Завдання для самостійного опрацювання

Про матеріал
Завдання для самостійного опрацювання під час карантину. Опрацювання матеріалу вдома
Перегляд файлу

Тема: «Вплив ВІЛ-інфекції на організм людини. Толерантне ставлення до людей, що живуть з ВІЛ.»

На кожному уроці основ здоров’я ми поступово збагачуємо знання про те, як зберегти своє здоров’я. Отже, дуже коротко пропоную продовжити думку:  Я, …, для мене зберегти здоров’я --

(Написати відповідь в зошит)

Нині у світі, мабуть, немає людини, яка б не знала, що таке ВІЛ і СНІД. На уроках основ здоров’я ми також уже знайомилися з цією проблемою. Сьогодні   продовжимо знайомитися з інформацією про

хто  чув за межами уроку, що існує таке захворювання? На спинках ваших стільців прикріплені паперові крапельки. Зніміть їх і на одній із сторін запишіть одним-двома словами про що ви б хотіли дізнатися детальніше, що вас більше зацікавило. Після запису прикріпіть крапельки на промінці сонця, бо коли ранкові сонячні промені попадають на росу, вона перетворюється на блискучі кульки, які дають надію на радісний день.

Один мудрець сказав: «Ти готуєшся до змагань. Якщо  не знаєш ні себе, ні супротивника – ти програєш. Якщо ти знаєш тільки себе – можливо ти виграєш. Якщо знаєш і себе і супротивника – перемога буде на твоєму боці».

Під супротивником, сьогодні на уроці, ми маємо на увазі ВІЛ/СНІД.

  • Що означають терміни ВІЛ і СНІД?
  • Чи потрібно людині, яка живе у сучасному світі, знати про ВІЛ і СНІД?

Людина, яка живе у сучасному світі, повинна знати про ВІЛ і СНІД, бо це одна з трагічних проблем людства За даними ООН зараз на планеті до   38 800 000 ВІЛ-інфікованих чоловік. За 2016р. в Україні за даними Українського центру контролю за соціально небезпечними захворюваннями МОЗ України  було зареєстровано 13 381 новий випадок ВІЛ-інфекції. З них 2 349 дітей до 14 років.  Всього з 1987р. в Україні зареєстровано  293 739 випадки інфікування,  померло за цей час 40 816 осіб.  Це тільки офіційна статистика, в житті ці дані можуть бути на багато більші. (

Якщо людина захворіла (застудилася, проблеми з шлунком, пошкодила ногу, отримала опік…), їй допомагає одужати імунітет.

  • Що таке імунітет? (відповідь)

Від стану імунітету залежить здатність здоров’я відновлюватися. Щоб імунітет був сильним, його слід зміцнювати.

  •                   Що зміцнює наш імунітет? (повноцінне харчування, дотримання правил особистої гігієни,  активний спосіб життя, прогулянками на свіжому повітрі, відмова від шкідливих звичок, чергування праці і відпочинку). (слайд 11)

Вірус ВІЛ, потрапивши в організм,  руйнує та знищує імунітет, яким би сильним та міцним він не був. Але людина може не знати про це, виглядати здоровою певний час, навіть, декілька років. Коли імунітет знищено, настає остання стадія ВІЛ – СНІД.

СНІД – поки що невиліковне захворювання. Людина без імунітету робиться беззахисна перед різними вірусами та мікробами і може померти від будь-якої інфекції. 

Інфікується ВІЛ людина  найчастіше внаслідок небезпечної, необдуманої поведінки. Не має значення ні вік, ні стать.

ВІЛ –  небезпечна інфекція в організмі людини. Але для існування та розмноження йому потрібні рідини організму, без яких він швидко гине. Вірус в навколишньому середовищі миттєво гине під час кип’ятіння, від дезінфікуючих речовин, сонячного проміння. 

  • Пригадайте, як передається ВІЛ? (відповіді учнів)

Інфікування відбувається, коли інфекція потрапляє в кровообіг через  слизові оболонки або ушкоджену шкіру.

Шляхи інфікування: через кров, рідини організму, від матері до немовляти

Ми познайомилися з інформацією про те, як ВІЛ потрапляє в організм, чого боїться. На основі цих знань пропоную виконати творчу роботу з метою профілактики  і захисту від  ВІЛ-інфікування.

За допомогою кольорів – червоний, жовтий, зелений – об’єднатися в 3 групи. Кожна група отримує перелік життєвих ситуацій. Обговоривши ситуації в групах, слід вибрати ті, які відповідають завданню і розфарбувати їх відповідним кольором.

І група «Червоні» – обирає ситуації високого ризику і позначає їх червоним;

ІІ група «Жовті» – обирає ситуації низького ризику і позначає їх жовтим кольором.

ІІІ група  «Зелені» -- обирає ситуації, де ризик відсутній і позначає їх зеленим.

Користуватися спільним посудом з ВІЛ-інфікованим

Обробляти рану ВІЛ-інфікованої людини без гумових рукавичок

Брати участь в ритуалах, пов’язаних з кров’ю

Сидіти за однією партою з ВІЛ-інфікованим

Допомагати товаришу обробляти подряпину  без гумових рукавичок

 

 Робити штучне дихання «рот в рот»

 

Робити ін’єкції одноразовим шприцом

 

Перебувати в небезпечних компаніях

 

Дружити з ВІЛ-інфікованим

 

Медичні процедури спільним шприцом

Користуватися чужими особистими предметами манікюрного набору

 

Робити пірсінг, татуювання вдома у знайомих друга

 

4. Підсумки виконаної роботи.

Групи доповідають про визначення відповідних ситуацій.

зелений

червоний

червоний

зелений

жовтий

жовтий

зелений

жовтий

зелений

червоний

жовтий

червоний

 

  1.                   Комарі переносять ВІЛ-інфекцію;
  2.                   Якщо обійматимешся з ВІЛ-інфікованим – інфікуєшся; 
  3.                   Інфікуєшся при користуванні спільними голками для ін’єкцій;
  4.                   Віл-інфіковані учні можуть інфікувати інших школярів;
  5.                   Вітаючись за руку можна інфікуватися;
  6.                   Існує можливість інфікуватися при контакті з кров’ю; +
  7.                   Можна інфікуватися в громадському транспорті;
  8.                   Робити пірсінг в нестерильних умовах; +

6. Інформаційне повідомлення №2.

Отже, в нашому житті існують ризиковані ситуації, які призводять до інфікування. Деякі з них ви  зараз визначили. Це означає, що інфікування на ВІЛ відбувається. Ти можеш зустрічатися, спілкуватися з цими людьми кожного дня. Ми знаємо, що це абсолютно безпечно, адже ВІЛ не передається через повітря,  їжу, …..  (учні продовжують рядок)

Але дехто не знає цього і тому негативно ставиться до хворих на ВІЛ. Це приносить людям багато страждань, пригнічень та болю. (слайд 16) Кожна хвора людина потребує підтримки, допомоги, затишку,  чуйності, … пропонується продовжити  цей ряд слів синонімами.

  • Яким загальним словом можемо об’єднати  сказані слова?  (толерантність, милосердя

Як і до всіх інших людей, до ВІЛ-інфікованих треба ставитися толерантно. Ніхто не має права позбавляти людей доброзичливого спілкування, гідності, поваги.

7. Робота в групах.

У кожного народу існують прислів’я про  порозуміння між (слайд 18) собою: «Не міряй всіх на свій аршин», «Пильнуй свого носа, а не чужого проса», «У чужий монастир  зі своїм уставом не ходять». Крилаті й влучні вони втілюють найвищу мудрість – як бути людиною. (слайд-пауза 19)

Об’єднатися в три групи – людяність, співчутливість, турботливість.

  1. Кожна група отримує конкретну життєву ситуацію, в якій провокується суперечка. Застосовуючи толерантну поведінку, поважаючи думки і бажання інших як свої, знайдіть вихід з неї.
  2. Записати пораду, за допомогою якої вирішували ситуацію.

Група «Співчутливість» 

Ситуація.

Шестикласники дізналися, що в їхньому класі навчатиметься ВІЛ-інфікований  хлопчик. Двоє школярів категорично проти того, щоб він учився разом з ними. Дехто промовчав. Інші учні проголосили складену ними «Декларацію прав однокласників», у якій написали: «Усі діти рівні!»

До якої групи учнів долучилися б і ви? Чому?

Група «Людяність». 

Ситуація.

Ідучи додому зі школи, Віта й Оля обговорюють урок про запобігання ВІЛ-інфікуванню. На уроці Віта промовчала, а тепер сказала: «ВІЛ-інфіковані самі винні. Чому я маю їх жаліти?» Оля запитала: «А якби це була ти?»

На чиєму боці ви? Що можна сказати Віті? А що – ОЛІ?

Група «Турботливість».

Ситуація.

Захворів на грип ВІЛ-інфікований учень шостого класу. Однокласники вирішують відвідати цього. Дехто категорично проти:»Не можна наражатися на небезпеку інфікуватися ВІЛ!» інші хочуть це зробити, бо всіх, хто хворів, відвідували. Мар’яна каже: «Краще передати записку, книжку або зателефонувати. Адже грип – заразне захворювання». Антон питає: «А хіба ВІЛ – ні?»

Хто з дітей має рацію? Чому? 

Додатковий матеріал. Поради для вирішення ситуативних завдань «Як навчитись толерантності?»

  • не забувати , що всі люди різні, але всі вони рівні;
  • не треба поспішати гніватись на людей або засуджувати їх; треба постаратись зрозуміти людину, розібратись в конкретному випадку;
  • треба поважати почуття людей, не ображати їх;
  • хотіти взаємодіяти з іншими людьми, не підганяючи їх до своїх, будьте готові до того, що всі люди різні — не кращі й не гірші, а просто різні;
  • навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтеся змінити в них те, що нам не подобається;
  • цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;
  • зберігайте «своє обличчя», знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.

8. Перевірка виконаної роботи.

9. Інформаційне повідомлення №3.

Кожного дня ми спілкуємося з багатьма людьми: наші рідні, друзі, знайомі, незнайомі. Серед них можуть бути ті, що інфіковані. На них звалилося велике нещастя і вони потребують нашої людської підтримки. Сьогодні ви дізналися, що ці люди при спілкуванні не можуть передати нам інфікування. Навпаки, хворі на ВІЛ/СНІД потребують особливої уваги, дбайливого, душевного ставлення оточення, друзів і родичів. Таке ставлення вкрай необхідне, бо ці люди через свій  стан часто бувають пригніченими, відчувають різні страхи. Важко уявити, який тягар взяв на себе чоловік ВІЛ-інфікованої дружини; як складно знайти слова підтримки другу чи подрузі; як уберегти маленького сина, якого інфікували в лікарні, від жорстокості світу; як лікарю повідомити діагноз ВІЛ-позитивного, як підтримати душевну й фізичну рівновагу пацієнта.

Співіснування з ВІЛ-інфікованими  для багатьох людей стає випробуванням справжніх людських якостей, щирості материнських, подружніх та дружніх почуттів, фактично мірилом їхньої людяності. Кожній людині важливо виявляти співчуття до ВІЛ-позитивних людей та вміти протидіяти дискримінації і підтримувати людей, які живуть з ВІЛ.

А ще ви, мабуть, звернули увагу, що під час презентації ми частенько бачили  значок з червоної стрічки.  

  • Хто знає, що означає цей символ? (червона стрічка є символом підтримки людей, хворих на ВІЛ/СНІД.)

Дайте відповідь на запитання.

  • У чому полягає небезпека ВІЛ-інфікування?
  • Чи всі люди однаково ризикують інфікуватися ВІЛ?
  • Як допомогти ВІЛ-інфікованим.

 

  • На крапельках роси  ви писали свої бажання. Зніміть  крапельки, прочитайте очікування.  Чи справдилися ваші очікування?
  • Я впевнена, що ви не залишитеся осторонь проблеми ВІЛ-інфікованих людей  і зможете їх підтримати. А на пам'ять про наш урок пропоную намалювати на ваших крапельках символ підтримки людей, хворих на ВІЛ і крапельки забрати з собою.

Продовжити фразу: «Я можу розказати рідним (друзям) про ВІЛ/СНІД …. (додаткове завдання)

Завершити наш урок хочеться строчками вірша:

Здоров’я розкіш для людини,

Найбільша цінність у житті,

Як є здоров’я – день при днині

Можливість йти є до мети.

Тоді є щастя, радість, диво,

Краса у крапельці роси,

Тоді людина йде щаслива

Серед безмежної краси.

Дякую вам за працю і бажаю бути щасливими серед безмежної краси.

 

docx
Додав(-ла)
Кривошея Юлія
Додано
4 лютого 2020
Переглядів
767
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку