Завдання для ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології 9 клас
15 завдань з однією правильною відповіддю (1 правильне завдання max- 1 б.; max 15 б.):
1. Зображена на фото структура властива:
a. Щитнику чоловічому
b. Плауну булавоподібному
c. Сфагнуму болотному
d. Саговнику пониклому
2. На фотографії зображено:
a. Фрагмент терки виноградного слимака
b. Частину райдужної оболонки ока кота
c. Зріз плоду найменшої цитрусової рослини
d. Одноклітинні діатомові водорості
3. На схемі зображено органелу еукаріотичної клітини, яка безпосередньо бере участь в утворенні:
a. Лізосом
b. Рибосом
c. Клітинного центру
d. Мітохондрій
4. На мікрофотографії крові людини видно паразитичний організм, що викликає: a. Малярію
b. Сонну хворобу
c. Дизентерію
d. СНІД
5. Який із запропонованих варіантів правильно характеризує плід зображеної на фото рослини? a. Кошикоподібний плід
b. Однонасінний плід
c. Соковитий плід
d. Розкривний плід
6. Структура, яка на схемі будови лишайника позначена літерою Х, слугує для:
a. Прикріплення
b. Запасання поживних речовин
c. Захисту
d. Розмноження
7. Розгляньте зображений на фото організм та визначте, до якої з перелічених груп він належить:
a. Комахи
b. Ракоподібні
c. Кліщі
d. Інфузорії
8. Що з переліченого НЕ ВЛАСТИВО для зображеного організму?
a. Статевий диморфізм
b. Канібалізм
c. Зовнішнє травлення
d. Метаморфоз
9. На зображенні видно схему:
a. Насінини, яка готова до проростання
b. Зачаткової цибулини
c. Вегетативної бруньки
d. Генеративної бруньки
10. Охарактеризуйте зображену схему будови легенів людини:
a. На схемі зображено патологічний стан, адже одна легеня має втрачену внаслідок операції ділянку
b. На схемі зображено патологічний стан, адже в будові легенів помітно сегментацію
c. На схемі зображено нормальний стан, адже в нормі права легеня менша, ніж ліва
d. На схемі зображено нормальний стан, адже в нормі ліва легеня менша, ніж права
11. Купаючись у річці Янцзи слід остерігатися нападу
a. Алігатора
b. Гавіала
c. Крокодила
d. Каймана
12. Розгляньте будову фрагмента шкіри людини та визначте, що позначено літерою Х:
a. Нервовий вузол
b. М’язовий мішечок
c. Волосяний фолікул
d. Сальна залоза
13. Якою літерою на схемі рефлексу позначено місце розташування тіла чутливого нейрона? a. А
b. Б
c. В
d. Г
14. Ділянка ока людини, що позначена літерою Х, містить:
a. Сліпу пляму
b. Жовту пляму
c. Червону пляму
d. Райдужну пляму
15. Споживаючи продукт, частина етикетки якого зображена на фотографії, людина отримає більшу частину енергії від:
a. Жирів
b. Вуглеводів
c. Білків
d. Солей
У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей правильними можуть бути від одного до п’яти.
20 завдань. 1 правильне завдання (усі правильні відповіді)-2 б. max 40 б.)
1. Оливкова олія – це рослинна олія, що виготовляється з плодів Маслини європейської (Olea europaea), невеликого вічнозеленого субтропічного дерева. Оберіть правильні твердження з поданих нижче:
a. Оливкова олія проявляє гідрофобні властивості
b. В клітинах плодів Маслини європейської оливкова олія накопичується у вакуолі, формуючи клітинний сік
c. Оливкова олія дуже поживна через високий вміст у ній вуглеводів
d. Маслина європейська належить до Дводольних рослин
e. Плід Маслини європейської – кістянка
2. Актидин – це антибіотик, що діє на бактеріальні клітини, унеможливлюючи їхнє розмноження. Актидин впливає безпосередньо на ДНК бактерії. Вкажіть, які з бар’єрів повинен подолати актидин, який був доданий у середовище, щоб проявити свою дію:
a. Актидин повинен проникнути крізь клітинну стінку
b. Актидин повинен проникнути крізь плазматичну мембрану
c. Актидин повинен проникнути крізь ядерну мембрану
d. Актидин повинен проникнути крізь захисний шар РНК
e. Актидин повинен проникнути крізь рибосому
3. У певних рослин листки можуть видозмінюватись, беручи на себе додаткові функції, окрім фотосинтезу. Оберіть з перелічених варіантів такі метаморфози листка, які використовуються рослинами для полювання:
a. Глибокі глечики
b. Зубчасті стулки
c. Засмоктувальні пастки
d. Гострі колючки
e. Липкі приманки
4. Під час прогулянки по лісу діти в затіненому вологому місці під деревом знайшли незвичну рослину. Вона виглядала як маленька зелена пластинка (лінійні розміри близько одного сантиметру), з нижнього боку знаходились тоненькі зелені нитчасті утвори. Судячи з опису, діти могли знайти:
a. Спорофіт щитника чоловічого
b. Гаметофіт щитника чоловічого
c. Спорофіт плауна булавовидного
d. Гаметофіт плауна булавовидного
e. Листок клена сріблястого
5. Молюски, або М’якуни – це група організмів, які не мають внутрішнього скелету, але можуть мати зовнішні мушлі (черепашки), які виконують захисну функцію. Також, деякі мушлі цінуються як прикраси чи предмети колекціонування. Ви почали збирати колекцію черепашок молюсків, які з перелічених організмів можуть допомогти її поповнити?
a. Ставковик звичайний (Lymnaea stagnalis)
b. Беззубка лебедина (Anodonta cygnea)
c. Наутилус помпіліус (Nautilus pompilius)
d. Каракатиця австралійська (Sepia apama)
e. Восьминіг рубіновий (Octopus rubescens
6. Регенерація – це властивість живих істот відновлювати втрачені структурні елементи тканин та органи замість пошкоджених чи втрачених. Тим не менше, у різних тварин регенерація по-різному виражена. Оберіть правильні твердження стосовно найбільш ймовірних наслідків експерименту з розрізання Дощового черв’яка (Lumbricus terrestris) та Планарії білої (Dendrocoelum lacteum) на дві половини – задню та передню:
a. Передня половина Дощового черв’яка може вижити та відновити цілісність організму
b. Задня половина Дощового черв’яка може вижити та відновити цілісність організму
c. Передня половина Планарії може вижити та відновити цілісність організму
d. Задня половина Планарії може вижити та відновити цілісність організму
e. Передня половина Дощового черв’яка та задня половина Планарії за певних умов можуть зростися в одних організм
7. Гастроліти, або шлункові камені, - це тверді тіла всередині травного тракту деяких тварин. Іноді вони виконують лише додаткову допоміжну функцію, але відомі випадки, коли здорові тварини помирали без гастролітів навіть за доступності достатньої кількості корму в раціоні. Яку роль можуть відігравати гастроліти у різних тварин?
a. Гастроліти можуть використовуватися як баласт для контролю плавучості
b. Гастроліти можуть допомагати перетирати тверду грубу їжу
c. Гастроліти можуть слугувати джерелом неорганічних мінеральних речовин для тварини
d. Гастроліти можуть перешкоджати утворенню злиплих згустків їжі всередині травного тракту
e. Гастроліти можуть надавати додаткової міцності тварині, виконуючи захисну функцію
8. Видільна система у тварин забезпечує виведення з організму надлишку води, мінеральних солей, а також отруйних речовин та продуктів метаболізму. Тим не менше, у тварин можуть бути так звані «нирки накопичення» - клітини чи тканини, що накопичують шкідливі речовини, зазвичай, переводячи їх у нерозчинну форму. Оберіть серед запропонованих варіантів структур ті, які можуть входити до складу видільної системи різних Членистоногих (Arthropoda):
a. Мальпігієві судини
b. Протонефридії
c. Тулубова нирка
d. Жирове тіло
e. Зелена залоза
9. Еусоціальність – це найвищий рівень суспільної організації у тварин, який характеризується такими ознаками як репродуктивний розподіл праці, перекривання поколінь та кооперативний догляд за потомством. Оберіть серед перелічених комах приклади еусоціальних тварин:
a. Бджола медоносна (Apis mellifera)
b. Терміт європейський (Reticulitermes lucifugus)
c. Тарган чорний (Blatta orientalis)
d. Сонечко двокрапкове (Adalia bipunctata)
e. Бражник олеандровий (Daphnis nerii)
10. Аскарида людська (Ascaris lumbricoides) – це паразит, який проживає у кишечнику і отруює людину продуктами своєї життєдіяльності. Для того щоб протистояти агресивному середовищу, у аскариди має бути розвинута система покривів тіла. Що саме треба зруйнувати, щоб розрізати аскариду і дослідити її внутрішню будову?
a. Необхідно зруйнувати хітиновий екзоскелет
b. Необхідно розірвати шар клітинних стінок
c. Необхідно розрізати кутикулу
d. Необхідно розрізати шкірно-м’язовий мішок
e. Необхідно розтрощити грудну клітку
11. Печінка – це найбільша залоза в організмі людини, але її функції не обмежуються лише секреторною. Оберіть зі списку нижче ті функції, які властиві печінці дорослої людини: a. Кровотворна
b. Детоксикаційна
c. Видільна
d. Метаболічна
e. Захисна
12. Харчовий шлях передачі інфекції – один з частих варіантів поширення багатьох захворювань, які викликаються мікроорганізмами. Виберіть ті хвороби шлунковокишкового тракту людини, збудниками яких є бактерії:
a. Ботулізм
b. Гепатит А
c. Ентеробіоз
d. Холера
e. Сальмонельоз
13. Для дослідження крові людини можуть застосовувати метод центрифугування, який використовує дію відцентрової сили для розділення сумішей. Які з перелічених елементів можна очікувати знайти у плазмі, яка була отримана зі зразка крові людини за допомогою центрифуги?
a. Глюкозу – шестикарбоновий моносахарид
b. Гемоглобін – транспортний білок
c. Альбумін – простий глобулярний білок
d. Хлорид натрію – неорганічна сіль
e. Лімфоцити – клітини імунної системи
14. Внаслідок процесів фільтрації та реабсорбції організм людини утворює сечу, лабораторний аналіз якої може допомогти зробити висновок про стан здоров’я пацієнта.
В яких структурах з перелічених знаходиться первинна чи вторинна сеча?
a. У капілярному клубочку нефрону
b. У капсулі нефрону
c. У канальцях петлі Генле
d. У збірній трубочці
e. У сечовому міхурі
15. Цикли з чергуванням поколінь притаманні:
a. дигенетичним сисунам;
b. річковим ракам;
c. попелицям;
d. дафніям;
e. дощовим червам
16. Хлопчик та дівчинка по черзі піднімали повне відро з водою на будиночок на дереві за допомогою прив’язаної мотузки. Хлопчик зміг його підняти за 13 секунд, а дівчинка – за 25. Як правильно охарактеризувати роботу м’язів хлопчика та дівчинки у цій ситуації?
a. М’язи хлопчика виконали більшу роботу, ніж м’язи дівчинки
b. М’язи хлопчика виконали меншу роботу, ніж м’язи дівчинки
c. М’язи хлопчика виконали таку саму роботу, як і м’язи дівчинки
d. Під час підйому води м’язи хлопчика розвивали більшу потужність, ніж м’язи дівчинки
e. Під час підйому воду м’язи хлопчика розвивали меншу потужність, ніж м’язи дівчинки
17. Уявіть собі, що ви хочете дослідити будову тіла нейронів людини. Мікропрепарати з яких органів чи структур можна приготувати для виконання цього завдання? a. Гіпоталамус
b. Жовтий кістковий мозок
c. Червоний кістковий мозок
d. Біла речовина спинного мозку
e. Сіра речовина спинного мозку
18. З точки зору фізики, око – це оптична система, що забезпечує вловлювання променів світла, їхнє проходження, фокусування та сприйняття чутливими клітинами. Позначте, в яких зі структур ока відбувається заломлювання світлових променів (тобто, вони діють як лінзи):
a. Рогівка
b. Зіниця
c. Кришталик
d. Скловидне тіло
e. Жовта пляма
19. Проаналізуйте наведені ситуації та вкажіть, в яких з них правильно зазначено особливості прояву вищої нервової діяльності людини:
a. Бабуся сказала п’ятирічній онуці, що не можна заходити в кімнату з інструментами дідуся, тому що там живе бабай, але онука цьому не повірила.
Таким чином онука продемонструвала критичність мислення
b. Перед очікуваним масовим вимкненням світла студентка придбала коробку свічок. Таким чином вона продемонструвала широту мислення
c. Проводячи черговий обхід приміщення, охоронець почув запах диму, після чого одразу увімкнув пожежну тривогу. Таким чином він продемонстрував глибину мислення
d. Для того, щоб довести, що підзахисний не міг вчинити злочин, адвокат виявив, що він у день скоєння злочину знаходився в іншій країні, а отже не може бути винним. Таким чином адвокат продемонстрував послідовність мислення
e. Розуміючи, що частина навчання буде проходити у дистанційному режимі, вчитель змінив деякі завдання, щоб вони все одно допомогли об’єктивно оцінити знання учня. Таким чином вчитель продемонстрував гнучкість мислення
20. Вода – це не лише універсальний розчинник і середовище для перебігу біохімічних реакцій, вона також безпосередньо бере участь у процесах перетворення молекул.
Оберіть з перелічених процесів ті, в результаті перебігу яких виділяються молекули води:
a. Спиртове бродіння цукру дріжджами
b. Фотосинтез квіткових рослин
c. Утворення пептидного зв’язку між двома амінокислотами
d. Поліконденсація молекул глюкози з утворенням крохмалю
e. Гідролітичне відщеплення фосфатної групи від молекули АТФ з виділенням енергії
У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей правильними можуть бути від одного до п’яти.
5 завдань; 1 правильне завдання (усі правильні відповіді) - 3 б. max 15 б.)
1. Якщо нагріти куряче яйце до 70°С, то можна на власні очі спостерігати денатурацію білків, що в ньому містяться. Які показники поліпептидних молекул будуть змінюватися під час цього?
a. Амінокислотна послідовність
b. Оптичні властивості
c. Кількість водневих зв’язків між амінокислотами
d. Молекулярна маса
e. Ступінь розчинності
2. Більшість хімічних реакцій у живих організмах регулюються спеціальними органічними каталізаторами – ферментами. Що з переліченого впливає на швидкість ферментативних реакцій?
a. Концентрація ферменту
b. Концентрація субстрату
c. Значення рН середовища
d. Температура
e. Наявність інгібіторів
3. Якщо в клітину печінки людини ввели радіоактивний ізотоп фосфору, то в яких структурах його можна час виявити через деяких час?
a. В цитоплазматичній мембрані
b. В рибосомах
c. В ядрі
d. В мітохондрії
e. В пластидах
4. Ресторан здорової та корисної їжі вирішив закуповувати продукти, які були вирощені з використанням виключно органічних добрив. Що може використати фермерське господарство як добрива, щоб відповідати вимогам ресторану?
a. Пташиний послід
b. Торф
c. Аміачну селітру
d. Тирсу
e. Мул із дна річки
5. Для деяких організмів властива спеціальна органела – скоротлива вакуоля. Вона являє собою систему мембранних пухирців, що здатні змінювати свій об’єм і виводити свій вміст назовні. В діяльності скоротливої вакуолі можна виділити стадію систоли та стадію діастоли. Оберіть правильні твердження із запропонованих:
a. Під час систоли скоротливої вакуолі вода виводиться з клітини
b. Під час діастоли скоротливої вакуолі вода закачується в клітину
c. Скоротлива вакуоля зустрічається у прісноводних видів
d. Скоротлива вакуоля зустрічається у бактерій
e. Переважна більшість організмів, які мають скоротливу вакуолю, не мають клітинної стінки