Збірка "Літературні диктанти. 10-11 клас"

Про матеріал
Літературні диктанти для учнів 10-11-х класів із української літератури.Під терміном «літературні диктанти» розуміємо систему вправ та завдань, які дають змогу швидко і різнобічно перевірити знання учнів з теми, що вивчається, вміння відокремлювати основне, систематизувати, узагальнювати матеріал. Літературні диктанти розвивають логічне та асоціативне мислення, пам'ять; дають змогу економно використати час на уроці.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Літературні диктанти для 10-11-х класів

 

 

 

 

 

 

 

Автор проекту:

Блажеєва Людмила Василівна,

учитель ліцею «Білоцерківський колегіум»

Білоцерківської міської ради Київської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Біла Церква

2019

 

 

 

 

 

Передмова

Серед основних завдань української літератури як навчального предмета – прищеплення бажання читати, підняття загальної освіченості учнів, вироблення вміння компетентно і цілеспрямовано орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток навичок самоосвіти, бажання вчитися.

Для здійснення цих завдань необхідні нові підходи в організації навчального процесу, зокрема використовувати на уроці такі види робіт, які б стимулювали активну діяльність школярів, формували вміння самоаналізу, самоконтролю, самооцінки, навчали вдумливо працювати з текстом літературного твору та матеріалом підручника.

Запропоновані в даному посібнику літературні диктанти спрямовані на постійну творчу співпрацю, діалог учителя з учнем, створення атмосфери зацікавленості на уроці. Вони дають змогу приділити більше уваги поточному оцінюванню роботи учня відразу після закінчення засвоєння матеріалу та під час уроку, оцінювання домашнього завдання.

Використання літературних диктантів на уроках  свідчать про інтерес учнів до виконання цього виду роботи, прагнення аналогічно конструювати аналогічні завдання.

Під терміном «літературні диктанти» розуміємо систему вправ та завдань, які дають змогу швидко і різнобічно перевірити знання учнів з теми, що вивчається, вміння відокремлювати основне, систематизувати, узагальнювати матеріал. Літературні диктанти розвивають логічне та асоціативне мислення, пам'ять; дають змогу економно використати час на уроці.

Літературні диктанти подібні до тестів. Проте, на відміну від них, не потрібно вибирати одну відповідь з-поміж інших, пропонований вид роботи потребує відповідного усного чи письмового пояснення, коментування тощо.  

Літературні диктанти зазвичай проводять на початку уроку (перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань) або в його кінці (підсумок, узагальнення); ефективні вони також на уроках узагальнення та контролю знань. Окремі завдання можуть бути використані як елементи тематичного оцінювання, у позакласній роботі. Літературні диктанти виконують у зошитах чи на окремих аркушах, можливе й усне опитування.

У  посібнику вміщено літературні диктанти для 10-11-х класів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література 70-90-х років ХІХ ст.

 І. С. Нечуй-Левицький

  1.          У якому селі проживала сім’я Кайдашів? (Семигори)
  2. Напередодні якого свята вперше ми знайомимся  з Омельком Кайдашем? (напередодні Паликопи – св. Пантелеймона)
  3. Назвіть дівчат, яких пропонував Карпові засватати Лаврін? (Палажка, Хівря, Одарка Ходаківна, Хотина, Корчаківна, Ганна, Мотря Довбишева).
  4.          Що стало об’єктом бійки свекрухи та невістки? (мотовило)
  5.          Коло Карпо повінчався з Мотрею? (Після другої Пречистої)
  6.          Скільки прожила Мелашка у Кайдашів, як у раю? (Тиждень)
  7. З ким пішла Мелашка до Києва напередодні Великодня? (З бабою   Палажкою Солов’їхою)
  8.          За яких обставин помирилися 2 сім’ї . (Всохла груша)
  9.          Яка сім’я стала  прообразом Кайдашів? (Сім’я Мазурів)
  10. Хто за словесним портретом «...вибігла з сіней і побігла на город...розперезалась і почала міряти город поясом: впоперек сусідня половина вийшла більша на 2 пояси... була сердита, що вийшла не так, як вона хотіла»? (Мотря)
  11. Чиї це слова: «То ділиться щороку грушами пополовині»? (Священника)
  12. Про кого йде мова: «Всі поснули, тільки довго не спав і все неначе бачив під зеленою яблунею свою мрію в червоних кісниках на голові та в червоному намисті з дукачем»? (Про Карпа)
  13. Хто за словесним портретом: « Вона любила чепуритись і держала себе дуже чисто. Все на ній було чистеньке, наче нове...Вона дуже церемонилась і була прохана. Пробуваючи на службі у панів, вона набралась од їх чимало пишання»? (Кайдашиха)
  14.     Про кого йде мова: «У неї снігу зимою не дістанеш»? (Про Мотрю)
  15.                       Про кого йде мова « До нього внадився херсонський чумак,  приходив до його вночі та все неначе водив його десь по  пущах та по нетрях»? (Про Кайдаша)
  16.          Укажіть жанр «Кайдашева сім’я». ( Соціально-побутова повість)
  17. Назвіть тему повісті «Кайдашева сім’я». (Зображення картин   дрібновласницького побуту на селі пореформеного часу другої половини 19 ст. Гірка картина розпаду українського патріархату).
  18. Назвіть експозицію. ( Опис села, характеристика Кайдаша. Синів Карпа, Лавріна, Кайдашихи).
  19. Назвіть зав’язку. (Карпо й Мотря одружується, Мотря перестала коритись).
  20.                       Ким за родом занять був Омелько Кайдаш? (Стельмах)
  21.                       Через що Кайдаші постійно сварились? (Через землю та худобу)
  22.                       Чий це портрет?: « Дівчина була невелика на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя гарна, як червона калина, довгообраза, повновида, з тонким носиком. Щоки червоні, як червонобокі яблучка. Губи були повні та червоні, як калина»? (Мелашка).

 

Панас Мирний

  1. Кому належать слова: « Вся моя слава – Україна. Якби я їй добра хоч на мачину зробив, то б мені і слава була, я більшої не хочу». ( Панасові Мирному)
  2. Який нарис ліг в основу соціально-психологічного роману «Хіба ревуть воли. Як     ясла повні?» («Подоріжжя від Полтави до Гадячого»).
  3. Де вперше побачив світ роман «Хіба ревуть воли. Як ясла повні?»           ( У Женеві     за сприяння М. Драгоманова).
  4. У чому своєрідність композиції роману? ( Композиція складна, наявні кілька сюжетних ліній, які переплітаються між собою. Академік  О.І. Білецький порівнював композицію роману з будинком « із багатьма прибудовами, зробленими неодночасно і не за строгим планом».
  5. Назвіть основну тему роману. (Життя різних суспільних верств: найбіднішого селянства козацької старшини, кріпосників, чиновників різних рангів; історія перетворення розумної, енергійної людини на розбійника).
  6. Зі скількох частин складається роман? (4)
  7. Які проблеми порушені у романі? ( Тогочасні проблеми: Кріпацтво; бідність безземельних селян; свавілля поміщиків; позашлюбні діти; порядки в земстві. Вічні проблеми: злочин і кара; кохання, родинне життя; батьки і діти; добро і зло; «пропаща сила»; життєвий вибір.)
  8. Чий це портрет?: « Схилила вона сумно голову; потекли гіркі сльози з жовтих, мутних очей. Потекли по щоках, по глибоких рівчаках, що літа та недоля попроорювали по сухому виду..» (Мотря).
  9. Чий це портрет?:» Низенька, чорнява, заквітчана польовими квітами , вона й трохи не була схожа на селянок, часто запечених сонцем. Високих. Дуже неповоротких дівчат. Маленька, кругленька, швидка й жвава. Одягнена в зелене убрання, між високим зеленим житом, - вона здавалася русалкою»? (Галя)
  10.  Стрижнева сюжетна лінія роману — доля Чіпки від народження до... (Ув'язнення.)
  11. У другій частині автори повертають нас у часи руйнування... (Запорозької Січі) Катериною II і поступового закріпачення України)
  12. Які прізвища мав Чіпчин батько? (Хрущ, Притика, Вареник, Хрущов.)
  13.  Хто став прототипом Чіпки? («Злющий зарізяка» Гнидка)
  14. Хто така «польова царівна»?(Галя.)
  15. Тип пересічного селянина того часу — це образ... (Грицька.)
  16. Дід Максима ? (Мирон Ґудзь.)
  17. Непривабливими постатями Чіпчиного розбійницького товариства були ... , ... і ... (Лушня, Матня і Пацюк.)
  18. Прообразом баби Оришки була няня Івана Білика та Панаса Мирного — кріпачка ... (Ірина Костянтинівна Батієнко.)
  19. Галя не знесла останній злочин Чіпки, втратила розум і покінчила життя ... (Самогубством.)
  20. Хто називав письменника «суворим літописцем епохи»? (О. Гончар.)
  21. «Яка у Вас чудова українська мова! Яке знання селянського життя! Скільки у Вас поезії! Скільки розуму! Дивна, коштовна і вічно невмируща ота Ваша штука «Пропаща сила!» (Д. Яворницький.)
  22. Хто назвав Панаса Мирного» першим симфоністом української прози»?                 (О. Гончар.)
  23. Хто назвав Панаса Мирного «корифеєм української прози?»                                    (М. Сиваченко.)
  24. «Панас Мирний (Афанасій Рудченко) належить до найвизначніших українських повістярів і визначається особливо влучною характеристикою дійових осіб та поглибленням їх психології». (І.Франко.)
     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. К. Карпенко-Карий

  1.   Назвіть дійсне прізвище І. Карпенка-Карого? (І.Тобілевич)
  2.   Хто грав роль Мартина Борулі? (М. Кропивницький)
  3.   Кого вважають батьком професійного театру? (М. Кропивницького)
  4.   У якому році зареєструвалась перша професійна трупа? (1882)
  5.   Які джерела драматургії? (Церковна обрядовість, народно-побутові     традиції).
  6.   Що означає слово «корифей» (Ватажок, професіонал)
  7.   Хто входив до трупи корифеїв?                                                                          (М. Кропивницький, М. Старицький, М. Заньковецька, М.Садовський,               П. Саксаганський).
  8.   Хто вперше зіграв роль Наталки Полтавки? (М. Заньковецька).
  9.   Визначте жанр п’єси «Хазяїн». ( Соціальна сатирична комедія, у якій за допомогою драматичного відображення життя створено неповторну модель дійсності).
  10. Які твори тематично об’єднані в трилогію? («Хазяїн», «Сто тисяч», «Розумний і дурінь»).
  11. Яка ідея комедії «Хазяїн»? ( « Хазяїн – зла сатира на чоловічу  любов до стягання без жодної іншої мети. Стяжання для стяжання).
  12. Кому належать слова: « Сцена –мій кумир, театр – священний храм для мене!» ( І Карпенку – Карому)
  13. Кому належать слова:  « Світ подібний до театру:  Щоб грати в нього успішно і з похвалою, беруть ролі за здібністю…» (Г.С. Сковороді) 
  14. Про кого сказав І. Франко: Був одним із батьків новочасного українського, визначним артистом, та при тім великим драматургом, якому рівного не має наша література..» ( Про І. Карпенка-Карого.)
  15. Який девіз Пузиря? («Хазяйство або смерть»)
  16. Назвіть персонажів трагікомедії «Мартин Боруля» ( Трандалєєв, Мартин Боруля, Степан, Марися, Микола, палажка, Омелько, Націєвський)
  17. Яка історія лягла в основу написання комедії «Мартин Боруля»? ( Історія про домагання дворянських прав, яку пережив батько письменника – Карпо Адамович Тобілевич.)
  18. На кого Боруля образився й збирався подати апеляцію? (На Красновського, шляхтича).
  19.  Хто такий Микола? (Коханий Марисі).
  20. Хто і кому говорив?  « Слухай старших, виписуй почерка, завчай бумаги напам’ять… Трись. Трись меж людьми, і з тебе будуть люди!» (Боруля синові Степану)
  21. Хто і з якого приводу сказав: « Чую. Як мені легко робиться, наче нова душа сюда ввійшла. А стара, дворянська, попелом стала!» (Боруля, спаливши папери про дворянство).

 

 

 

 

 

І.Я.Франко

  1. Скільки томів повного зібрання І. Франка існує? (50)
  2. Яку премію було присуджено І. Франку, але він її не отримав? (Нобелівську)
  3. Якій темі присвячена збірка «З вершин і низин»? (Громадянській, 1887, ІІ видання – 1893р. )
  4. З скількох розділів складається збірка «З вершин та низин»?                   ( 7 розділів, що об’єднані в цикли)
  5. До якої збірки відносяться «Вільні сонети» та «Тюремні сонети»?        (« З вершин та низин»)

6.    Яка центральна проблема збірки « З вершин та низин»? (Людина і суспільство, а провідний мотив  - заклик до осмислення себе як особистості, до збагачення свого духовного світу, самовдосконалення.)

7.    Яким є ідеал людини для І.Франка? ( «Цілісна людина», внутрішнім стрижнем якої є «дух, наука, думка, воля»)

8.  Визначте вид лірики поезії «Гімн» і хто поклав на музику? (1880)Громадянська, М. Лисенко. Жанр – вірш-алегорія, гімн «вічному революціонеру).

  1. Який фонетичний засіб підсилює життєствердність цього твору?              ( Алітерація «р»).
  2. Якою, за Франком, є концепція людини у вірші? (Людина вільна, борець)
  3. Визначте віршовий розмір твору «Гімн». Як він впливає на звучання вірша? (Чотиристопний хорей, створює маршову, напружену мелодику)
  4. Яка ідея вірша «Гімн»? (Заклик до активної життєвої позиції, до оптимізму, схвалення боротьби передових людей за поступ, за справедливість).
  5. Яким віршовим розміром пишуться сонети? (п’ятистопним ямбом)
  6. Яка тема порушується у збірці «Зів’яле листя»? ( Любовна тема)
  7. Який підзаголовок має збірка «Зів’яле листя»? ( «Лірична драма»)
  8. Яка композиційна особливість збірки «Зів’яле листя»? (Складається з ІІІ частин – жмутків( за настроєм: весняний, літній, осінній).

 

  1. Назвіть прізвища 3 жінок, яким присвячена поезія «Тричі являлася мені любов» (О.Рошкевич, Ю.Дзвонковська, Ц.Журовська. Поезія розпочинала збірку «Зів’яле листя»)
  2. У чому звинувачували І. Франка після виходу збірки «Зів’яле листя»? (У декадентстві. У відповідь пише вірш «Декадент»)
  3. До якого виду лірики відноситься поезія «Чого являєшся мені у сні?» (Інтимної)
  4. Яка проблема порушена в поемі «Мойсей»? (Проблема народу та вождя).
  5. До якого жанру можна віднести твір «Мойсей»? ( Філософська, політична поема).
  6. З яких частин складається поема? ( «Прологу» (Звернення до українського народу) , що звучить як самостійний твір, та сама поема).
  7. Яка основа твору? ( Біблійна та історична, суспільна.)
  8. В якому творі І. Франко звертається  до українського народу:  «Народе мій, замучений, розбитий, Мов паралітик той на роздорожжу, людським презирством, ніби струпом вкритий»? (Поема «Мойсей»)
  9. З якого твору рядки:

 О Ізраїлю, ти той посол,

 І будущий цар світу!

      Чом не тямиш посольства свого

      І його заповіту?

               (І. Франко «Мойсей»)

  1. Вічні образи, створені І. Франком, - …( «Вічний революціонер», каменярі.)
  2. У якому селі народився І. Франко? (Нагуєвичі, Дрогобицького району, Львівської області)
  3. Визначте жанр поезії «Чого являєшся мені у сні?» ( Ліричний портрет, змальований крізь призму сну. Такі навіювання зумовлені любов’ю ліричного героя до дівчини, яка не відповідала взаємністю).
  4. Яка будується поезія «Чого являєшся мені у сні?»? ( Поезія будується як монолог-сповідь героя, крізь призму якого розгортається ліричний сюжет).
  5. За допомогою чого твориться мелодика вірша? ( Поєднання рими з анафорою, асонансів, алітерацій, звукопису, зокрема 32 рядки, об’єднані римою ні- , яка дає змогу висловлене героєм то стверджувати, то заперечувати).
  6. Які вірші стали улюбленими романсами? ( «Чого являєшся мені у сні?», Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Як почуєш вночі край свойого вікна..», покладені на музику композиторами М. Левицьким, А. Кос-Анатольським, Г. Майбородою ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Леся Українка

  1.   Назвіть перший вірш , написаний у 9 років? («Надія»)
  2.   Хто назвав Лесю Українку «геніальною жінкою» (М. Павлик)
  3.   Назвіть І збірку поезій (« На крилах пісень).
  4.   Кому присвячена поезія в прозі «Твої листи пахнуть зів’ялими трояндами»? (С. Мержинському)
  5.   Леся Українка тяжіє об’єднувати вірші в ... (цикли).
  6.   Який цикл поезій присвячений І. Франкові? («Сльози-перли»).
  7.   Яку стильову течію започаткувала Леся Українка? (неоромантизм)
  8.   Як розуміє авторка поетичне покликання. місію власної музи?   (Поезія як зброя, котрую митець має служити своїй нації)
  9.   Який найулюбленіший образ присутній у пейзажній та інтимній ліриці? (Зорі)
  10.     Що в перекладі означає «Сопtra spem spero»? (Без надії сподіваюсь)
  11.     За жанром « І все-таки до тебе думка лине..» (Медитація,     громадянська лірика
  12.     Що є ідейною основою поезії « І все-таки до тебе думка лине..» (Є заперечення сліз , вдаючись до яких неможливо подолати суспільне зло й допомогти рідному краєві. І ствердження необхідності рішучих дій , а також глибоке патріотичне почуття ліричної героїні, котра вболіває за поневолену батьківщину).
  13.     Який віршовий розмір поезії « І все-таки до тебе думка лине..»?  (п’ятистопний ямб)
  14.     Який цикл відкриває збірку «На крилах пісень» («Подорож до моря»)
  15.     Яка поема написана за одну ніч? («Одержима»)
  16.     Продовжіть речення: Світоглядна декларація сильної вольової особистості є у вірші Лесі Українки… («Сопtra spem spero»
  17.     Як Леся Українка у листі до брата назвала поезію «Сопtra spem spero»? (Безнадійно надійним)
  18.     Який художній прийом використано у поезії «Сопtra spem spero»? (Антитеза, прийом контрасту)
  19.     До якого виду лірики відноситься «Сопtra spem spero»? (громадянська, медитативна лірика)
  20.     Який віршовий розмір поезії «Сопtra spem spero»? (тристопний анапест)
  21.      До якого виду лірики відноситься поезія «Хвиля» (Пейзажна)
  22.      Хто назвав Лесю Українку «Чи не єдиний мущина  на всій Україні...»                (І. Франко)
  23.      Що є визначальним для поезій Лесі Українки? ( Неоромантичний     світогляд. У центрі якого – людина, її творчі здібності, вольова основа, активність не лише у творчій. А й у суспільній сфері, утвердження свободи суверенної особистості. Не менш важливим є принцип гармонії ідеалу й дійсності, наголос на «пориванні до вищих ідеалів життя».
  24.      Що є основоположним для неоромантизму? (Принцип гармонії ідеалу з життєвою правдою)
  25.      Визначте вид лірики « І ти боролась, мов Ізраїль…» (Громадянська)
  26.     Визначте головну думку поезії « І ти боролась, мов Ізраїль…»                     (Відображення історії України: визвольної війни під керівництвом                 Б. Хмельницького, національного гноблення з боку царизму.)
  27.     Назвіть приклади інтимних віршів Лесі Українки. ( Під враженням почуттів до С. Мержинського зявилися вірш у прозі «Твої листи пахнуть зов’ялими трояндами», поезії «Все покинуть. До тебе полинуть..», «Уста говорять: «Він навіки згинув!..»)
  28.     Визначте жанр твору «Лісова пісня». ( драма-феєрфя (від фр. фея – чарівниця)
  29.     Які пори року показується у драмі-феєрії? ( Від ранньої весни до завірюхи).
  30.     Що символізує спів сопілки? ( Це не тільки образ краси душі, кохання, це ще й узагальнений символ мистецтва)
  31.     Назвіть героїв з «Лісової  пісні». (Лукащ, Мавка, Килина, дядько Лев, Злидні, «Той, що греблі рве», Куць, Літавиця, перелесник, Потерчата, Лісовик, Водяник, русалка, мати Лукаша)
  32.     Який основний конфлікт порушено у драмі-феєрії? ( Між буденним життям і високим пориванням душі особистості, дійсністю та мрією).
  33.     Хто кому говорить слова : «Не зневажай душі своєї цвіту», «Смутно, що не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись.» (Мавка Лукашеві).
  34.     Що символізує образ Мавки? ( Мавка – символ прекрасної людської мрії, поезії та краси)
  35.     Що символізує зміна пори року? (Зміну почуттів героїв: Весна – початок кохання; літо – розквіт кохання; осінь – зрада Лукаша, розпач Мавки; зима – Лукаш повертається в людську подобу, жалкує за втраченим коханням. Гине мавка, залишається тільки її безсмертна душа).
  36.     Назвіть риси неоромантизму у драмі-феєрії. ( У центрі – людина, її творчі здібності; утвердження свободи, поривання особистості до вищих ідеалів життя, вічних цінностей – мистецтва. Краси природи, почуттів).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

М. Коцюбинський

  1.  Яку стильову течію започаткував м. Коцюбинський? (Імпресіонізм)
  2. Хто є режисером фільму «Тіні забутих предків?» ( С.Параджанов)
  3. Риси яких літературних напрямків можна помітити в повісті? ( Реалізм, імпресіонізм. Романтизм).
  4. Чим особлива мова твору? (Діалектизмами).
  5. Яких вірувань дотримувались гуцули? ( Пантеїсти, християнство у них змішувалось з язичництвом)
  6. Як виявляються язичницькі вірування гуцулів? ( В обожнені сонця, вогню, в одухотворенні природи.)
  7. Яких відомих героїв нагадують Іван та Марічка у своєму коханні? ( Ромео та Джульєтту.)
  8. Про ворогування яких родин йдеться у повісті? ( Палійчуків та Гутенюків)
  9. Назвіть композиційні моменти в повісті. (Зав’язка – зустріч Івана та Марічки; кульмінація – смерть Марічки; розв’язка – танець чугайстра. Смерть Івана)
  10. Скільки варіантів заголовків було у повісті? (13 варіантів)
  11. До якої стильової течії відноситься новела «Інтермецо»? (Імпресіонізм)
  12. Яка присвята у новели «Інтермецо»? (Кононівським полям)
  13. Яка проблема порушена у новелі» ? (Роль митця в суспільстві)
  14. У якому творі використовуються коломийки? ( «Тіні забутих предків» (початок твору: зустріч Івана та Марічки).
  15. Як називали М. Коцюбинського? (Сонцепоклонник)
  16. У якому році написана новела? ( 1908 р., коли ще свіжими були переживання від буремних подій першої російської революції 1905-1907 р.р. . Ввійшло в історію під назвою столипінської реакції.
  17. Що в перекладі означає «інтермецо»? (Перерва, перепочинок, пауза).
  18. Як  деякі літературознавці визначають жанр твору «Інтермецо?»                  ( «Поезія в прозі». Завдяки ліризмові, високої поетичності).
  19. З якою метою у прозовому творі на початку є «дійові особи», як у драмі?   (Особливий прийом виразності, який вказує, що буде в центрі уваги природа)
  20. Що є кульмінаційним моментом в новелі? (Зустріч ліричного героя з селянином).
  21. Кому належать слова: « Читаю велику книгу природи і коли навчуся дечому, буду писати. З того часу, як я опинився на самоті – відчуваю. Як я страшенно втомився душею. Не фізична втома, а душевна…»                     (М. Коцюбинському. Такий стан став поштовхом до написання новели.)
  22. За жанром твір «Тіні забутих предків»… (Соціально-психологічна повість)
  23. Визначте жанр твору «Інтермецо». (Психологічна новела)
  24. Яку основу має новела «Інтермецо»? ( Автобіографічну)


 

 

 

 

 

О. Кобилянська

  1. Які стильові течії характерні для творчості О. Кобилянської?               (Неоромантизм, символізм, експресіонізм)
  2. Ольгу захоплюють ідеали..... (Краси, потяг до знань і освічене товариство)
  3. Хто з українських письменників пропагував жіночий рух на Україні? (Наталя Кобринська)
  4. О. Кобилянська стала членом якого товариства? ( Руських жінок на Буковині).
  5. Яку працю написала О. Кобилянська про жіночий рух? («Дещо про ідею жіночого руху 1894р.» )
  6.                        Що в перекладі означає «фемінізм»? (жінка)
  7.                        У якій повісті звучить ідея емансипації жінки? (оповідання «Вона вийшла заміж», а пізніше перероблене в повість «Людина»).
  8.                        У 1899 р. вийшла друком І збірка новел...... («Покора»)
  9.           Під впливом ідей якого філософа формувалася естетична концепція людини і світу О.Кобилянської? (Фрідріха Ніцше)
  10.                  Як називали молодомузівці О.Кбилянську після виходу у 1905 р. збірки  новел «До світла»? (Прапороносцем модернізму)
  11.                   Хто назвав О. Кобилянську « пишною трояндою в саду української літератури»? (М. Старицький)
  12.                   Назвіть жанр твору «Земля» (Соціально-психологічна повість)
  13.                   У якому селі відбуваються події в повісті? (Димка)
  14.                   До кого відноситься портретна деталь: « Безустанно заблуканий погляд, що мав у собі зимне й несупокійне.... холодним, мов ніж. зимним блиском. що постепенно змагався, випіхав від себе.» (Про Саву).
  15.                   Чому кохання Сави та Рахіри вважалося великим гріхом? (Були двоюрідними братом та сестрою).
  16.                   Хто приніс звістку про смерть Михайла? (Онуфрій Лопата)
  17.                   Що сталося з близнюками Анни? (Померли)
  18.                   Про кого йде мова? «Руки її хіба з золотом нарівні поставити» (Про Анну)
  19.                   Кому присвячена повість «Земля»? (Батькові О. Кобилянської)
  20.                   Про кого це слова? «Се був шовк, а не чоловік» (Петро про Михайла)
  21.                   Кому Івоніка переписав щонайкращий ланець Михайла? (Хлопчику Анни).
  22.                   Хто про кого сказав: « Багато таких робітниць, як вона, не видів. Прямо із заліза. Робить, та й робить» (Петро про Анну)
  23.                   Про який час ідеться у творі? (Кінець 19 ст.)
  24.                   У якому краї відбуваються події твору «Земля»? (Буковина, тепер Чернівецька область, Австро-Угорська імперія)
  25.                   Який недобрий знак бачила Анна щодо її з Михайлом кохання?         (Марево із «сусіднього» лісу)
  26.                   Який символічний наскрізний образ проходить через увесь твір                   О. Кобилянської? (Земля).
  27.                   Яку стильову течію започаткувала О. Кобилянська?                 (неоромантизм)
  28.                   Що у характері Михайла та Сави спільного? (Любов до землі, хліборобської праці, тварин).
  29.                   Яка сім’я є прототипом сім’ї  Федорчуків? ( Жижіянів)
  30.  Які проблеми порушені у повісті? (Людини і землі; злочину і кари і т.д.)
  31.                   Що є містичним у повісті «Земля»? ( Видіння «сусіднього» лісу)

Додаткова інформація щодо образів:

Марійка та Івоніка – уособлення цінностей народної моралі.

Сава та Рахіра – втілення духовної деградації.

Образ Анни – це трагедія шляхетної, чутливої душі в жорстоких обставинах тогочасного сільського життя.

Літературознавці відзначають глибокий психологізм і символізм повісті «земля» як підтвердження новаторства О. Кобилянської.

 

  1.               Назвіть жанр твору «Valse melancoligue» (новела («музична новела»).
  2.               Основні засоби розкриття психології персонажів…( музичні образи й музичні переживання).
  3.               Основний зміст твору…(художній аналіз думок та почуттів героїв).
  4.               Безпосереднім поштовхом до написання новели стали…(непрості особисті стосунки авторки з Осипом Маковеєм).
  5.               Своє життя Ольга Кобилянська порівнювала із життям однієї з героїнь твору…(Софії Дорошенко).
  6.               Твір починається…(сповіддю Марти).
  7.               Знайомство з Софією відбувається…(через повідомлення служниці, яка вказує на непривабливі деталі її гардеробу).
  8.               Софія переконує Марту, що жінка має бути…(гордою).
  9.               Софія грає вальс після того, як дізналася…(що дядько одружився й не зможе утримувати її у Відні).
  10.          Ганна переконана, що Марта до всіх людей ставиться, як…(заповідав Бог).
  11.          Закінчується новела…(роздумами Марти про смерть Софії).
  12.          «Серед українських письменниць вона не має собі рівної на ниві новели і повісті». Ці слова належать…(Іванові Франкові).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ. Література 20-30 рр. (Письменники Розстріляного відродження)

  1.               Яку школу заснували символісти в Києві в 1918 р.? («Біла студія»)
  2. Що в перекладі означає «Футуризм»? ( майбутнє)
  3. Хто створив першу українську футуристичну організацію «Фламінго»? ( М. Семенко у 1919 р.)
  4. Що стало символом футуристів? ( жовта лілія та жовта блуза, яку згодом замінили синьою, що мала вказувати на їхнє пролетарське походження)
  5. Як називають українських поетів, що творили в Празі та Подєбродах? («Празька школа»)
  6. Як поділяли письменників? ( «Пролетарські», «попутники», «буржуазні»)
  7. Як називався літературно-мистецький рух 20- п.30 рр., для якого характерне високе духовне піднесення?  (« Розстріляне відродження»)
  8. У якому році створена Спілка письменників? (1934 р.)
  9. Який утверджувався єдиний метод літератури? (Соціалістичний реалізм)
  10. Назвіть роки літературної дискусії? (1925- 1928)
  11. Хто розпочав літературну дискусію і якими памфлетами?                       ( Микола Хвильовий « Про сатану в бочці…», «Україна чи Малоросія», Думки проти течії», « Камо грядеш» (Куди йдеш) і т.д.
  12. Як називався в Україні у 20 роки новий стиль відродження?                   ( Романтика вітаїзму (життєстверджуваність)
  13. Що в перекладі означає «авангардизм»? ( Передня лава)
  14. Назвіть головні ознаки авангардизму. ( Відмова від реалістичного зображення світу, заперечення традиційних форм художнього зображення, суб’єктивізм, застосування незвичайних виражальних засобів)
  15. Назвіть напрями авангардизму. (футуризм(акцент на мовотворенні), експресіонізм (вираження), сюрреалізм(акцент на підсвідомість), кубізм ( на геометричних формах).
  16. Що проголошували авангардисти? ( тісний зв'язок мистецтва з індустріалізацією)
  17. Які ідеї сповідували авангардисти? ( У мистецтві головним є не зміст, а форма)
  18. Як підписує свої твори М. Семенко? Михайль)
  19. Яка І збірка М. Семенка? («Прелюдія»)
  20. З діяльністю якого письменника пов’язують розвиток футуризму на Україні? ( М. Семенко)
  21. Яку М. Семенко застосовує персонаж-маску? ( П’єро)
  22. М. Семенко стає співцем…(автомобілів, локомотивів, задимлених міст)

 

 

Павло Тичина. «О панно Інно», «Арфами, арфами …», «Ви знаєте, як липа шелестить…», «Пам’яті тридцяти»

  1. Хто з класиків української літератури одним з перших оцінив і підтримав П. тичину? ( М. Коцюбинський)
  2. Яку назву має перша збірка поезій П. Тичини? («Сонячні кларнети»)
  3. У ранній збірці віршів П. Тичини «Сонячні кларнети» є тенденції…    ( Імпресіонізму)
  4. Як називається вірш-гімн весні,  у якому П. Тичина славить прихід «квітами-перлами закосиченої» весни? («Арфами, арфами..»)
  5. До якого жанру лірики належить вірш П. Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить…?» ( Інтимної)
  6. З якого вірша П. Тичини ці рядки?

Ви знаєте. як сплять старі гаї?

Вони все бачать крізь тумани.

(«Ви знаєте, як липа шелестить…?»)

  1. Які образи переважають у поезії «Арфами, арфами..»? (слухові)
  2. До якого виду лірики відноситься вірш «О панно Інно»? (Інтимної)
  3. У якому творі В. Стус відобразив причини трагедії П. Тичини? («Феномен доби»)
  4. Як називали П. Тичину? ( «Найбільшим ліриком сучасного слов’янства», « Наймузикальнішим ліриком»)
  5. Який твір П. Тичина присвятив Г. Сковороді? ( Поема-симфонія «Сковорода»)
  6. З якого вірша рядки?

«Буде бій /Вогневий!/ Сміх буде, плач буде/Перламутровий»

(«Арфами, арфами..»)

  1. Про яку збірку П. Тичини сказав Д. Павличко такі слова: «Цією книгою розпочався ренесанс української поезії» («Сонячні кларнети» 1918 р.
  2. Як називається поетичний стиль П. Тичини? (Кларнетизм))
  3. Яка тема є центральною у зб. «Сонячні кларнети»? ( Вічна тема правдо шукання митця. Тичина пов’язував мистецтво слова з духовним життям людини, її гуманістичними цінностями)
  4. Які проблеми порушені у зб. «Сонячні кларнети»? ( Такі проблеми буття, як матерія і дух , людина і світ, життя і смерть, сутність людини і творчості, природа і кохання.)
  5. Яку філософію відбиває назва книги «Сонячні кларнети»?       ( Філософію вітаїзму, тобто життєствердження, символізує світову гармонію, радісний гімн природі)
  6. Яка  поезія відкриває  збірку «Сонячні кларнети»?( « Не Зевс. не Пан, не Голуб-Дух», яка є своєрідною увертюрою до сонячно-кларнетичної симфонії життя, квітування природи. Поет вдається до біблійних та міфологічних образів, ліричний сюжет вибудовує на антитезі)
  7. Що таке пантеїзм? ( Філософське вчення, що ототожнює Бога з природою)
  8. Який віршовий розмір поезії Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить…?» ( Тристопний анапест)
  9. Як побудований вірш Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить…?»( На засадах діалогізму: ліричний герой звертається до уявного співрозмовника, оповідаючи про свою схвильованість чудовою місячною ніччю і збентежність силою почуттів до дівчини)
  10. З якої поезії рядки: « Я Ваші очі пам’ятаю. як музику, як спів»?( «О панно Інно»?)
  11. Як назвав П. Тичину В. Барка? ( «Хліборобським Орфеєм», адже його творчість сповнена символікою і віруванням прадавніх українців)
  12. У чому драматизм долі П. Тичини? ( У тому, що його «репресували «визнанням». «Покара славою – одна з найновіших форм боротьби з мистецтвом», - писав В. Стус)
  13. Вірш «Пам’яті тридцяти» написаний у ….(1918 році).
  14. У вірші «Пам’яті тридцяти» згадуються події…(кривавого наступу більшовиків).
  15. Вірш «Пам’яті тридцяти» розповідає про події під…(Крутами).
  16. Тема вірша «Пам’яті тридцяти»…(уславлення героїзму студентів, полеглих за незалежність України).
  17. Поет іменує загиблих студентів, які захищали Київ від більшовиків…(«українським цвітом»).
  18. За допомогою біблійного образу Каїна автор вимальовує… (драматичну картину братовбивчої війни).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

М. Рильський «Молюсь і вірю…вітер  грає», «У теплі дні збирання винограду»

  1. Хто очолив групу неокласиків? (М. Зеров)
  2. Хто входив до групи неокласиків? ( М. Зеров , М. Рильський, М. Драй – Хмара, О. Бургардт (Ю. Клен), П. Филипович)
  3.     У родині якого відомого композитора мешкав М. Рильський?                       ( М. Лисенка)
  4. Назвіть І збірку М. Рильського. («На білих островах»)
  5. Яке поетичне кредо було у М. Рильського? ( Любов до України і людства)
  6. Як літературознавці називають творчий злет М. Рильського у  50-60 рр.?) («третім цвітінням»)
  7. До якої форми написання віршів тяжіє М. Рильський? (Сонет)
  8. Як називали групу неокласиків? (П’ятеро з Парнасу», «п’ятірне гроно»)
  9. На що орієнтувались неокласики? ( на класичні зразки античної поезії та поезії «парнасців», «строгі» форми приведуть укр.. поезію до світових вершин)
  10. Яку ідею сповідував М. Рильський? ( Ідею, що мистецтво є сферою прекрасного, а не слугою політики. Тому цінував творчу особистість).
  11. З якого вірша рядки?
  12. Визначте жанр поезії «Молюсь і вірю» ( вірш-рефлексія, в якому майстерно відтворено красу почуттів ліричного героя, його єдність з природою, стан закоханості у світ. )
  13.  Яка тема вірша «Молюсь і вірю»? ( Відтворення краси почуттів ліричного героя, його єдність з природою, стан закоханості у світ)
  14. Який настрій поезії? (Життєствердний)
  15.  Яка композиція поезії? (Монолог. Оповідь веде ліричне «Я», звертаючись до «ти». як до іншого, внаслідок чого виникає діалогізм)
  16.  Який віршовий розмір поезії? ( чотиристопний ямб; чергуються жіночі і чоловічі рими)
  17. Яка тема у творчості М. Рильського є ключовою? ( тема взаємин людини і природи).
  18. З якої поезії рядки: «І ти смієшся, й день ясніє,/ І серце б’ється. як в огні, /І вид пречистої надії/ Стоїть у синій глибині»?

(«Молюсь і вірю. Вітер грає…»)

  1.   Визначте жанр поезії «У теплі дні збирання винограду..» (сонет (неокласичний).
  2. Тема вірша «У теплі дні збирання винограду..» (зображення першої зустрічі з дівчиною: зародження хмільного почуття кохання).
  3.   «Кіпріда добра» - це…(богиня Афродіта).
  4.   Особливість композиції сонета «У теплі дні збирання винограду..» (обрамлення).
  5.    Девіз неокласиків («На теми, що нові, античний вірш складаймо».

 

 

М. Хвильовий «Я (Романтика)»

  1. Який мотив у творчості М. Хвильового є ключовим? (Мотив дороги)
  2.  Кому належать слова: «Іду я дорогою, вітром…» (М. Хвильовий)
  3. Назвіть дійсне прізвище М. Хвильового. (М. Фітільов)
  4. Керівником якої організації буф Хвильовий? («Урбіно», яке трансформувалось у ВАПЛІТЕ)
  5. Яка присвята в новелі «Я (Романтика)»? («Цвіту яблуні»                           М. Коцюбинського)
  6. Від якої особи ведеться розповідь в новелі? (Від І)
  7. Яка фраза в новелі відображає внутрішній конфлікт? (« Я –чекіст, але я й людина»)
  8. Як митець-новатор М. Хвильовий започаткував неоромантичну течію психологічного письма – революційний романтизм з елементами імпресіонізму, експресіонізму)
  9. Що є особливістю багатьох новел М. Хвильового? ( Сюжет у них відіграє не головну, а допоміжну роль, тому він часто розмитий, фрагментарний)
  10. Чим розпочинається новела? ( Епілогом. Образ Богородиці )
  11. Що символізує образ-символ «загірної комуни»? ( Як місце раю на землі)
  12. Що символізує годинник у новелі? (пересторога Бога, стає постійним нагадуванням головному герою про короткочасність життя людини та її потребу в будь-яку хвилину дати звіт за свої вчинки перед Всевишнім)
  13. Назвіть роки літературної дискусії. (1925-1928).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Юрій Яновський. «Подвійне коло», «Шаланда в морі»

  1. Про кого сказано такі слова? « Він жив для літератури. а не з літератури» ( Про Ю. Яновського)
  2. Як назвав О. Гончар Ю. Яновського? ( Поет людської чистоти).
  3. Яким правилом керувався Ю. Яновський у ранній період? («Факт і я»).
  4. Який новий жанр започаткував Ю.Яновський? (Роман у новелах).
  5. Зі скількох новел складається роман «Вершники»? (З 8. Кожна з новел є композиційним центром, мають завершену фабулу і можуть виступати самостійними творами).
  6. Які події відтворено в романі? (Події періоду громадянської війни, показують розшароване українське суспільство).
  7. Якою новелою розпочинається роман? («Подвійне коло», в якій протистояння сягає апогею: у степу під Компаніївкою протистоять один одному не просто загони, а різні ідеології).
  8. Що символізує сім’я Половців? ( Це як мікромодель суспільства, котре розривають непримиренні суперечності).
  9. Кому належать слова: «Рід – це основа, а найперше – держава, а коли ти на державу важиш, тоді рід хай плаче, тоді брат брата зарубає, он як!?» ( Оверку)
  10.               Кому належать слова: « Нащо нам рід, коли не треба держави, не треба родини, а вільне співжиття ?» (Панасу)
  11.               Кому належать слова: «Рід розпадається, а клас стоїть?» ( більшовику Івану)
  12.               Що є пересторогою в творі? ( Біблійна легенда про Каїна та Авеля).
  13.               Про що новела «Дитинство»? ( Це лірична історія «малого чабанця» Данилка, його перших вражень про світ і переживання. Це зворушлива оповідь про дружбу хлопчика з прадідом Данилом).
  14.               Що лягло в основу новели «Дитинство»? ( Розповіді  М.Куліша про дитячі роки та про рідний Таврійський край.
  15.               Які традиції степового буття описані в новелі «Дитинство»? ( Докладно описано. як відзначають 40 святих, Теплого Олексу, вербну неділю, Великдень).
  16.               Який один син вцілів? ( Іван «тільки Іван працює на заводі і робить революцію»)
  17.               Кому належать слова: « Рід розпадається, а клас стоїть, і весь світ за нас, і Карл Маркс»? ( Івану, найбільшому ідейному фанатику з-поміж братів)
  18.               У кого Іван кілька разів поглядами запитує дозволу на прийняття рішення ? (Комісар Герт)
  19.               Кому належать слова: « Одного роду, та не одного з тобою класу»? ( Комісару Герту)
  20.               З яким образо в українській літературі порівнюють Марію   Половчиху? ( З Ярославною зі «Слова о полку Ігоревім»)
  21. Які слова щодо роду постійно твердив Мусій Половець? (« Тому роду не буде переводу, де браття милують згоду»)
  22. Як називається морський вітер? (трамонтан)
  23. До якої стильової течії відноситься твір «Вершники»? (Неоромантизм (Революційний романтизм)
  24. У чому причина трагедії родини Половців? ( У різних політичних переконаннях, нетерпимості, сваволі й жорстокості. а також в обставинах часу, що цьому сприяли).
  25. Поясніть символіку назви новели. ( Бій іде «по колу», перемагають червоні; кожен із братів згадує заповіт батька тільки перед смертю , забувши, що тільки-но заперечував його у попередній розмові).
  26. Визначте риси романтичного стилю в новелі «Подвійне коло» ( зв'язок із фольклором – народними думами й піснями, ритмізована проза, пісенність, романтичний пейзаж, незвичайні герої в незвичайних обставинах)

Додаткова інформація:

  • Кожен з братів Половців представляє певну світоглядну колористику: образ Оверка пов’язано з жовто-блакитним прапором, Панаса подано на тлі чорного прапора, Івана – на тлі червоного прапора).
  • Оверко – петлюрівець; Андрій – денікінець; Панас та Сашко – махновці; Іван – червоноармієць, інтернаціоналіст.

 

«Майстер корабля»

  1. Жанр твору, рік написання…(роман, 1928).
  2. Скільки епіграфів має роман (чотири епіграфи і присвяту).
  3. Тема роману…(роздуми талановитого художника про сенс земного буття, загадковість і велич людської душі, її поривання до гармонії та краси шляхом осягнення і минулого і майбутнього).
  4. Особливістю композиції роману є використання…(мемуарної форми).
  5. Роман складається із …(19) розділів, має…..(обрамлення).
  6. Жанр роману «Майстер корабля»…(мариністичний, синкретичний, автобіографічний).
  7. То-Ма-Кі …(Товариш Майстер Кіно).
  8. Події в романі відбуваються…(у 70-х роках, але оповідач у спогадах повертається до 20-х років ХХ століття).
  9. Зображуючи 70-ті роки ХХ століття, письменник створює …(модель світу вищої досконалості – утопію, що можлива на реальній і конкретній землі).

 

 

 

 

 

 

 

 

Остап Вишня

  1. Хто сказав про Остапа Вишню: « Він світив, як сонце, до нього люди тяглись, як до сонця. Він умів і гриміти, як грім, і того грому боялися усі плазуни й негідники.» ( М. Рильський)
  2. Кому належать слова: « Треба любити людину. Тоді тільки ти маєш право сміятися?» ( Остапу  Вишні)
  3. Назвіть дійсне прізвище Остапа Вишні. ( Павло Губенко)
  4. Під яким псевдонімом Павло Михайлович увійшов в літературу?                ( Павло Грунський, яким підписав перший сатиричний твір «Демократичні реформи Денікіна»)
  5. Під яким твором вперше з’явився псевдонім Остап Вишня? («Чудака, їй-богу!»)
  6. Яка збірка присвячена корифеям Лесю Курбасу, М.  Крушельницькому, Г. Юрі? ( «Театральні усмішки»)
  7. Як жартівливо О. Вишня називав М. Рильський ( Максим Черешня)
  8. В якому селищі відбував ув’язнення Остап Вишня? (Чиб’ю)
  9. Як називався таборовий щоденник? (Чиб’ю)
  10. На які етапи поділяється творчість Остапа Вишні?                                    (Два – до ув’язнення і після)
  11.                    Яким твором розпочався другий етап творчості? ( «Зенітка»)
  12.                    Як називався щоденник, який вийшов у 1948 р. і мав шевченківську назву? ( «Думи мої, думи мої»)
  13.                    Кому належать афоризми: « Коли входиш в літературу,  чисть черевики! Не забувай. що там був Пушкін, був Гоголь, був Шевченко!», « 1) Образи? – Народ! 2) Сюжети? - Народ!3) Тема? -  Народ!? 4) Література - народ!» (Остапу Вишні)
  14. Які різновиди усмішок ви знаєте? (Усмішка – пародія, усмішка – жарт, усмішка – нарис, усмішка – оповідання, усмішка – мініатюра, усмішка – реп’яшок)
  15. Дайте визначення фейлетону. (В перекладі – аркуш). Це художньо-публіцистичний жанр періодичної преси, в якому події найчастіше змальовані в сатиричному дусі)
  16. Яка особливість усмішок Остапа Вишні? ( Це поєднання побутових зарисовок, жанрових сценок з авторськими відступами. Усмішки завжди лаконічні і дотепні. Від звичайної гуморески усмішка відрізняється тонким ліризмом і чудовими описами природи, що не є притаманними для сатиричних творів.)
  17. Остап Вишня став родоначальником якого жанру? (Усмішка)
  18. Яка композиційна особливість гуморески «Моя автобіографія? ( Має післямову, в якій автор гумористично виклав нібито амбіційні причини написання цього твору. Мовляв, відомій людині краще написати автобіографію власноруч.)
  19. З яким відомим неокласиком учився в одній школі Остап Вишня з гуморески «Моя автобіографія?» ( М. Зеровим)
  20. Яка думка, вкладена в уста маленького сина письменника – В’ячеслава,   в усмішці «Моя автобіографія» є  найголовнішою?        ( Бути людиною важливіше, ніж бути письменником.)
  21. До якої збірки входить усмішка «Сом»? ( «Мисливські усмішки»)
  22. Зі скількох частин складається усмішка «Сом»? ( З 4 автономних частин)
  23. Про що розповідає І частина гуморески «Сом»? ( І частина присвячена змалюванню тихої річки Оскол і дикої живності, якої в очеретах видимо-невидимо.)
  24. Про що розповідає ІІ та ІІІ частина гуморесок «Сом»?( Виникає колоритний типаж  - дід Панько, котрий розповідає про те, як сом з’їв гусака, а згодом і панського собаку – сетер-гордона Джоя. )
  25. Про що розповідає ІV частина гуморески «Сом»?( Своєрідне авторське узагальнення з рибальськими порадами, на яку принаду ловити сома, що можна знайти в його нутрощах, а також про те, як рибальська уява з року в рік додає сомам і ваги, і розмірів.)
  26. Продовжіть  речення: « Загальний тон усмішки «Сом» витримано в руслі … ( рибальських побрехеньок і фантастичних перебільшень.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Микола Куліш

  1. М. Куліш організував у Херсоні й очолив Перший...... (Український дніпровський полк)
  2. М. Куліш був прообразом ....... у романі «Вершники». ( Данила Чабана)
  3. М. Куліш уклав буквар під назвою .... («Первинка»)
  4. Які три сфери своїх захоплень окреслив М. Куліш? ( І – література, ІІ – музика, ІІІ – театр)
  5. Назвіть першу драму М. Куліша. ( «97»)
  6. До якої організації входив М. Куліш? (ВАПЛІТЕ)
  7. Про кого відгукувався М. Куліш: « Це наш натхненник! Він перший нам відкрив очі на Україну» ? ( Про М. Хвильового)
  8. М. Куліш став творцем ......... драми. ( Модерної драми українського відродження)
  9. З яким театром співпрацював М. Куліш? ( Л. Курбаса «Березіль»)
  10.     Яка драма М. Куліша засвідчила народження в Україні нової драми? («Патетична соната»)
  11.     Визначте жанр п’єси «Мина Мазайло». ( сатирична комедія, трагікомедія)
  12.     Хто у комедії кого назвав «валуєвський асистент»? ( Мину син Мокій)
  13.     Як називається мова автора в п’єсі? ( Ремарка)
  14.     Кому належать слова: « Ще як я підходив до загсу – думалось: а що, як там сидить не службовець, а українець? Почує, що міняю, так би мовити, його українське – і заноровиться..»? ( Мазайлу)
  15.     Кому належать слова: « Родня – а нема до кого слова промовити, тим паче українського. Слухати не хочуть. Буду на зло, на досаду декламувати українське слово»? ( Мокію)
  16.     Кому належать слова: « Улю! Давайте я вас українізую»? (Мокію)
  17.     Кому належать слова: « Мино! Подумай, що скажуть на тім світі діди й прадіди наші, почувши, що ти міняєш прізвище...»? (дядьку Тарасу)
  18.     Кому належать слова: «Яка ти українка. Улько! ти вже й мови не знаєш. Сама ж казала, що тільки покійна твоя баба по-малоросійськи говорила» (Рина Улі)
  19.     Кому належать слова: « Треба буде й собі трошки одмінити прізвище. Розторгуєва – це прекрасне прізвище, та. жаль не модне тепер... От. наприклад, Мєталова-Темброва – зовсім інша річ»?       ( Тьоті Моті)
  20.     Визначте, до якої композиційної частини відноситься уривок: « За постановою комісії в справах українізації, що перевірила апарат Донвугілля, звільнено з посади за систематичний  і зловмисний опір українізації службовця М.М. Мазайла-Мазєніна» ( Розв’язка)
  21.     Через що посварилися й образили одна одну мати і Рина?                            ( Через телеграму тьоті Моті в Курськ)
  22.     В якому місті відбуваються події в комедії? ( В Харкові)
  23.     Яке завдання дала Рина подрузі Улі? (Закохати в себе Мокія)
  24.     Що хотів додати до свого прізвища Мокій? ( Загублену половинку – Квач)
  25. Кого запросив Мазайло для вивчення правильної російської вимови?                 ( Баронову-Козино)
  26. Яку московську виставу згадувала тьотя Мотя у суперечці?                                ( « Дні Турбіних»)
  27. Який пристрій вигадав Мазайло і що ставила йому в заслугу тьотя Мотя?         ( Електричну мухобійку)
  28. Що говорив Мина про українізацію? ( Це спосіб зробити його другосортним)
  29. Якої думки про українізацію дядько Тарас? (Виявлять українців і знищувати)
  30. Що говорив про прізвища в майбутньому комсомолець Губа? ( Буде всесвітня нумерація)
  31. Хто відвідав у маренні Мину Мазайла? ( Діди Запорожець, Чумак, селянин)
  32. Чим закінчується комедія? (Мазайла звільняють з посади)
  33. Де працює Мина? ( Службовець апарату тресту «Донвугілля»)
  34. Як звали дружину Мазайла? ( Килина Трохимівна Мазайло)
  35. Як звали доньку Мазайла? (Мокрина Минівна Мазайло)
  36. Де проживає Мина? ( Н-ська вулиця Холодної Гори м. Харкова)
  37. Через які образи втілено розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації? ( Мини, Мокія, дядька Тараса, тьоті Моті)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Євген Маланюк

  1.         Назвіть представників «Празької школи». ( Ю. Дараган, Є. Маланюк, О. Ольжич, О. Теліга, О. Лятуринська, Ю. Липа і т. д.)
  2.         Назвіть концепцію людини, яку сформулювали «Пражани». ( Це духовно сильний, національно свідомий українець)
  3.         Назвіть основний пафос творчості «пражан». ( (Волелюбність, мужність, почуття відповідальності за долю батьківщини, щирий патріотизм)
  4.         Кого називають родоначальником школи? ( Ю.Дараган)
  5.         З якою групою «пражани» споріднювались за філософською заглибленістю й любов’ю до класичних форм ? (До неокласиків)
  6.         Кому з «пражан» належать слова:

     Ти не загинеш, мій народе,

     Пісняр, мудрець і гречкосій...

    ( Маланюку)

  1.         Які слова Є. Маланюка визначають його громадянську позицію?  ( « Я волю полюбив державну»)
  2.         У Німеччині Є. Маланюк співпрацював із угруповуванням... (МУР)
  3.         Яку організацію очолив Є. Маланюк у Варшаві? ( «Танк»)
  4.    Що означає «стилет» і «стилос»? ( Стилет – невеличкий кинджал з тонким тригранним клинком, стилос – паличка для писання. Символізує поезію, котра як зброя має служити Україні в її державотворчих змаганнях).
  5.    На які періоди поділено творчість Є. Маланюка? (І – ( 1925-1943. Зб. «Стилет чи стилос»); ІІ – ( 1944 – 1968).
  6.    Як Маланюк називає Україну? ( «Новою Елладою», «Новою Елладою»)
  7.    Яку річку згадує Є. Маланюк у поезії «Під чужим небом»? ( Річку дитинства – Синюху)
  8.    Яка тема порушується у поезії «Стилет чи стилос»? ( Тема митця й мистецтва)
  9.    Що символізують терези з поезії «Стилет чи стилос»? ( Як утілення долі поета)
  10.    Яке завдання поета, за поезією «Стилет чи стилос»? ( Служити Україні, втілювати загальнонаціональні ідеї)
  11.    З якої поезії рядки?

      Не поет – бо це ж до болю мало,

      Не трибун – бо це лиш рупор мас.

     (« Шевченко»)

  1.    Кому належать слова: « Як в нації вождів нема, тоді вожді її – поети»?       (Є. Маланюк. Зб. «Земля й залізо»)
  2.    Як називають Є. Маланюка? («Імператором залізних строф», «Трагічним оптимістом»)
  3.    Кому присвячує Є. Маланюк вірш «Сучасники»? ( І частина присвячується М. Рильському «алхіміку мудрих слів»; І частина присвячується П. Тичині « від кларнета твого пофарбована дудка зосталась).
  4.    Кому належать слова: « Геній поневолено нації завжди є скаліченим Прометеєм»? ( Є. Маланюку)
  5.    Яку самохарактеристику дає Є. Маланюк? ( «Внук кремезного чумака»)

 

Іван Багряний

  1.               Як називали територію на Далекому Сході. що була заселена переважно українцями? ( Зелений Клин)
  2.               Г. Многогрішний був нащадком славного гетьмана, першого політичного заслання Сибіру.... ( Дем’ян Многогрішний)
  3.               Кому належать слова: « Вперед, Робінзоне! бог не без милості, козак не без щастя» ( Г. Многогрішному. Розмова з бурундучком)
  4.               з якими родинаи ми зустрічаємось у романі? ( Сірків та Морозів)
  5.               Як в народі називали тайгу? ( Золотим Ельдорадо)
  6.               Кого характеризують такі слова: « Стрибнув у певну смерть, але не здався, 99 шансів проти одного було за те, що від нього залишаться самі шматки, але стрибнув»? ( Г. Многогрішного)
  7.               Які слова стають моральним кредо Г. Многогрішного? ( «Ліпше вмирати біжучи, ніж жити гниючи»)
  8.               назвіть перших каторжників Забайкалля? ( навіжений протопоп Аввакум, гетьман на ймення Д. Многогрішний)
  9.               Скільки років каторги присудили Г. Мнолгогрішному? (25)
  10.          Як звали брата Наталки? ( Грицько)
  11.          Кому належать слова: « Вір у своє щастя! А воно в тебе є. У сміливих щастя завжди є.» ( Сірчиха Григорію)
  12.          Чия характеристика? « Високий, як батько, дебелий красень. Молодий – років 25. На ньому військовий, старенький френч». ( Грицько)
  13.          Кому Наталка дає таку характеристику: « Два ведмеді»? ( Грицьку і Григорію)
  14.          Зі скількох частин  та розділів складається твір? ( З 2 частин та 12 розділів)
  15.          Як називають молоді роги?  (Панти)
  16.          Як звали собаку Сірків? (Заливай)
  17.          Кого зустріли Грицько з Григорієм у Хабаровську, у ресторані? ( 2 дівчат-українок)
  18.          Що означає слово «Фійона» у вислові: « Фійона Медвину привіт передавала»? ( «Фійона – це ж красуня, жінка того тунгуза, на прізвище Дядоров, краля писана. росіянка).
  19.          Хто такий Медвин? ( Слідчий, а потім начальник відділу одного управління НКВД)
  20.          Куди емігрував Григорій з Наталкою? ( До Маньчжурії, у Китай)
  21.          Кому адресовані слова: « Судив і присуд виконав я – Григорій Много- грішний. А за що – цей пес сам знає»? ( Медвину)
  22.          Кому наснився дивний і страшний сон: « Йому приснилась мати.. мати на побаченні перед розстрілом. Рідна мати. бідна мати. Він прощався з нею і гірко плакав...» ? ( Г. Многогрішному)
  23.          Який епізод з роману характеризує цей уривок: « Дві постаті канули в темряві. По всьому кордону лопотіла перестрілка, рвучи темряву на шматки. Японські прикордонники, поставлені на ноги небезпекою, теж заалярмувалипо всій лінії, вліво і вправо десь за кілометри...» ( Перетин Кордону Григорія і Наталки)
  24.          хто приніс звістку батькам про Григорія і Наталку? ( Собака Заливай)
  25.          Кого характеризують ці рядки: « Подався доганяти без надії догнати. Але – сміливі завжди мають щастя»? ( Про собаку Заливай (кінець роману)).
  26.          Назвіть дійсне прізвище І. Багряного. ( І. Лозов’ягін)
  27.          Визначте жанр «Тигролови». (Пригодницький роман)
  28.          родина Сірків змушена була залишити село і перебратися в лісові нетрі....        ( Сіхоте-Аліня)
  29.          І. Багряний на далекому Сході перебуває як каторжанин «БАМЛАГу». Як розшифровується абревіатура? ( Табір Байкало-Амурської магістралі, залізниці, збудованої силами ув’язнених)
  30.          До якої стильвої течії відноситься роман «Тигролови»? ( Експресіонізм)
  31.          Що в перекладі означає слово «експресіонізм»? ( Вираження)
  32.          Назвіть композиційні частини роману? ( Зав’язка – втеча Григорія з поїзда-дракона; кульмінація – зустріч Григорія і Медвина в тайзі; розв’язка – вбивство Медвина і перехід кордону в Маньчжурію).
  33.          Який наявний у романі один збірний образ із явно символічним значенням?   ( Образ каторжників, який кілька разів постає в романі, характеризуючи зображений у  ньому час)
  34.          Чия це характеристика: « Юнак – 25 літ, русявий, атлет, авіатор тчк. Суджений на 25 років тчк...» ( Прикмети Героя, які були вказані в телеграмі-блискавці, яку чекісти розіслали по всій Транссибірській магістралі...)
  35.          кому належать слова: « Людина – це найвеличніша з усіх істот. Людина – найнещасливіша  з усіх істот. Людина – найпідліша з усіх істот. Як тяжко з цих трьох рубрик вибрати першу для доведення прикладом». ( І. Багряному)
  36.          Під якою назвою був опублікований роман «Тигролови»? ( «Звіролови»)
  37.          Який документ І. Багряний назвав « документом доби»? ( Памфлет «Чому я не хочу повертатися до СРСР»)
  38.          назвіть основний композиційний прийом, за яким побудовано роман? ( За принципом дихотології, тобто сюжетні лінії розгортаються паралельно, протиставляються і зіставляються)
  39.          Що символізує образ Г. Многогрішного? ( Уособлює нескорену й волелюбну Україну, кращі сини якої борються за її незалежність)
  40.          З чим порівнює автор 2 експреси, які мчать сибірськими просторами ? (З драконами)

 

 

 

 

 

 

 

 

О. Довженко

  1. Скільки тривало московське «заслання» О. Довженка? (24 роки)
  2. Який твір О. Довженко назвав «коротким нарисом автобіографічного оповідання»? ( «Зачарована Десна»)
  3. Визначте жанр «Зачарована Десна». (кіноповість)
  4. Як підписував свої твори О. Довженко? (Сашко)
  5. Кому належить характеристика: « З нього можна було писати лицарів, богів, апостолів, великих учених чи світилів, він годився на все…»?               ( батьку)
  6. Кому належить характеристика: «Скільки він на землі виорав, скільки хліба накосив! Як вправно робив, який був дужий і чистий. Тіло біле, без єдиної точечки, волосся блискуче, хвилясте, руки широкі, щедрі. Жарт любив, точене, влучне слово. Такт розумів і шанобливість. Зневажав начальство і царя. Одначе. що було некрасиве, - одяг…»? (батьку)
  7. Хто був уособленням народної мудрості і душевної щедрості в «Зачарованій Десні»? ( дід Семен)
  8. Чиїх прокльонів найбільше боявся малий Сашко? ( прабаби Марусини)
  9. Хто в «Зачарованій Десні» нічого так не любив «як саджати що-небудь у землю, щоб проізростало»? ( мати Сашкова)
  10.                    Хто в «Зачарованій Десні» «був такий великий косар», що «обкосив би всю земну кулю, аби тільки добра трава та хліб і каша»? (дядько Самійло)
  11.                    Хто «курив такий лютий тютюн, що його обходили кури й поросята»?              (дід Захарко)
  12.                    Для кого з героїв твору прокльони були «духовною їжею»? (для бабусі)
  13.                    Як звали собаку Сашка? (Пірат0
  14.                    Яка кіностудія удостоєна звання ім. О. Довженка? (Київська)
  15.                    Хто є оповідачем у кіноповісті «Зачарована Десна»? ( Сам письменник, який виступає у двох образах: як автор і як герой кіноповісті – маленький Сашко. Відповідно і розповідь має двоплановий характер. Перший план – це своєрідне поетичне відтворення світу в дитячій свідомості; другий – філософські роздуми зрілої людини-митця про смисл буття, роль дитинства у формуванні особистості автора).
  16.                    У чому новаторство кіноповісті? ( У тому. що він висвітлює глибокі філософські категорії про шляхи народу й людини до щастя, прекрасне й потворне в житті, покликання, сутність людини. її можливості, добро й зло, життя і смерть).
  17.                    Яка композиційна особливість твору? ( Це органічне поєднання ліричних і філософських роздумів літнього Довженка з романтичним , відкритим світу поглядом малого Сашка. Умовно твір можна поділити на окремі новели плюс ліричні та публіцистичні відступи. Характерно фрагментарність, швидка зміна кадрів, планів)
  18.                    Що було духовним джерелом Сашка? ( Краса природи, але найсильніше – краса людської праці)
  19.                    Чия це характеристика: « пахнув…теплою землею і трохи млином, мав сухі і натруджені руки,якими вмів ловити линів без всяких рибальських приладь»? ( дід Семен)
  20.                    Чия це характеристика: «Він орудував косою, як добрий маляр пензлем, легко і вправно»? ( дядько Самійло)
  21.                    В ранньому дитинстві для О. Довженка найкращою музикою була музика…( праці, клепання коси)
  22.                    Що перейняв Сашко від батька? ( Шанобливість до старших, працьовитих і чесних людей)
  23.                    Що перейняв Сашко від матері? ( Ніжності. Проводжаючи його з батьком та дідом на косовицю, вона зозулею «кувала розлуку»)
  24.                    Що перейняв Сашко від діда? (Мудрості й доброти)

Цитати з твору:

«Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє».

« Я син свого часу і весь належу сучасникам своїм».

« Не втратив щастя бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ліна Костенко «Маруся Чурай»

1.Кому належать ці слова?

  1. «І втеди син мій Григорій наглою смертю вмер,
    на здоровлі перед тим не скорбівши…» (Бобренчиха)
  2. «Єдну душу Богу ховаю, а було так.

Недавнечко, о півнях, вийшла я...» (Параска Демиха)

  1. «— В такому разі будемо відверті,—
    бо тут не до прикрас.
    Чого ж тоді він в ніч своєї смерті
    таки у неї був, а не у вас?» (Суддя)
  2. «— А може, то було якесь дання?
    Якесь чар-зілля або привороти,
    і він не зміг його перебороти». (Горбань)
  3. «— Ну, добре, як воно вам ув охоту,
    то діло ваше, хоч воно і гріх.
    Ви, мати, знавши отаку нецноту,
    чого тоді ж не розлучили їх?» (Мартин Пушкар)
  4. «— Тут кожен щось говоре.
    Вже той Грицько чутками так обріс.
    Ну, бо кому якого батька горе?
    Чужа душа — то, кажуть, темний ліс». (Капканчик Семен)
  5. «Чужа душа — то, кажуть, темний ліс.
    А я скажу: не кожна, ой не кожна!
    Чужа душа — то тихе море сліз.
    Плювати в неї — гріх тяжкий, не можна». (Чураїха)
  6. «Там бій. Там смерть. Там зламано границі.
    Людей недохват. Ллється наша кров.
    А тут — погиб.... У вас ще на спідниці
    не перешили ваших коругов?» (посланець)
  7. «Любов — це, люди, діло неосудне.
    По всі віки. Во вік віків. Амінь». (Ящиха Балаклійська Кошова)
  8.  «Багатому і діти чорт колише,
    а бідному і янгол не рідня». (Гриць Бобренків)
  9. «— Є ж лицарі у нашому краю!
    О боже мій, на кого ж ти, на кого
    збагнітувала молодість свою?!» (Чураїха)
  10.  « От ми, Бобренки, живемо, пручаємось.
    А хто, Бобренки, є на світі ми?
    От з Вишняками як породичаємось,
    увійдеш в значність між людьми». (Бобренчиха)

2.Про кого йдеться?

  1.              Він перестав ходить на вечорниці,
    не зачіпав дівчат і молодиць. (Грицько)
  2.              — Вчинили ви, сказати б, нестатечно.
    Який вас біс на тоє подоткнув? (Бобренчиха)
  3.              він міряв не тією міркою.
    В житті шукав дорогу не пряму.
    Він народився під такою зіркою,
    що щось в душі двоїлося йому. (Грицько)
  4.              Ця дівчина... Обличчя, як з ікон.
    І ви її збираєтесь карати?!
    А що, як інший вибрати закон,—
    не з боку вбивства, а із боку зради? (Маруся)
  5.              То — козак.
    Таке нещастя хоч кого знеможе.
    Це ж можна тут рішитися ума.
    Любив же він Марусю, не дай боже!
    Тепер сидить, лиця на нім нема. (Іван Іскра)
  6.              Самотній вершник зникне за туманом.
    Сторожа вслід подивиться йому.  (Іван Іскра)
  7.              А він співав невільницькі плачі. (кобзар)
  8.              Тепер він з нами в радості і в сумі.
    Збагнуло серце вражене моє:
    пішов у смерть — і повернувся в думі,
    і вже тепер ніхто його не вб’є. (Гордій Чурай)
  9.              Було, сльозами набрякають очі,
    вона ж сміється кутиками вуст.
    Таке обличчя чи така вже звичка,
    а голосочок! — чистий, мов кришталь. (Чураїха)
  10.          А він прийшов тоді з-під Берестечка.
    Страшна поразка душі всім пекла.
    Дражливий став. Ледь що, вже й суперечка.
    Гіркі думки не сходили з чола. (Грицько)
  11.          Йому добро саме іде у двір.
    І сад рясний, і нива хлібодарна.
    Він не який визискувач чи звір,
    він просто вміє взяти запівдáрма.  (Вишняк)
  12.          Воно ж дівча. Нагуляна теличка.
    Прости їй, боже, нерозумний сміх! (Галя Вишняківна)

 

 

 

 

 

 

 

Літературний диктант «Ерудит»

1. У. Самчук – «Український Гомер»

2. Є.Маланюк – «Імператор залізних строф», «трагічний оптиміст»

3. Є. Маланюк про П. Тичину :«Від кларнета залишилась пофарбована  дудка»

4. «Покутська трійця» (В.Стефаник, Л.Мартович, М.Черемшина)

5. «П’ятеро з Парнасу», «Пятірне гроно» - група неокласиків.

6. Є. Маланюк про М.Рильського: «Алхімік мудрих слів».

7. Про В. Стефаника « Бетховен українського слова».

8. Про В.Стефаника « Майстер психологічної деталі».

9. Про В. Стефаника М.Черемшина: « Митець мужицької розпуки».

10. Про Лесю Українку І. Франко: « Чи не єдиний мужчина на всій Україні»

11. Про Шевченка І. Франко:  « Він був сином мужика і став володарем в царстві світу».

12. Про Винниченка М. Коцюбинський: «Кого у нас читають? Про кого скрізь ідуть розмови, як тільки річ торкається літератури? Чиї книги розкуповують?»

13. Кого називають «Найніжнішим ліриком»? (О.Олеся)

14.     О. Гончар про В.Симоненка «Молодий витязь української літератури»

15. Про Г.Сковороду «Український Сократ», « Слов’янський Руссо»

16. Про Панаса Мирного « Першим симфоністом української прози»              О. Гончар.

17. Батько української прози ..( Г. Квітка-Основяненко)

18. Про Марко Вовчок « Українська Жорж Занд»

19.     О. Гончар про Ю.Яновського: «Поет людської чистоти».

20. О. Кобилянська – « Пишна троянда в  українській літературі

 ( М. Старицький); «Прапороносець модернізму» (молодомузівці)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Літературний диктант «Псевдоніми»

  1. В. Самійленко (Сивенький)
  2. П. Мирний  (П.Рудченко)
  3. І.Нечуй-Левицький (І.Левицький)
  4. Леся Українка (Л. Косач – Квітка)
  5. І. Карпенко –Карий (І. Тобілевич)
  6. В. Стефаник – (В. Семенів)
  7. І. Франко (Джиджалик)
  8. Т.Шевченко (Дармограй)
  9. О.Довженко (Сашко)
  10. М.Хвильовий (М. Фітільов)
  11. І. Багряний (Лозов’ягін)
  12. В. Барка (Очерет)
  13. О.Вишня (П. Грунський ,П. Губенко)
  14. О.Олесь ( Кандиба)
  15. М. Черемшина (Іван Семенюк)
  16. М. Вовчок  (М. Вілінська)
  17. Г.Квітка-Основ’яненка (Г. Квітка)
  18. П. Саксаганський (Тобілевич)
  19. Г. Косинка (Стрілець)
  20. Ю. Яновський ( Гергій  Ней, Юрій Юрченко)
  21. В. Підмогильний  (Лорд Лістер)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Цитатний диктант

 

  1.  «Нам добро і нікому зло – ось законне життя» (Семен Климовський).
  2. « Знайдімо нове серце. Одягнімося в одежу нових нетлінних надій, в нутро братолюбя. Тоді нам все живе просвітлиться, весь мир заграє і за скаче…»? (Г. Сковороді)
  3. «Щастя наше всередині нас» (Г. Сковорода).
  4. «Всі світи складаються з двох природ: злої та доброї»                                 (Г. Сковорода).
  5. «Істинне, за Сковородою, тільки те, що вічне».
  6. «Пізнай самого себе». (Сковорода).
  7. « Не все те золото, що блищить». (Сковорода)
  8. «З усіх утрат, утрата часу – найтяжча» (Сковорода)
  9. Найважливіше для людини Сковорода вважав щастя. Наше щастя – це світ душевний, тож усе суєта, окрім  душевної радості.
  10. « Якщо ти усвідомлюєш, для чого ти народжений, і працюєш з приємністю, ти щасливий… повне щастя найперше не в досягненні якогось результату, а в самому процесі праці за покликанням». (Сковорода)
  11.  «Щастя твоє в тобі самому: пізнавши себе, пізнаєш усе, а не пізнаєш себе – ходитимеш у темряві й боятимешся там, де страху й не було». (Сковорода)
  12. Сковорода сформулював основні положення «філософії серця», яка розвивається в українському духовному просторі. Любов , як вважав Сковорода. Є першоосновою світу. «Любов – початок, середина, кінець». Почуття це всеохопне і багатогранне.
  13. «Я знаю, що я нічого не знаю»( Сократ)
  14. У романі «Собор» О. Гончара: «Бережіть собор своїх душ».
  15. О. Олесь «По дорозі в казку»: « Мета дає людині крила»,
  16. «Щастя - це момент. Далі вже буденщина, пошлість»

        В. Винниченко «Момент»)

  1. « Людина – найвеличніша з усіх істот……» (І. Багряний)
  2. Л. Костенко «Доля»: «Я сама собі вибрала таку долю.»
  3. В. Стус  «Терпи, терпи, терпець тебе шліфує»

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
6 травня 2020
Переглядів
7844
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку