Синквейн - один з прийомів активізації пізнавальної активності дітей, формування їх розумового та мовленнєвого розвитку. Слово «синквейн» походить від французького слова «п'ять» і означає «нерифмований вірш, що складається з п'яти рядків». Синквейн - це не звичайний вірш, а вірш, написаний відповідно до певних правил. У кожному рядку задається набір слів, який необхідно відобразити в вірші.
Правила складання синквейну3 рядок – три слова (Третю сходинку утворюють три дієслова, які описують дії, характерні для об'єкта). Що робить? Що роблять?4 рядок – чотири слова(Фраза з чотирьох слів, в якій автор висловлює своє особисте ставлення до об'єкта, про який йде мова).5 рядок – одне слово(Завершує вірш одне слово-висновок, яке дає характеристику об'єкту, іменник). Хто?Що?
5. Гра «Злови м'яч». Педагог називає слово-предмет і кидає м'яч дитині, вона в свою чергу, називає слово, що асоціюється з названим словом. Обов'язкова умова - всі слова відповідають на питання хто? або що?. Наприклад: м'яч - гра, мама - зустріч, лялька - радість, ранок - сонце і так далі.
Поради. Синквейн – це рушійна сила для критичного мислення. Він активує розумову діяльність, вдосконалює навички читання та письма. Це захоплива гра, яка допоможе вдосконалити свої знання з будь-якої дисципліни. Використовуючи цю методику важливо враховувати:* Вік дітей.* Доступність теми.* Зацікавленість аудиторії. Синквейн займає відносно небагато часу, тому його можна використовувати: На початку заняття, для актуалізації наявних знань, чи повторення попередньої теми. В середині заняття, щоб оцінити рівень сприйняття дітьми теми, для активації розумової діяльності та, певною мірою, відпочинку - така собі інтелектуальна фізкультхвилинка. В кінці заняття – для узагальнення та закріплення вивченого.
Синквейн можна назвати універсальним навчальним методом. Він незамінний для розвитку образного мислення та мовлення. Його використовують на будь-яких заняттях і в будь-яких формах. Складання п'ятирядкових віршів, це можливість для творчості як для вихованців , так і педагогів. Крім класичного складання синквейну педагог може пропонувати дітям : Скласти розповідь орієнтуючись на готовий вірш. Відредагувати синквейн. Закінчити вірш. Визначити тему синквейну. З допомогою синквейну можна:* Проаналізувати та закріпити вивчений матеріал.* Збагатити словниковий запас. Синквейн можна складати парами, групами, разом з усіма, вдома індивідуально.