Застосування інноваційних ігрових форм роботи на уроках української літератури

Про матеріал
На сучасному етапі розвитку освітнього простору широкого впровадження набула концепція Нової української школи. На основі концепції зростає значення інноваційних технологій, які сприяють розвитку ключовихкомпетентностей та удосконалюють освітній процес в цілому. Педагоги дедалі частіше звертаються до використання інновацій на уроках, які сприяють підвищенню мотивації та активності учнів у засвоєнні навчального матеріалу, зокрема на уроках української літератури.
Перегляд файлу

Іващенко Ніна Миколаївна,

учитель української мови та літератури (ІІ категорії)

Великовисторопського закладу загальної

середньої освіти І-ІІ ступенів

Лебединської міської ради

Сумського району Сумської області

 

ЗАСТОСУВАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ІГРОВИХ ФОРМ РОБОТИ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

Постановка проблеми.На сучасному етапі розвитку освітнього простору широкого впровадження набула концепція Нової української школи. На основі концепції зростає значення інноваційних технологій, які сприяють розвитку ключових компетентностей та удосконалюють освітній процес в цілому. Педагоги дедалі частіше звертаються до використання інновацій на уроках, які сприяють підвищенню мотивації та активності учнів у засвоєнні навчального матеріалу, зокрема на уроках української літератури.

Аналіз останніх публікацій. Науковий досвід використанняінноваційних технологій репрезентують наукові дослідження А. Піхоти, Л. Пироженко, О. Пометун, Г. Самохіної, М. Скрипник, Н. Суворової, Т. Симоненко, Н. Пентилюк, А. Ярошенко та ін. Дослідники акцентують увагу на теоретичних основах застосування інноваційних технологій в освітньому просторі, пропонують визначення змісту інноваційних методів, зауважують на різних класифікаційних підходах та окреслюють позитивні та негативні аспекти результативності впровадження інновацій у навчальний процес та ін.

Мета статті – проаналізувати особливості застосування інноваційних ігрових форм роботи на уроках української літератури.

Виклад основного змісту статті та його основні результати.Інноваційні технології в освіті визначають, як технології навчання, виховання, наукових досліджень та управління, що засновані на використанні обчислювальної й інформаційної техніки і спеціального програмного, інформаційного та методичного забезпечення [2]. У навчальному процесі загальноосвітньої школи інноваційні технології покликані реалізувати партнерські стосунки між педагогом та учнем, учнів між собою, результатом яких є досягнення триєдиної мети та завдань уроку.

За визначенням О. Пометун, сучасний урок має бути пізнавальним, цікавим, доступним та інноваційним. Адже в тому, щоб дарувати учням водночас знання та задоволення, і полягає завдання кожного вчителя [4, с. 67]. У цьому значенні педагог має розвивати в учнів творчість і креативну діяльність, бути новатором, ідейником, мотиватором та творцем. Кожен урок вирізняється змістовністю, насиченістю, доступністю, майстерністю у використанні різних форм та методів навчальної діяльності. Інновації слугують модератором поєднання різних форм і методів роботи, створюють проблемні ситуації, продукують використання різних ігрових форм та ін.

У концепції Нової української школи чітко визначено, що освітній простір покликаний розвивати самостійну та готову до креативного росту особистість, учня з неординарним мисленням та активною життєвою позицією. Відповідно до цього учитель української мови та літератури прагне урізноманітнити навчальний матеріал, використовуючи у роботі інноваційні технології, зокрема ігрові форми діяльності та ін.

У ході опрацювання нового матеріалу з української літератури доцільно створювати проблемні ситуації, опрацьовувати декілька точок зору, запропоновувати до аналізу ґрунтовний теоретичний матеріал та ін. Вивчення біографічних даних митців українського слова доречно подавати у вигляді створення міні-проектів. Учні активно долучаються до роботи: складають і подають теоретичний матеріал до теми, ілюстрації до творів письменника, декламують особисті поетичні твори, підбирають приказки або влучні вислови, спогади, що відображають основні етапи життєвого та творчого шляху митця. У такий спосіб відбувається не лише креативний підхід до подачі біографічного матеріалу, але й створюється ситуація успіху, за якої реалізується особистість кожного учня.

Вивчення нового матеріалу на уроці української літератури цікаво реалізувати за допомогою інноваційної ігрової форми – «Кроссенс». Зазначена інноваційна технологія передбачає аналіз асоціацій, пов’язаних із темою уроку. До уваги учнів пропонується дев’ять зображень, що окреслюють ідейний зміст нової теми, об’єднані єдиним змістом та завданнями навчального матеріалу. Учням необхідно пояснити асоціації, які виникають у ході аналізу зображень, та відтворити ключові слова теоретичного матеріалу уроку української літератури.

Із метою перевірки засвоєння нового матеріалу застосовують інноваційну ігрову форму – «Літературний бій». Учням 6-х класів до вподоби поділ на команди із визначенням капітанів з участю у своєрідному командному двобої. Команди ставлять одна одній запитання, уміло дають відповіді за змістом літературного твору. Виграє та команда, яка краще знає зміст твору, відповідає на більшість запитань, пропонує цікавіші запитання суперникам та ін.[1].

Перевірку домашнього завдання, підсумковий контроль знань організовують у вигляді літературних диктантів, бліц-турнірів, клоуз-тестів, літературних ігор та ін. Запропоновані інноваційні ігрові форми роботи на уроках української літератури допомагають створити атмосферу пізнання, самостійність у формулюванні думок, «оживити» урок, розвивають мотивацію до навчальної діяльності, прагнення до самодисципліни й ініціативності та ін.

Поєднання традиційних та інноваційних засобів навчання на уроці української літератури дає додаткову можливість вчителю підвищувати власну продуктивність праці, самостійну складову роботи учнів, стимулює процес мислення, роблячи при цьому навчання цікавим, насиченим, яскравим та різноманітним. Звертаємо увагу на те, що включення у зміст уроку електронних тестів і діагностичних комплексів дозволяє педагогу за короткий термін часу одержати об’єктивну оцінку рівня засвоєння навчального матеріалу усіма учнями, проаналізувати, встановити проблеми та своєчасно скоригувати процес їх усунення. Це забезпечує можливість вибору рівня складності завдань для конкретно визначеного учня [1].

Заслуговують на увагу інноваційні ігрові форми, як: «Мозковий штурм», «Літературна дискусія», «Займи позицію», «Мікрофон», «Прес», «Снігова куля» та ін. Відома інноваційна ігрова форма «Мозковий штурм» спрямована на заохочення творчої активності, для вирішення конкретних проблем або пошуку відповіді на певне питання з літературних джерел.

Не менш важливого значення набуває інноваційна ігрова технологія – «Літературна дискусія», що дає можливість виявити різні позиції учнів з певної проблеми або суперечливого питання. Вона може виступати як форма засвоєння знань, закріплення їх, вироблення вмінь та навичок, розвитку психічних функцій, творчих здібностей і особистісних якостей учнів, а також стимулювання і мотивації навчальної діяльності. Обговорення в ході літературної дискусії конкретного проблемного питання навчить учнів слухати свого співрозмовника та наводити переконливі аргументи.

Привертає увагу інноваційна ігрова форма «Займи позицію», що допомагає провести обговорення чи дискусію зі спірного питання, надає можливість кожному учневі продемонструвати різні думки з теми, обґрунтувати свою позицію або навіть перейти на іншу в будь-який час, якщо аргументи протилежної сторони будуть переконливими.

Знайшла своє застосування у навчанні учнів на уроках української літератури інноваційна ігрова форма «Мікрофон». Запропонована форма роботи дає можливість кожному учневі сказати щось швидко, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію. Найчастіше використовують запропоновану ігрову форму на етапі закріплення знань та підбиття підсумків уроку.

Поряд із цим інноваційну ігрову форму «Прес» використовують у тих випадках, коли виникають суперечливі питання і потрібно знайти, швидко аргументувати чітко визначену позицію з окресленої проблеми. Запропонована форма роботи дає можливість формулювати й висловлювати свою думку з дискусійного питання в чіткій стислій формі.

Відмічаємо, що інноваційну ігрову форму «Снігова куля» застосовують тоді, коли необхідно, щоб учні обговорили питання спочатку в парах, потім по-четверо. Перевага окресленої ігрової форми в тому, що кожному учаснику навчального процесу випадає можливістьвести обговорення і робити свій правильний вибір[1].

Зауважуємо, що раціональне використання інноваційних технологійу освітньому просторі навчального закладу залежить від професійної компетенції педагога, його вміння запровадити зазначені інновації в систему навчання кожного учня.

Отже, впровадження на уроках української літератури інноваційних ігрових форм не лише відповідаєстратегічним пріоритетам сучасного розвитку освітнього простору, але й має конкретні результати. Серед останніх називаємо: підвищення ефективності процесу навчання;активізацію пізнавальної діяльності учнів;підвищення рівня професійної майстерності педагогів;виявлення рівня психолого-педагогічної компетенції батьків;створення єдиного інноваційного середовища та ін. [3, с.46–49].

Висновки.Удало підібрані інноваційні технології навчання забезпечують розвиток здібностей учнів, їх інтересів, умінь, навичок і потребують певного рівня пізнавальної активності. Інноваційні ігрові форми можуть стати потужним джерелом формування не лише пізнавальної активності, а й прагнення до знань, отримання задоволення результатами власної діяльності учнів, розвитку їх самостійності мислення та ін.

 

Список використаних джерел

  1. Джема О. А., Михайлюк О. А. Використання інноваційних технологій на уроках української мови та літератури як спосіб удосконалення професійної компетентності вчителя.
  2. Кадемія М. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі : Навчальний посібник / М. Кадемія, І. Шахіна ‒ Вінниця, ТОВ «Планер». 2011. 220 с.
  3. Морзе Н. Основи інформаційно-комунікаційних технологій / Н.Морзе ‒ К. : Видавнича група BHV, 2006. 298 с.
  4. ПометунО. П. Сучасний урок / Інтерактивні технології навчання: навч.-метод. пос. Київ : А.С.К., 2005.

 

 

Слухач       __________  Іващенко Н.М.           

Підпис                           ПІП                           мобільний телефон

 

Керівник _______   _   Івашина Л.П.   _кандидат наук з державного управління, доцент

                     Підпис                      ПІП                   науковий ступінь, вчене звання

 

Дата захисту __03.11.2021__      Термін навчання  27.09 – 01.10.2021

01.11 – 03.11.2021

 

 

docx
Додав(-ла)
Іващенко Ніна
Додано
11 листопада 2021
Переглядів
335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку