Завдання І етапу
Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
на 2020 - 2021 навчальний рік
7 клас
Українська мова
І. Напишіть твір-роздум (обсяг – не менше 1 сторінки) на тему «Чи можна вибирати Батьківщину?»
Сформулюйте тезу, наведіть аргумент, що найкраще доведе Вашу думку. Проілюструйте міркування посиланнями на приклад із художньої літератури. Не переказуйте змісту художнього твору, не давайте повної характеристики образів Сформулюйте висновки.
10 балів
ІІ. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть головні та другорядні члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, схарактеризуйте речення).
На темному небі нерухомо застигли химерні клаптики хмар. (За Ю. Збанацьким)
10 балів
ІІІ. Утворіть від іменників кличний відмінок.
Настя, вітер,Фрідріх, маляр, друг, читач, жнець, боєць, швець, українець.
5 балів
ІV. Виконайте словотвірний аналіз поданих слів.
Дерев’яний, підпис, будівельник.
5 балів
V. Доберіть нормативні відповідники до калькованих слів.
Позадоріжник; багато чисельний; взаємовідносини; всеохоплюючий; минулорічний.
5 балів
ВСЬОГО 35 БАЛІВ
Українськалітература
І.Тестові завдання.
1. До суспільно-побутових пісень належать
А. колядки, щедрівки, веснянки, купальські пісні.
Б. весільні, колискові пісні, плачі й голосіння.
В. солдатські, бурлацькі, козацькі, чумацькі пісні.
Г. козацькі, чумацькі, кріпацькі, пісні-думи.
Д. кріпацькі, солдатські, бурлацькі пісні, коломийки.
2. Коломийки виконувалися під супровід:
А. музики;
Б. бандури;
В. фортепіано.
3.У творі І. Франка «Захар Беркут» згадано імена історичних осіб, а саме:
А. Захар Беркут, Максим, Мирослава.
Б. Максим, Мирослава, Тугар Вовк.
В. Захар Беркут, Мирослава, Тугар Вовк.
Г. Князь Данило Галицький та Чінгісхан.
Д. Захар Беркут, Чінгісхан.
4. За що була вдячна Мирослава Максиму, перебуваючи на полюванні?
Він:
А. допоміг їй у боротьбі з ведмедицею;
Б. витягнув її з провалля;
В. захистив її від зграї вепрів.
5. Автобіографічні мотиви у назві твору Т. Г. Шевченка має твір:
А. «Невольники»
Б. «Заповіт»
В. «Мені тринадцятий минало»
Г. «Тополя»
Д. «Реве та стогне Дніпр широкий»
5 балів
ІІ. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях:
6 балів
IV. Зробіть ідейно-художній аналіз поезії “Гном у буфеті” І. Жиленко
Ти знаєш, у нашому домі,
в старому буфеті, давно
живе мій добрий знайомий –
старенький буфетний гном.
Він знав ще дідуся хлоп’ям,
а маму — малим дівчатком,
гукав пустунам: "Ай-яй!",
Слухняним давав шоколадки.
Замкнувши буфет на гачок,
золотить на свята сервізи.
Багріє його ковпачок
за склом серед вазочок різних.
Він любить какао пить,
смоктати м’ятні гостинці.
Так довго і солодко спить
в старій музикальній скриньці.
Навчився він чемних манер
в одної маркізи з фарфору.
Сказала маркіза: — Тепер
дружити із вами не сором.
Ви просто — франтом, хоча
втягніть у петлицю троянду.
І прошу до мене на чай
Разом з цвіркуном-музикантом;
Століття, і друге, і третє, —
прислухайся! — чуєш? – завжди
клопочеться гном у буфеті,
бормоче, зітха, шарудить.
І тупа, і плямка в куточку,
і дзвонить в буфетні шибки.
І в довгі засніжені ночі
нашіптує дітям казки.
10 балів
Усього – 21 балів