Заняття з народознавства для дітей старшої групи на тему:" Народні символи України"

Про матеріал
Вчити дітей розуміти та поважати споконвічні традиції, звичаї українського народу; розширити та закріпити знання про народні символи; поглибити знання про значення народних символів. Продовжувати вправляти у розповіданні напам'ять віршів, приказок, прислів'їв; вчити відповідати повними реченнями на запитання вихователя; вчити створювати візерунок на рушнику з геометричних фігур. Розвивати пам'ять, мислення, мовлення; виховувати любов до Батьківщини.
Перегляд файлу

Конспект інтегрованого заняття з народознавства   для дітей старшого дошкільного віку на тему:

                      «Народні символи України»

 

   Програмовий зміст: учити розуміти та поважати споконвічні традиції, звичаї українського народу; розширити та закріпити знання про народні символи

(верба, калина, віночок, рушничок); поглибити знання про значення народних символів. Продовжувати вправляти дітей у розповіданні напам’ять віршів, прислів’їв, приказок; вчити відповідати повними реченнями на запитання вихователя; вчити створювати візерунок на рушнику з геометричних фігур. Розвивати пам’ять, мовлення , мислення; виховувати почуття  любові до Батьківщини, бажання берегти народні звичаї та традиції.

    Попередня робота: розгляд рушників, віночка; вивчення віршів про квіти, які вплітаються у віночок, приказок та прислів’їв про вербу та калину.

    Матеріал: вишиті рушники, віночок, квіти, зображення калини, верби, аркуш паперу (28 см х 10,5 см), вирізані геометричні фігури, клей, пензлі, серветки, клейонка.

 

 

                                                 Хід заняття

І. Організаційна частина

  Діти  в українському вбранні заходять в залу, вітаються:

  • Доброго ранку! Говорим за звичаєм,
  • Доброго ранку! Від серця всім зичимо!

Вихователь:

  • Діти, подивіться скільки гостей до нас завітало. А в Україні здавна існує звичай зустрічати гостей з хлібом і сіллю на вишитому рушнику.

      (Звучить музика і хлопчик з дівчинкою виносять хліб)

 

 

 

 

 

 

ІІ. Основна частина

 

Вихователь:

  • Любі діти , скажіть як називається країна в якій ми живемо?
  • Як називається народ, який живе в Україні?

(Відповіді дітей)

Вихователь:

  • Український народ з давніх- давен  зберігав свої традиції, створював обереги. Ви вже знаєте, що існують українські народні символи. Давайте пригадаємо, які ви заєте народні символи?

(Відповіді дітей)

Вихователь:

  • Так, дітки, молодці. А зараз відгадайте загадку:

    У вінку зеленолистім,

    У червоному намисті,

     Видивляється у воду

     На свою хорошу вроду.   (Калина)

 

 

  • Так, молодці, це калина. Розкажіть, що ви знаєте про калину?

(Відповіді дітей)

  Вихователь:

  • У народі вважається, що калина приносить у дім достаток і благополуччя. Цінують калину і за її цілющі властивості. А ще калина є символом дівочої вроди. Але не тільки калина шанується в Україні, а ще й верба.

 

  • Здавна існує традиція висаджувати вербу на городі та біля ставка. Вона оберігає річки та джерельця від замулювання. У народі кажуть : « Там де живе верба, живе і вода».
  •  А ще з верби робили робили ясла для худоби, плели кошики.  Гілочкою верби вітають зі святом на Вербну неділю.
  • Про вербу та калину складено багато віршів, пісень, легенд, приказок, прислів’їв.
  • Діти, а які прислів’я та приказки про вербу та калину ви знаєте?

(Відповіді дітей)

  Без верби та калини нема України.

  Любиш Україну- посади калину.

  Де росте верба, там джерельна вода.

  Калина- одвічний символ України.

  Де срібна вербиця- там здорова водиця.

  Дівчина красива, як у лузі калина.

  Пишна та красива, мов червона калина.

  Вихователь:

  • Молодці! Діти, а ось послухайте ще одну загадку:

   З квітів його виплітають,

   Ним голівку покривають,

   Щоб дівчиноньку зберіг

   Український оберіг.                   (Віночок)

  • Віночок є частиною жіночого українського національного одягу. Вважалося, що вінок мав цілющу силу й оберігав людей від усього злого і поганого.
  • У віночок вплітали різні квіти, за кількістю їх було не більше 12. Дівчатка , давайте сплетемо віночок.

                Дидактична гра «Сплетемо віночок»

 (Дівчатка беруть квітку, називають її, розказують, що вона означає)

 

  Вихователь:

  • Молодці, який гарний віночок.
  • А ще до віночка прив’язували різнокольорові стрічки. Вони мали бути трохи довшими за волосся, заплетеного в косу, щоб оберігати від недобрих поглядів. Кольори стрічок також символічні.
  •  Діти, давайте згадаємо, які символи мають стрічки.

(Відповіді дітей)

  Коричнева- символ землі

  Жовта- символ сонця

  Зелена- символ життя

  Синя- символ води, неба

  Червона- символ кохання

   Вихователь:

  • Дякую,вам діти, за гарну відповідь. Я знаю що ви любите грати в ігри. Давайте зараз пограємо в українську народну гру «Потанцюй у віночку»

(Діти грають у гру)

  Вихователь:

  • Діти, важливе місце в житті українського народу займає вишитий рушник.

 

  •  Вишивають рушники на щастя , на долю, на добро, В давнину рушники обов’язково вішали над вікнами, дверима, щоб в дім не заходило щось лихе. Рушниками вкривають хліб, дарують на весілля, у рушник загортали немовля, коли воно щойно з’явилося на світ.

«Хай стелиться вам доля рушниками!»- кажуть у народі, коли зичать людині щастя.

  • Кожний рушник має свій візерунок. Це можуть бути квіти, птахи, зірки, геометричні  фігури.
  •  Зараз ми підемо в майстерню і ви створите свій власний візерунок на рушнику за допомогою геометричних фігур.

(Самостійна робота дітей)

 

 ІІІ. Підсумок заняття.

 

  • Що вам найбільше сьогодні сподобалося?

(Відповіді дітей)

 

docx
Додано
7 грудня 2022
Переглядів
5539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку