Екологічне виховання

Про матеріал
Цілеспрямований вплив на особистість на всіх етапах її життя за допомогою розгорнутої системи засобів та методів, що має на меті формування екологічної свідомості, екологічної культури та екологічної відповідальності.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Консультація на тему «Екологічне виховання дітей дошкільного віку та його здійснення»

 

 

 

 

 

 

Підготувала: вихователь

Наталя Бєдова

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2023-2024н.р.

Екологічне виховання – це цілеспрямований вплив на особистість на всіх етапах її життя за допомогою розгорнутої системи засобів та методів, що має на меті формування екологічної свідомості, екологічної культури та екологічної відповідальності.

Перед педагогами стоїть завдання – виховати підростаюче покоління у традиції гармонійного співіснування з природою. Щоб запобігти варварському ставленню до природи, варто починати виховувати екологічну культуру з найменших років.

Діти в ранньому віці дуже емоційні, чуйні та милосердні й сприймають природу як живий організм. Екологічне виховання дошкільнят спрямоване на формування позитивного ставлення дитини до навколишнього середовища.

Одним із шляхів формування екологічної культури вихованців є звернення до надбань педагогічної спадщини Сухомлинського. Великий педагог вважав, що самих екологічних знань з охорони навколишнього середовища, якщо вони не втілюються в практиці недостатньо. Важливо, щоб вихованці брали участь у збереженні і збагаченні природи рідного краю, тільки у цьому разі у них сформуються необхідні уміння та навички, розвивається відповідальне, бережне ставлення до навколишнього середовища.

Вивчаючи спадщину екологічного виховання Сухомлинського вчені прийшли до висновку, що метою екологічного виховання є цілеспрямоване формування у вихованців міцних екологічних знань, розуміння та екологічного взаємозв'язку і єдності людини із навколишнім середовищем,  як єдиної гармонії, виховання особливої відповідальності за стан навколишнього середовища. І тільки з дитячих років, коли маленькі душі як губка, втягують у себе знання, слід прищеплювати і виховувати в дітях екологічно чистий світогляд.

Наслідуючи прийоми і методи видатного педагога, потрібно брати дітей за руку і вести їх спостерігати, думати, мислити, закохуватись в рідне довкілля.

Спостереження пов'язувати з працею (в кожному куточку (він вчить) залишати серця частинку. «Діти не тільки спостерігають та думають. Вони шукають відповіді, серед природи, на численні дитячі «чому?». Такі заняття залишають у кожної дитини іскру любові до природи. Під час спостережень влучно використовувати оповідання Сухомлинського для прикладу «Що найтяжче журавлям?», «Як Марійка поливала дерева», «Зайчик і горобина» та ін.

Також існують інші шляхи здійснення екологічного виховання. А саме:

-         Дидактичні ігри («сортуємо сміття», «Добре – Погано»…)

-         Сюжетно-рольові ігри (обігрування різноманітних інсценізацій на екологічну тематику).

-         Спостереження за різноманітними об'єктами довкілля та бесіда про їхню необхідність у навколишньому середовищі.

-         Трудова діяльність (поливання квітів)…

Для оцінки ефективності проведеної роботи вихователі орієнтуються на ряд критеріїв, котрі засвідчують рівень сформованості у дошкільників елементів екологічної культури, а саме:

-         Прояв позитивних емоційних реакцій на об'єкти та явища природи;

-         Прояв відповідного емоційного ставлення до виконання та порушення правил поведінки у природі;

-         Наявність системи знань про рослини та тварини, не живу природу, їх взаємозв'язок та взаємозалежність;

-         Знання основних правил природокористування, розуміння їх екологічної суті (слід охороняти корисні види рослин, тварин, не можна брати живих істот з місць їхнього існування, дбайливо ставитись до землі, води, повітря, оскільки це середовище, де мешкають живі істоти, обережно поводитись у природі, щоб не приносити їй шкоди тощо).

-         Стійкий прояв турботи про мешканців куточка природи, позитивне ставлення до праці в природі, наявність відповідних навичок та вмінь.

-         Оволодіння конкретними способами поведінки під час прогулянок на майданчику дошкільного закладу та екскурсій у природу згідно з засвоїними правилами.

Важливо щоб у кожної дитини на занятті була можливість вибрати те, що йому цікаво, засвоїти те, що зможе, а завдання педагога – зробити так, щоб разом з цим дошкільник відкрив смислову позицію даного заняття.

Таким, в ході занять виявляються не тільки індивідуальні інтереси дітей, але і створюються передумови для цілісного бачення світу, що є найважливішою умовою екологічної свідомості.

Тож бажаю всім Вам доброї і цікавої подорожі до країни природи, де люблячі дорослі і талановиті діти у спільній діяльності реалізують власний творчий потенціал і стають щасливими.

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Бєдова Наталя
Додано
1 березня
Переглядів
499
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку