Заняття з математики для старшої групи
Тема. Допоможемо зайчику
Мета: поглибити знайомство дітей з геометричними фігурами такими, як круг, квадрат, трикутник; розвивати пам'ять, логічне мислення та мовлення дітей; виховувати допитливість, спостережливість та бажання багато знати.
Демонстраційний матеріал: набір площинних геометричних фігур (круг, трикутник, квадрат), іграшковий зайчик, набір тематичних картинок.
Роздавальний матеріал: набір площинних геометричних фігур (круг, трикутник, квадрат).
Хід заняття.
Вихователь. Доброго ранку, діти. Сьогодні ми з вами помандруємо по дорогах чарівної країни. То ж пропоную побажати один одному успіху, поплескати в долоні.
Перевірте, чи є у вас на робочому місці ось такі фігури, які знадобляться вам для успішної роботи, вирізані з кольорового паперу жовтий круг, зелений трикутник, синій квадрат.
Діти, основне завдання нашого сьогоднішнього заняття засвоїти, що з малої перемоги розпочинається великий успіх.
То ж запрошуємо нашого гостя (показ ляльки Зайчика).
Зайчик Тимко. Я – Тимко, усім привіт!
Я об'їздив цілий світ.
Минув зелені нетрі я,
Ось чарівна країна – Геометрія.
Фігури тут такі незвичні,
Всі вони геометричні.
Багато їх, вони сім'я.
З трьома вас познайомлю я.
Незвичайний наш супутник
На сьогодні – це трикутник (показ трикутника).
А поряд з ним товариш, друг –
Це швидкий, веселий круг (показ круга).
З ними поруч рідний брат
Звичайнісінький квадрат (показ квадрата).
Про усе, що бачив там,
Розповім, малята, вам.
Вихователь. У цій країні ви бували.
Гостинці вам батьки давали:
Печиво (показ картинки з зображенням квадратного печива),
Пиріжок (показ картинки з зображенням круглого пиріжка),
Ще й морозива ріжок (показ картинки з зображенням ріжка морозива).
То ж є думка в нас така –
Гостинці будуть від Тимка:
Якщо найкраще – то ріжок (зайчик «показує» картинку з зображенням ріжка морозива),
Добре старався – пиріжок (зайчик «показує» картинку з зображенням круглого пиріжка),
Якщо трішки невпопад, тобі із печива квадрат (зайчик «показує» картинку з зображенням квадратного печива).
Ось назустріч плин та скок
По стежинці Колобок
Поспішаю у лісок (показ картинки з зображенням Колобка).
Подивись на нього, друже,
Бо на круг він схожий дуже.
Вихователь бере в руки вирізаний з паперу круг.
Дивіться, діти, круг вирізаний з паперу. Ми можемо скласти декілька разів цей круг (вихователь складає круг навпіл). Ми можемо покласти його на стіл, зошит. Можемо намалювати його у зошиті (вихователь кладе круг на стіл, на зошит).
Поспішаючи далі Тимко побачив
Як дівчинка Лола
Малювала дивне коло (показ картинки на якій зображено дівчинку, яка малює на піску коло з промінцями).
Промінці домалювала
Ось і сонечко засяло.
Діти, погляньте, мій круг перетворився на сонечко (вихователь показує круг із зображенням смайлика). А навкруг вас є те ж предмети, які мають геометричну форму круга. Подумайте, подивіться та назвіть предмети, які мають форму круга. Я вам, діти, пропоную висловлювати свою думку, починаючи зі слів: «Я думаю, що форму круга має м'яч».
Діти відповідають.
Вихователь. Молодці! (Діти плескають в долоні). Всі відповідали правильно, тому отримуєте морозиво. (Зайчик показує картку з зображенням ріжка морозива). Тимко так напружено думав, що аж заморився і вирішив відпочити сам і запрошує до відпочинку і вас.
Фізкультхвилинка. (Гімнастика для очей).
Вихователь. Рухаємося з Тимком далі.
Заєць Тимко. Стіл великий – це квадрат,
А на ньому для малят
На картатій скатертині
Квадратне печиво в корзинці. (Показ картинки з відповідним зображенням).
Вихователь. Діти, розгляньте малюнок, та назвіть, предмети якої форми знаходяться на ньому. Правильно – квадратної. Свою відповідь пропоную вам почати з таких слів: «На малюнку я бачу печиво квадратної форми».
Відповіді дітей.
Вихователь. Молодці! (Плескають в долоні). Правильно назвали предмети,
які мають форму квадрата, то ж отримуєте морозиво (Зайчик показує картку з зображенням ріжка морозива).
Багато предметів на які звернув увагу Тимко в країні Геометрії мали форму квадрата. Навіть взяв Тимко серветку і також побачив, що вона квадратна. (Показ серветки).
Квадрат має чотири рівні сторони. Рахуємо: один, два, три, чотири. Тимко згорнув серветку пополам (вихователь згортає серветку по діагоналі пополам) і подумав: «А ця фігура, як називається?». У квадрата було чотири сторони. Давайте порахуємо скільки зараз стало сторін: один, два, три. Тимко вирішив, що цю фігуру він назве тристорінник. «Це мабуть тристорінник», - вирішив Тимко і помандрував далі.
А назустріч йому курчатко. (Показ картинки з відповідним зображенням). Тимко розповів курчаткові про нову фігуру тристорінник, та курчатко розсміялося і сказало, що ця фігура називається трикутник, бо має три кути. Так як зайчик був слухняним і ніколи не стояв у кутку, то він не знав, що таке кут, а курчатко стояло у кутку за те, що поклювало на городі у господині зелену цибулю. Воно зняло з голови свій ковпачок - трикутничок і показало зайчикові, що у трикутника є три кути.
У курчати ковпачок,
Ковпачок – трикутничок,
Наче стріха на хатинці.
Принесло курча гостинці.
Ми, діти, разом з вами часто бачимо предмети трикутної форми. Розгляньте малюнок та назвіть, які предмети трикутної форми ви бачите на ньому. (Показ картинки з відповідним зображенням). Свою відповідь я пропоную вам починати так: «Я вважаю, що морозиво має трикутну форму».
Відповіді дітей.
Вихователь. Молодці, діти! (Плескають в долоні). Тимко пригощає вас морозивом (зайчик показує картку з зображенням ріжка морозива). Отже, подорожуючи по чарівній країні Геометрії Тимко зрозумів – яким є квадрат, трикутник та круг (вихователь показує площинні фігури). Що їх можна складати (складає один на одного), зустрічати щоденно, малювати.
Щоб рухатися далі Тимко вирішив оглянути стан свого транспорту. Зверніть увагу, на чому рухався Тимко, та допоможемо йому перевірити всі запчастини його потягу. (Показ картинки з зображенням потягу). Розпочнемо з огляду коліс, яка це фігура? (Круг). Віконце у кабіні має форму… (квадрата). Носик у потяга, якої форми? (Трикутної).
Відповіді дітей.
Вихователь. Молодці, діти. Тимко дякує вам за допомогу.
Скажіть, будь ласка, які геометричні фігури зацікавили Тимка? (Діти показують геометричні фігури). Діти, чи сподобалася вам наша мандрівка? Якщо сподобалася – покажіть смайлик, якщо не дуже сподобалася – покажіть квадрат.
Зайчик Тимко. Діти, запрошую на продовження знайомства з геометричними фігурами.
Вихователь. Давайте попрощаємося з Тимком та подякуємо за запрошення. До побачення.