Застосування нетрадиційних форм навчання як один із шляхів розвитку творчих здібностей на уроках зарубіжної літератури

Про матеріал
Зарубіжна література відкриває перед учнями величезний культурний та історичний контекст. Вона дає можливість зануритись в інші світогляди, що сприяє розвитку критичного мислення і творчості. Тому тема розвитку творчих здібностей учнів у навчанні зарубіжної літератури має велике значення для сучасної освіти. Значну роль в цьому відіграє застосування нетрадиційних форм навчання на уроках зарубіжної літератури.
Перегляд файлу

Застосування нетрадиційних форм навчання як один із шляхів розвитку творчих здібностей на уроках зарубіжної літератури

Основні типи навчальних завдань з творчим складником для уроків зарубіжної літератури виділяємо наступні: завдання актуалізаційного типу, завдання формувального типу та завдання констатувального типу.

Зокрема, завдання актуалізаційного типу рекомендуються для застосування на стадіях підготовки до сприйняття і безпосередньо під час читання тексту твору. Головна мета цих завдань – активувати мотиваційний потенціал учня, сприяти розвитку його творчої уяви, фантазії, образного та асоціативного мислення.

Етап активізації навчальної діяльності з творчим складником є підготовчою стадією, але водночас це один з ключових етапів у системі творчого розвитку особистості учня. Для досягнення цілей такого навчання у контексті вивчення зарубіжної літератури рекомендується використовувати особливі методики та прийоми організації діяльності: асоціювання, прогнозування або моделювання та евристичний пошук.

В цьому контексті рекомендуються методичні прийоми:

       ведення евристичної бесіди;

       проведення навчального диспуту;

       зіставлення історичних, культурних, біографічних, життєвих та літературних фактів та понять;

       художнє читання з подальшим аналізом особистих вражень;

       словникова та довідкова робота та інші.

На підставі вказаних у дослідженні психолого-педагогічних та методичних рекомендацій серед завдань актуалізувального типу виділено такі: асоціативні, прогностичні та евристичні завдання.

 Матеріали для створення творчих завдань включають різні контексти, теоретичний матеріал з літературознавства, наочні та роздавальні матеріали, тему уроку, музичний фон або епіграф, ім'я автора, назву чи фрагмент літературного твору, образ головного героя та інше.

Серед методів виконання творчих завдань асоціативного характеру приділяємо увагу наступним:

       завдання асоціативно-прогностичного характеру, основане на портреті письменника;

       створення асоціативного ланцюжка;

       презентація художнього зображення;

       словесне створення образів;

       вибір епіграфів до літературного твору або теми заняття;

       створення асоціативного конспекту.

Приклади формулювання евристичних завдань зазначені у додатку А.

Під час планування навчального процесу, підготовки до аналізу та безпосередньо під час аналізу найважливішими методами вважаємо: метод творчого читання, метод евристичної бесіди, метод дослідження та репродуктивно-творчий метод. Використання цих методів забезпечує застосування основних методичних прийомів:

  1.     методу художнього читання (коментоване, виразне, читання в ролях тощо);
  2.     створення системи творчих завдань (пізнавальні, різні питання, практичні вправи для вибору, групування, стилізації, конструювання, аргументації, дослідження та ін.);
  3.     проведення проблемної бесіди та організація навчального диспуту на основі визначеної проблемної ситуації;
  4.     визначення, пошук, аналіз, спростування та аргументація проблеми.

Вказані методи та прийоми забезпечують диференційовані види навчальної діяльності та реалізуються через комплекс взаємозалежних творчих завдань. Основний матеріал для їх створення включає:

     основні літературні тексти за програмою, а також їх переклади українською мовою;

     комплекс художніх засобів для створення образу в цих літературних творах;

     теоретичні літературознавчі поняття, що визначені у чинних програмах та систематизовані протягом навчального року або протягом вивчення зарубіжної літератури у 5-8 класах;

     аналітичні матеріали з літератури, навчальні статті підручника, додаткова література;

     додаткові літературні тексти для самостійної роботи учнів тощо.

З метою систематичної організації методів інтелектуальної та творчої діяльності, серед головних формувальних творчих завдань із зарубіжної літератури, було виділено наступні:

       вибіркові (визначити серед кількох варіантів найбільш відповідне слово або поняття, згрупувати їх за певними характеристиками);

       завдання-доповнення (додати до тексту власний варіант відповіді та завершити його; відповісти, додавши деталі до тексту або висловлення);

       конструктивні завдання (створені на основі реконструювання, конструювання чи стилізації);

       завдання-парадокси (роз’яснити невідповідності або ситуації, що здаються дивними чи нелогічними);

       проблемні завдання (аргументувати свою точку зору, виявити причини чи особливості, опираючись на проблемну ситуацію, пов'язану з ключовими поняттями теми або літературного твору);

       завдання для порівняння (зіставити різні поняття, явища або образи на основі порівняння подій, вчинків персонажів, частин літературного твору, стилів, перекладів і оригіналів та інше) у формі питань, таблиць, ілюстрацій, схем чи пізнавальних завдань.

Було доведено, що впровадження цих завдань у практику роботи над текстом літературного твору під час підготовки до його аналізу та безпосереднього аналізу сприяє розвитку навичок і вмінь учнів щодо творчого застосування теоретичних понять з літературознавства під час їх практичної та аналітичної діяльності на уроках зарубіжної літератури. Це також сприяє розвитку їхньої спроможності до нестандартного мислення, структурованого мовлення та навичок комунікації та самоорганізації.

Приклади формувальних  творчих завдань наведено у додатку Б.

Варто зазначити, що завдання з порівняння можуть бути виконані в різних формах: письмові відповіді, участь у дискусії, індивідуальні чи групові презентації, творчі письмові роботи або командна робота над таблицею.

Підсумковий етап роботи з літературним твором відіграє особливо значущу роль: учні повинні продемонструвати, як вони сприйняли та проаналізували текст, виражаючи свої оцінні та критичні думки, роблячи загальні висновки, систематизуючи отримані вміння та навички. Вони також мають створювати усні та письмові роботи різноманітних жанрів. Отже, під час організації навчально-творчої діяльності на даних етапах особливий акцент зроблено на використанні творчих завдань констатувального характеру. Пріоритетні методи вивчення предмету на цьому етапі включають:

       евристичний,

       дослідницький,

       репродуктивно-творчий метод.

Ці методи реалізуються завдяки використанню конкретних методичних прийомів та форм інтелектуально-творчої діяльності:

       завершення і розробка узагальнювальних таблиць, схем, моделей із подальшим аргументуванням творчих підходів;

       створення художніх ілюстрацій та презентацій, захисту, представлення та роз'яснення художніх робіт;

       дослідження особливостей літературних творів і порівняння їх з творами інших видів мистецтва;

       вибір тем для усних доповідей та підготовка виступів;

       підготовка та написання творчих письмових робіт різних жанрів.

До завдань конструктивно-узагальнювального характеру належать створення, розробка чи завершення таблиць, схем, моделей, кросвордів, враховуючи різні методи візуалізації інформації.

Зобразимо фрагмент роботи на уроці під час підсумкової проблемної бесіди за літературним твором:

       Виберіть образні висловлювання для опису літературних персонажів. Охарактеризуйте обране зображення і надайте аргументи з тексту.

Після дискусії учні вибирають образні характеристики літературних героїв та заносять їх до таблиці (додаток В).

На підставі спостереження за роботою учнів можна зробити висновок, що учні 5-6 класів надають перевагу образним засобам систематизації матеріалу. В процесі навчання під наглядом учителя учні створюють графічні зображення жанрів народної творчості (наприклад, схема у вигляді квітки), описують літературних героїв (схема у формі зірки) або розглядають особливості жанру хоку (у формі хризантеми чи піраміди) тощо. Результати таких узагальнень обговорюються на уроці у підсумку:

       Чому обране графічне зображення виглядає саме так?

       Які асоціації у вас виникають з цим зображенням у порівнянні з вивченими літературними творами?

       Як ви могли б узагальнити інший твір, який ви вже вивчали? Чому?

Серед різних узагальнювальних завдань можна використовувати художні ілюстрації – представлення або оцінка малюнків до літературного твору. Проілюструємо приклади формулювання подібних завдань:

       Підготуйте ілюстрацію до вашого улюбленого літературного твору з вивченої теми і поясніть свій вибір.

       Оцініть якість виконаної ілюстрації. Які покращення ви б запропонували?

       Підготуйте презентацію колекції ілюстрацій на задану тему.

       Намалюйте літературного персонажа, який став для вас улюбленим після прочитання твору. Охарактеризуйте найбільш важливі риси цього персонажа та зобразіть їх на малюнку.

        Чи відображено на цих ілюстраціях найбільш важливі моменти, які були висвітлені під час колективного обговорення теми? Обгрунтуйте свою відповідь, наведіть приклади.

Системна організація роботи вчителя щодо розвитку уяви, мислення та зв'язного мовлення учнів п'ятого-восьмого класів, яка передбачена дослідним навчанням, завершується використанням завдань контрольного підтипу. Серед цих завдань можна виділити такі типи:

       Літературні роботи репродуктивно-творчого характеру, які вимагають відтворення та інтерпретацію вивченого матеріалу у формі роздумів, відгуків, зіставлень, відповідей на проблемні запитання, а також творчих переказів із елементами стилізації та художнього опису.

       Авторські художні роботи учнів, створені на основі стилізації, комбінації та оригінального творчого підходу відповідно до законів літературних жанрів.

       Усні висловлювання на основі глибокого сприйняття літературного твору, включаючи виступи перед аудиторією, презентації та критичні відгуки.

       Комбіновані тести, що є комплексною діагностикою якості знань, аналітичних та творчих навичок учнів.

В середніх класах учням пропонуються різні типи письмових робіт, таких як творчі перекази, відгуки на прочитане, характеристики персонажів та ін. Цілком важливим є вибір інтригуючої теми для написання роботи, оскільки вона може стимулювати інтерес учнів і активізувати їхні пошуки матеріалу.

Для учнів можна пропонувати пам'ятки як підтримку під час підготовки до творчих завдань, зразок яких представлено у додатку Г.

 

 

 

Додатки

Додаток А. Формулювання евристичних завдань

     Чи можна з упевненістю стверджувати, що…?

     Як ви б охарактеризували образ основного персонажа: як бунтівника, невдаху, гіганта, героя або якимось іншим чином?

     Як епізод з твору, який ви прочитали, розкриває характер головного героя твору…?

     Як ви уявляли персонажа на початковому етапі читання? Опишіть як змінився ваший уявний образ героя під час читання.

     Чи є можливість чітко встановити позицію автора щодо персонажа твору? Аргументуйте вашу думку, наводячи приклади з тексту.

     Ми дійшли висновку, що (або відкидаємо твердження, що)… Як змінився образ героя, який ви уявляли, в процесі читання та обговорення?


Додаток Б. Зразки формувальних творчих завдань

  1. Перекажіть свій улюблений епізод із твору. Уявіть, якби цей епізод оповів сам автор твору.
  2. Створіть свої літературні тексти на зразок вивченого, акцентуючи увагу на портреті або інтер’єрі як на ключовій художній деталі.
  3. Уявіть себе героєм обраного літературного твору. Зверніться до читача зі своїми переживаннями або роздумами.

Пам’ятка «Як правильно виконувати завдання для порівняння»:

  1. Перш за все, визначте мету порівняння понять, образів або явищ.
  2. Впевніться, що ви знаєте всю необхідну інформацію про твори, які ви плануєте порівнювати.
  3. Встановіть ключові характеристики об'єктів, які ви будете порівнювати.
  4. З'ясуйте, що об'єднує та що відрізняє порівнювані об'єкти або явища.
  5. Розробіть план вашого порівняння - ви будете зіставляти об'єкти паралельно чи послідовно?
  6. Після завершення порівняння, поверніться до завдання і зробіть відповідний висновок.


Додаток В. Характеристика героя, таблиця

Частина (розділ) твору

Сюжетна основа, приклади з тексту

Авторське сприйняття героя

І

 

 

ІІ

 

 

ІІІ і т.д.

 

 

Висновок, коментар

 


Додаток Г.

Як готуватися до виступу:

     Сформулюйте тему і основну думку.

     Перегляньте матеріал і виокремте ключові моменти.

     Складіть короткий план виступу.

     В початку виступу представте свою тему.

     Завершіть виступ узагальненням.

     Ваш виступ має бути лаконічним, але змістовним.

     Важливі чіткість, аргументованість та повага до слухачів.

Як презентувати творчі результати:

     Якщо робота була груповою, назвіть усіх учасників.

     Представте основну ідею проекту.

     Опишіть процес реалізації проекту.

     Висловіть значення вашої роботи.

     Акцентуйте на новизні роботи.

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В., Туряниця В.Г., Орлова О.В.)
Додано
20 грудня 2023
Переглядів
120
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку