УРОК
Тема. Засоби виразності об,ємної пластики:
статика, динаміка. Композиція «Веселі тварини»
Мета: Розширити знання про статику та динаміку в образотворчому мистецтві, ознайомити з анімалістичним жанром у скульптурі
Вчити передавати форми у русі, у стані спокою визначити характер руху людей та тварин, використовувати пластичні можливості матеріалу
Виховувати любов до тварин, розвивати цікавість до творів анімалістичного жанру; активізувати творчу діяльність учнів у створені пластилінового мультфільму
Обладнання: слайд-шоу «Види й жанри скульптури», уривок із мультфільму «Пластилінова ворона», глиняні іграшки, глина (або пластилін), картон, стеки, дидактичний матеріал для індивідуальної роботи учнів
Тип уроку: засвоєння й закріплення нового матеріалу
Методи: бесіда, розповідь, метод емоційного впливу, порівняння
Терміни: скульптура, статика, динаміка, рельєф, дрібна пластика, художник-мультипликатор
Структура уроку
І. Організаційний момент 1хв
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності 4хв
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу 11хв
ІV. Практична робота 23хв
V. Рефлексія 5хв
VІ. Домашнє завдання 1хв
Хід уроку
І. Організаційний момент
Клас об’єднується у чотири групи
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Слово вчителя
Усі дорослі й діти люблять іграшки. Давайте прямо зараз на кілька хвилин заглянемо в іграшковий магазин.
Питання учням.
Скажіть, які ваші найулюбленіші іграшки у вигляді тварин чи птахів?
Відповіді (коники,баранці, голуби, свистульки)
Слово вчителя.
Сьогодні коники, баранці, голуби будуть нашими головними героями уроку. Ми навчимося робити фігурки тварин в об,ємі зі знайомого матеріалу - пластиліну та глини й створимо невеликий іграшковий магазин.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Слово вчителя
Чи знаєте ви, що з пластиліном працюють професійні художники-мультиплікатори та створюють мультфільми. Давайте подивимось один із перших пластилінових мультфільмів, який називається «Пластилінова ворона».
Перегляд уривку із мультфільму.
Питання до обговорення:
- Ми побачили об,ємні фігурні. Скажіть, про який вид мистецтва ми будемо говорити (про скульптуру).
- Які матеріали використовують скульптори в роботі?
(камінь, дерево, кістки, метал, крига, глина, солоне тісто)
- Чим же скульптура відрізняється від інших видів мистецтва.
Якою мовою вона розмовляє?
(Також як і архітектура може організувати простір, тому скульптура пов’язана з архітектурою)
Слово вчителя
Скульптура – це тривимірний твір мистецтва: об,ємний а не плаский, як картина. Якщо картина завжди висить на стіні, то скульптуру можна поставити на відкритому просторі, щоб глядачі могли обійти її з усіх боків і розглянути під різними кутами. До скульптури можна доторкнутися, відчути її форму.
Слайд-шоу з елементами бесіди. (Див. додаток 1)
Розповідь вчителя.
Круглу скульптуру можна побачити з усіх боків, обійти навколо.
Дуже часто ми можемо побачити пам’ятники відомим людям статуї впливових городян. Такі зображення називають монументальною скульптурою, і зазвичай вони бувають дуже великих розмірів. Для монументальної скульптури використовують каміння, бетон і бронзу, тому що ці матеріали зберігаються століттями. Монументальна скульптура завжди пов’язана з простором в якому знаходиться. Вона є частиною міських вулиць і майданів.
Питання учням.
- Згадайте, які пам’ятники знаходяться у нашому селищі?
Станкова скульптура встановлюється зазвичай у закритих приміщеннях. Найчастіше це портрети людей із зображенням тварин. У ній ретельно проробляють дрібні елементи та деталі. Виконують станкову скульптуру найчастіше з мармуру і бронзи. Зображення не дуже велике за розмірами, називають статуями.
Іноді скульптурою прикрашають парки, сквери, сади, тоді її називають садова-паркова.
Часто скульптуру використовують для прикрашання. І називають таку скульптуру декоративною або дрібною пластикою.
У рельєфі, на відміну від круглої скульптури, об’єм вирізаний на пласкій поверхні, звернені до глядача й оброблені тільки з одного боку. Якщо рельєф виступає над плоскістю менше, ніж наполовину його називають барельєфом, якщо більше – горельєфом. Якщо зображення врізане не виступає над поверхнею, то його називають контррельєфом. (Див. додаток 2)
Запитання до класу
- Як називається жанр, що зображує тварин?
(Анімалістичний)
Слово вчителя
Видатним скульптором, який присвятив все своє життя зображенню тварин був Василь Олексійович Ватагін. (Див. додаток 3)
Давайте подивимось його скульптури: балансуючий ведмідь, рель’єф, мавпи, тигр, налякана кішка, поні, тапір.
Питання до обговорення
- Чим відрізняються ці скульптури між собою?
(скульптури самі по собі нерухомі, але зображують рух).
Висновок: терміни «статика», (нерухомість) й «динаміка» (рух) вивчаються фізикою, однак, вони використовуються і в мистецтві: і статика, і динаміка беруть участь у створенні образу.
IV. Практична робота
Вправа 1.
Вибрати картки із запропонованими термінами, які мають відношення до скульптури та скласти «асоціативний кущ».
Вправа 2.
Перетворити статичні фігури людей на тварин, які вироблені з глини, у динамічні.
Вправа 3. Виконати декоративну композицію.
Етапи виконання роботи.
Під час роботи вчитель проводить індивідуальний інструктаж.
V. Рефлексія.
Опитування учнів:
- Які властивості круглої скульптури та рельєфу?
- Що таке статика?
- Що таке динаміка?
- Який етап уроку найбільше запам’ятався?
Виставка робіт.
Кожна група описує свої іграшки (фігурки тварин) під назвою «Іграшковий магазин», використовуючи терміни, що прозвучали на уроці.
Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання.
Зробити ескіз орнаменту для оздоблення іграшок.
ДОДАТОК 1
ДОДАТОК 2
ДОДАТОК 3
\
ДОДАТОК 4
УЧНІВСЬКІ РОБОТИ