Заняття з корекції мовлення "Диференціація звуків [с] – [ш] "

Про матеріал
Диференціація звуків [с] – [ш].Мета: • Розвивати моторику артикуляційного апарату; • Вдосконалювати правильну чітку вимову звуків [с], [ш]; • Формувати вміння розрізняти ці звуки в словах; • Розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять, мислення; • Корегувати чітку вимову у словах; • Збагачувати словниковий запас; • Виховувати бажання правильно говорити.
Перегляд файлу

Відкрите заняття корекції мовлення

Клас: 2

Вернигора Г. Я., вчитель – логопед вищої кваліфікаційної категорії

Дата: 22.10. 2013.

Тема. Диференціація звуків [с] – [ш]

Мета:

  • Розвивати моторику артикуляційного апарату;
  • Вдосконалювати правильну чітку вимову звуків [с], [ш];
  • Формувати вміння розрізняти ці звуки в словах;
  • Розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять, мислення;
  • Корегувати чітку вимову у словах;
  • Збагачувати словниковий запас;
  • Виховувати бажання правильно говорити.

Наочне оформлення: казковий герой Лис, сонечко (проміння, круг), картки [с], [ш]; малюнки із зображенням фруктів (абрикос, вишня, груша, персик) та овочів (капуста), картки зі схемами звукового аналізу слова, м'яч, літери.

Обладнання: «Програми для 2 – 4 кл. загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з тяжкими порушеннями мовлення» (частина 2), 2008 рік.

Музичне оформлення: запис (стукіт в двері, пальчикові вправи).

Хід заняття

І. Організаційний момент

У нас сьогодні ніби свято,

Гостей зібралося багато,

Тож працюватимем старанно,

Щоб сказати у кінці:

У нашому 2 класі

Діти просто молодці!

ІІ. Артикуляційні вправи

Вправи для язика і губ:

Вправа «Лопата»

Мій язик широкий, як лопата,

Може на губі розслабленим лежати.

Широко розслаблений язик злегка висунути із рота

й покласти на нижню губу.

Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

Вправа «Старенька конячка»

Старенька конячка

Бруківкою йде,

По каменю гучно

Копитами б’є.

Відкрити рота.

 Повільно прицмокувати язиком, напружуючи м’язи кореня язика.

Вправа «Котик»

Бруд на носику дістану,

Знову я чистеньким стану.

Відкрити рота.

Висунути язик, намагатися дістатися ним ніс.

Лизнути верхню губу й сховати язик. Рахунок: 1-2.

Вправа «Злий пес»

Пес такий сердитий, злий –

Покусав язик він свій.

Висунути широкий розслаблений язик і покусати його,

від кінчика до середини, а потім від середини до кінчика.

Вправа «Чистимо зуби»

Щоб зуби всі були біленькі,

Їх слід чистити гладенько.

Відкрити рота, «почистити» язиком верхні зуби, спочатку з внутрішнього,

а потім зовнішнього боків, роблячи повільні рухи вліво – вправо.

Потім «почистити» нижні зуби. Рахунок: 1-2.

Вправа «Хоботок»

Неначе хоботок у слоненяти,

Я буду губи у напруженні тримати.

Випнути трубочкою напружені й зімкнені губи.

Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

Вправа «Жабки»

А у жабок – скрекотушок

Посмішки до самих вушок.

Посміхатися, старанно розтягуючи губи.

Утримувати : 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Визначення теми уроку

- Сьогодні ми будемо на занятті вдосконалювати вміння чітко вимовляти звуки  [с], [ш]: розрізняти їх у словах.

1 Характеристика звуків

  • Під час вимови звука [с] кінчик язика внизу біля нижніх зубів

Діти вимовляють хором

  • Під час вимови звука [ш] кінчик язика вгорі – за верхніми зубами

Діти вимовляють хором

2. Відгадування загадок

- Як ви вважаєте, що це може бути?

Учитель показує на жовтий кружечок, який висить на дошці

- Спробуємо відгадати.

  • Все від нього навкруги

Набирається снаги.

Виглянь у віконце –

Всім воно життя дає,

Променисте…(сонце).

  • За горами, за лісами

Золотий кружок встає. (Сонце).

- Що сонце може робити? (Світити, сяяти, посміхатися, пекти та ін.)

- Але наше сонечко щось сумне, без променів. Для того, щоб воно нам посміхалося, потрібно виконати завдання і прикріпити промінець.

ІV. Робота над темою уроку

1. Виконання вправ – ігор:

Гра «Упіймай звук » [с], [ш]

У дітей сигнальні картки з буквами Ш або С.

Учитель називає слово, якщо в ньому є звук [ш], учні «сигналять» картками з буквою Ш; якщо в слові є звук [с] – картками з буквою С.

  • Весна, шовк, душ, час, транспорт, шкіра, барбарис, комиш, вішалка, листоноша, волошка, сосна, часник, пастушок.

