Застосування компетентнісно-орієнтованого підходу в курсі "Захист Вітчизни" на уроках "Основи медичних знань"

Про матеріал
Впровадження компетентнісно-орієнтованого підходу в середні загальноосвітні навчальні заклади України набуло статусу нормативної вимоги і стало одним із напрямів модернізації загальної середньої освіти. За роки незалежності України в галузі освітнього законодавства було прийнято низку законів та урядових постанов, які стали підставою для розроблення та впровадження сучасного змісту освіти. Введення нової системи оцінювання навчальних досягнень учнів вивело компетентнісно-орієнтований підхід на якісно новий щабель розвитку відповідно до європейських освітніх стандартів і зумовило переведення компетентнісної ідеї на рівень обов’язкової нормативної реалізації.
Перегляд файлу

Савицька Інна Михайлівна,

заступник директора з навчальної роботи,

вчитель предмета «Захист Вітчизни»

комунального закладу Сумської обласної ради  – Глухівський ліцей-інтернат

з посиленою військово-фізичною підготовкою

 

ЗАСТОСУВАННЯ КОМПЕТЕНТНІСНО-ОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ В КУРСІ «ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ»

НА УРОКАХ «ОСНОВИ МЕДИЧНИХ ЗНАНЬ»

«Компетентність - це більше, ніж знання, вона включає знання, формування стійких вмінь їх використовувати, а також формування ставлень до певних проблем».  Л. Гриневич

Актуальність дослідження. Впровадження компетентнісно-орієнтованого підходу в середні загальноосвітні навчальні заклади України набуло статусу нормативної вимоги і стало одним із напрямів модернізації загальної середньої освіти. За роки незалежності України в галузі освітнього законодавства було прийнято низку законів та урядових постанов, які стали підставою для розроблення та впровадження сучасного змісту освіти. Введення нової системи оцінювання навчальних досягнень учнів вивело компетентнісно-орієнтований підхід на якісно новий щабель розвитку відповідно до європейських освітніх стандартів і зумовило переведення компетентнісної ідеї на рівень обов’язкової нормативної реалізації.

Проблема забезпечення компетентнісно-орієнтованого підходу при вивченні курсу «Захист Вітчизни», організації позакласної роботи з військово-патріотичного виховання учнівської молоді, надання домедичної допомоги (в розрізі уроків «Основи медичних знань» у складі курсу «Захист Вітчизни»), а саме спрямованість учня на оволодіння предметними компетенціями (основи цивільного захисту, певними знаннями та вміннями з основ безпеки життєдіяльності та надання першої медичної допомоги у надзвичайних ситуаціях, допомоги хворим, догляд за хворими, профілактика захворювань тощо); засвоєння загального алгоритму дії щодо самостійної навчально-дослідницької діяльності є актуальною в сучасній українській школі.  

Мета статті – проаналізувати форми і методи роботи з забезпечення компетентнісно-орієнтованого підходу, які використовуються в курсі «Захист Вітчизни» на уроках «Основи медичних знань».

Виклад основного матеріалу.  Сучасний стан розвитку економіки, розбудова громадянського суспільства, реформи в освіті передбачають нову її якість, яка б забезпечувала підготовку людини до життя у високоінтелектуальному соціумі. Освіта має сьогодні забезпечити потреби особистості, що дозволять їй самореалізуватись і адаптуватись у житті. Перед учнем постає необхідність постійно поповнювати свої знання, щоб відчувати себе впевнено у швидкозмінному світі.

За Б. Гершунським [2], самореалізація виступає як спосіб життя особистості, що формує систему цінностей, і простір для самовизначення. Центральне місце, на нашу думку, у цьому аспекті займає компетентнісно-орієнтований підхід до організації навчальної активності учнів на уроках, зокрема на уроках «Основи медичних знань».

Розкриємо сутність терміну «компетентнісний підхід». Так, дослідники зазначають, що особливостями навчання на основі компетентності є те, що «навчання сконцентроване на вихідних результатах, а не на вхідних; враховується переважно здатність виконання практичних завдань, але беруться до уваги і знання; навчання у виробничих умовах (принаймні частина навчання відбувається на робочому місці в умовах виробництва)» [4]. На думку В. Болотова «компетентнісний підхід висуває на перше місце не поінформованість учня, а уміння вирішувати проблеми…» [1]. Вчений Г. Селевко вважає, що «компетентнісний підхід означає поступову переорієнтацію домінуючої освітньої парадигми з переважаючою трансляцією знань, формуванням навичок на створення умов для оволодіння комплексом компетенцій, які означають потенціал, здатність випускника до виживання і стійкої життєдіяльності в умовах сучасного багатовекторного соціально-політичного, ринково-економічного, інформаційно і комунікаційно насиченого простору» [8]. Визначення компетентнісного підходу можна знайти і в Законодавстві України. Так, у Наказі Міністерства освіти та науки України зазначається, що компетентнісний підхід включає в себе «визначення й формування в учнів компетентностей, що дають можливість особистості ефективно брати участь у багатьох соціальних сферах і які роблять внесок у розвиток якості суспільства та особистого успіху. Ключові компетентності становлять основний набір найзагальніших понять, які мають бути деталізованими в комплекс знань, умінь, навичок, цінностей та відносин за навчальними галузями та життєвими сферами… оскільки компетентності є невід’ємною складовою особистості…» [6].

