Завдання до уроку Пізнаємо природу у 5 класі НУШ
Тема. Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження.
Мета : формувати уявлення про органи чуття та їхнє значення для життєдіяльності організму; розвивати вміння зіставляти інформацію, аналізувати навчальний текст, працювати з медіапродуктами; розвивати дослідницькі навички, увагу та спостережливість, виховувати дбайливе ставлення до свого організму.
Обладнання : презентація, таблиці, картинки, предмети для дослідів (цукерка, солоні горішки, долька лимона, сухарик, лінійка, олівець, пластиковий стакан, мереживна стрічка, м’яка іграшка або домашня тваринка (дистанційне заняття)), підручник Пізнаємо природу 5 клас, Астон, 2023
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Освітні галузі : соціальна і здоров’язбережувальна, природнича, мовно-літературна.
За технологією «Входження в картину» № 1, 2, 3 (це американська програма «Стратегія візуального мислення», метою якої є формування у дітей мотивації розмірковувати про твори мистецтва, фотографії, рисунки тощо. Дітям пропонується роздивитися картину як подію та відчути що відбувається саме зараз).
Картинка\фотографія\рисунок:
поле гірчиці польової
поле конюшини
поле вспахане
зелена трава
Завдання до кожної групи:
Що ви бачите на фото? Які кольори переважають? За допомогою яких органів чуття ми бачимо такі чудові пейзажи? Наведіть ще приклади живих об’єктів у такій кольоровій гаммі.
Вправа «Я тільки чую»
Діти виконують точковий масаж вушок. Розповідають про уявні звуки. Шелест дерев, скрип гілок, спів пташок, шум води…
Вправа «Я відчуваю запах»
Діти уточнюють, які запахи можна відчути на картині/фото/рисунку (листя, кори, свіжості, грибів)
Вправа " Я сприймаю дотиком "
Дітям пропонується із заплющеними очима торкнутися поверхні картки і сказати, що це може бути на картині.
Вправа «Що я бачу»
Діти уважно вдивляються в картину і намагаються побачити те що не бачать інші.
Вчитель пропонує уявити, що події, зображені на картині, раптом змінилися. Наприклад: пішов дощ; налетів сильний вітер; перший заморозок; хмара закрила Сонце
Діти мають розповісти, як зміняться об’єкти, зображені на картині.
Дослід 1.
Затуліть долонями очі. Що ви бачите?
Розкажіть про значення зору в житті людини.
Висновок:
Очі-орган зору. Недарма кажуть: «Краще один раз побачити, ніж сто разів послухати».
Дослід 2.
Висновок: Вуха-орган слуху.
Через орган слуху людина розрізняє звуки. Вона чує мовлення інших людей, музику, голоси тварин.
Висновок: Ніс-орган нюху.
Завдяки органу нюху ми відчуваємо приємні пахощі квітів, аромат мила, шампуню, які приносять радість і велике задоволення, а запахи їжі-збуджують апетит.
Язик – орган смаку.
Дослід 3.
Охочі підходять до вчителя, їм зав’язують очі та пропонують спробувати продукт, відгадати назву та його смак (цукерка, солоні горішки, долька лимона, сухарик).
Висновок: Язик-орган смаку.
Завдяки органу смаку відчуваємо смак речовини, що потрапила до рота. Вона може бути солодкою, кислою, гіркою або солоною.
Шкіра – орган дотику.
Дослід 4.
Охочі підходять до вчителя, їм зав’язують очі та пропонують відгадати предмети на дотик. Учні називають форму предмета, розміри, який він на дотик ( теплий, холодний, жорсткий, гладенький, матеріал – деревина, пластик, залізо, предмет гострий, тупий).
Висновок: Шкіра-орган дотику.
В шкірі є багато нервових закінчень. Шкірою людина відчуває холод, тепло, біль, дотик.