Гра «Вередливий звук»

- Жив – був у словах звук. Завередував він і втік. Потрібно звук спіймати і поставити на місце [с], [ш].

(С)ело, (с)он, (с)амокат,(ш)пак, (ш)кола, (с)ир,(ш)ило, (ш)ар, (с)ніг, (ш)афа, (с)ин, (ш)ия, (ш)околад, (ш)торм, (с)ова.

Після кожного завдання діти, які правильно відповідали,

викладають жовту маленьку смужечку – промінчик у себе на парті.

2. Виконання завдання

Змінити за зразком

Учитель звертає увагу на чітку вимову звуків [с], [ш]

  1.     Один – багато: ліс – ліси, машина – машини, сосна – …, зошит – …, сад – …,

подушка – …, насос – … .

2) Гра з м'ячем

  • Я сплю (називає вчитель) – ти спиш? (відповідають учні)
  • Я несу – ти …(несеш);
  • Я співаю – ти …(співаєш);
  • Я сію – ти …(сієш);
  • Я пасу – ти …(пасеш);
  • Я граю – ти …(граєш);
  • Я лежу – ти …(граєш);
  • Я їду – ти …(їдеш).

3. Звуконаслідування

  • Як шумить листя в лісі, коли дме вітер? (Ш – ш – ш – ш);
  • Який буває вітер? Як називається тихий вітер? Сильний? Потужний? (Вітерець, вітрище, буревій);
  • Як листя шумить, коли дме вітерець? Вітер? Вітрище? (Ш – ш – ш – ш – ш);
  • Вітер стих – і ми почули, як повзе вуж у кущах (с – с – с – с – с).

- Вітер так дув, що переплутав нам усі букви в словах. Потрібно скласти і прочитати слова.

Діти складають словосполучення, а з одним із них на вибір – речення

Истял (листя)                                      шиє;

Ашми (миша) шумить;

Уабш (шуба) шкребе;

Ясббуа (бабуся) шипить;

Уагск (гусак) висить;

4. Фізкультхвилинка

Сонечко прокинулося, потягнулося,

У різні боки повернулося.

Потім весело всміхнулося,

Довкола озирнулося.

Стали квіти оживати,

Пташки пісеньки співати,

Діти стали танцювати,

Миле сонечко вітатати,

Наше сонечко,

- Наше сонечко посміхнулось і розбудило Лиса – пустуна.

На дошку виставляється казковий герой Лис, який тримає листа

- Де живе лис?

Відповіді дітей

Чистомовка:

  • Ис – ис – ис – у лісі ходить хитрий лис,

Іс – іс – іс – лис у лісі ріс;

Ос – ос – ос – лис не їсть абрикос,

Шні – шні – шні – і не їсть він вишні.

- А що полюбляє їсти лис?

- Наш Лис – пустун проспав, у лісову школу не пішов, уроки прогуляв і не знає, як виконати домашнє завдання. Він просить нашої допомоги.

Завдання виконують за листом

5. Гра «Підбери схему»

На дошку вивішуються малюнки із зображенням фруктів та овочів

(абрикос, вишня, груша, персик, капуста) і картки зі звуковими схемами

Слід до кожного малюнка підібрати відповідну звукову схему.

- Яке слово зайве? (Капуста) Чому? (Овоч)

6. Самостійне виконання завдання

- Вставте потрібну букву (с, ш).

Пара..ут, ..ашко, ..ість, ..обака, ка..тан, п..ениця, у..мі..ка, ..оня..ник, па..ту..ок, рома..ка.

7. Робота з деформованими реченнями (робота в парах)

- Складіть прислів'я і поясніть, як ви розумієте їх зміст.

1. Сховаєш, не, правду. (Правду не сховаєш.)

2. Розум, гроші, купиш, не, за. (Розум за гроші не купиш.)

3. Більше, менше, діла – слів. (Більше діла – менше слів.)

4. Шабля, ранить, а слово, голову – душу. (Шабля ранить голову, а слово – душу.)

5. З, добрим, добре, й поживеш – переймеш. (З добрим поживеш – добре й переймеш.)

8. Гра «Зміни Ш на С»

Миска – мишка, каска - ..,каса - .., вас - .., нас - .., сум - .., сапка - .., кіска - .

- Лис – Пустун дякує вам за допомогу. Обіцяє уроки не прогулювати.

Кожен учень отримує від Лиса по жовтому кружечку

V. Підсумок уроку

Робота в групах

  • І група – записати слова із [с].
  • ІІ група – записати слова із [ш].

Допоки діти записують, учитель працює індивідуально з учнем над промовлянням скоромовки:

Шишки на сосні, шашки на столі.

VІ. Підсумок роботи

  • По закінченню завдання діти складають сонечко на своїх партах.
  • Підраховують свої промінчики.
  • За результатами підрахунків оцінюють роботу на уроці власну і своїх друзів.
  • Упродовж уроку звертається увага на правильну чітку вимову звуків [с], [ш].

1

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
14 лютого
Переглядів
193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку