Заняття з розвитку мовлення з дітьми старшого дошкільного віку на тему: "Хай у серці кожної дитини живе любов до Батьківщини"

Про матеріал
Заняття допоможе вихователеві узагальнити знання дітей про рідну країну, державні та народні символи, сприятиме формуванню національної свідомості.
Перегляд файлу

1

 

Заняття з розвитку мовлення

 

Тема: «ХАЙ У СЕРЦІ КОЖНОЇ ДИТИНИ ЖИВЕ ЛЮБОВ ДО БАТЬКІВЩИНИ»

Програмовий зміст: поглиблювати та узагальнювати знання дітей про нашу Батьківщину – Україну, державні та народні символи; закріплювати поняття «Батьківщина» – велика та маленька; продовжувати знайомити дітей зі спадщиною В. О. Сухомлинського; формувати навички відповідати на запитання вихователя повним реченням; розвивати образну уяву, пам'ять, українське мовлення; збагачувати словниковий запас дітей; розширювати пізнавальні інтереси дошкільнят; сприяти формуванню національної свідомості; виховувати любов до своєї Батьківщини, бажання гордитися нею, берегти і продовжувати народні звичаї та традиції.

 

Обладнання: зображення державних символів (герба – тризуба, прапора) та народних символів українського народу (рушник, пи­санки, вінок, верба, калина);  запис гімну України та української мелодії; картки для дидактичної гри на кожну дитину; журавлики – орігамі по кількості дітей.

 

Попередня робота: бесіди з дітьми «Моя країна – Україна»; «Державні символи України»; «Народні символи України». Читання віршів про Батьківщину, розучування прислів’їв та приказок  про рідний край.

 

Вікова група: старша група

 

Інтернет – ресурси:

http://bratsadik.ucoz.ru

http://doshkillya.ostriv.in.ua/publication/code-47BE2B0A86269/list-23b2f721b27

http://allref.com.ua/skachaty/Oznaiyomlennya_diteiy_z_derjavnimi_simvolami_Ukrayini_ta_nacional-nimi_simvolami_i_oberegami/1

http://uadocs.exdat.com/docs/index-184788.html

http://metodroom.com/gerb-prapor-gimn-derzhavni-simvoli-ukra%D1%97ni/

http://www.yrok.net.ua/load/rozrobki_urokiv/gromadjanska_osvita/derzhavni_simvoli_ukrajini/

http://gendocs.ru/v32562/?cc=10

http://cl.rushkolnik.ru/docs/12901/index-14630.html

http://ditky.in.ua/kazky-suhomlynskogo/540-vidlitayut-zhuravli.html

http://berezne.libr.rv.ua/kids/suhomlyn.html

http://dnz36.klasna.com/uk/article/konspekt-zanyattya-z-gromadyanskogo-vikhovannya--d.html

http://dnz-nazaret.com/index/0-106

 

 

 

ХІД  ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент. (Діти заходять в групу, утворюють коло на килимочку).

Вихователь: Діти, давайте привітаємось з вами:


Доброго ранку ліси і поля,
Доброго ранку, плането Земля!
Щастя й здоров’я всім людям бажаємо,
З ранку в дитячий садок поспішаємо!

Хай плещуть долоньки,

Хай тупають ніжки,

Кивають голівки і сяють усмішки.

Доброго ранку! Доброго дня!

Бажаємо, вам, ми!

Бажаю, вам я!

– Діти, а вам приємно від таких слів. Тож давайте привітаємося з гостями, щоб і їм було приємно. Доброго ранку, любі гості! Гості посміхаються вам у відповідь і від наших посмішок стало світліше.

Наші гості сьогодні прийшли подивитися, які ви стали дорослі, розумні, кмітливі та як ви підготувалися до школи.


– Діти! Що таке Батьківщина?


– Справді, Батьківщина – це наша рідна Україна, земля, де ми народилися і живемо, де живуть наші батьки, де жили і живуть наші бабусі, дідусі, прадідусі та прабабусі.

– Яка наша Україна? (Велика, багата, чудова, прекрасна, мальовнича, цікава…).

 Є велика Батьківщина. Підкажіть мені, що це? (наша рідна країна – Україна). Та є маленька батьківщина. Допоможіть, що це? (це сім'я, це будинок, в якому ми живемо, наша вулиця, наш садок, наше місто, село, де живе бабуся). Але ми любимо їх однаково – і велику, і маленьку батьківщину.

– Хто живе на Україні?(українці) Хто ти, Ваню? Хто ти, Соню? (Я – українець або українка)

– Якою мовою ми спілкуємося? (українською) Яка вона? (красива, співуча, мелодійна, ніжна).

Давайте пограємо в гру, яка називається «Назви лагідно»? Я говорю слово, а ви перетворюєте його в лагідне. Будьте, уважні!

Дидактична гра «Назви лагідно»


Сонце – сонечко;

Птах – пташка;

Квітка – квіточка;

Журавель – журавлик;

Комаха – комашка;

Вінок – віночок;

Сонях – соняшничок;

Україна – Українонька.


Вихователь: Молодці, дітки! Отже, Україна  – це Батьківщина всіх людей, які живуть на її території. Батьківщина – це найкраще, найдорожче, найрідніше місце в світі.

        Послухайте вірш, який називається «Батьківщина»:

Знаєш ти, що таке Батьківщина?

Батьківщина – це труд і свято,

Батьківщина – це мама й тато

Та твої найщиріші друзі.

Батьківщина – це рідна мова,

Це дотримане чесне слово,

Лан пшеничний і небо синє,

                                             Це твоя і моя Україна!                (Надія Красоткіна)

 

(Діти сідають за столи)

 

 

 

 

Вихователь:


Ну, що ж сідайте всі зручніше
            І не шуміть, сидіть тихіше.
                        Заняття своє починаємо –
                        Всіх до уваги закликаємо.


– Діти, як ви вважаєте, Батьківщина є тільки у людей? Так, правильно, Батьківщина є і у птахів, і у тварин, і у комах.

– Послухайте уважно оповідання, яке написав В. Сухомлинський. Називається воно «ВІДЛІТАЮТЬ ЖУРАВЛІ»

Був ясний осінній день. Тихо надворі, у повітрі пливуть павутинки. А в блакитному небі - ключ журавлів. Пролетіли журавлі над селом, потім повернулись, покружляли й знову полетіли. Але за селом, недалеко від лісу, сіли журавлі на землю. Довго сиділи, немов радились про щось. Чому це журавлі кружляли над селом, а потім сіли біля лісу? Бо вони вирушають у далеку дорогу. Летять у теплий край. Та хоч і теплий, але чужий. Бо батьківщина там, де народився, зріс і почав літати. Тож їм і тяжко розлучатися зі своєю вітчизною.

Запитання до дітей:

- Про кого це оповідання? (Це оповідання про журавлів)

- Де батьківщина перелітних пташок? (Там, де вони народилися)

- Чому птахи сумують в чужих краях? (Бо рідний край – найкращий, наймиліший)

Чути голос Журавлика:

«Доброго дня вам, любі дітки! Я журавлик Жур. Зі мною трапилось нещастя, бо я був дуже неслухняний. А ще я ніколи не хотів нічого вчити та запам’ятовувати те, що розповідали мені дорослі. Ми з журавлями летіли в теплі краї, а я загубився і залишився один. Хочу повернутися в рідний край, але не знаю, де я виріс. Забув. Допоможіть мені, будь ласка!»

– Дітки, допоможемо журавликові? Давайте розповімо йому про нашу країну!

ІІ. Основна частина.

Бесіда про символи.

Вихователь: Кожна країна має свої три державні символи, за якими її впізнають в усьому світі. Пригадайте, як вони називаються? (прапор, герб, гімн)

– Який український прапор? Що означають його кольори?
1. ДЕРЖАВНИЙ ПРАПОР УКРАЇНИ – має дві горизонтальні смуги з двох кольорів: блакитної та жовтої. Угорі блакитний колір – це неба, води, миру над нашою рідною землею, а внизу – жовтий колір – як золоті пшеничні поля, це колір хліба, життя, а також ще й колір жовто­гарячого сонця, без лагідних променів якого не дозрів би, не заколосився б життєдайний хліб.

Синьо-жовтий прапор України -

Шанує кожна людина.

Прапор - символ нашої держави,

Він для всіх знак сили й слави.


– Як називається герб? Який він?

2. ДЕРЖАВНИЙ ГЕРБ УКРАЇНИ – золотий тризуб на синьому полі.

Знак країни головний –

Це тризубець золотий.

Він — як сонце в небі синім,

В ньому слава, в ньому сила.

Хай про тебе в цілім світі

Знають всі: дорослі й діти.

– Що таке гімн? Як він називається? Як поводяться під час гімну?

3. ДЕРЖАВНИЙ ГІМН УКРАЇНИ  – це урочиста пісня на честь держави – «Ще не вмерла України ні Слава, ні Воля» (слова Павла Чубинського, музика Михайла Вербицького).  Під звуки Гімну всі люди встають і слухають його уважно, стоячи.


Лине пісня незабутня,
Горда, величава.
В ній – надія на майбутнє,
України слава.
Звучить Гімн (фрагмент).

Отже, до державних символів належить герб, прапор, гімн.

 

Багато і національних символів та оберегів має наша Україна. Пригадайте їх.

ЖИТО – символ життя.

БАРВІНОК – символ вічності.

КАЛИНА – символ краси, кохання, щастя, чистоти.


Калину і до столу подавали,

Весільні короваї прикрашали.

Як символ долі, щастя і краси,

І чистої дівочої коси.

Її вплітали у вінок дівчата,

Садили кущ калини коло хати:

Очистить і повітря навесні

І знадобиться у зимові дні.

Бо чай з калини — ліки від застуди.

Шанують цю красуню пишну люди

І лагідно калинонькою звуть,

Цілющий чай і сік калини п'ють.


ВЕРБА – це символ весни, пробудження природи: „зацвіла верба, прийшла весна”. Котики верби – то перші квіти на нашому столі, у нашій оселі.


            ЖУРАВЕЛЬ – символ туги за рідним краєм. Це щемливе відчуття, яке чути у курликанні журавлів, відчуває людина, коли вона далеко від Батьківщини.

ЛЕЛЕКА – символ добра, кохання і благополуччя.


Лелека - символ щастя і родини,

Любові до своєї батьківщини,

Добробуту, продовження життя.

Надії символ, віри в майбуття.


СОЛОВЕЙ – символ веселощів, задоволення.

УКРАЇНСЬКИЙ ВІНОЧОК носили тільки дівчата, який плели з живих квітів. Український віночок – не просто краса, а й оберіг, "знахар душі", бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає та волосся береже.

ВИШИТИЙ РУШНИК – не було жодної хати без вишитого рушника – це оберіг дому. Ним прикрашали стіни, вкривали хліб, витирали руки, зустрічали гостей, молоді ставали на рушник під час весілля. Коли син вирушав у дорогу, мати дарувала йому рушник, як оберіг від лиха. Вважалося, що візерунок вишивки захищає від хвороб.


Отже, народними символами України є жито, барвінок, калина, верба, лелека, соловей, віночок, вишитий рушник.

Нема на світі України
Без хвиль могутнього Дніпра,
Як українця – без калини,
                                  Без солов’я і рушника.              (О.Шелест)

Молодці діти! Тож ми сьогодні пригадали державні та національні символи України.

Ціную я ваше бажання – все знати,

Бо треба країну свою поважати,

Пишатись її працьовитим народом,

Піснями, козацьким прославленим родом!

Ще – мову плекайте свою, мов перлину!

Шануйтеся, любі! Любіть Україну!

Бо ми – це держава, велика, єдина…

Так, ми – українці, наш дім – Україна!

 


Фізхвилинка «Батьківщина»

Он повзе мурашка, (діти присідають, торкаючись вказівним пальчиком підлоги)

Он хлюпоче річка. (підводяться, беруться за руки і енергійно погойдують ними)

Не зривай ромашку, (заперечне хитання головою)

Не топчи травичку. (ходьба навшпиньках)

В зелені діброва,

В китицях ліщина. (ідуть один за одним по колу, розкинувши руки в сторони)

Глянь, яка чудова

Наша Україна. (повороти тулуба в сторони, руки на поясі)

Журавлі над лугом

Линуть рівним клином. (легкий біг по колу із змахуванням руками)

Будь природі другом, (спиняються, стають обличчям у коло, схрестивши долоні на грудях)

Батьківщині – сином! (діти беруться за руки і підіймають їх вгору)
 

Дидактична гра «Відгадай, назви і покажи символ».

Завдання: я читаю вам загадки, а ви повинні відгадати, назвати і

показа­ти символи нашого українського народу.


Знак держави головний –

всяк його повинен знати.

Воля, слава, сила в нім.

То ж спробуй відгадати! (Герб)

 

Коли звучить він – всі встають,

до серця руку прикладають,

і вголос, й подумки співають,

і Україну прославляють. (Гімн)

 

Синє небо, жовте жито –

цю святиню знають діти. (Прапор)

 

Довгі ноги  – довгий ніс.
Прилетів – обід приніс:
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Лелека)

 

У віночку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина.)

 

 

 

 

 

Лежу на столі коло круглої паски,

Моргаю до сиру, тулюсь до ковбаски,

До хрону, до масла, до баби сміюся...

Скоріш  відгадайте, то  як же я звуся? (Писанка)

 

Цвіте синьо, лист зелений, квітник прикрашає.

Хоч мороз усе побив, його не чіпає. (Барвінок)

 

В лісі на зеленій гілці
Ніби грав хтось на сопілці.
Підійшов поближче я
І побачив…(Солов’я)

 

Хто умивається,
З ним привітається. (Рушник)

 

Ой цвіте на Україні красне літо,

 Ой збирають чорноброві в гаю квіти,

В’яжуть стрічку й квіточку в стіжок,

Щоб до танцю вбратись в оберіг –…(Вінок)

 

Дивний ключ у небі лине, не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі відлітають … (Журавлі)

 

Красивий, щедрий рідний край

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься … (Україна)


 

Вікторина «Моя Україна»

1. Яке місто є столицею нашої країни?

2. Як називається рідне місто, де ви народились та живете?
3. Назвіть державні символи України?
4. Яка найбільша річка в Україні?
5. Що матері дарують своїм дітям на щастя, на долю, виряджаючи в дорогу?

6. Який народ живе в Україні?

7. Який наш народ? (Мудрий, розумний, щирий, працьовитий)

Вихователь: Молодці, Андрійко, Оленка… правильно склали речення.

Так, дійсно, наш народ – надзвичайно мудрий та творчий. Ним складено багато прислів’їв,  приказок, казок, легенд, чудових пісень.

 

Дидактична гра «Передзвін»

Правила такі: я починаю говорити прислів’я про рідний край,

а ви закінчуєте його. Слухайте уважно!


Без верби і калини (нема України).

Любиш Україну (посади калину).

Всюди добре, (а вдома – найкраще).

Людина без Вітчизни, (як соловей без пісн)і.

Кожному мила (своя сторона).


Отже, діти, для кожної людини найдорожча і наймиліша та земля, на якій ми народилися, де живуть наші предки. Це – наша рідна земля, наша люба Україна. Любімо і шануймо її. Адже ми без Батьківщини, як птах без крил.

Чути голос Журавлика: « Ой, як цікаво! Я все запам’ятав! Тепер я знаю, що моя Батьківщина – Україна! Куди летіти знаю, і як її впізнати теж запам’ятав! Дякую вам, дорогенькі! Я тепер завжди буду слухняним! Буду добре вчитись і все – все хочу знати, як ви! Бажаю вам успіхів у школі! Полетів я шукати своїх друзів!»


Вихователь: У всіх людей одна святиня,
                        Куди не глянь, де не спитай,
                        Рідніша нам своя пустиня,
                        Аніж зелений в чужині рай.
                        Нема без кореня рослини,
                        А нас, людей, без Батьківщини.             (М. Чернявський)


– Ми повинні знати минуле нашої  Батьківщини. Справжній українець повинен пам’ятати  державні та національні  символи. Всі дорослі хочуть, щоб діти виросли хорошими людьми, любили свій рідний край, свою Батьківщину, яка зветься – Україна.

Чути голос Журавлика: «Друзі мої! Я пролетів ваш дитячий садочок і за те, що ви такі розумні і допомогли мені – я залишив вам подарунок».

Вихователь роздає дітям журавликів – орігамі під українську мелодію.

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 липня 2019
Переглядів
8342
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку