ЗАСТОСУВАННЯ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ’ЯЗКІВ ЯК ОСНОВИ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ

Про матеріал
Використання на уроках міжпредметної інтеграції важлива і актуальна в практиці роботи початкової школи. Розуміння вчителями самої проблеми та вміння відшукати шляхи вирішення є новим кроком до підвищення рівня якості освіти учнів початкової школи.
Перегляд файлу

ЗАСТОСУВАННЯ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ’ЯЗКІВ ЯК ОСНОВИ  ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ

Розглядаючи практику використання міжпредметних зв’язків, можна сказати, що це ідея не нова. Але з впровадженням Нової української школи стала особливо актуальною . На сьогодні, міжпредметні зв’язки  плавно переходять в проблему інтегрованого пізнання. В сучасному світі всі галузі науки і техніки пов’язані між собою. І школа не може стояти осторонь. Навчальні предмети не можуть вивчатися окремо, ізольовано.

Розглянемо міжпредметні зв’язки в таких проявах(табл.1.3):

Багатьох вчених ХХ ст. цікавило використання міжпредметних зв’язків у педагогічній діяльності. Наприклад,І.Д Звєрєв , В.М.Максимов виділяли три їх типи(табл.1.4):

 

Варто звернути увагу на систему реалізації міжпредметних зв’язків запропоновану П.Г.Кулагіним (табл.1.5):

 

Міжпредметні зв’язки передбачають використання на уроках завдань і запитань з інших навчальних предметів. Це можуть бути  невеличкі елементи уроку, які допомагають більш глибоко засвоїти тему, що вивчається. Наприклад, вивчаючи твір М.Сингаївського «Осіння гра» (літер.чит.,3 кл.) , діти розповідають, що їм відомо про білку , її спосіб життя та пристосування (природознавство) і можуть намалювати , якою вони її уявляють (образотворче мистецтво).А працюючи над твором А.Коваль «Наша мова», учні пригадують, які історичні відомості знають про походження людини,спосіб життя первісних людей  і винайдення письма. Прикладів навести можна безліч. Головне, щоб постановка запитань міжпредметного характеру сприяла відтворенню раніше вивченого матеріалу з інших предметів при вивченні нової теми на «предметному» уроці.

Особливу увагу варто звернути на те, якими мають бути запитання.

Вони :

  •   можуть констатувати факти (згадати конкретну подію,місце);
  •   можуть допомогти встановити сутність окремого поняття, яке є головним у новій темі уроку;
  •   можуть носити проблемний характер, розв’язання певних протиріч;
  •   можуть узагальнювати раніше вивчений матеріал з різних предметів, який є необхідним при вивченні нової теми.

В своїй роботі я практикую використання  в поясненні теми навчального матеріалу з іншого предмету, проводжу бесіди, в ході яких діти пригадують необхідний матеріал інших дисциплін, групову роботу над розв’язанням міждисциплінарної проблеми,  працюю з підручниками різних навчальних предметів.

Звертаю увагу на те, що міжпредметні зв’язки  повинні виключати повторення та дублювання матеріалу, тому що на уроці має відбуватися поглиблення матеріалу, а не повторення.

У рекомендаціях педагогів виділяється такий перелік уроків, на яких можна реалізувати міжпредметні зв’язки(табл.1.6):

Аналізуючи дані різних експериментів, можна з упевненістю сказати, що систематичне використання міжпредметних зв’язків на уроках в початковій школі дозволяє школярам критично осмислювати той матеріал, який вивчається. Новий матеріал учні аналізують і порівнюють з тим, який їм відомий, додають із відомого раніше ,і це сприяє міцному засвоєнню програмового матеріалу суміжних дисциплін.

У початковій школі роль інтегруючої ланки виконує вчитель, бо саме він викладає майже всі навчальні предмети. Тому важливість реалізації міжпредметних зв’язків на уроках незаперечна.

Можна зробити висновок, що використання на уроках міжпредметної інтеграції важлива і актуальна в практиці роботи початкової школи. Розуміння вчителями самої проблеми та вміння відшукати шляхи вирішення є новим кроком до підвищення рівня якості освіти учнів початкової школи.

 

docx
Додано
15 жовтня
Переглядів
100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку