ПЛАН ЗАНЯТТЯ № __6___
Тема: «Числівники»
Мета: формувати знання з теми, покращувати техніку читання та практикуватись у перекладі іншомовних джерел з здобуттям основної інформації; відпрацьовувати вірне написання й промову кількісних та порядкових числівників в усній та письмовій формі, виховання любові до майбутньої професії, розвиток пізнавального інтересу, уваги, виховання наполегливості до вивчення іноземної мови
Вид заняття:практичне________________________________________________________________
Тип заняття: заняття формування вмінь та навичок____________________________________
Міжпредметнізв’язки:_________________________________________________________________
Забезпечуючі: «Українська ділова мова(за професійним спрямуванням)»
Забезпечувані: «Іноземна мова (за професійним спрямуванням)»
Методичне забезпечення: опорний текст з теми, словники, картки-завдання
Технічні засоби навчання: мультимедійний проектор, ноутбук
Література: 1. Верба Л.Г., Верба Г.В. Граматика сучасної англійської мови. Довідник: Мова англ., укр. ― Київ: ТОВ «ВП Логос - М», 2011. ― 352 с. ( Серія «Учням та абітурієнтам»).
2. Мицик Л.В., Арцишевська А.Л., Кузнецова Л.Р. Англійська мова. Комунікативний аспект: підручник для студентів I-II курсів. Львів: «Світ», 2007. – 429с.
СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ
1. Ознайомлення студентів з темою та метою заняття (план заняття) 3хв.
2. Мотивація навчання 2хв.
3. Актуалізація опорних знань(опитування, тести, диктант тощо) 7хв
1.Переклад та переказ текстів за темою «Економічні дані про Велику Британію та інші англомовні країни»
4. Викладання та вивчення нового матеріалу(лекція тощо) _38хв.
1. Числівники.
- Види числівників. с. 148
- Кількісні числівники. с.148
- Порядкові числівники. С. 151
- Нумерація сторінок, розділів, частин книг. С.152
- Написання дат.
- Дроби, мішані числа, десяткові дроби. С. 152
5. Закріплення знань студентів: (форми: усне чи письмове індивідуальне або фронтальне 20хв.
опитування, самостійна робота) коментар цієї роботи
1. Робота з іншомовними джерелами.
2. Виконання граматичних вправ № 273, 274, 275 стор.324.
6. Підсумок заняття _3хв.
7. Домашнє завдання _2хв.
Вивчити та закріпити граматичний матеріал, виконати письмові вправи
Підпис викладача:____________/Г.В. Павлова__
Заняття № 6
Числівники
1. Ознайомтесь з матеріалом практичного заняття,зробіть конспект. 2. Складіть 7 речень, використовуючи граматичний матеріал.
3. Виконайте граматичні вправи.
ЧИСЛІВНИКИ /Numerals
Числівники в англійській мові поділяються на кількісні (cardinal numerals) і порядкові (ordinal numerals).
Кількісні числівники бувають прості (simple), похідні (derived) і складені (composite). Простими є кількісні числівники від 1 до 12, а також 100, 1,000 і 1,000,000:
1 — one 9 — nine
2 — two 10 — ten
З — three 11 — eleven
4 — four 12 — twelve
5 — five 100 — a (one) hundred
6 — six 1,000 — a (one) thousand
7 — seven 1,000,000 — a (one) million
8 — eight
Похідними називаються числівники, утворені за допомогою суфіксів. Це числівники від 13 до 19 і назви десятків. Кількісні числівники від 13 до 19 утворюються додаванням суфікса -teen до відповідних числівників першого десятка, які в трьох випадках (13, 15, 18) перед суфіксом -teen зазнають змін у написанні й вимові:
three [θгі:] thirteen (13)
four fourteen (14)
five [faıv] fifteen ['fif ti:n] (15)
six sixteen (16)
seven seventeen (17)
eight [eıt] eighteen ['ei'ti:n] (18)
nine nineteen (19)
Числівники від 13 до 19 мають два наголоси — на першому складі і на суфіксі: fifteen ['fif ti:n], nineteen ['nain'ti:n].
Якщо ці числівники стоять перед іменником з наголосом на першому складі, вони втрачають наголос на суфіксі: fifteen ['fifti:n] pencils, nineteen
['nainti:n] pages.
У позиції після наголошеного односкладового слова або наголошеного складу числівники від 13 до 19 втрачають наголос на першому складі: part fifteen [fif 'ti:n], report nineteen [nain 'ti:n].
Назви десятків утворюються додаванням суфікса -ty до відповідних числівників першого десятка, при цьому деякі з них зазнають змін у вимові і написанні:
two [tu:] twenty ['twenti] (20)
three [θгі:] thirty (30)
four forty (40)
five[faıv] fifty ['fiftı] (50)
six sixty (60)
seven seventy (70)
eight eighty (80)
nine ninety (90)
Наголос у числівниках, що позначають десятки, падає на перший склад: twenty ['twentı], forty, eighty ['eıtı].
Числівник one перед словами hundred, thousand, million часто
замінюється неозначеним артиклем:
1,694 — а (або one) thousand six hundred and ninety-four. Числівники
hundred, thousand, million у множині не мають закінчення -s, якщо перед
ними стоїть інший числівник:
564 — five hundred and sixty-four
8,000 — eight thousand
2,000,025 — two million and twenty-five
Але якщо ці числівники вживаються як іменники, тобто коли перед ними нема іншого числівника, вони приймають у множині закінчення -s. У цьому разі після них стоїть іменник з прийменником of: hundreds of students сотні студентів; thousands of workers тисячі робітників.
Порядкові числівники, крім перших трьох, утворюються з відповідних кількісних числівників додаванням суфікса -th:
four — fourth
fifteen — fifteenth
При цьому в числівниках five і twelve -ve змінюється на f:
five — fifth
twelve — twelfth
До числівника eight, як і до інших, додається при вимові звук [θ], а на письмі — лише одна буква h:
eight — eighth
У числівнику nine перед суфіксом -th буква е опускається:
nine — ninth
У назвах десятків перед суфіксом -ty буква у змінюється на іе:
sixty — sixtieth
Кількісним числівникам від 1 до 3 відповідають такі порядкові
числівники:
one — first
two — second
three — third
У складених порядкових числівниках, як і в українській мові, форму порядкового числівника має лише останнє слово:
twenty-one — twenty-first
three hundred and sixty-four — three hundred and sixty-fourth .
Дроби. У простих дробах чисельник – кількісний числівник, знаменник – порядковий числівник: 1 /3 - а (або one) third 1 /5 - а (або one) fifth. Дроби 1 /2 та 1 /4 читаються інакше: 1 /2 - а (one) half, 1 /4 -a (one) quarter. Коли чисельник більший від одиниці, то знаменник має закінчення -s 2 /3 - two thirds 4 /5 - four fifths. У мішаних дробах після цілого числа вимовляється and : 7 3 /6 – seven and three sixths 2 1 /2 two and a (one) half. Іменник, що стоїть після простого дробу, вживається в однині з прийменником of : 2 /3 kilometre – two thirds of a kilometre 1 /2 hour – a half of an hour. Після мішаних дробів іменник вживається в множині: 5 3 /4 metres – five and tree fourths metres.У десяткових дробах між цілим числом і дробом ставиться крапка . – point. Кожна цифра в десяткових дробах читається окремо, нуль як nought : 0.75 – nought point seven five (або просто point seven five) 21.43 – two one point four three. Відсотки позначаються 5%, 1 /2%, а читаються five per cent, one and a half per cent.
Практичні завдання
Вправа 1. Прочитайте числівники спочатку як кількісні, а потім як порядкові:
2; 5; 13; 15; 21; 33; 57; 146; 794; 7,867; 49,378; 138,509; 6,605,901.
Вправа 2. Прочитайте та запишить роки: 1300, 1507, 1678, 1800, 1423, 1812, 1941, 1898, 2000, 2002, 2115.
Вправа 3. Прочитайте та запишить дроби: 1 /2, 1 /4, 1 /7, 2 /5, 7 /9, 6 /8, 0.25; 0.41; 2.38; 5.76; 37.59; 248.92.
Вправа 4. Напишить дні народження всіх членів вашої родини.
Вправа 5. Перекладіть англійською мовою кількісні числівники:
3, 13, 30, 4, 14, 40, 5, 15, 50, 8, 18, 80, 12, 100, 226, 705, 1000, 4568, 6008, 75137, 425 712, 1 306 527, 2 032 678.
Вправа 6. Перекладіть англійською мовою й запишіть дати:
12 січня 1946 р. 23 березня 1949 р.
31 березня 1950 р. 25 травня 1900 р.
22 вересня 1948 р. 20 серпня 1950 р.
21 грудня 1946 р. 11 жовтня 1951 р.
Вправа 7. Перекладіть й запишіть англійською мовою порядкові числівники:
five, sixth, eleven, sixteen, million, forty-five, thousand, seventeenth, three, twenty-one, thirty, seventy-two, hundred, 3 million, tenth, fifth, eighth.