Заняття з розвитку мовлення
Тема: Йде нашим краєм чарівниця-осінь .
Мета: вчити дітей описувати осінь та складати казку за схемами; самостійно шукати способи спільного досягнення мети; творчо реалізовувати себе в груповій роботі; вчити підбирати прикметники до іменників; розвивати діалогічне мовлення; збагачувати словник дітей новими словами; вчити вживати в своїй мові форми мовленнєвого етикету; виховувати інтерес до пізнання нового, любов до природи. Хід заняття. 1.Загадка про осінь. Жовте листячко летить, під ногами шелестить, Сонце вже не припікає, коли, діти, це буває? (восени) – А які ще ознаки осені ви можете назвати? (діти називають). 2. Цікава ідея. – Діти, а чи замислювалися ви, чому восени так часто йдуть дощі, чому Осінь плаче? Я запитала в неї і почула відповідь, що час дуже швидко минає, незабаром скінчиться осіння пора, а на зміну їй прийде холодна зима, і від Осені і сліду не лишиться, ніщо про неї не нагадуватиме. Бачите. Є за чим журитися Осені, сумувати. І от я хочу запропонувати вам, малята, одну цікаву ідею. Але спочатку скажіть, чи були ви в музеях? Що ви там бачили? Так, в музеях зібрані різні речі, картинки, виставки, цікаві розповіді, щоб люди милувалися ними і зберігали про них пам'ять. Давайте і ми створимо Музей Осені. 3.Поділ дітей на 3 пари: з червоними кленовими листками, з жовтими, з коричневими (емблеми). Правила роботи в групі: Не перебивати товариша, вислуховувати товариша, бути ввічливими. Хто потребує допомоги, той піднімає листочок. 1 пара – складає опис пори року – осінь за схемою. 2 пара – складає казку про листочок за схемою. 3 пара – знайти, в яких казках заховалась осінь і чому. Перевірка роботи в парах: Опис, казка, картинки. 4. Таночок: «Ми – листочки». – А зараз відпочинемо, візьміть по листочку на килимку, уявіть, що ви маленькі листочки. – Уявіть, що листочки танцювали, кружляли один з одним, а потім зустрілися. Станьте парами, хто з ким хоче. Пам’ятайте, що треба привітатися, познайомитися, а потім про щось запитати. 5. Діалог листочків. Діти складають діалоги. Склали у вазу листочки, натюрморт з осіннього листя (на виставку в музей). 6. Опис осіннього дощику. – А зараз намалюємо портрет осіннього дощу словами. Стають діти в коло, вихователь кидає м’яч. – Дощ який? – сумний, похмурий, важкий, густий, рясний, дрібний, веселий, тривалий, холодний. Ще є капосний дощ, чому, бо він сам гуляє, а дітей на вулицю не пускає. А ще є «грибний» дощ – це такий легенький, маленький осінній дощ, після якого росте багато грибів у лісі. Ось ми і портрет осіннього дощу залишимо музею. 7. Мозковий штурм. – Як називається явище, коли опадає листя? – Чому опадає листя на деревах? – Який колір осені вважається головним? – Чому осінь називають «золотою»? – Сліди яких тварин ми можемо частіше побачити восени? – Що таке «бабине літо»? (тепла, сонячна погода, яка настає після похолодання). – Що роблять дерева, коли скидають листя? – Що ще роблять листочки, коли опадають? (літають, кружляють). – На що схожі листочки, коли вони кружляють у повітрі? – Які ви знаєте звуки осені? 8. А зараз, діти, ми зберемо (останні) звуки осені, і теж їх залишимо в нашому музеї. у – у – у – вітер, ш – ш – ш – шелестить листя, кап – кап – кап – дощик, курли – курли – птахи листя шелестить (папером). 9.Підсумок: – Ось ми і створили Музей Осені. – Що є в ньому? Казки, де заховалась осінь, казка про листочок осінній, опис осені, натюрморт з осіннього листя, звуки осені, портрет дощу словесний.
Тема: Музей зими. Мета: узагальнити знання дітей про зиму; вчити описувати зиму та складати казку за схемами; самостійно шукати способи спільного досягнення мети; творчо реалізувати себе в груповій роботі; вчити підбирати прикметники, дієслова до іменників; розвивати діамонологічне мовлення; збагачувати словник дітей новими словами; вчити вживати в своїй мові форми мовленнєвого етикету; виховувати інтерес до пізнання нового, любов до природи. Хід заняття: 1. Відгадування загадки про зиму. Чудо-сани прилетіли, Скакуни в цих санях білі, В санях тих сидить цариця, Рукавом махає – Сріблом все вкриває (Зима) – А як ви думаєте, чому зима? – А який місяць? (лютий – останній). 1. Бесіда про погоду в лютому. – Діти, а чи замислювались ви, чому в цей останній місяць зими часто йде мокрий сніг, навіть дощ, сніжок розтає, чому Зима плаче? Я запитала в неї і почула відповідь, що час дуже швидко минає, незабаром скінчиться зима, а на зміну їй прийде весна, і від Зима і сліду не лишиться, ніщо про неї не нагадуватиме. Бачите, є за чим журитися Зимі, сумувати. 2. Мотивація створення міні-музею зими. І от я хочу запропонувати вам, малята, одну цікаву ідею. Але спочатку скажіть, чи були ви в музеях? Що ви там бачили? Так, в музеях зібрані різні речі, картини, виставки, цікаві розповіді, щоб люди милуватися ними і зберігали про них пам'ять . Давайте і ми створимо Музей Зими. 3. Поділ дітей на 3 пари: з голубами, синіми, білими сніжинками (емблеми). Правила роботи в групі: Не перебивати товариша, вислуховувати товариша, бути ввічливими. Хто потребує допомоги, піднімає сніжинку. 1 пара – опис пори року зима за схемою. 2 пара – складає казку про сніжинку за схемою 3 пара – знайти, в яких казках заховалась зима і чому. Перевірка роботи в парах: Опис, Казка, Картинки. 4. Робота в парах. – А зараз станьте парами, хто з ким захоче. Кожен уявить себе в ролі Зими (заплющили очки) і скажіть Зимоньці красиві слова-компліменти. 5. Намалюємо портрет зимової сніжинки словами. Стаємо в коло, кидає вихователь м'яч. Сніжинка яка? – маленька, м'якенька, холодна, блискуча, пухнаста, кришталева, срібна, весела, сумна, неслухняна, велична, казкова, зачарована, ніжна, чудова, візерунчаста. Сніжинка що робить? – лежить, падає, кружляє, спускається, танцює, пурхає, кружиться, тане, лягає, в'ється. Ось ми і портрет сніжинки залишимо музею. 6. Танок сніжинок. – А зараз відпочинемо, уявіть, що ви маленькі сніжиночки. Танок сніжиночок: покружляли, летять, опустилися, покружляли, зробили, велику сніжинку, покружляли, лягли. 7. Мозкова атака. – Якими фарбами зима розписала природу? (білий, синій, голубий, сірий). – Який зимовий колір вважається головним? (білий). – Що таке снігопад? (сильно і довго іде сніг) – На що схожі сніжинки? (квіточку, зірочку, ватку, балеринку, метелика, пушинку, білу муху, бджілку, пелюстку, павутинку, прикрасу. – Чому взимку багато птахів із лісів переселяються до людського житла? (там їм легше знайти собі їжу). – Чому в холодну погоду птахи сидять, настовбурчивши пір'я? (так вони зігріваються, чим більше повітря між пір'ям затримається – тим тепліше буде). – Де раніше починає танути сніг – в лісі, на городі чи на вулицях міста? Чому? (на вулицях міста, там тепліше). – Яку користь приносять людям синички взимку? (шукають у корі дерев шкідливих комах, їх личинки і поїдають їх). – Що птахам страшніше взимку – холод чи голод? (голод). – Чому на ніч горобці збиваються у зграйки? (так вони гріють один одного: ті що всередині, зігрілися, переходять, назовні, а ті , хто змерз – у серединку). – А які ви знаєте звуки зими? 8. Звуки зими. – А зараз, діти, ми зберемо звуки зими, і теж їх залишимо в музеї. у – у – у – вітер, р – р – р – сніг рипить, цвірінь – цвірінь – горобчики цвірінчать, шух – шух – відкидають сніг металофон – бурульки падають ха – ха – ха – веселий сміх малят. 9. Підсумок. Ось ми і створили Музей Зими. – Що є в нашому міні-музеї? – Казки, де заховалась Зима. – Казка про сніжинку. – Опис зими. – Портрет веселої сніжинки. – Звуки зими.
|