Тема. Запилення. Самозапилення. Типи запилення
Мета. Розширити знання про квітку як орган розмноження, сформувати поняття про запилення, ознайомити учнів з різними способами запилення у квіткових рослин та їх пристосуванням до різних способів запилення; розкрити значення запилення в житті рослин; продовжити формування вмінь і навичок роботи з підручником, знаходити відповіді на поставлені запитання, порівнювати, робити висновки; виховувати комунікативні здібності, бережливе ставлення до природи, почуття прекрасного.
Обладнання. Підручник, ноут, таблиці
Хід уроку
І. Організація уроку
Позитивне налаштування на урок
«Квітка»
Вправа – етюд із рухами «Квітка» (під час виконання етюду на обличчі посмішка, м’язи розслаблені)
Теплий сонячний промінь упав на землю й зігрів насіннячко, що лежало в ній (сісти навпочіпки, голову й руки опустити). Із насіннячка проклюнувся паросток, а з нього виросла чудова квітка (голову підняти, розправити тулуб, руки підняти). Радіє квітка на сонці, тягнеться до тепла і світла кожною своєю пелюсткою, повертає голівку за сонцем.
Я бажаю вам позитивних емоцій, як у квітки від тепла і сонця.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вправа “Мозковий штурм”
- Що називають суцвіттям?
- на які групи поділяються суцвіття за характером галуження головної осі й розташуванням квіток?
- які суцвіття належать до простих, а які до - складних?
- яке значення суцвіть у житті рослин?
Виконати завдання за посиланням
https://wordwall.net/resource/45748733/%d1%81%d1%83%d1%86%d0%b2%d1%96%d1%82%d1%82%d1%8f
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяьності учнів.
Перегляд відеоролика “Як розпускаються квіти” за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=QbFVrDd8ePU&t=30s
Обговорення:
Мабуть, це має певне значення в природі.Адже природа мудра, в природі немає нічого зайвого.
- Як ви думаєте для кого або для чого ця краса? (Комах, для запилення).
Отже , тема нашого уроку: Запилення. Самозапилення. Типи запилення
ІV. Вивчення нового матеріалу
Статеве розмноження покритонасінних рослин пов'язано із квіткою. Її найважливіші частини — тичинки і маточки. В них відбуваються складні процеси статевого розмноження — запилення і запліднення.
Запилення — процес, під час якого пилок із пиляків тичинок рослини переноситься на приймочку маточки.
Існують два способи запилення: перехресне і самозапилення.
При самозапиленні відбувається переніс пилку з тичинок квітки на приймочку маточки тієї ж квітки.
Таким чином запилюються овес, пшениця, ячмінь, квасоля, горох, бавовник.
Самозапилення найчастіше відбувається до розпускання квітки (у бутоні). Є рослини, у яких квіти взагалі не розпускаються.
При перехресному запиленні пилок із тичинок однієї квітки переноситься на приймочку маточки іншої квітки. Перехресне запилення може відбуватися між різними квітками однієї рослини або різних рослин. Перехресне запилення відбувається за допомогою вітру, комах, води, птахів.
Заповнення таблиці “Ознаки вітрозапильних та комахозапильних рослин” ( самсотійна робота з підручником с. 132,133
Ознаки вітрозапильних рослин |
Ознаки комахозапильних рослин |
- Вітром запилюються тополя, вільха, дуб, береза, ліщина, жито, кукурудза, подорожник, кропива та інші рослини. Вітрозапильні рослини частіше ростуть великими скупченнями, наприклад, зарості ліщини, березові гаї, діброви. Більшість дерев, квітки яких запилює вітер, цвітуть навесні, до розпускання листя. - Квітки не мають яскраво забарвленої оцвітини і запаху. - Квітки дрібні, з невеликою оцвітиною або голі, зібрані в суцвіття. - Пиляки на довгих звисаючих нитках - Пилок сухий, гладенький, дрібний і легкий, добре розлітається. -Приймочки маточок широкі або довгі, далеко висунуті з квіток. -Часто на них розташовані волоски, які вловлюють пилкові зерна.
|
Запилення за допомогою комах є найпоширенішим у природі способом запилення. Комахи, які харчуються рослинним нектаром і пилком, облітаючи багато рослин, щоб забезпечити себе їжею, одночасно переносять на своєму тілі пилок від однієї квітки до іншої. - Квітки зазвичай великі з яскраво забарвленою оцвітиною. -Пилок великий, липкий, з горбкуватою поверхнею, що сприяє прикріпленню його до тіла комах. -На дні віночка в багатьох квіток утворюються нектарники, в яких виробляється запашний солодкий сік — нектар. -Комахозапильними рослинами є яблуня, груша, лимон, апельсин, слива, абрикос, акація, липа, огірок, айстри, соняшник, суниця та інші рослини. |
V. Закрпілення вивченого матеріалу.
1.Перегляд та обговорення відеоролика за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=6ux3qRHLBqY&t=1s
2.Знайти і виправити біологічні помилки в реченнях з учнівських творів.
1. Поодинока квітка кульбаби безтурботно тремтить на вітрі. (У кульбаби суцвіття кошик.)
2. Там у полі береза стояла, і її бджоли запилювали. (Береза запилюється вітром.)
3. Дзвіночки мої, квіточки, навесні разом з конвалією цвіли в полі за річкою. (Дзвіночки цвітуть улітку, конвалії — у травні, крім того, ростуть у лісі.)
4. На нашій грядці розцвів горошок солодкий. Бджілки налетять — будемо на врожай чекати. (Горох — рослина, що самозапилюється.)
5. Знають усі, і старий, і малий, що плід картоплі смачний, зелений і круглий такий. (Плід картоплі — ягода — отруйний. У їжу вживають видозмінені пагони — бульби.)
VІ. Підсумок
Рефлексія
«Рюкзак»
Наповніть символічні рюкзаки враженнями за урок, побажаннями.
Я навчив (-ла)ся…
Я запам‘ятав (-ла) …
Мені дуже сподобалось
Я хочу подякувати…
VІ. Д/з. Опрацювати параграф 35, скласти сенкан “Запилення”, підготувати коротке повідомлення про життя С.Г. Навашина