Оксана Сафронова
Відділ освіти Ратнівської райдержадміністрації
Районний методичний кабінет
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня с. Межисить
(проведення тижня екології)
Межисить-2016
Збережемо планету чистою. Тиждень екології в школі. Методична розробка / О. О. Сафронова. - Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня с. Межисить, 2016 рік. - 73 с.
Методична розробка містить матеріали планування та проведення тижня екології в школі, які також можуть бути використані при підготовці і проведенні уроків з природознавства, біології та екології. Заходи екологічного тижня цікаві, розширюють кругозір дітей і навчають бережливо ставитися до природи рідного краю. Проектна технологія дозволила дати оцінку стану довкілля, а учням набути досвіду суспільної дії.
Матеріали методичної розробки можуть бути корисними для класоводів, вчителів біології, екології та природознавства.
Упорядник. Сафронова Оксана Олександрівна, вчитель біології і екології.
Зміст
Вступ………………………………………………………………………………….3 План проведення заходів…………………………………………………………....5
1. «Екологічна лінійка»
Відкриття тижня……………………………………………………………………6
2.«Екологія довкілля»
Виставка малюнків.………………………………………………………………...11
3. Як використати опале листя?
Виступи учнів……………………………………………………………………..12
4«Опале листя-користь чи шкода?
Представлення міні-проекту…………………………………………………......17
5. «Рослини-первоцвіти та їх охорона.»
Гурткове заняття…………………………………………………………………..25
6.»Зміна клімату. Глобальне потепління.»
Вікторина………………………………………………………….........................38
7. «Екологія. Економія.Комфорт.»
Презентація проекту……………………………………………………………….42
8 . «Про що розповів листок»
Тренінгове заняття………………………………………………………………….53
9. «Екологічна варта. Прибери планету!
Представлення проекту.Закриття тижня………………………………………..59
Висновки…………………………………………………………………………... 69
Список використаних джерел……………………………………………….......72
Вступ
Наша спільна домівка-планета Земля. Життя людини стрімке, цікаве, повне багатьох несподіванок. Ми багато чого помічаємо навколо, посміхаємось сонцю, радіємо ранковій росі, зеленим молодим паросткам.
Однією з важливих наук, яка вивчає життя на планеті, є екологія. Дбайливе ставлення людини до природи складається не тільки з уміння використовувати її плоди. Дуже важливим є те, щоб усвідомлення значимості природи стало внутрішнім надбанням особистості. З року в рік екологічний компонент набуває все більшого значення. В першу чергу це зумовлено тим, що природні ресурси, їх відтворюваність мають скінченні величини, а тиск від діяльності людини на природу зростає і став практично неконтрольованим. Саме тому так важливо розпочати екологічне виховання з дитинства. Екологічна освіта і виховання покликані забезпечити підростаюче покоління науковими знаннями про взаємозв'язок природи і суспільства, допомогти зрозуміти багатогранне значення природи для кожної людини ,сформувати прагнення і вміння брати активну участь в охороні й поліпшенні навколишнього середовища. Ми повинні насаджувати дерева, квіти, чистити забруднені джерела, допомагати звірам і птахам, особливо взимку, тобто бути не тимчасовими мешканцями, а мудрими господарями своєї планети. Екологічне виховання вже перестало бути новим елементом для школи. Загрозлива екологічна ситуація, що склалася, зробила його одним з найпріоритетніших напрямків в галузі освіти та виховання.
Сьогодні гостро постали перед людьми багато екологічних проблем, які вони можуть вирішити самі, якщо не будуть забруднювати rрунти, повітря, водойми різними токсичними речовинами.
У зв'язку з цим виникає необхідність суттєвого удосконалення змісту навчального процесу, створення відповідних педагогічних умов для екологічного виховання школярів, відбору оптимальних форм, методів і прийомів навчання .
У наші дні без екологічного виховання не можна уявити жодну концепцію формування всебічно розвиненої особистості. В. О. Сухомлинський передбачливо зазначав, що «справжній, яку має велику роль у визначенні життєвої мети, зв'язок праці та знань полягає у тому, що культура думки виховує культуру взаємодії людини з природою». Сьогодні це питання зберігає свою актуальність, бо від його вирішення значною мірою залежить оздоровлення економіки, а також нації в цілому. Метою екологічної освіти є розвиток індивідуальної екологічної свідомості та мислення. Передумовою цього є екологічні знання, а результатом-екологічну свідомість. На порозі нового тисячоліття питання екології стають одним з приорітетніших для всього людства. Це стосується і України де можна простежити майже всі світові проблеми.
Процес пізнання природи та її законів – нелегкий. Він здійснюється поступово, шляхом спостережень і відкриттів нових фактів, взаємозв’язків.У цьому процесі певне місце повинні займати нові форми організації виховання та навчання, наприклад, такі, як, міні-експедиції, екологічні стежки, екологічні тижні.Таке навчання включає в себе не тільки ознайомлення з природою рідного краю, а й елементи дослідницької, практичної природоохоронної та ігрової діяльності. Практично-дійовий компонент змісту природа - об'єкт трудової діяльності людини, спрямованої на її використання, покращення, відновлення, охорону. Характер трудової діяльності в різні пори року. Види дитячої праці для покращення і охорони навколишнього середовища. Зміна видів діяльності за сезонами. Пропаганда ідей охорони природи серед своїх друзів і дорослих.
В даній збірці пропонуються розробки екологічних позакласних заходів при проведенні тижня Екології.
План проведення заходів
День проведення |
№ п/п |
Назва заходу |
Клас |
Понеділок |
1
2 |
Відкриття тижня Проведення екологічної лінійки.
Виставка малюнків «Екологія довкілля» |
6-11
|
Вівторок |
3
4 |
Виступи учнів на тему. Як використати опале листя?
Представлення міні-проекту «Опале листя користь чи шкода?». |
9
6 |
Середа |
5
6 |
Гурткове заняття на тему. Рослини-первоцвіти. Ранньоквітучі весняні рослини та їх охорона.
Вікторина «Зміна клімату. Глобальне потепління». |
6-7
10-11 |
Четвер |
7
8 |
Представлення проекту «Екологія. Економія. Комфорт.»
Тренінгове заняття «Про що розповів листок» |
11
7 |
П’ятниця |
9 |
Презентація проекту «Екологічна варта. Прибери планету!» Підбиття підсумків тижня. |
6-11 |
Вчитель: Людина – частка природи. Саме природі ми зобов’язані своїм існуванням, своєю досконалістю, своєю могутністю. І як же ми віддячуємо їй за це сьогодні? Яким би ми хотіли бачити навколишнє середовище?
Учні: Щоб було чисте повітря, чистий грунт, чиста і прозора вода, багатий рослинний і тваринний світ.
Вчитель: А яка ж реальна ситуація?
1-й учень: Так, ми перестали радісно підставляти обличчя теплому дощу, бо дощі все частіше стають кислотними. Влітку біля влдойм нас зустрічають великі написи “Купатися заборонено! “Небезпечно для здоров’я”. Відкриваючи вікна у квартирах, щоб провітрити кімнату, вдихнути свіжого повітря, маємо зовсім протилежне.
2-й учень: Сьогодні на людину та на інші живі істоти босфери негативно впливає понад 40 тис. хімічних речовин, які використовує людство у своїй діяльності. Більшість з них, особливо синтетичні матеріали, деякі відходи не переробляються природою, а нагромаджуються, отруюючи довкілля. Близько 500 млн. т. оксидів вуглецю, понад 100 млн.т. вуглеводнів, сотні тисяч тонн свинцю.
3 учень: ми почали змінювати природу, обробляючи землю, рубати ліси, будувати міста. У містах нагромадилося багато сміття та бруду. Мікроорганізми перетворюють сміття на нешкідливі речовини. Чим більше відходів, тим більше мікробів. А серед них є багато шкідливих для людини, хвороботворних. Отже, чим більше сміття, тим більше хвороб.
4 учень: Що ж це сталося з нами, люди?
Це ж як так, то нічого не буде?
Ні річок, ні гаїв, ні криниць
Ні комах, ані звірів, ні птиць?
5 учень: Ані квітів, ні трав, ні повітря,
Ні людей! Хоч тепер вже, повірте,
Зупинімось, останній є шанс,
Оглянімось, благаємо вас!
1 учень: Як розоримо світ оцей вщерть,
Вирок нам без війни буде – смерть.
Зупинімось, останній є шанс,
Ця планета не тільки для нас.
2 учень: В епоху технічного прогресу неминуче постає проблема утилізації відходів, зокрема використаних виробів із ПЕТФ (поліетилентеррефталат). Це пляшки з-під напоїв, фотоплівка, поліетиленові пакети, упаковки з-під продуктів, одноразовий посуд.
3 учень: Кількість викинутих на смітники таких відходів зростає. Але багато людей викидає таке сміття де попало: на вулиці, в парку, на подвір’ї. Проблема, що робити з такими відходами, дуже важлива. У воді вони не розчиняються, перегнивають через кілька століть. А якщо їх спалити?
4 учень: Щоосені, весною і навіть узимку димлять на наших подвір’ях купи сміття, опале листя. Ми не звертаємо на це увагу. А дарма. Це – “міні-чорнобилі”. З димом у повітря летять речовини, які називаються діоксини. Ми їх вдихаємо, а потім скаржимося на слабкість, алергію, дратівливість – типові отруєння малими дозами діоксинів.
5 учень: Діоксини – це дуже токсичні речовини. Невеликі їх дози мають високу біологічну активність, дуже стійкі і можуть не розкладатися вподовж десятків років. Потрапляючи до організму, вони пригнічують імунну систему, швидко руйнують вітаміни, гормони, ліки. Сприяють виникненню ракових новоутворень. Дія їх позначається на потомстві.
1 учень: Вчені встановили, що діоксини потрапляють до атмосфери при спалюванні відходів виробництва і твердих побутових відходів. Тож не паліть самі вогнища і не дозволяйте це робити іншим.
2 учень: Вторинна переробка цих відходів цілком можлива. В результаті одержують ковдри, килими, наповнювачі подушок, лижні куртки, електротехнічні деталі, деталі до автомобілів, до побутової техніки. Так, у нас, на Волині у с. Маяки Луцького району діє підприємство “Інвід”, єдине в області, де переробляють відходи виробів із ПЕТФ. Воно працює з 1999 року. В місяць переробляють тут 10-15 тонн відходів. Якщо переробити 20 пляшок з-під мінеральної води, то виходить...светр. Підприємство у перспективі буде виготовляти із полімерів черепицю.
3 учень: Пляшки та плівка – цінна сировина для шляховиків. Відомо, що для будівництва шляхів застосовують бітум. А коли додати до бітуму перероблені ПЕТФ-відходи, він стає пружнішим, стійкішим до механічних навантажень. А що найголовніше – вони довговічніші. Якщо прості асфальтобетонні покриття обходяться без ремонту 6-7 років, то покриття суміші бітуму і ПЕТФ – 14-17 років.
4 учень: Крім того, менше зношуються автомобільні шини, взуття. Полімерні покриття гігієнічні – легко очищаються і миються.
5 учень: А що можна зробити з ПЕТФ-відходами у нашому побуті? Ми придумали, як можна повторно використати пляшки і упаковки:
виходять учні, які демонструють:
* совочки для сипучих продуктів;
1 учень: Світ прекрасний навколо тебе
Ясне сонце і синє небо.
Птахи і звірі, гори і ріки
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить,
Бо світ довкола любові просить!
2 учень: Буду я природі другом,
Йтиму садом, полем, а чи лугом
Буду я природі вірним другом!
3 учень: Коли лісом буду я іти,
Теж посію зерна доброти.
4 учень: Не столочу навіть і трави.
Я скажу їй: зеленій, живи!
Усі учні разом: Побажаєм дереву і пташці,
Щоб вони жили у мирі й щасті
Виставка малюнків «Екологія довкілля».
Виступи учнів
Компост – найдоступніше добриво, яке можна приготувати з відходів господарства. Для цього придатні листя, кора дерев, гнила солома, бур’яни, тирса, бадилля, сажа, сміття, кухонні помиї тощо. Закладати компостну купу слід у затіненому, непридатному для вирощування рослин місці під парканом, біля будівель, можна з північного боку ділянки. Майданчик ретельно вирівняйте, обсипте валиком землі висотою 25-30см, щоб під купу не затікала вода.
Ширина купи внизу 2м, висота – 1,5м. Знизу покладіть бур’ян, бадилля, солому та інший вологоємний матеріал. На ньому в міру нагромадження складайте різні відходи. З боків і зверху бажано покласти стару плівку, щити з хмизу – це захистить купу від пересихання чи розгрібання курми. Через тиждень-два купу зволожте, краще гноївкою, бовтанкою з пташиного посліду, розчином азотних добрив або водою. 1-2 рази на рік купу перемішайте так, щоб зовнішні шари потрапляли всередину.
Листкова земля - це також компост, основним компонентом якої є листя. Готують його із опалого листя яблуні, груші, клена, в’яза, тополі, ліщини, липи. Не слід використовувати листя дуба, верби та інших порід, багатих на дубильні речовини. Опале листя, зібране восени, потрібно скласти в купи. Протягом двох років їх декілька разів перелопачують для рівномірного перегнивання.
Готова листкова земля легка, поживна і пухка. Насіння бур’янів у ній відсутнє. Листкову землю застосовують у квітникарстві, особливо коли вирощують широко рослини, які не переносять свіжого гною та перегною. Використовують її також під час посіву насіння у ящики, при цьому додаючи третю частину піску. Ця земля входить до складу усіх земляних сумішей, рекомендованих для висаджування кімнатних рослин.
Листкову землю не варто пересушувати.
Земля уваги потребує.
Даси її – життя вирує.
Ти прокинувся, вдягнувся, привів у порядок себе, приведи в порядок і свою планету
Антуан де Сент-Екзюпері
Кожного дня людина бачить навкруги безліч прикладів використання ресурсів нашої планети. Машина, що рухається по автомагістралі, літак, що залишає на небі слід, електричний ліхтарик, що світить уночі, підігріта на газовому або електричному обладнанні їжа, тепле приміщення – цього всього не було б без корисних копалин (які є складовою частиною природних багатств Землі), певним чином перероблених та використаних Людиною, яка є не стільки володарем і царем, як маленькою часткою Природи.
Тому, якщо ми маємо надію на здорове життя не тільки сьогодні, а й завтра (для себе й майбутніх поколінь), то потрібно з повагою і шаною, з почуттям господаря, а не вандала ставитись не тільки до живої природи – флори і фауни, а й так званої неживої природи – скарбів гідросфери, атмосфери, літосфери. Про взаємовідносини цих оболонок Землі добре відомо всім. Це проблеми викидів шкідливих речовин у воду та повітря, а також раціонального використання цих життєво необхідних ресурсів.
Восени під час прибирання вулиць, подвір’їв ми часто спостерігаємо, як горять купи опалого листя. Це – міні -Чорнобилі. З димом у атмосферу виділяються токсичні речовини – діоксини, які ми вдихаємо, а потім скаржимося на слабкість, дратівливість, алергію – типові отруєння малими дозами діоксинів. Діоксини – це дуже токсичні речовини. Невеликі їх дози мають високу біологічну активність, дуже стійкі і можуть не розкладатися впродовж десятків років. Потрапляючи до організму, вони пригнічують імунну систему, швидко руйнують гормони, вітаміни, ліки. Діоксини сприяють виникненню ракових новоутворень, дія їх позначається на потомстві.
Напевне, ви спостерігали, як навесні чи восени палять суху траву. В Україні загальні збитки від цього становлять майже 1 млн. гривень на гектар. З метою посилення державного контролю за випалюванням сухої рослинності внесені зміни до Кодексу України про адміністративні порушення щодо відповідальності за самовільне випалювання сухої рослинності. Розміри штрафу: для громадян від 5 до 10 неоподаткованих мінімумів доходів; для посадових
осіб – від 50 до 70 неоподаткованих мінімумів. У сусідній Польщі селян за випалювання трави позбавляють дотацій від Євросоюзу.
Випалювання трави призводить до пожеж, знижується родючість грунту, гинуть тварини – його мешканці та мешканці трави.
Тож не спалюйте опалого
листя і сухої трави та не дозволяйте цього робити іншим!
(Представлення міні-проекту)
Тема. Опале листя-користь чи шкода?
Мета. Формувати уявлення про пристосування рослин до змін навколишнього середовища, навчитись фіксувати певні спостереження ;
розвивиати екологічну свідомість як основу для формування екологічного мислення;
виховувати бережливе ставлення до живої природи та рослинного світу в цілому.
Термін роботи над проектом. 1 тиждень
Тип проекту. Дослідницький
Очікувані результати. Після виконання проекту учні повинні знати: як відбувається зміна забарвлення листя; як рослини пристосовуються до зимових умов; чому небезпечно спалювати листя.
Актуальність проекту.Наразі важливим напрямком стала екологічна освіта суспільства. Людям з дитинства необхідно прививати любов та бережливе ставлення до природи, а також допомогти усвідомити важливість позитивної взаємодії людини з природою, тому необхідним є пояснення учням важливості процесів та явищ, що відбуваються у природі.
Учасники проекту. Учні 6 класу
Вчитель-консультант. Сафронова Оксана Олександрівна
Для організації роботи над проектом клас об’єднався у 4 групи (по 3 учні в кожній).
І група-« Вчені» ІІІ група- «Хіміки»
ІІ група-«Експерти» ІV група-«Екологи».
Кожна група опрацювала ряд питань.
І група «Вчені» опрацювала наступні питання:
1.Що таке «листопад»?
Скористайся словником!
2. Коли дерева скидають листя?
3. Чи всі дерева скидають листя?
4.Зберіть опале листя на своєму подвір’ї
. Зробіть гербарій.
5. Зробіть висновок.
Листопад– це шкідливе чи корисне
явище в житті рослин?
Результати роботи
Листопад-це природне явище спадання листків у рослин .
Листопад- дуже важливе пристосування рослин до умов зими, що є не тільки холодною, але й сухою порою року. Коли б наші листяні дерева залишалися на зиму у своєму зеленому вбранні, вони б гинули від нестачі вологи,оскільки насичення листя водою припинялося б, а випаровування води продовжувалося б. Скидаючи листя, дерева, крім того, оберігають себе від механічних пошкоджень під масою снігу. Часто можна бачити, як взимку ламаються під масою снігу досить великі гілки дерев. Листопад сприяє видаленню продуктів обміну, значна кількість яких нагромаджується в листі під осінь і стає шкідливою для рослин.
2 група «Експерти» шукала відповіді на такі питання
1 Чому листя змінює забарвлення?
2 Де ми можемо побачити опале листя?
3 Чим може нашкодити опале листя в місті?
4 Хто відповідає за прибирання листя в містах?
5 Чи є правила та закони про те,що потрібно робити з опалим листям?
6 Що роблять твої батьки з опалим листям?
Результати роботи
Чому листя змінює забарвлення?
Зміна забарвлення листка-результат руйнування хлорофілу.
Де ми можемо побачити опале листя?
-В місті
-в саду
-вдома
Закон проти спалювання листя.
Керуючись статтею 50 Конституції України, яка гарантує кожному безпечне для життя і здоров’я довкілля, кожен з нас має законне право боротися з явищем спалювання листя. Статті 16 і 22 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» забороняють спалювання листя. Відповідальність за порушення цієї норми передбачена статтею 7 адміністративного кодексу України.
3 група «Хіміки» працювала над такими питаннями:
Що відбувається з опалим листям?
Перегнивання листя- це користь чи шкода?
Спалювання листя –це шкода чи користь?
Результати роботи групи «Хіміки».
Спалювання листя
При згорянні однієї тони рослинних залишків у повітря вивільняється майже 9 кг мікрочастинок диму. До їх складу входять пил, окиси азоту, чадний газ, важкі метали і низка канцерогенних сполук. В тліючому без доступу кисню листі виділяється бензопрен, що здатен викликати у людини ракові захворювання. Окрім того, з димом у повітря вивільняються діоксини — одні з найотруйніших для людини речовин.
Перегнивання листя
Листя, у разі його перегнивання, перетворюється на гумус і є поживним біологічним добривом для ґрунту і рослинності.
4 група «Екологи»
Що робити з опалим листям?
Як використати опале листя?
Зробіть букет з опалого листя.
Знайдіть інформацію про використання опалого листя.
Результати роботи
Використання опалого листя
Троє школярів з Одещини знайшли спосіб, як заробити на опалому листі. Вони пропонують робити з нього біогаз, паливні брикети та навіть одноразовий посуд – таку собі альтернативу пластиковим стаканчикам та тарілкам. Останнім варіантом використання листя вже зацікавилися закарпатські бізнесмени.
Дослідили, які саме листя підходять для нашої місцевості - це будуть дубові, горіхові, осикові. Чому саме це листя - тому що там є дубильні речовини, вони
Є біологічним клеєм.
Висновки.
Гарна, прекрасна,чудо-земля!
Ніжно берім її в руки свої,
Щоб розквітала і завтра вона,
Бережімо її, бережімо її!
Гурткове заняття на тему:
Рослини-первоцвіти. Ранньоквітучі весняні рослини та їх охорона.
Тема Рослини-первоцвіти. Ранньоквітучі весняні рослини та їх охорона.
Навчальна мета:
-забезпечити засвоєння знань про основні весняні явища;
-розширити знання учнів про різноманітність рослин рідного краю:
- навчити бачити красу навколишнього світу, переконати в необхідності охорони природи.
Розвивальна мета:
-розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів.
-продовжити формувати вміння:
працювати з малюнками, таблицями, додатковою літературою, складати план, проводити досліди, вести спостереження; порівнювати, узагальнювати, робити висновки
Виховна мета:
-світоглядна (сприяти формуванню в учнів уявлення про історичний розвиток світу, зв’язок теорії із практикою);
-екологічна (переконати учнів у необхідності охорони довкілля; формувати екологічний світогляд; забезпечити розвиток основ);
-етична (сприяти формуванню етичних взаємин у колективі (доброзичливості, взаємодопомоги, справедливості);
- естетична (розвивати в учнів почуття прекрасного, почуття художнього смаку, уміння пізнавати і створювати прекрасне).
Методи та прийоми:
-Інформативно-рецептивний:
-мовний (розповідь, бесіда, інструктаж, робота з довідковою літературою);
-наочний (демонстрація предметів, явищ, посібників);
-практичний (робота на ділянці, у теплиці, лабораторії, практична робота, екскурсія, експедиція, похід).
-Репродуктивний (ігри, вікторини, теми).
-Пошуковий (евристична бесіда, творчий, групові форми роботи, взаємопов’язані запитання).
-Навчально-дослідницький (дослідницька робота, спостереження, самостійна творча робота — реферати, статті, доповіді).
Обладнання: таблиці, плакати, схеми, гербарії, технічні засоби навчання, роздатковий матеріал, діаграми, демонстраційний матеріал, виставка літератури).
Терміни та поняття :первоцвіти, анемона жовтецева,анемона дібровна, анемона лісова,горицвіт весняний (адоніс),конвалія звичайна,медунка темна,медунка вузьколиста,підсніжник звичайний,пролісок сибірський,пшінка весняна,барвінок малий,сон широколистий;первоцвіт весняний, фіалка дивна
Міжпредметні зв’язки: біологія,географія,екологія,історія.
Тип заняття :засвоєння нових знань, умінь та практичних навичок
Хід заняття
1). Організаційний момент.
2) Мотивація навчальної діяльності гуртківців.
Тупніть ногою ті, хто бачив квіти, що зацвітають відразу після танення снігу.
Плесніть у долоні ті, хто бачив їх у лісі.
Піднесіть руку ті, бачив їх біля своїх осель.
Ступіть крок уперед ті, хто знає їх назву.
Візьміться руками за голову ті, кому зараз ніяково.
3). Актуалізація опорних знань юннатів:
Отже, давайте поглянемо на дошку. (на дошці фото первоцвіту або примули, підсніжника, печіночниці).
Станьмо в коло. Візьмемося за руки. Не буває на світі людей, які все знають.
Давайте згадаємо найкращі риси один одного і скажемо їм комплімент. Комплімент – це люб’язний вислів з похвалою.
Давайте всі разом пригадаємо назви інших первоцвітів. (анемона, медунка,ряст, фіалка).
Подивіться на спинки своїх стільчиків. Одірвіть картки та об’єднайтеся у групи за кольором карток: білі до білих, червоні до червоних.
Звучить музика.
А тепер та група, у якої були червоні картки, загадує загадки, що записані на картках. Інша група, у якої були білі картки, їх відгадує і кожен учень записує відгадку на своїй картці.
Молодці!
А тепер візьмемо у руки по два кубики. Я задаю питання, а ви на нього відповідаєте, показуючи відповідне слово на грані кубика.
3.В яку пору року первоцвіти перебувають у стані спокою?( влітку)
3) Вивчення нового матеріалу.
Сучасна флора налічує понад 900 видів судинних рослин, що становить близько 18,4% від їх загальної кількості в Україні.
На жаль, останнім часом зелений світ зазнав значних змін. Усе рідше трапляються такі чутливі до впливу людини рослини, як орхідеї, плавуни, папороті.
Не минуло людське свавілля й первоцвіти. Усе рідше і рідше наше око може милуватися цвітінням пролісків, первоцвітів, анемон, горицвітів та фіалок. За свою скромну красу, за те, що першими з’являються з-під снігу та сповіщають нам про прихід весни, вони платять такою дорогою ціною.
З-поміж інших квіткових рослин вирізняються такими ознаками:
Є дуже цінним кормовим джерелом для комах, коли інші рослини ще не цвітуть. У флорі зустрічаються такі первоцвіти:
Увага! У червону книгу України занесені:
Сьогодні ми з вами вирушаємо в подорож до Країни Первоцвітів
Станція пізнавальна
1)Анемона жовтецева – досить поширений вид, росте у змішаних лісах.
Анемона дібровна - малопоширений вид, зацвітає ще до розпускання листків на березах, має поодинокі білі, з рудуватим відтінком квіти з простою оцвітиною, яка складається з 6-8 пелюсток. Під час дощу і на ніч оцвітина закривається, квітка згинається і звисає. Отруйна рослина .Анемона лісова рідкісний вид росте поодиноко в змішаних лісах охороняється.
2) Адоніс, або горицвіт весняний, - малопоширений вид, росте в лісостепових районах на схилах пагорбів. Багаторічна рослина родини Жовтецеві. Зацвітає на 4-5-й рік життя великими яскраво-жовтими квітками в березні-травні.
3) Первоцвіт весняний (ключики) зустрічається на луках, серед чагарників, на лісових галявинах. Багаторічна трав’яниста рослина з родини Первоцвітів. З прикореневої розетки виростають опущені листки у вигляді корони. Квітки великі оранжево-жовті, запашні.
Існує повір’я, що ці квітки відкривають дорогу весні, гарній погоді, травам, квітам. Цвіте в квітні-травні.
4) Конвалія звичайна рослина. росте в змішаних та листяних лісах. Багаторічна рослина з родини лілійні. Цвіте з квітня до початку червня. Квіти білі, дзвоникуваті, звислі, з приємним запахом, листки довгасті, еліптичні. Отруйна
5) Медунка темна – росте в дібровах, супутник дуба, змішаних лісах, на узліссях «у ліщинниках». Цвіте у квітні-травні дрібними квітками, зібраними в завитки.
Квітки до розпускання рожеві, а після розпускання – синьо фіолетові.
6) Барвінок малий – вічнозелений півкощик з родини Барвінкові. Стебла лежачі, розгалужені, листки блискучі, шкірясті, не опадають узимку. Квітки блакитно-сині, досить великі.
7) Фіалка дивна росте в листяних лісах та дібровах. Багаторічна трав’яниста рослина родини фіалкові. Квітки фіолетові, запашні, на довгих квітконіжках. Цвіте з кінця березня до початку травня.
8) Сон широколистий.
Сон широколистий зустрічається в соснових та змішаних лісах, на піщаних пагорбах. Зацвітає у квітні травні до появи листків.
Квіти поодинокі, пухнасті, блакитно-лілові, містять снодійні речовини, за що рослина й отримала свою назву. Охороняється.
9) Рястів зустрічається два – ущільнений і порожнистий.
У змішаних лісах ряст утворює рясні скупчення, за що і отримав свою назву.
Цвіте наприкінці березня – на початку квітня. Квіти різнокольорові, зібрані в суцвіття – китиці на тонкому стеблі.
2-га Станція «Загадкова».
Цвіте синьо, лист зелений
Квітник прикрашає
Хоч мороз усе побив- його не займає.
(Барвінок)
Білі горошини на зеленій стеблині
(Конвалія)
З-під снігу я пробився.
Бо силу добру маю
Своїм біленьким цвітом
Я землю прикрашаю.
(Підсніжник)
Я найперший зацвітаю
Синім цвітом серед гаю
Відгадайте, що за квітка.
Бо мене не стане влітку!
(Пролісок)
3-тя Станція «Прикметна»
Навесні рясно зацвіли проліски - ...(буде гарний урожай картоплі)
Фіалки гарно зацвітали - … (на гарну погоду)
Якщо з 10-ї до17-ї години пелюстки пролісків складені, ніжки трохи зігнуті - … (буде гарна погода).
Перед негодою фіалки закривають свої квітки й схиляють їх -… (показуючи, як їм сумно прощатися із сонечком).
4-та Станція «Будьте здорові!»
Більшість первоцвітів мають лікарське значення.
Анемона – засіб проти бронхіальної астми та інших захворювань дихальних шляхів. Ефективна також при подагрі та як потогінний засіб. Квітки збирають на початку травня. Горицвіт регулює серцеву діяльність, заспокоює ЦНС, лікує набряки, задишку.
Траву збирають у квітні-травні (у період цвітіння) при хворобах серця, нервових захворюваннях, як сечогінний засіб. Листки і квіти збирають у травні.
Первоцвіт застосовується для лікування авітамінозу, як відхаркувальний засіб при хворобах серця, нервових захворювань. При головних болях та простуді вживають відвар квіток, які заготовляють у квітні-травні.
Медунка – засіб при недокрів’ї, запаленнях шлунка і кишечнику, різних хворобах дихальних шляхів. Свіжі рани швидко загоюються якщо їх присипати порошком розтертої медунки. Збирають рослини у квітні-травні, обережно зрізуючи біля самого кореня.
Барвінок застосовують як в’яжучий засіб при проносах, кровотечах, ними лікують сверблячі висипи. Існує повір’я,що досить чоловікові й жінці з’їсти листок барвінку, як між ними сполохне палке кохання. Також вважають , що ця рослина оберігає від нечистих сил та чаклунства. Тому її вішали над дверима й вікнами. Збирають усю надземну частину рослин в травні.
Фіалка запашна має відхаркувальні, протизапальні сечогінні та проносні властивості.
ІV. Закріплення знань .
1)Які рослини-первоцвіти ви знаєте?
2)Які лікувальні властивості рослин –первоцвітів?
3)Чи сподобалось вам гурткове заняття? Чим?
4)Чому підсніжник, сон-траву, конвалію занесене до Червоної книги?
Для чого ми провели це заняття? Ми з вами дуже різні, але маємо спільну мету – пізнавати природу рідного краю.
Давайте знову станемо у коло і подякуємо один одному за співпрацю. Адже завдяки кожному із вас ви дізналися дещо нове і про себе, і про свої знання та знання своїх товаришів.
V. Висновок.
Рослини-первоцвіти потребують охорони, вони зникають, бо виривають їх із цибулинками.
Первоцвіти мають лікувальні властивості.
Наша спільна мета-пізнавати та охороняти природу рідного краю!
(вікторина)
Вікторина
“Зміна клімату. Глобальне потепління”
Ведуча. Щоранку ми відкриваємо двері свого будинку в новий день. По один бік — світ зовнішній. Цей світ величезний і називається біосферою, тобто оболонкою Землі, населеною живими організмами. В цій оболонці одночасно з нами мешкає кілька мільйонів видів. Усі вони органічно пов’язані та взаємодіють, утворюючи цілісну динамічну систему. Вчення про біосферу як активну оболонку Землі створив В. 1. Вернадський. Термін «біосфера» можна замінити рівноцінним йому, але більш звичним для нас терміном «природа».
Ми — діти природи, а не її володарі, підкорювачі, перетворювачі. Але діти особливі — неслухняні, вередливі. Такими нас зробила еволюція. Як же досягти того, щоб ці «вередливі діти» усвідомили себе частиною природи і зрозуміли, що втручання у природу може мати найважчі наслідки не лише для природи, але і для людини?
Наша вікторина проводиться з ініціативи учнів школи у зв’язку з тим, що їх усе більше хвилює екологічна ситуація на планеті та в нашій країні.
Все на землі, все треба берегти —
І птаха, і звіра, і оту травину.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо, врешті, ти — лише його частина.
1.Як називається документ, який передбачає зменшення викидів шкідливих газів в атмосферу?
(Кіотський протокол)
2.Як називається газ, який посилює так званий парниковий ефект?
(Вуглекислий)
3.Як називаються сполуки, що сприяють утворенню озонових дір?
(Фторхлорвуглеводні)
4.За рахунок чого підвищується рівень Світового океану?
(Танення льодовиків)
5.Як називається сезон, що зменшується внаслідок глобального потепління?
(Опалювальний)
6.Як називається переносник хвороби малярія, який поширюється через глобальне потепління?
(Малярійний комар)
7.Яке випромінювання, що зумовлене зміною клімату, призводить до раку шкіри та ефекту старіння?
(Ультрафіолетове)
8.Яке дерево вирощують для створення так званого енергетичного лісу? (вербу)
9.З олії якої рослини виробляють біопаливо для дизельних двигунів? (ріпаку)
10. Яку рослину використовували в Україні понад 100 років тому як утеплювач даху і стін?
(очерет)
11.Як називається шар атмосфери, який захищає від ультрафіолетового випромінювання ?
( озоновий)
12. З якої сировини, подрібненої до волокон, виготовляють ековату? (макулатури)
13. Що застосовують на вікнах будинків для зниження тепловтрат зимою та перегріву влітку, а також звукоізоляції?
(віконниці або ролет-жалюзі)
14.Яку рослинну сировину розмелюють і пресують у гранули, а після спалювання її попіл використовують як добриво?
(солому)
15.Які хімічні речовини викликають « парниковий ефект»?
( діоксини)
16.Який газ спричиняє тяжке отруєння при неправильній експлуатації опалювальних печей?
(чадний)
17.Яку сторону будинку будують з посиленою теплоізоляцією стін? (північну)
18.В який колір фарбують стіни, які знаходяться за склом, для створення тепличного ефекту?
(чорний)
19.Які країни є лідерами в боротьбі з глобальним потеплінням?
( Британія, Японія).
(Презентація проекту)
Номінація . Ресурси та енергія
Тема наукового дослідження . Екологія. Економія. Комфорт.
Мета проекту.
Зменшення витрат енергоресурсів
Набуття досвіду соціальної дії шляхом залучення школярів до дослідницької роботи
Сприяння формуванню дбайливого ставлення до свого навчального закладу
Тип проекту.
Практично орієнтований
Термін роботи над проектом. 1 місяць
Автори проекту . Колядюк Юрій, Касянчук Віталій, учні 11 класу загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня с.Межисить.
Науковий керівник проекту. Вчитель біології і екології Сафронова Оксана Олександрівна
Наша школа
Наша проблема. Нераціональне використання енергетичних ресурсів в приміщенні школи:
-температурний дискомфорт у приміщенні школи
-застудні захворювання учнів
-перебування вчителів на лікарняному.
Який шлях обрати?
.
План дій
Джерела інформації, які ми вибрали:
1.Бібліотека
2. Інтернет
3. Лікарня
4.Дирекція школи
5.Вчителі
6. Рада школи
7.Батьки.
Теоретична частина проекту.
1.Опрацювали таку літературу:
2.Взяли консультацію у вчителя фізики Середюка В.В.
3.Отримали інформацію у шкільної медсестри Приймачук Л.М.
Практична частина проекту.
1.Вимірювали температуру у класах та коридорах
2.Обстежували щільність вікон і дверей
3.Написали лист директору школи
4.Дізнавалися про ціни на утеплювальний матеріал та вікна
Результати роботи
Проблеми |
Заходи по вирішенню |
Переваги |
Недоліки |
Вар-тість |
Термін окупності |
Нещільні вікна |
Утеплення поролоновими смужками |
Заощадження 25% тепла |
|
600 грн. |
1 рік |
Герметизація по периметру щілин поліуретановою піною |
30% |
|
400 грн. |
1 рік |
|
Утеплення паперовою стрічкою |
20% |
|
86 грн. |
1 рік |
|
Встановлення герметизованих склопакетів з вакуумним проміжком |
На 20-30% Не вимагають догляду |
Перешкоджають надходженню свіжого повітря в приміщення |
100 тис. грн. |
10 років |
Лист до директора школи
Шановна Ларисо Галактіонівно!
Чи можна внести до кошторису на 2016 рік зміни на першочергові потреби школи, а саме заміну дерев’яних вікон на герметичні склопакети?
Сподіваємося на позитивну відповідь
Учасники проекту: Віталій Касянчук
Юрій Колядюк
Шановні учасники проекту!
Ваші пропозицій враховано при подачі заявки на складання кошторису 2016 року та надіслано до відділу освіти Ратнівської районної державної адміністрації.
Директор школи Л.Г.Вакуліч
Висновки.
Ефективність проекту
1.Зменшення витрат енергоресурсів;
2.Зниження захворюваності учнів;
3. Зменшення оплати лікарняних листів вчителям;
4.Продовження життя книг у шкільній бібліотеці;
5.Естетичний вигляд учнів та вчителів;
6. Бажання відвідувати школу;
7. Покращення стану кімнатних рослин.
Отже, заміна дерев’яних вікон на герметизовані склопакети значно знизить використання енергоресурсів і , відповідно, зменшаться викиди парникових газів.
Також для збереження тепла в приміщенні школи доступним та дешевим способом є утеплення вікон внаслідок цього температура у класах та коридорах підвищиться на 2º С.
Наші поради:
Закривайте у класах штори на ніч, щоб через вікна не витрачалося тепло; Провітрюйте класи якомога частіше, а вікна відчиняйте ненадовго;
Не залишайте відчиненими вхідні двері у приміщення школи.
Бережіть тепло!
Список використаних джерел:
-Закон України “Про енергозбереження”
-Я. Швець, О. Щербина “Тепло у вашому домі”. Видавництво “Екоінформ”, Львів
-Журнал “Паросток” №3 2015 рік
(Тренінгове заняття)
Учасники – учні 7-х класів.
Місце проведення – клас
Тривалість – 30 хв.
Завдання: Засвоїти культуру взаємоузгоджених дій в процесі тренінгу, створити оптимальний навчальний мікроклімат у колективі.
Обладнання:
Листочки, вирізані з паперу з написами: “Діоксини”, “Компост”, “Бактерії”.
Кубики з написами:
“Можна”, “Не можна”, “Потрібно”.
Плакати з написами:
“Земля уваги потребує.
Даси її – життя вирує.”
“Ти прокинувся, вдягнувся, привів у порядок себе, приведи в порядок і свою планету.”
Діти сідають у коло на стільчиках.
У руках вони тримають кубики та листочки.
Звучить пісня “Листья желтые над городом кружатся…"
Вчитель: Діти, усі ви знаєте, що кожного року у наших садах, парках і скверах, і просто на вулицях нагромаджується багато опалого листя. Воно створює непривабливий вигляд нашого довкілля.
Що ж треба зробити з опалим листям? Може, його спалити? Діти, яке ви приймете рішення?
(Діти піднімають кубики з написами “Не можна”)
Тренер: Правильно, не можна! Зараз ми дізнаємося, як страждає наш листочок і як страждає людина. Восени під час прибирання вулиць, подвір’їв ми часто спостерігаємо, як горять купи опалого листя. Це – міні - Чорнобилі. З димом у атмосферу виділяються токсичні речовини – діоксини, які ми вдихаємо, а потім скаржимося на слабкість, дратівливість, алергію – типові отруєння малими дозами діоксинів. Діоксини – це дуже токсичні речовини. Невеликі їх дози мають високу біологічну активність, дуже стійкі і можуть не розкладатися впродовж десятків років. Потрапляючи до організму, вони пригнічують імунну систему, швидко руйнують гормони, вітаміни, ліки. Діоксини сприяють виникненню ракових новоутворень, дія їх позначається на потомстві.
Вчитель: А що ж тоді робити з опалим листям? Може, його скласти у кучу, втрамбувати, накрити гіллям і почекати до наступного року?
Діти піднімають кубики зі словом “Потрібно”
Тренер: Таким чином можна приготувати з листя компост. Компост – найдоступніше добриво, яке можна приготувати з відходів господарства.
Для цього придатні листя, кора дерев, гнила солома, бур’яни, тирса, бадилля, сажа, сміття, кухонні помиї тощо. Закладати компостну купу слід у затіненому, непридатному для вирощування рослин місці під парканом, біля будівель, можна з
північного боку ділянки. Майданчик ретельно вирівняйте, обсипте валиком землі висотою 25-30см, щоб під купу не затікала вода.
Ширина купи внизу 2м, висота – 1,5м. Знизу покладіть бур’ян, бадилля, солому та інший вологоємний матеріал. На ньому в міру нагромадження складайте різні відходи. З боків і зверху бажано покласти стару плівку, щити з хмизу – це захистить купу від пересихання чи розгрібання курми. Через тиждень-два купу зволожте, краще гноївкою, бовтанкою з пташиного посліду, розчином азотних добрив або водою. 1-2 рази на рік купу перемішайте так, щоб зовнішні шари потрапляли всередину.
Вчитель: Зараз у магазинах ми нерідко купуємо ґрунтові суміші для вирощування кімнатних рослин. Невеликий пакетик коштує 4-5 грн. До складу такої суміші обов’язково входить листкова земля. Чи можна таку землю приготувати самому?
Діти піднімають кубики з написами “Можна”.
Тренер: Я знаю, як приготувати таку землю. Листкова земля - це також компост, основним компонентом якої є листя. Готують його із опалого листя яблуні, груші, клена, в’яза, тополі, ліщини, липи. Не слід використовувати листя дуба, верби та інших порід, багатих на дубильні речовини. Опале листя, зібране восени, потрібно скласти в купи. Протягом двох років їх декілька разів перелопачують для рівномірного перегнивання.
Готова листкова земля легка, поживна і пухка. Насіння бур’янів у ній відсутнє. Листкову землю застосовують у квітникарстві, особливо коли вирощують широко рослини, які не переносять свіжого гною та перегною. Використовують її також під час посіву насіння у ящики, при цьому додаючи третю частину піску. Ця земля входить до складу усіх земляних сумішей, рекомендованих для висаджування кімнатних рослин.
Листкову землю не варто пересушувати.
Вчитель: Часто ви спостерігали, як палять суху траву чи очерет? Чи можна так робити?
Діти піднімають кубики з написом “Не можна”
Тренер: В результаті цього забруднюється повітря, згоряють бруньки, корінці, грибниця, гинуть комахи, кладки їхніх яєць, личинки, лялечки, гнізда птахів і в остаточному підсумку порушується екологічна рівновага у природі. В Україні загальні збитки від цього становлять майже 1 млн. гривень на гектар. З метою посилення державного контролю за випалюванням сухої рослинності внесені зміни до Кодексу України про адміністративні порушення щодо відповідальності за самовільне випалювання сухої рослинності. Розміри штрафу: для громадян від 5 до 10 неоподаткованих мінімумів доходів; для посадових
осіб – від 50 до 70 неоподаткованих мінімумів. У сусідній Польщі селян за випалювання трави позбавляють дотацій від Євросоюзу.
А тепер перевіримо, про що ж розповів вам листочок.
Для чого ми грали в цю гру? Щоб переконатися, що ми з вами дуже різні, але маємо спільну мету – пізнавати природу рідного краю.
Давайте знову станемо у коло і подякуємо один одному за участь у грі. Адже завдяки кожному із вас ви дізналися дещо нове і про себе, і про свої знання та знання своїх товаришів.
(Презентація проекту)
Тема проекту. Екологічна варта. Прибери планету!
Мета проекту.
- формувати активну соціальну позицію;
-об’єднати школярів різного віку у практичній діяльності задля поліпшення стану навколишнього середовища ;
-виховувати екологічну культуру особистості.
-почуття особистої відповідальності за охорону довкілля, любові до рідного краю.
Наш девіз.
Хай планета наша чиста розцвітає людям на добро! Хай згине сміття!
Установа .
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня села Межисить.
Учасники.
Учні 6-11 класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня с.Межисить
Керівник колективу.
Вчитель біології і екології
Сафронова Оксана Олександрівна.
Тип проекту.
Практично орієнтований
Проблемне питання.
Чи є вихід із сміттєвих лабіринтів у нашому селі Межисить?
Як навести порядок на шкільній території?
Як боротися із нагромадженням сміття?
Що ми можемо зробити власними силами?
Наші пропозиції
1.Ліквідувати несанкціоновані звалища;
2.Очистити прибережну смугу озера Велике Оріхове
3.Посадити дерева, кущі, квіткові рослини на території школи.
4.Знайомити жителів села з екологічними проблемами.
Розшифруємо слово Еколог
Е — економне використання природних ресурсів.
К — користуйся природою розумно.
О — організація боротьби зі смітниками.
Л — ліси — легені планети.
О — операція «Посади свою калину», висаджування дерев.
Г — господарське використання природних багатств.
Моє Полісся
Є в Україні вольній, новій
Чудове місце і святе, —
Пісенний край краси й любові —
Моє Полісся золоте.
Моє Полісся веселкове,
Земля, і ріки, й небеса.
Як літо зоряне, медове,
Лісів чаруюча краса
Тут солов’їв магічна пісня
Колось достиглих перезвін
І зграйка сосон на узліссі,
І сивий, мов туман, полин.
Межисить ! Ти є теж Полісся,
Село звитяжців, трударів,
Красиве і чарівне, мов пісня,
У сяйві дивних кольорів
Як дитинча — в віночку з райдуг
Немов калина ти цвітеш.
В натхненній праці й пісні радо
З минулого в майбутнє йдеш.
Природа нашого краю унікальна й неповторна. Кожен її куточок прекрасний по-своєму. Духмяні пахощі нам дарують розквітлі сади навесні, а літні лісові галявини щедро пригощають лісовими чорницями. Величаві бори та біляві березняки, зустрічаючи пташиним співом, наповнюють грибами наші кошики. Справді, наше Полісся щедре й привітне, проте останнім часом живеться йому нелегко.
Я проста людина і хочу сказати,
Що все це сміття ми десь маєм прибрати,
І мусимо кожен ми сил приложити,
Щоб якнайменше довкола смітити,
Бо стане Земля — велетенський смітник
Ось був чоловік — та й на звалищі зник.
А все те, що ми мусимо десь викидати,
Ми можемо з користю переробляти.
Планету живою лишити ми мусим,
Інакше сміттям її просто задушим.
У вік електроніки й вічних систем
Ми маєм позбутись сміттєвих проблем
І з гаслом коротким «Хай згине сміття!»
Щасливими зробим планету й життя.
Працюючи над темою нагромадження сміття, ми дізнались багато цікавого. Наведемо приклади. У землі не гниє бляшанка 50 років, поліетиленовий пакет — 200 років. У сухих звалищах папір не розкладається десятиліттями, спалений же папір — черговий внесок у негативні зміни клімату, розвиток парникового ефекту. Вторинна переробка однієї тонни паперу зберігає близько 30 тис. літрів води і 2,3 м3 простору на звалищах. Старий папір можна використати і на присадибній ділянці. Подрібнений і внесений у ґрунт, він поліпшує його структуру і сприяє підвищенню врожайності.
Головне правило, якого ми мусимо
дотримуватись, — не шкодити природі. Адже природа дає нам красу, радість, здоров’я. А чи знаєте ви, скільки сміттєзвалищ та засмічених територій у нашому селі?
Тому пропонуємо:
Цей рік оголосити роком без сміття!
Важливою ланкою екологічної роботи є збереження водних ресурсів. Члени «Блакитного патруля» постійно слідкують за чистотою прибережної смуги озера Велике Оріхове.
Без води неможливе існування життя на землі. Будь-яка водойма повинна бути чистою, адже в ній існує безліч організмів.
Наші учні турбуються не тільки про чистоту подвір'я школи, вулиць села, але й слідкують за порядком і охайністю визначних історичних пам'яток: обеліску, могили невідомого солдата, пам'ятного знаку, який завжди є окрасою села .
Щорічно учні ЗОШ беруть участь в насадженні плодово-ягідних дерев біля будівель села, висаджують декоративні кущі та саджанці сосен на ділянках місцевого лісництва.
Щоб у школі було, як у віночку, діти щовесни беруть участь в акції “ Подаруй життя рослині ”, поповнюючи арсенал кімнатних квітів новими видами. Біля школи з великим бажанням висівають квіти та доглядають за ними до пізньої осені.
Висновок.
Пам’ятайте!
«Жити щасливо і жити в злагоді з природою — одне й те саме».
Ми розробили пам’ятку для жителів села:
1. У походах намагайтеся користуватися старими стоянками для відпочинку. Приберіть за собою сміття.
2. Не кидай сміття: папір, скло, порожні пляшки, консервні бляшанки. Сміття забирайте з собою, викидайте у спеціально відведені місця.
3. Насмітив — прибери!
4. Не лінуйся здавати макулатуру, не викидайте у сміття і не спалюйте папір.
5. У місцях несанкціонованих смітників встановіть знаки.
Анкета для учнів школи
1. Куди ви подінете сміття після відпочинку в лісі?
а) Викинете в багаття;
б) закопаєте;
в) заберете додому.
2. Що ти пропонуєш зробити, щоб наша школа, село, район стали ще красивішими?
3. Якби я був міністром екології…….
Клятва еколога
Присягаємось присвятити своє життя охороні природи рідного краю; допомагати лісництву у вирішенні екологічних проблем; присягаємось ніде і ніколи не ображати ні стеблиночки, ні мурашечки; прибрати нашу планету від сміття; на місці смітників посадити троянди.
Немов собі на злість,
Ми Землю кривдим дуже.
Злелій її, омий, очисть,
Мій добрий, юний, друже!
Висновки
Екологічна криза, що виникла через непродумане господарювання людини, змушує змінити своє ставлення до довкілля. Цій меті покликана служити система екологічного виховання, яка є окремим напрямом педагогічної теорії та практики.
Екологічне виховання - систематична педагогічна діяльність, спрямована на розвиток у людини культури, взаємодії з природою.
Завдання такого виховання полягає в нагромадженні, систематизації, використання екологічних знань, вихованні любові до природи, бажання берегти і примножувати її, у формуванні вмінь і навичок в природі. Зміст його полягає в усвідомленні того, що світ природи є середовищем існування людини, тому вона має бути зацікавлена в збереженні цілісності, чистоти, гармонії. Екологічне виховання неможливе без уміння осмислювати екологічні явища, робити висновки щодо стану природи, виробляти способи розумної взаємодії з нею. Ці уміння учні набувають на уроках та в позаурочній діяльності. Водночас естетична краса природи сприяє формуванню почуттів обов'язку і відповідальності за її збереження, спонукає до природоохоронної діяльності, запобігання нанесенню збитків природі.
Метою екологічного виховання є формування в особистості екологічної свідомості і мислення. Передумова для цього - екологічні знання, наслідок - екологічний світогляд. Екологічну свідомість як моральну категорію потрібно виховувати в дітей з раннього шкільного віку.
Мета екологічного виховання досягається у міру рішення в єдності наступних задач: освітніх - формування системи знань про екологічні проблеми сучасності і шляху їх дозволу; виховних - формування мотивів, потреб і звичок екологічно доцільної поведінки і діяльності, здорового способу життя; розвиваючих - розвиток системи інтелектуальних і практичних умінь по вивченню, оцінці стану і поліпшенню навколишнього середовища своєї місцевості; розвиток прагнення до активної діяльності по охороні навколишнього середовища: інтелектуального (здібності до аналізу екологічних ситуацій), емоційного (відношення до природи як до універсальної цінності), етичного (волі і наполегливості, відповідальності). Потрібні конкретні вимоги, що охоплюють ціннісні орієнтації, знання і уміння на базовому рівні екологічної освіти. Цьому сприяє певний зміст, заснований на інтеграції областей знання: соціальної екології (людина розглядається єдиним свідомим компонентом всіх екосистем); екології людини (науки про системні зв'язки людини з навколишнім середовищем).
Зміст екологічного виховання включає систему норм (заборон і розпоряджень), які витікають з ціннісних орієнтацій, принципово відмінних від пануючих. З традиційної точки зору мир існує для людини, яка виступає мірою всіх речей, мірою ж природи є її корисність. Звідси споживацьке відношення до природи. На противагу нова система цінностей виходить з розуміння унікальності і самоцінності природи. При цьому людина розглядається як частина природи, а при характеристиці природи підкреслюється її багатобічна цінність для людини. Виявляється міждисциплінарний склад змісту екологічного виховання, яке можна згрупувати в чотири компоненти - науковий, ціннісний, нормативний і діяльний.
Відповідальне відношення до природи - складна характеристика особи. Вона означає розуміння законів природи, що визначають життя людини, виявляється в дотриманні етичних і правових принципів природокористування, в активній творчій діяльності по вивченню і охороні середовища, пропаганді ідей правильного природокористування, в боротьбі зі всім, що згубно відображається на навколишній природі. Умовою такого навчання і виховання виступає організація взаємозв'язаної наукової, етичної, правової, естетичної і практичної діяльності вчаться, направленої на вивчення і поліпшення відносин між природою і людиною. Критерієм сформованості відповідального відношення до навколишнього середовища є етична турбота про майбутні покоління.
Ефективність екологічної освіти й виховання школярів залежить не лише від обґрунтованого добору змісту навчального матеріалу, а й від особистісної орієнтації педагогічних технологій, яка досягається такими шляхами: зосередження уваги під час вивчення матеріалу екологічного змісту на корекції наявного в учнів екологічного досвіду, та відповідних ціннісних орієнтацій, оскільки вони досить часто мають споживацький характер; розгляд проблем довкілля не в загальному плані, а як таких, що стосуються кожного й на які кожен впливає в повсякденному житті; створення ситуацій, за яких екологічна проблема обговорюється всебічно й якомога об'єктивніше, висувається кілька можливих способів її розв'язання, і учень сам приймає якесь рішення. Таким чином, під час розгляду екологічних питань залучається емоційно-почуттєва сфера особистості, виявляються мотиви, ставлення, по чуття учнів, завдяки чому посилюється пізнавальний інтерес.
Доцільність будь-якої з форм екологічної освіти й виховання визначається дидактичною метою, змістом, методами навчальної діяльності та обсягами конкретної природоохоронної роботи учнів у довкіллі. Активні та інтерактивні методи екологічного виховання передбачають роботу в малих групах, дискусії, диспути, мозкові штурми, рольові та ділові ігри, тренінги, розробку екологічних проектів, екскурсії в природу, екологічні польові практикуми, організацію екологічних стежок, дослідну роботу на заповідних територіях тощо.
Найважливішим завданням екологічної освіти є встановлення пріоритетності екологічних знань, оскільки всі інші науки спрямовані лише на розробку технологій, і тільки екологія спроможна організувати їх у систему, яка відповідатиме законам Природи
Список використаних джерел
1 Білявський Г .О. Основи екологічних знань : підручник/ Г.О. Білявський, Р.С. Фурдуй- К.: Либідь,2005- 288с.
2.Бурак З.О. Клубні форми роботи в екологічному вихованні школярів / З.О.Бурак // Хімія. Біологія. - 2013. - Лют. (№ 12). – С. 20-21.
3. Возна Я.М. Зупинись, людино, подивись. Тиждень екології // Хімія. Біологія. – 2014. – №21. – С.19-23.
4. Юглічек Л .С. Екологічна освіта. 6 клас: Методичний посібник для вчителя / Л.С.Юглічек, Л.А.Мирна, Л.В.Зазуліна та ін. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2010. – 116с.
5. Екологічні стежки України. Живи, Земле!: Методичні матеріали / під ред. В.В.Вербицького. – К.: СМП “АВЕРС”, 2013. – 196с.
6. Камелькова О. О. Виховання у старшокласників ціннісного ставлення до природи./ О.О. Камелькова - К, 2013.- 342 с.
7. Кисельов М. М. Концептуальні виміри екологічної свідомості./
М. М. Кисельов В.Л. Деркач., А.В. Толстоухов . - К.: Вид. Царапан. 2013. - 312 с.
8. Клименко М. О. Екологія людини: підручник/ М.О. Клименко - К.: Видавничий центр «Аркадія», 2005. - 288 с.
9. Концепція екологічної освіти України. Бібліотека Всеукраїнської Екологічної Ліги. Серія «Екологічна освіта та виховання». - 2014 - № 9. - 32 с.
10. Меремінський А.Й. Методичні рекомендації до екологічного виховання школярів (цифри, факти, задачі, вірші, фенологічні й екологічні оповідання- загадки) / А.Й.Меремінський, А.О.Курій. – Рівне, 2005. – 31с.
11. Пруцакова О. Л. Формування основ екологічної культури учнів 5-8 класів засобами дидактичної гри [ Електронний ресурс] /О.Л. Пруцакова.
Режим доступу: http: // www.dt.ua/2589/ 4556 /.
12 .Пустовіт Г. П. Теоретико-методичні основи екологічної освіти і виховання учнів 1-9 класів у позашкільних навчальних закладах.[Електронний ресурс]/ Г.П. Пустовіт . Режим доступу: http: // www.dt.ua/ 3278/9890/5543/.
1