1
Заняття з розвитку мовлення
Тема: «ХАЙ У СЕРЦІ КОЖНОЇ ДИТИНИ ЖИВЕ ЛЮБОВ ДО БАТЬКІВЩИНИ»
Програмовий зміст: поглиблювати та узагальнювати знання дітей про нашу Батьківщину – Україну, державні та народні символи; закріплювати поняття «Батьківщина» – велика та маленька; продовжувати знайомити дітей зі спадщиною В. О. Сухомлинського; формувати навички відповідати на запитання вихователя повним реченням; розвивати образну уяву, пам'ять, українське мовлення; збагачувати словниковий запас дітей; розширювати пізнавальні інтереси дошкільнят; сприяти формуванню національної свідомості; виховувати любов до своєї Батьківщини, бажання гордитися нею, берегти і продовжувати народні звичаї та традиції.
Обладнання: зображення державних символів (герба – тризуба, прапора) та народних символів українського народу (рушник, писанки, вінок, верба, калина); запис гімну України та української мелодії; картки для дидактичної гри на кожну дитину; журавлики – орігамі по кількості дітей.
Попередня робота: бесіди з дітьми «Моя країна – Україна»; «Державні символи України»; «Народні символи України». Читання віршів про Батьківщину, розучування прислів’їв та приказок про рідний край.
Вікова група: старша група
Інтернет – ресурси:
http://doshkillya.ostriv.in.ua/publication/code-47BE2B0A86269/list-23b2f721b27
http://uadocs.exdat.com/docs/index-184788.html
http://metodroom.com/gerb-prapor-gimn-derzhavni-simvoli-ukra%D1%97ni/
http://www.yrok.net.ua/load/rozrobki_urokiv/gromadjanska_osvita/derzhavni_simvoli_ukrajini/
http://gendocs.ru/v32562/?cc=10
http://cl.rushkolnik.ru/docs/12901/index-14630.html
http://ditky.in.ua/kazky-suhomlynskogo/540-vidlitayut-zhuravli.html
http://berezne.libr.rv.ua/kids/suhomlyn.html
http://dnz36.klasna.com/uk/article/konspekt-zanyattya-z-gromadyanskogo-vikhovannya--d.html
http://dnz-nazaret.com/index/0-106
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент. (Діти заходять в групу, утворюють коло на килимочку).
Вихователь: Діти, давайте привітаємось з вами:
Доброго ранку ліси і поля,
Доброго ранку, плането Земля!
Щастя й здоров’я всім людям бажаємо,
З ранку в дитячий садок поспішаємо!
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки,
Кивають голівки і сяють усмішки.
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаємо, вам, ми!
Бажаю, вам я!
– Діти, а вам приємно від таких слів. Тож давайте привітаємося з гостями, щоб і їм було приємно. Доброго ранку, любі гості! Гості посміхаються вам у відповідь і від наших посмішок стало світліше.
Наші гості сьогодні прийшли подивитися, які ви стали дорослі, розумні, кмітливі та як ви підготувалися до школи.
– Діти! Що таке Батьківщина?
– Справді, Батьківщина – це наша рідна Україна, земля, де ми народилися і живемо, де живуть наші батьки, де жили і живуть наші бабусі, дідусі, прадідусі та прабабусі.
– Яка наша Україна? (Велика, багата, чудова, прекрасна, мальовнича, цікава…).
Є велика Батьківщина. Підкажіть мені, що це? (наша рідна країна – Україна). Та є маленька батьківщина. Допоможіть, що це? (це сім'я, це будинок, в якому ми живемо, наша вулиця, наш садок, наше місто, село, де живе бабуся). Але ми любимо їх однаково – і велику, і маленьку батьківщину.
– Хто живе на Україні?(українці) Хто ти, Ваню? Хто ти, Соню? (Я – українець або українка)
– Якою мовою ми спілкуємося? (українською) Яка вона? (красива, співуча, мелодійна, ніжна).
– Давайте пограємо в гру, яка називається «Назви лагідно»? Я говорю слово, а ви перетворюєте його в лагідне. Будьте, уважні!
Дидактична гра «Назви лагідно»
Сонце – сонечко;
Птах – пташка;
Квітка – квіточка;
Журавель – журавлик;
Комаха – комашка;
Вінок – віночок;
Сонях – соняшничок;
Україна – Українонька.
Вихователь: Молодці, дітки! Отже, Україна – це Батьківщина всіх людей, які живуть на її території. Батьківщина – це найкраще, найдорожче, найрідніше місце в світі.
Послухайте вірш, який називається «Батьківщина»:
Знаєш ти, що таке Батьківщина?
Батьківщина – це труд і свято,
Батьківщина – це мама й тато
Та твої найщиріші друзі.
Батьківщина – це рідна мова,
Це дотримане чесне слово,
Лан пшеничний і небо синє,
Це твоя і моя Україна! (Надія Красоткіна)
(Діти сідають за столи)
Вихователь:
Ну, що ж сідайте всі зручніше
І не шуміть, сидіть тихіше.
Заняття своє починаємо –
Всіх до уваги закликаємо.
– Діти, як ви вважаєте, Батьківщина є тільки у людей? Так, правильно, Батьківщина є і у птахів, і у тварин, і у комах.
– Послухайте уважно оповідання, яке написав В. Сухомлинський. Називається воно «ВІДЛІТАЮТЬ ЖУРАВЛІ»
Був ясний осінній день. Тихо надворі, у повітрі пливуть павутинки. А в блакитному небі - ключ журавлів. Пролетіли журавлі над селом, потім повернулись, покружляли й знову полетіли. Але за селом, недалеко від лісу, сіли журавлі на землю. Довго сиділи, немов радились про щось. Чому це журавлі кружляли над селом, а потім сіли біля лісу? Бо вони вирушають у далеку дорогу. Летять у теплий край. Та хоч і теплий, але чужий. Бо батьківщина там, де народився, зріс і почав літати. Тож їм і тяжко розлучатися зі своєю вітчизною.
Запитання до дітей:
- Про кого це оповідання? (Це оповідання про журавлів)
- Де батьківщина перелітних пташок? (Там, де вони народилися)
- Чому птахи сумують в чужих краях? (Бо рідний край – найкращий, наймиліший)
Чути голос Журавлика:
«Доброго дня вам, любі дітки! Я журавлик Жур. Зі мною трапилось нещастя, бо я був дуже неслухняний. А ще я ніколи не хотів нічого вчити та запам’ятовувати те, що розповідали мені дорослі. Ми з журавлями летіли в теплі краї, а я загубився і залишився один. Хочу повернутися в рідний край, але не знаю, де я виріс. Забув. Допоможіть мені, будь ласка!»
– Дітки, допоможемо журавликові? Давайте розповімо йому про нашу країну!
ІІ. Основна частина.
Бесіда про символи.
Вихователь: Кожна країна має свої три державні символи, за якими її впізнають в усьому світі. Пригадайте, як вони називаються? (прапор, герб, гімн)
– Який український прапор? Що означають його кольори?
1. ДЕРЖАВНИЙ ПРАПОР УКРАЇНИ – має дві горизонтальні смуги з двох кольорів: блакитної та жовтої. Угорі блакитний колір – це неба, води, миру над нашою рідною землею, а внизу – жовтий колір – як золоті пшеничні поля, це колір хліба, життя, а також ще й колір жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого не дозрів би, не заколосився б життєдайний хліб.
Синьо-жовтий прапор України -
Шанує кожна людина.
Прапор - символ нашої держави,
Він для всіх знак сили й слави.
– Як називається герб? Який він?
2. ДЕРЖАВНИЙ ГЕРБ УКРАЇНИ – золотий тризуб на синьому полі.
Знак країни головний –
Це тризубець золотий.
Він — як сонце в небі синім,
В ньому слава, в ньому сила.
Хай про тебе в цілім світі
Знають всі: дорослі й діти.
– Що таке гімн? Як він називається? Як поводяться під час гімну?
3. ДЕРЖАВНИЙ ГІМН УКРАЇНИ – це урочиста пісня на честь держави – «Ще не вмерла України ні Слава, ні Воля» (слова Павла Чубинського, музика Михайла Вербицького). Під звуки Гімну всі люди встають і слухають його уважно, стоячи.
Лине пісня незабутня,
Горда, величава.
В ній – надія на майбутнє,
України слава.
Звучить Гімн (фрагмент).
Отже, до державних символів належить герб, прапор, гімн.
Багато і національних символів та оберегів має наша Україна. Пригадайте їх.
ЖИТО – символ життя.
БАРВІНОК – символ вічності.
КАЛИНА – символ краси, кохання, щастя, чистоти.
Калину і до столу подавали,
Весільні короваї прикрашали.
Як символ долі, щастя і краси,
І чистої дівочої коси.
Її вплітали у вінок дівчата,
Садили кущ калини коло хати:
Очистить і повітря навесні
І знадобиться у зимові дні.
Бо чай з калини — ліки від застуди.
Шанують цю красуню пишну люди
І лагідно калинонькою звуть,
Цілющий чай і сік калини п'ють.
ВЕРБА – це символ весни, пробудження природи: „зацвіла верба, прийшла весна”. Котики верби – то перші квіти на нашому столі, у нашій оселі.
ЖУРАВЕЛЬ – символ туги за рідним краєм. Це щемливе відчуття, яке чути у курликанні журавлів, відчуває людина, коли вона далеко від Батьківщини.
ЛЕЛЕКА – символ добра, кохання і благополуччя.
Лелека - символ щастя і родини,
Любові до своєї батьківщини,
Добробуту, продовження життя.
Надії символ, віри в майбуття.
СОЛОВЕЙ – символ веселощів, задоволення.
УКРАЇНСЬКИЙ ВІНОЧОК – носили тільки дівчата, який плели з живих квітів. Український віночок – не просто краса, а й оберіг, "знахар душі", бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає та волосся береже.
ВИШИТИЙ РУШНИК – не було жодної хати без вишитого рушника – це оберіг дому. Ним прикрашали стіни, вкривали хліб, витирали руки, зустрічали гостей, молоді ставали на рушник під час весілля. Коли син вирушав у дорогу, мати дарувала йому рушник, як оберіг від лиха. Вважалося, що візерунок вишивки захищає від хвороб.
Отже, народними символами України є жито, барвінок, калина, верба, лелека, соловей, віночок, вишитий рушник.
Нема на світі України
Без хвиль могутнього Дніпра,
Як українця – без калини,
Без солов’я і рушника. (О.Шелест)
Молодці діти! Тож ми сьогодні пригадали державні та національні символи України.
Ціную я ваше бажання – все знати,
Бо треба країну свою поважати,
Пишатись її працьовитим народом,
Піснями, козацьким прославленим родом!
Ще – мову плекайте свою, мов перлину!
Шануйтеся, любі! Любіть Україну!
Бо ми – це держава, велика, єдина…
Так, ми – українці, наш дім – Україна!
Фізхвилинка «Батьківщина»
Он повзе мурашка, (діти присідають, торкаючись вказівним пальчиком підлоги)
Он хлюпоче річка. (підводяться, беруться за руки і енергійно погойдують ними)
Не зривай ромашку, (заперечне хитання головою)
Не топчи травичку. (ходьба навшпиньках)
В зелені діброва,
В китицях ліщина. (ідуть один за одним по колу, розкинувши руки в сторони)
Глянь, яка чудова
Наша Україна. (повороти тулуба в сторони, руки на поясі)
Журавлі над лугом
Линуть рівним клином. (легкий біг по колу із змахуванням руками)
Будь природі другом, (спиняються, стають обличчям у коло, схрестивши долоні на грудях)
Батьківщині – сином! (діти беруться за руки і підіймають їх вгору)
Дидактична гра «Відгадай, назви і покажи символ».
Завдання: я читаю вам загадки, а ви повинні відгадати, назвати і
показати символи нашого українського народу.
Знак держави головний –
всяк його повинен знати.
Воля, слава, сила в нім.
То ж спробуй відгадати! (Герб)
Коли звучить він – всі встають,
до серця руку прикладають,
і вголос, й подумки співають,
і Україну прославляють. (Гімн)
Синє небо, жовте жито –
цю святиню знають діти. (Прапор)
Довгі ноги – довгий ніс.
Прилетів – обід приніс:
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Лелека)
У віночку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина.)
Лежу на столі коло круглої паски,
Моргаю до сиру, тулюсь до ковбаски,
До хрону, до масла, до баби сміюся...
Скоріш відгадайте, то як же я звуся? (Писанка)
Цвіте синьо, лист зелений, квітник прикрашає.
Хоч мороз усе побив, його не чіпає. (Барвінок)
В лісі на зеленій гілці
Ніби грав хтось на сопілці.
Підійшов поближче я
І побачив…(Солов’я)
Хто умивається,
З ним привітається. (Рушник)
Ой цвіте на Україні красне літо,
Ой збирають чорноброві в гаю квіти,
В’яжуть стрічку й квіточку в стіжок,
Щоб до танцю вбратись в оберіг –…(Вінок)
Дивний ключ у небі лине, не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі відлітають … (Журавлі)
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься … (Україна)
Вікторина «Моя Україна»
1. Яке місто є столицею нашої країни?
2. Як називається рідне місто, де ви народились та живете?
3. Назвіть державні символи України?
4. Яка найбільша річка в Україні?
5. Що матері дарують своїм дітям на щастя, на долю, виряджаючи в дорогу?
6. Який народ живе в Україні?
7. Який наш народ? (Мудрий, розумний, щирий, працьовитий)
Вихователь: Молодці, Андрійко, Оленка… правильно склали речення.
Так, дійсно, наш народ – надзвичайно мудрий та творчий. Ним складено багато прислів’їв, приказок, казок, легенд, чудових пісень.
Дидактична гра «Передзвін»
Правила такі: я починаю говорити прислів’я про рідний край,
а ви закінчуєте його. Слухайте уважно!
Без верби і калини (нема України).
Любиш Україну (посади калину).
Всюди добре, (а вдома – найкраще).
Людина без Вітчизни, (як соловей без пісн)і.
Кожному мила (своя сторона).
Отже, діти, для кожної людини найдорожча і наймиліша та земля, на якій ми народилися, де живуть наші предки. Це – наша рідна земля, наша люба Україна. Любімо і шануймо її. Адже ми без Батьківщини, як птах без крил.
Чути голос Журавлика: « Ой, як цікаво! Я все запам’ятав! Тепер я знаю, що моя Батьківщина – Україна! Куди летіти знаю, і як її впізнати теж запам’ятав! Дякую вам, дорогенькі! Я тепер завжди буду слухняним! Буду добре вчитись і все – все хочу знати, як ви! Бажаю вам успіхів у школі! Полетів я шукати своїх друзів!»
Вихователь: У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша нам своя пустиня,
Аніж зелений в чужині рай.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини. (М. Чернявський)
– Ми повинні знати минуле нашої Батьківщини. Справжній українець повинен пам’ятати державні та національні символи. Всі дорослі хочуть, щоб діти виросли хорошими людьми, любили свій рідний край, свою Батьківщину, яка зветься – Україна.
Чути голос Журавлика: «Друзі мої! Я пролетів ваш дитячий садочок і за те, що ви такі розумні і допомогли мені – я залишив вам подарунок».
Вихователь роздає дітям журавликів – орігамі під українську мелодію.