Конспект заняття з правового виховання дошкільнят
Тема: Подорож у казкову Країну Дитинства
Мета:Розвиток основ правової свідомості у дітей Закріпити знання дітей про Конвенції ООН про права дитини, про основні права, перерахованих в ній. Максимально сприяти соціальній адаптації дитини через формування основ правових знань. Формувати цивільно-патріотичні почуття. Активізувати розумову діяльність дітей за допомогою ілюстрацій.
Матеріали: Міжнародна Конвенція ООН про права дитини. Книги-казки.Ілюстрації до казок. Пелюстки квіточки-семицветика з магнітами. Магнітні дошки (2). Медальйони квітки на кожну дитину.
Хід заняття
Вихователь показує дітям лист:
- Хтось кинув нам листа у віконце! Але ж ми його не чекали? Може листоноша помилився? Від кого ж цей лист? Зараз подивимось для кого ж він?
Адресовано дітям середньої групи «Квіточки», зворотня адреса «Казкова країна Дитинства». Давайте скоріше відкриємо конверт і прочитаемо листа.
Текст листа
«Здрастуйте, дорогі діти! Це я, Червона Шапочка, звертаюся до вас за допомогою. У нашій казковій країні трапилася біда. Бешкетник вітер зірвав з квітки «щастя» всі пелюстки, на яких були записані права маленьких жителів нашої країни. І тепер наші права постійно порушуються. Дітки, можливо, ви спробуєте знайти заповітні пелюстки? Ми будемо вам дуже вдячні! Ваша Червона Шапочка»
.- Ну що, діти, допоможемо Червоній Шапочці і її друзям відшукати заповітні пелюстки з правами всіх дітей?
Діти: Так
- Тоді пора вирушати в казкову Країну Дитинства, де збуваються всі мрії і трапляються самі незвичайні дива!
Вихователь:
Дивіться, яка у нас є чарівна парасолька. За її допомогою ми і вирушимо в подорож!
Вставайте навколо мене щільніше і полетіли!
(Вихователь стоїть у центрі з великою розкритою парасолькою, діти навколо щільним кільцем. Звучить музика, що імітує звук вітру).
У Країні Дитинства.
Зустрічає Червона Шапочка:
- Здрастуйте! Спасибі, що не відмовили. Ми з нетерпінням на вас чекали!
Вихователь:Червона Шапочко, як тільки отримали твого листа -одразу поспішили на допомогу. Не засмучуйся, ми обов'язково виконаємо твоє прохання.
- Дітки, часу у нас не так багато, так що до справи! Подивіться, тут чарівна скриня, погляньмо в неї, може вона нам підкаже, як знайти пелюстки?(Діти сідають)( Педагог дістає зі скрині картку із зображенням дітей, двоє дітей з підписаними іменами, а третя дівчинка - без імені, розміщує її на магнітній дошці. Вихователь читає ім’я дитини під кожним малюнком).
Вихователь: Малята, а чого не вистачає під цим малюнком?
Діти: імені!
Вихователь:А як ви думаєте, яке право дітей тут порушено?
Діти: право на ім'я.
Вихователь: Кожна дитина має право на ім’я.
«Як тебе звуть?» - із цього питання починається знайомство з кожною дитиною, яку приводять в дитячий садочок. Зазвичай малюки пишаються своїми іменами, особливо вам всім подобається, коли вас називають лагідно. Давайте зараз пограємо в гру.
«Назви ласкаво».
(Діти встають біля стільчиків і називають свого сусіда ласкавим ім'ям).
Вихователь: сподобалося? Намагайтеся так жити, щоб прославити своє ім'я. Давайте закріпимо ваше право на ім'я. Зараз на кожного я вдягну медальку на якій написано ваше ім’я.
Тепер видно, що у кожного з вас є ім'я.
Діти сідають.
А ось і перша підказка.
(Вихователь дістає зі скрині квітку синього кольору і читає: «пелюстка блакитного кольору знаходиться під синім кубиком»; дитина знаходить пелюстка, вихователь прикріплює його на магнітну дошку)
Зі скрині педагог дістає картинки із зображенням герба України і паспорта громадянина України, прикріплює на магнітну дошку.
- Що тут зображено?
Діти: герб України
Діти, як називається країна, в якій ми з вами живемо?
Відповіді дітей.Україна
Давайте розкажемо Червоній Шапочці про те, яка у нас чудова країна! А Ілля навіть знає віршика!
Україна – рідний край
Поле, річка, зелен гай
Любо стежкою іти,
Тут живемо я і ти!
Діти, якщо ми живемо в Україні, то ми...?
Діти:-Українці.
Вихователь: Отже, яке право ви всі маєте, живучи в Україні?
Діти:- Право на громадянство.
Вихователь:
Правильно, ви всі є громадянами України. А кожен громадянин має відповідний документ, діти – свідоцтво про народження, дорослі – паспорт (вихователь показує малюнки паспорта і свідоцтва про народження), а мешканці казкової країни є громадянами Країни Дитинства, у них теж є таке право на громадянство
Ось ми і знайшли другу підказку. (Дістає зі скрині підказку (квітка) червоного кольору, читає: «пелюсток червоного кольору знаходиться під червоним кубиком»)Педагог кріпить пелюстку на магнітну дошку.
Зі скрині на магнітну дошку кріпляться ілюстрації до казок «Колобок», «Три порося».
Вихователь: Діти, до яких казок ці ілюстрації?
Діти: «Колобок» і «Три порося».
Вихователь: Діти, яке право порушується в цих казках?
Діти: Право на життя
Вихователь: В яких ще казках порушується це право?
Відповіді дітей: «Червона шапочка», «Вовк і семеро козенят», «Котик і Півник» т.д.
Вихователь: Діти, а хто подарував вам життя?
Діти:Мама.
Вихователь: Так, мама подарувала вам життя. Слово «мама» - особливе слово. Це перше слово, яке вимовляє дитина, воно майже однаково звучить на всіх мовах світу. Мама першою заглянула вам в очі, заспівала колискову пісню, навчила ходити, говорити. Про маму написано багато оповідань, віршів. Послухайте одне з них.
Дитина:
Мама, мамочка, матуся!
Я до неї пригорнуся
Вона добра і привітна
Ніби сонце в небі світла!
Життя, подароване вам мамою, ніхто не має права у вас відняти. Ви народжені, щоб бути здоровими, щасливими, вільними громадянами своєї країни.
Дітки, подивіться на нашу столи! Наші казки зовсім розгубилися. Давайте спробуємо їх скласти.
Гра «Склади казку»
А от і третя підказка. (Дістає зі скрині підказку (квітка) зеленого кольору, читає: «пелюсток зеленого кольору знаходиться під зеленим кубиком»)Педагог кріпить пелюстку на магнітну дошку.
На магнітну дошку кріпиться малюнок сім’я.
Вихователь:Що зображено на цьому малюнку?
Відповідповіді дітей: сім’я.
На магнітну дошку кріпиться ілюстрація до казки «Гуси-лебеді»
Вихователь: Згадайте казки, в яких порушується право героїв на виховання в сім’ї.
Діти: «Гуси-лебеді», «Білосніжка», «Маша і ведмідь».
Вихователь: Діти, як ви вважаєте, для чого дитині потрібна сім’я.
Діти:сім’я любить своїх дітей та піклується про них/
Дитина:
Я люблю свою родину:
Маму, тата я люблю,
Люблю діда і бабусю,
Цуценя, і кішку Мусю!
Всі, кого я так люблю
Мають право на сім'ю!
Вихователь: Давайте з вами пригадаємо прислів'я та приказки про родину (Гра з м’ячем)
Вихователь:Наступна підказка: «Пелюстка жовтого кольору знаходиться під жовтим столом»Кріплять жовту пелюстку
Вихователь кріпить на магітну дошку ілюстрацію до казки «Попелюшка»
Вихователь:хто зображений на цій ілюстрації?
Діти:Попелюшка!
Як ви вважаєте, які права дівчинки порушила зла мачуха? Правильно, право на відпочинок! Вона примушувала маленьку дівчинку важко працювати.
Вихователь:
Ми з вами теж сьогодні багато працювали, хочете відпочити?
Діти: Так!
Рухлива гра
От ви й знайшли ще одну підказку помаранчевого кольору.(Дістає зі скрині підказку, читає: «пелюстка помаранчевого кольору знаходиться на ліжечку з зображенням зайчика)
Вихователь кріпить на магітну дошку зображення Буратіно та Незнайка
Як ви думаєте, , про яке право ми будемо говорити з вами зараз? Я вам підкажу. Про право на освіту. Наші герої не хотіли вчитися, вважали себе найрозумнішими, не слухали порад дорослих. Давайте з’ясуємо, чи потрібно людині вчитися?
Відповіді дітей.
Гра з м’ячем «Закінчи прислів'я» (Гра з м'ячем в колі)
Вихователь:
Пелюстка фіолетового кольору знаходиться за квітами в куточку природи.)
Педагог розміщує на магнітну дошку картинку з доктором Айболитом.
Вихователь:Що це за казковий персонаж?
Відповідь дітей
Про яке право прийшла пора нам говорити?
Діти: Про право на медичну допомогу
Вихователь:- Чи знаєте ви найголовніше правило про домашню аптечку? Дітям ні в якому разі не можна приймати ліки самостійно, навіть одна таблетка, прийнята не за призначенням, може завдати здоров'ю великої шкоди. Краще не хворіти. А що для цього потрібно робити?
Одягатися по погоді, правильно харчуватися, приймати вітаміни, не їсти сніг взимку, не смоктати бурульки, гуляти на свіжому повітрі, робити зарядку.
А ось і нова підказка Пелюстка рожевого кольору знаходиться в на підвіконні біля ліжечок
Малята, зверніть увагу, у вас на грудях висять такі ж точно квіточки.
Червона Шапочко, тепер у вашій казковій Країні Дитинства знову запанує порядок, адже усі права знову на місці.
А в нашій країні всі права дітей зібрані в спеціальному документі: конвенції ООН про права дитини.
Вихователь: Ці права потрібні для щасливого життя кожної дитини. І ніхто не має пава їх порушувати.
Червона Шапочка дякує дітям за допомогу, пригощає ласощами.
Діти повертаються в дитячий сад з допомогою парасольки.