ЗАСТОСУВАННЯ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ ЯК “ОЦІНЮВАННЯ ДЛЯ НАВЧАННЯ” ПІД ЧАС УРОКІВ ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ У 5-х, 6-х КЛ.
Сучасна шкільна освіта в Новій українській школі (НУШ) ставить перед собою завдання забезпечити учням знання, уміння та навички, які вони можуть свідомо використовувати у конкретних навчальних і життєвих ситуаціях. Тому перехід до системи оцінювання, яка стимулює навчання та оцінює компетентності і прогрес учнів, стає важливим аспектом реформи.
У законодавстві України, зокрема в Законі “Про повну загальну середню освіту”, визначено загальні підходи до оцінювання результатів навчання учнів, такі як формувальне, поточне, підсумкове (тематичне, семестрове, річне) оцінювання, державна підсумкова атестація та зовнішнє незалежне оцінювання.
Оцінювання в цьому контексті стає важливим інструментом, який спрямований на підвищення рівня самостійності та активності учнів.
З урахуванням формувального оцінювання в Україні було здійснено нормативне регулювання цього виду оцінювання на рівні методичних рекомендацій та законодавчих актів.
У сучасній українській педагогічній теорії, оцінювання розглядається як невід’ємна частина освітнього процесу, поряд із визначенням цілей, змісту, методів навчання та взаємодією між педагогами та учнями в процесі навчання.
У рекомендаціях Міністерства освіти і науки України щодо контролю та оцінювання досягнень учнів загальноосвітніх навчальних закладів, було визначено: “Перевірка та оцінювання передбачає систематичне та об’єктивне визначення рівня навчальних досягнень учнів відповідно до програмних вимог”.
Однак у Концепції Нової української школи, в рамках реформування загальної середньої освіти, визначено актуальні зміни в змісті контролю та оцінювання досягнень учнів:
зміна підходів до оцінювання результатів навчання;
оцінювання використовується для аналізу індивідуального прогресу та планування індивідуального темпу навчання, а не для ранжування учнів;
оцінки розглядатимуться як рекомендація для подальших дій, а не як остаточний вирок.
Починаючи з навчального року 2022/2023, розпочинається поетапне впровадження Державного стандарту базової середньої освіти, що призводить до переходу учнів загальноосвітніх навчальних закладів на нову модель навчання. Ця модель включає в себе інноваційну систему оцінювання навчальних досягнень учнів. У Методичних рекомендаціях, які стосуються оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які отримують освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти, передбачено, що основними видами оцінювання результатів навчання, які проводить навчальний заклад, є формувальне, поточне та підсумкове оцінювання: тематичне, семестрове та річне оцінювання.
Важливо зазначити, що формувальне оцінювання спрямоване на систематичний та неперервний процес спостереження за навчанням учнів із метою визначення прогресу у навчальному процесі в певний момент. На відміну від поточного та підсумкового оцінювання, які використовуються для оцінки рівнів опанування навчального матеріалу на конкретному етапі та для коригування методик навчання, формувальне оцінювання спрямоване на визначення динаміки розвитку окремого учня або всього класу, а також на адаптацію навчального процесу до їхніх потреб.
Формувальне оцінювання є взаємодійним процесом оцінки прогресу учнів, що дає можливість учителю визначати потреби учнів і належним чином пристосовувати навчальний процес. На відміну від традиційного оцінювання, де результати тестів і контрольних робіт є основними джерелами інформації про рівень навчальних досягнень учнів, формувальне оцінювання відбувається в контексті реального процесу навчання. Опираючись на аналіз впровадження формувального оцінювання в початковій школі, проведений О. Онопрієнко, можна виділити провідні ідеї, які слід застосовувати і на рівні базової школи, зокрема при формувальному оцінюванні учнів під час уроків природничого циклу у 5-х та 6-х класів.
Один із ключових моментів полягає у стимулюванні учнів до досягнення високих результатів у навчанні. Вчитель повинен встановити чіткі критерії на основі очікуваних результатів, визначених у стандарті освіти, та розробити освітній маршрут, виходячи з поточних знань і вмінь учнів.
Слід зазначити, що формувальне оцінювання передбачає створення позитивного навчального середовища, в якому учні мають можливість досягти успіхів та відчути емоційне задоволення від навчання.
При здійсненні формувального оцінювання -рекомендується дотримуватися певної послідовності дій:
формулювання навчальних цілей, які є об’єктивними та зрозумілими для учнів;
забезпечення ефективного зворотного зв’язку з учнями. Зосередження на позитивних змінах у їхньому навчанні. Зворотний зв’язок повинен бути чітким, зрозумілим і надаватися вчасно, важливо створити атмосферу доборзичливості та взаємоповаги;
залучення учнів до активної участі у процесі навчання, використання різноманітних методів і форм для стимулювання активності учнів під час засвоєння навчвльного матеріалу;
забезпечення можливості та навичок учнів для аналізу своєї власної діяльності (рефлексія). Під час навчання важливо спонукати учнів аналізувати свої власні дії та дії своїх однокласників, визначати проблеми і шляхи їх вирішення, взаємооцінювання також може бути використано;
корегування підходів до навчання спільно з учнями на основі результатів оцінювання. Звертання уваги на алгоритм виконання завдань, узгодження зразка з виконанням завдання та постановка орієнтувальних запитань.
Для успішної організації формувального оцінювання педагог повинен мати в своєму арсеналі відповідний набір методик та інструментів для виконання кожного етапу даного алгоритму.
Графічні (завдання на послідовність, схеми, списки пріоритетів, таблиці).
Наочні (запитання для обговорення, спостереження учнів).
Текстові (відео, фото).
Консультації ( форми запитання).
В основі формувального оцінювання лежить рефлексія.
Що зрозумів, чому навчився на уроці?
Що було цікаво, складно, вдалося?
Мені ще потрібно повчитися…
За що можна похвалити себе, однокласників, учителя?
Навіщо нам потрібен був цей урок?
Що найбільше вразило?
Що ви вважаєте потрібним для запам’ятовування?
Над чим ще треба попрацювати?
Техніки формувального оцінювання:
Індекс ─ карти для узагальнення або запитань.
Коучер періодично роздає учням картки із завданнями, зображеннями з обох боків (почергово повертаючи певним боком): 1) Назвіть основні ідеї вивченого матеріалу, узагальніть їх.
2) Визначте, що з вивченого ви недостатньо зрозуміли. Сформулюйте свої запитання.
Техніка “Сигнали рукою”
Фасилітатор просить учнів показати сигнали, що позначають розуміння або нерозуміння матеріалу (у ході пояснення понять, принципів, процесу). Попередньо потрібно домовитися про використання таких сигналів:
- Я розумію і можу пояснити
- Я все ще не розумію
- Я не зовсім упевнений.
За результатами отриманих відповідей учитель приймає рішення про повторне вивчення, закріплення теми або продовження вивчення тем за програмою.
Техніка “Світлофор”
У кожного здобувача знань є карти трьох кольорів світлофора. Учитель просить учнів показувати карткою відповідного зеленого кольору розуміння, жовтим − неповного розуміння, червоним − нерозуміння матеріалу. Після сигналу учитель з’ясовує, що зрозуміли? Що не зрозуміли?
Формувальне оцінювання підтримує впевненість здобувачів освіти у тому, що кожен із них ─ успішний та особливий, здатний покращити свої результати.
НА ДУМКУ НАТАЛІЇ МОРЗЕ “ЯКЩО УЯВИТИ УЧНІВ В ОБРАЗІ РОСЛИН, ТО ЗОВНІШНЯ (ПІДСУМКОВА) ОЦІНКА, ПРИЙНЯТНА ДЛЯ ТРАДИЦІЙНОГО НАВЧАННЯ, − ЦЕ ПРОЦЕС ПРОСТОГО ВИМІРЮВАННЯ ЇХ ЗРОСТУ. РЕЗУЛЬТАТИ ВИМІРЮВАНЬ БУДУТЬ ЦІКАВИМИ ДЛЯ ПОРІВНЯННЯ ТА АНАЛІЗУ, АЛЕ ВОНИ САМІ ПО СОБІ НЕ ВПЛИВАЮТЬ НА РІСТ РОСЛИН. ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ, НАВПАКИ, СХОЖЕ НА ПІДЖИВЛЕННЯ ТА ПОЛИВ РОСЛИН. Тим самим безпосередньо впливає на їх ріст.”
Висновки. Застосування формувального оцінювання як “оцінювання для навчання” під час уроків природничого циклу у 5-х і 6-х класах має важливе значення для покращення якості навчання та забезпечення ефективного розвитку учнів.
Формувальне оцінювання передбачає постійне залучення учнів до процесу навчання, допомагає учням розуміти свій навчальний процес, виявляти стратегії навчання та вдосконалювати їх, створює можливість отримувати зворотний зв’язок від учителя щодо своїх досягнень, дозволяє вчителям виявляти індивідуальні потреби та можливості кожного учня, надає учням можливість оцінити свої власні знання і навички.
1