середовищу існування?

Браконьєрство - це незаконне полювання на тварин. Люди, які займаються браконьєрством, ловлять оленів без дозволу влади, порушуючи закони та правила. Вони роблять це, щоб продати м'ясо, роги та інші частини тіла оленів за гроші. Коли браконьєри ловлять оленів, вони можуть знищити їх популяцію та спричинити зміни в екосистемі. Це може вплинути на інші тварини та рослини, які залежать від оленів. Якщо ви побачили браконєрів, то ви маєте повідомити про це дорослих або викликати допомогу. Наші Карпатські олені - це надзвичайно красиві та важливі тварини, тому ми повинні докладати зусиль, щоб зберегти їх та їх середовище існування.

-                   imageПідсніжник звичайний - це рослина, яка росте у лісах, берегах річок та озер, в садах і парках. Назва підсніжник походить від того, що ця квітка з'являється найчастіше взимку, коли ще лежить сніг, а на поверхні землі з'являється лише перший шар зеленої трави. Підсніжник має дуже міцний корінь, який допомагає рослині утриматися на місці під час вітру. Листки підсніжника довгі і тонкі, вони збирають на собі сонячне світло і передають його кореню, щоб рослина могла жити і рости. Квіти підсніжника з'являються навесні, коли ще досить холодно. Вони дуже маленькі і мають білого кольору. У народі підсніжник звичайний часто називають "першоцвітом". Він символізує весну і надію на нове життя. Також підсніжник звичайний використовується в народній медицині як засіб від простуди та головного болю. Але на жаль, підсніжник звичайний став однією з рослин, які потребують захисту.

2. Створення емоційного фону заняття.

1. Перегляд відео

-  Як ви знаєте, наша планета потребує нашої уваги та допомоги, адже наші дії можуть суттєво впливати на довкілля. Тому ми з вами переглянемо відеоролик на тему сортування сміття. Для того щоб розуміти, навіщо та як правильно сортувати сміття, щоб зберегти навколишнє середовище та зробити світ кращим місцем для життя. Тож давайте зосередимося на перегляді цього відеоролика та зрозуміємо, як ми можемо допомогти природі! 

Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=91OM9aZLxyg

3. Бесіда з учнями.

- Зараз ви зможете показати свої знання на основі переглянутого відео про різні види відходів та їх правильне сортування. Бажаю вам успіху!

1.   Що таке вторинна переробка і які товари можуть бути виготовлені з переробленого матеріалу?

2.   Чому важливо правильно сортувати відходи?

3.   Як можна зберігати сміття вдома, щоб його було легше сортувати?

4.   Які можуть бути наслідки, якщо ми не будемо сортувати відходи?

4. Гімнастика для очей

- Сьогодні ми з вами займаємося не тільки мозком, але й очима. Очі також потребують розвитку і зміцнення. Часто ми працюємо за комп'ютером, дивимось в екран мобільного телефону або телевізора, і це може негативно вплинути на наше зорове здоров'я. Тому ми з вами проведемо корисну гімнастику для очей, яка допоможе їм відпочити, розслабитися та покращити зір. Починаємо!

Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=gPar-sudJXk

5. Правила поведінки в природі.

Найбільша і головна проблема - це сміття.

      Пам'ятайте: це будинок для тварин, в ньому повинно бути чисто. Тому не залишайте сміття в лісі.

Категорично заборонено залишати в лісі упаковки з пластмаси, пластика, а також консервні банки і скляні пляшки, вони украй руйнівно діють на природний фон. Знайте, що папір розкладається 1-2 роки, поліетилен - 10 років, пластик - 40 років, консервна банка- 80 років, скло - більше 1000 років.

      imageПожежа в лічені години може погубити ліс, тому ретельно гасіть вогонь перед відходом. Відпочивайте лише у спеціально відведених зонах відпочинку. Не розпалюйте в лісі багаття. Особливо це небезпечно під кронами дерев, на сухій траві, в хвойному лісі, у вітряну погоду. Якщо ви побачили вогонь в лісі, то повідомте про це дорослих і негайно викличте пожежників за номером 101.

      Рослини є важливою частиною нашої природи. Вони не тільки створюють красиві ландшафти, а й забезпечують нас киснем і їжею. Крім того, рослини також забезпечують життя іншим живим істотам, наприклад, комахам, птахам та іншим тваринам. Коли ми зриваємо або топчемо рослини, ми завдаємо шкоди їхньому розвитку і природі загалом.

Зокрема, коли ми зриваємо цвіти або листки, ми завдаємо шкоди рослині, яка може не відновитися після такої травми. Крім того, розтопчення рослин також може спричинити їхню загибель, оскільки ми порушуємо структуру грунту і знищуємо коріння рослин.

Отже, ми повинні дбайливо ставитися до рослин і уникати їх зривання та топчіння. Якщо ми хочемо дізнатися більше про рослини, ми можемо просто насолоджуватися їх красою, не завдаючи їм шкоди.

      Крик і гучна музика лякають лісових мешканців, і вони можуть покинути свої житла. Не шуміть.

      Пам'ятайте: потривожені птахи можуть покинути гніздо. Не чіпайте пташині гнізда. Якщо побачили гніздо з яйцями або пташенятами, то постарайте тихо піти. 

      imageПавуки є важливим елементом ланцюга живлення, тому знищення павутинні може вплинути на рівновагу екосистеми. Крім того, павутиння є важливим елементом охорони рослин, оскільки воно затримує шкідливих комах, які можуть пошкодити лісову рослинність. Таким чином, зривання павутиння може мати шкідливий вплив на біорізноманіття лісу та його життєвий цикл. Не рвіть павутину, краще простежте, як павук полює.

Якщо людина порушує екологічні правила, то вона несе відповідальність перед законом. Це може призвести до штрафу або інших адміністративних покарань, а також до погіршення стану довкілля.

Тому, ми повинні бути відповідальними та дотримуватися правил охорони довкілля, щоб зберегти нашу планету для наступних поколінь.

Від вас залежить, як буде виглядати вибране вами місце наступного разу. Бережіть природу! Відпочивайте відповідально.

6. Обговорення проблемної ситуації.

- Я хочу з вами поділитися історією про двох друзів, які потрапили у проблемну ситуацію.

imageБули якось Петро з Миколою в лісі. Суниць вони назбирали мало, зате двох їжаків зловили. Трапились вони на дорозі – ну як їх не взяти? Понесли хлопці їжаків додому, кожний до себе. Минуло кілька днів. Зустрілися хлопці і засперечалися, хто з них більше любить свого їжака.                                                                               

   Я годую свого їжака молоком, намостив

ганчір’я йому у коморі, – розповідає Петро.                                                                       

   А я нічого не робив для їжака, – похмуро

відказує Микола.                                                          

   От бачиш, - сказав Петро, – не любиш ти свого їжака.                                                                              

   Ні, люблю, – заперечив Микола, – я його  оце до лісу відніс і випустив на волю.    

      Хто з хлопчиків більше любить тваринку?

      Чи потрібно тримати тварин у неволі?

Розглянемо деякі причини того, чому тримати тварин у неволі не є доброю ідеєю:

1.     Тварини, які зазвичай живуть у природі, потребують певного простору та середовища, щоб жити комфортно та задовільняти свої фізіологічні потреби. В неволі їхня життєдіяльність обмежується, що може призвести до погіршення їх здоров'я.

2.     Тварини у неволі можуть стати залежними від людей та втратити навички, які потрібні для виживання в природному середовищі.

3.     Тварини, які тримаються у неволі, можуть стати агресивними та небезпечними, особливо якщо їх неадекватно тримають або недостатньо доглядають.

Ця історія заставляє нас задуматися про те, що наша поведінка може мати вплив на інших, включаючи наших тваринних друзів. Тому важливо розуміти, що тварини заслуговують на повагу та повне життя в природному середовищі. Ми можемо допомогти їм залишатися вільними та жити в своєму природному середовищі, захищаючи їх від надмірної людської діяльності та забезпечуючи їхній добрий стан в природі.

- Давайте порозмовляємо про те, як ми можемо допомогти зберегти наше природне середовище та дбати про тих, хто в ньому мешкає.

Дайте оцінку даній ситуації:

      Дівчинка наловила хрущів і закрила їх у коробочці.

Хрущі - це частинка природи, яка має своє місце в ланцюгу живлення та допомагає зберігати рівновагу в екосистемі. Якщо ловити та закривати хрущів у коробочки, інші тварини, які живуть у лісі, можуть почати відчувати нестачу їжі. Крім того, хрущі можуть загинати від стресу та недостатку їжі.

      Хлопці взяли в руки пташині яйця.

Яйця дуже важливі для птахів, вони є джерелом живлення для молодих пташенят, а також ємністю для розвитку. Якщо ви заберете яйця з гнізда, птахи можуть повернутись і знайти своє гніздо порожнім. Також, якщо ви триматимете яйця у руках, то можете завдати їм шкоди, порушити цілісність оболонки яйця і призвести до загибелі пташиного потомства.

      Лісник поклав для лосів сіно у годівничку.

Коли лісники кладуть сіно у годівнички для лосів, це є дуже добре, тому що лосі потребують достатньої кількості їжі, щоб пережити зиму. Якщо лісники не допомагатимуть лосям у зимовий період, то лосі можуть не знайти достатньої кількості їжі, особливо коли на землі лежить сніг, і померти від голоду.

      Бабуся винесла сміття до лісосмуги.

Викидання сміття в лісі забруднює навколишнє середовище та є шкідливим для тварин, які живуть в лісі. Крім того, залишки їжі можуть привернути диких тварин, які будуть шукати їжу та можуть стати агресивними.

Для того, щоб зберегти лісову екосистему, потрібно викидати сміття тільки у відведені для цього місця, наприклад, в контейнери для сміття або на спеціально обладнані сміттєві майданчики, які знаходяться поза межами лісу. 

ІІІ. Заключна частина.

image1.Підбиття  підсумків. - Дорогі діти, сьогодні ми провели заняття з екологічного виховання і разом дізналися багато нового про навколишнє середовище та те, як ми можемо допомогти зберегти його. Ми вчилися дбайливо ставитися до природи, не залишати сміття на землі, не забруднювати повітря та воду, зберігати рослинний та тваринний світ. Дуже важливо, щоб ми знали, як діяти в екологічних ситуаціях, щоб уникнути шкоди довкіллю. Нехай кожен з нас

стане прикладом для інших у бережливому та екологічно свідомому способі життя.

2. Рефлексія

      Які нові знання про природу ви отримали на занятті?

      Як ви вважаєте, чому важливо берегти природу і дбати про екологію?

      Яку нову інформацію про шкідливість певних дій людини ви дізналися на занятті?

      Які дії можна зробити, щоб зменшити вплив людини на довкілля?

      Які зміни у вашому поведінці стосовно екології ви плануєте внести після заняття?

Не забувайте, що маленькі зміни, що ми робимо в своєму житті, можуть мати великий вплив на нашу планету. Давайте зберігати її разом! Дякую, що прийняли участь у цьому занятті та були такими уважними й активними. До нових зустрічей!

 

 

 

 

Література:

1.     Еколого-натуралістична творчість. Наук.-метод. вісник № 2 – К., НЕНЦ, 2001. – 204 с.

2.     Червона  книга України. Вони чекають на нашу допомогу / Упорядники О.Ю.Шапаренко, С.О.Шапаренко – 2-ге вид., із змінами. – Х.: Торсінг плюс, 2008. – 384 с.

3.     Позакласні біологічні заходи. Випуск 4/ Упоряд. К. М. Задорожній. – Х.: «Основа», 2007. – 128 с.

4.     Тиждень біології в школі. Випуск 2./ Упоряд. К. М. Задорожній. – Х.:

«Основа», 2006. – 160с.

pdf
Додав(-ла)
Софи
Пов’язані теми
Екологія, Розробки уроків
Додано
27 квітня 2023
Переглядів
1266
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку