Тема: «Значення світла і тепла для кімнатних рослин»
Фізичний розвиток: покращувати моторні навички, учити малят передавати враження від природи рухами та жестами.
Соціально-моральний розвиток: підтримувати свідоме ставлення до природи, формувати вміння помічати зміни у стані живої природи, пов’язані з нестачею тепла і світла.
Емоційно-ціннісний розвиток: викликати позитивний емоційний відгук на слухання віршованих художніх творів.
Пізнавальний розвиток: уточнити знання дітей про Сонце, як космічний об’єкт, про залежність від його стану природи Землі, заріпити вміння орієнтуватися в часі, спираючись на спостереження за Сонцем, розвивати увагу.
Мовленнєвий розвиток: удосконалювати вміння малюків давати відповіді на запитання дорослого, передавати враження від природи, зокрема від Сонця, розвивати розповідне мовлення.
Художньо-естетичний розвиток: знайомити дітей з літературними та музичними тематичними творами, сприяти розвитку цікавості до їх образного змісту.
Креативний розвиток: розвивати творчу уяву і фантазію, уміння передавати свої враження про природу довкілля в малюнку.
Матеріал: лялька лікар Айболить, кімнатні рослини, вода, відро, лійки, палички для рихлення.
Попередня робота: поставити у темне місце на 4-5 днів горщик із кімнатним виноградом.
Хід роботи:
Вихователь: Діти, погляньте, що я знайшла.
Листочок чарівний до вас принесла.
Листок не простий, бо на ньому загадка,
Міркуйте скоріше, потрібна відгадка.
(Вихователь загадує загадку)
Виростаємо на віконці
Зацвітаємо на сонці.
Від водиці зеленіємо
І про дружбу з вами мріємо.
Діти: Це – кімнатні рослини.
Вихователь пропонує дітям підійти до куточка природи і читає вірш Н. Григор’євої «Кімнатні квіти».
Кімнатні квіти я люблю:
То пещу їх, то поливаю,
То з ними тихо говорю,
То пісню їм на сон співаю.
Вони всміхаються мені,
Вони живі – не мертві, ні…
Вихователь: - Діти, а чи згодні ви з дукою про те, що квіти живі? Доведіть це.
Діти: Квіти живі. Вони дихають, ростуть, живляться, розмножуються.
(Дзвонить телефон, вихователь відповідає.)
Вихователь: Це нам телефонує лікар Айболить. За кілька хвилин він завітає до нашої групи. Айболить ходить по групах і дивиться, які є рослини є в групах і дивиться, як діти доглядають за ними, як рослини себе почувають.
Чути стук у двері, до групи заходить Айболить.
Айболить: Добрий день! Чи є у вашій групі зелені друзі – рослини?
Діти: Так, є.
Айболить: То, будь ласка покажіть та назвіть їх.
Діти: Аспарагус, фіалка, фікус, папороть, бегонія, кактус, монстера, орхідея.
Айболить: Рослини у вас гарні, зелені, веселі, а які умови потрібні для росту рослин?
Цукерки, горіхи,
Фанта чи кола?
А може, солодощі
Обов’язково?
Діти: Світло, грунт, тепло, вода, гарний догляд.
Робота в зошитах. Завдання 1
Вихователь пропонує дітям розглянути малюнки і стрілочками показати, що потрібно для росту рослин.
Айболить: Щоб рослини гарні були,
Треба турботливо їх доглядати,
Рихлити землю та поливати.
Листячко збрискувати, мити,
А ви знаєте, як це потрібно робити? (Відповіді дітей.)
Айболить: Чи висаджували ви рослини? Які рослини виростили? (Відповіді дітей.) Пригадайте порядок висаджування або пересаджування рослин.
Діти: Спочатку треба підібрати горщик для рослин. Потім у горщик покласти камінці.
Вихователь: Для чого потрібні камінці у горщику? (Відповіді дітей.) Яка земля потрібна рослинам?
Діти: Кожній рослині потрібна спеціальна суміш, яку насипають у горщик, а потім у цю землю саджають рослину або насіння рослин. Поливають водою.
Робота в зошитах. Завдання 2
Вихователь пропонує дітям розглянути малюнки та цифрами 1,2,3,4 позначити порядок висаджування рослин.
Вихователь читає вірш.
Добре, добре працювали,
Але втоми все ж зазнали.
І щоб трішки відпочити,
Психогімнастику будем робити.
Я квітка. Я дуже маленька.
Я вільно росту.
Я вранці прокидаюся після чудового сну.
Розтулюю свої пелюстки,
Повертаюсь до сонечка,
Вмиваюсь росою.
Мої пелюстки бавляться з вітерцем,
Довкола мене линуть приємні пахощі.
Вихователь: А чи замислювалися ви, чому кімнатні рослини розміщують на підвіконниках, ближче до вікна?
Діти: Кімнатним рослинам для зростання потрібне світло.
Вихователь пропонує порівняти той кімнатний виноград, що стояв у темному куточку, з тим, що стояв у групі на підвіконні.
Вихователь: Чи відрізняється зовнішній вигляд рослин? Чим?
Діти: У рослини, що стояла у темному куточку, листя світло-зеленого кольору, а у рослини, яка стояла груповій кімнаті листя свіже, зелене.
Вихователь: Поясніть, чому це так.
Діти: Нестача світла призводить до того, що листки стають блідими, пагони скручуються, висихають.
Якщо світла вистачає, рослини мають яскраве забарвлення.
Вихователь: А чи всім рослинам потрібна однакова кількість світла?
Діти: НІ, є рослини, які полюбляють світло, а є ті, які полюбляють тінь..
Вихователь пропоную розділити рослини на тіньолюбні і світлолюбні.
Тіньолюбні: алое, традесканція, фікус, плющ.
Світлолюбні: Примула, герань, лілія, аспарагус, бальзамін.
Вихователь: Послухайте, яку пісню подарували вам квіти за те, що ви гарно за ними доглядаєте.
(Звучить «Пісня квітів» у магнітофонному запису.)
Пісня квітів
Виростаємо на віконці, зацвітаємо на сонці.
Від водиці зеленієм, нашим діточкам радієм.
Ви нас, діти, доглядайте і водою поливайте.
Щоб могли ми воду пити, треба землю підпушити.
Любі діти, час не гайте! Наше листя протирайте.
Для нас, квітів, найщиріші друзі – діти!
Айболить хвалить дітей за турботливе ставлення до рослин, пропонує на згадку намалювати свою улюблену рослину.
Робота в зошитах. Завдання 3
Діти малюють свою улюблену кімнатну рослину.
На закінчення заняття вихователь пропонує дітям зробити розважальну, рухливу вправу
Рухлива вправа «Сонечко»
Сонце з ранку виглядає,
Сонце сонно позіхає:
Чому в ці осінні дні
Спати хочеться мені?
Сонце вийшло і пішло,
Небосхилом побрело,
Туди – сюди роздивлялось –
Скрізь на хмари натикалось.
Хмари бігли, хмари мчали,
Наше сонце затуляли,
Все пливуть, пливуть, пливуть –
Нескінченна хмарок путь.
Де ж ти, сонечко осіннє?
Всі малята наші нині
І сумують, і скучають,
І на тебе так чекають!