Орієнтація на досягнення компетентностей задає принципово іншу логіку організації навчального процесу, а саме логіку постановки й вирішення завдань і проблем, причому не тільки й не стільки індивідуального, скільки групового, парного, колективного характеру. Відповідно перед учителем, якщо він хоче в якості освітнього результату отримати сформовану компетентність учнів, постає завдання не примушувати, а мотивувати їх до тієї чи іншої діяльності, формувати потребу у виконанні тих чи інших завдань, сприяти отриманню досвіду творчої діяльності та емоційно-ціннісного ставлення до знань і до процесу їх отримання. У координатах компетентнісно спрямованої освіти педагог має виступати не стільки джерелом знань та контролюючим суб’єктом, скільки організатором самостійної активної пізнавальної діяльності учнів, їхнім консультантом і помічником.

Для ефективного управління формуванням ключових компетентностей в учнів необхідно спрогнозувати інтеграцію спеціальних етапів розумових дій під час навчальної діяльності на уроках, а саме: перший (мотиваційний) етап → другий (орієнтувальний) етап → третій (формуючий) етап → четвертий (підсумковий або ж кінцевий) етап. Враховуючи світові тенденції, можна сформулювати такі вимоги до рівня підготовки учнів, які прийнято використовувати для характеристики ключових компетентностей – використовувати отримані знання та вміння у практичній діяльності та повсякденному житті, зокрема під час вивчення  предмета «Основи медичних знань»: забезпечення особистої безпеки в різних небезпечних і надзвичайних ситуаціях природного, техногенного і соціального характеру; підготовка й участь у різних видах безпечного активного відпочинку в природних умовах; надання першої медичної допомоги постраждалим; вироблення переконань і потреби в дотриманні норм здорового способу життя; дотримання правил особистої гігієни; створення безпечного сприятливого еко-середовища у власному помешканні [7, с. 32].

Управління інтелектуальним розвитком учнів багато у чому залежить від умов реальної організації процесу формування способів діяльності на уроках основ медичних знань. Однією з умов є організація навчальної діяльності учнів на основі компетентнісно-орієнтованого підходу, де важливим є забезпечення взаємозв’язку її компонентів: дослідницька діяльність учнів; дослідницькі вміння школярів; дослідницька поведінка. У зв’язку з цим зростає ефективність сучасного уроку з позицій компетентнісно-орієнтованого підходу, який орієнтований на виконання учнями інтелектуально-творчої роботи, що дозволяє на уроках з основ медичних знань застосовувати сучасні педагогічні технології навчання, зокрема завдання дослідницького характеру, орієнтовані як на індивідуальну, так і на групову роботу учнів, навчання співробітництву, активний пізнавальний інтерес, роботу з різними джерелами інформації, що сприяють формуванню дослідницьких умінь. Компетентнісно-орієнтований підхід передбачає організацію вчителем навчально-дослідницької діяльності учнів шляхом створення і вирішення творчих завдань з елементами дослідницької діяльності, що вимагають творчої думки чи творчого вирішення [4, с. 17].

Сучасні підходи, які є основними складовими в організації навчально-дослідницької діяльності учнів, визначають етапи навчально-дослідницької діяльності, а саме: аналіз фактів, явищ, їх взаємозв’язок; усвідомлення творчих дослідницьких завдань (проблема, мета; шляхи вирішення); формулювання кінцевої та проміжної мети, шляхів виконання творчих дослідницьких завдань; висування припущення, гіпотези для вирішення творчих дослідницьких завдань; практична перевірка правильності вирішення творчого дослідницького завдання.

На основі компетентнісно-орієнтованого підходу до освітнього процесу ми розглядаємо комплекс умінь як основну складову навчально-дослідницької діяльності учнів при вивченні курсу «Захист Вітчизни». На нашу думку, володіння певними навиками та вміннями спрямоване не лише на вирішення різних завдань теоретичного і практичного характеру, а й на самостійне виконання дій.

Традиційний підхід до визначення цілей освіти орієнтує на збереження екстенсивного шляху розвитку школярів. З позицій цього підходу, чим більше знань набув учень, тим краще, тим вище рівень його освіченості.

Але рівень освіченості, особливо в сучасних умовах, не визначається обсягом знань та їх енциклопедичністю. З позицій компетентнісно-орієнтованого підходу рівень освіченості визначається здатністю вирішувати проблеми різної складності на основі наявних знань. Компетентнісно-орієнтований підхід не заперечує значення знань, але він акцентує увагу на здатності використовувати отримані знання. При такому підході цілі освіти описуються в термінах нових можливостей, яких набувають учні, і відображають зростання їх особистісного потенціалу. У першому випадку цілі навчання моделюють результат, який можна описати відповіддю на запитання: «Що нового довідається учень у школі?» У другому випадку передбачається відповідь на запитання: «Чому навчиться учень за роки навчання в школі?».

У цьому сенсі зміст шкільної освіти можна порівняти з процесом будівництва: потрібні будівельні матеріали й уміння будувати. «Знанієвий» підхід орієнтований на нагромадження будівельних матеріалів. У результаті ми одержуємо комору таких матеріалів і комірників, здатних відпускати потрібні матеріали на вимогу. Компетентнісно-орієнтований підхід підхід орієнтований на будівництво споруди, на розвиток уміння ефективно використовувати будівельні матеріали. У результаті ми одержуємо будівельників, здатних побудувати будинок. До цього додамо, що наведений приклад дає можливість проілюструвати вплив компетентнісно-орієнтованого підходу на зміст освіти, який набуває діяльнісного характеру [7, c. 33].

Не слід забувати, що предмет «Основи медичних знань»  є складовою частиною навчальної програми предмета «Захист Вітчизни» і вивчається у старшій школі (у 10-11 класах). Складові успіху в здійсненні навчальної діяльності, на думку вчителів (57%), полягають у тому, що у старшокласників не виникає труднощів при вивченні основ медичних знань, вони з легкістю виконують різні завдання, у тому числі дослідницького характеру. Знання з основ медичних знань як розділу предмету «Основи захисту Вітчизни», учень набуває тільки в школі, ( якщо він, звичайно, не вивчатиме цей предмет далі – у вузі). З цими знаннями він піде в життя. Його здоров’я, особисті успіхи, користь, яку він може дати суспільству, багато в чому залежать від знання основ медичних знань та практичних навичок, набутих на цих уроках.

     Щоб прищепити учням любов до даного предмета необхідно регулярно проводити теоретичні і практичні заняття за заздалегідь складеним планом, старанно перевіряючи виконання домашніх завдань.   

     Необхідно з перших уроків привчати учнів до пильного спостереження за своїм здоров’ям та самопочуттям своїх однокласників, до величезної важливості дрібниць, до правильної оцінки всяких відхилень від норми, до регулярної реєстрації даних, отриманих на заняттях під час роботи. Систематичні теоретичні і  практичні заняття допомагають учням глибоко, свідомо засвоїти навчальний матеріал.

Шляхом застосування компетентнісно-орієнтованого підходу в курсі «Захист Вітчизни» на уроках «Основи медичних знань» в учнів відбувається формування системи  основ медичних знань і першої допомоги як ланки невідкладної допомоги в  надзвичайних ситуаціях та в умовах воєнного часу, наукового підходу до пошуку шляхів збереження здоров'я і корекції загрозливих для життя станів людини, патріотичного мислення і культури.

Учитель, який обирає компетентнісно-орієнтований підхід, більше не є звичайним «ретранслятором» знань та навчального матеріалу, він перетворюється на організатора освітньої діяльності з безліччю можливостей.

Неабияк змінюється і роль учня: пасивне сприйняття й відтворення знань трансформується в дослідницьку та самоосвітню діяльність. Дитина починає розуміти, що запорукою успішності є сумлінність, прагнення до саморозвитку і позитивна мотивація.

Висновки. Таким чином, застосування компетентнісно-орієнтованого підходу в курсі «Захист Вітчизни» на уроках «Основи медичних знань» сприяє зацікавленню учнів навчальним матеріалом, підвищує їхнє бажання займатися вирішенням дослідницьких завдань, щоб пізніше використовувати результати пошуків у практичній діяльності.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Болотов В. А., Сериков В. В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе В. А. Болотов, В. В. Сериков // Педагогика. – 2003. –  № 10. – С. 8-14.
  2. Гершунский Б. С. Образование как религия третьего тысячелетия: гармония и знание веры / Б. С. Гершунский. – М. : Пед. общество России, 2001. – 128 с.
  3. Горовая В. И. Диалог как активный метод обучения в подготовке специалиста / В. И. Горовая, М. В. Гулакова // Педагогические нововведения в высшей школе: технологии, методики, опыт. – Краснодар, 1998. – С. 56-58.
  4. Григорьева О. В. Современные технологии обучения / О. В. Григорьева, Н. М. Литвиненко // Инновации в образовании. – 2011. – № 7. – С. 17– 23.
  5. Навчальна програма «ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ». 10-11 класи (рівень стандарту, академічний рівень). Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист від 14.08.09 №1/11-6881). — К. – 145 с. – [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http:\\www.oruo.at.ua/Telefonogramu/ZAXIST.doc
  6. Наказ Міністерства освіти і науки України від 11.09.2007 року №800 «Про проведення дослідноекспериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи     І-ІІІ ступенів № 123 м. Харкова» [Електронний ресурс]. – Режим доступу до документа: http://www.mon.gov.ua/laws/MON_800_07.doc
  7. Онопрієнко О. Концептуальні засади компетентнісного підходу в сучасній освіті / О. Онопрієнко // Шлях освіти. — 2007. — № 4. — С. 32–37.
  8. Селевко Г. Компетентности и их классификация / Г. Селевко // Народное образование. – 2004. – № 4. – С. 138-143.

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
17 березня 2020
Переглядів
2836
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку